Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää missään nimessä säästäkö lapselle omalle tilille rahaa!

Vierailija
06.09.2010 |

Laitan tähän aloituksen vaikka vastasinkin samalla tavalla tuólle rahastosalkkukyselijälle. Tärkeä aihe jutella, myös kokemuksenne olisi varmasti arvokkaita monelle. Itse olen sitä mieltä että missään nimessä ei kannata lapselle säästää rahaa vapaasti käytettäväksi 18 vuotiaana. Vaikka lapsi olisikin vastuullinen, tulee isojen summien kanssa vaikeuksia hahmottaa kulutusta jos siihen ei ole tarkasti kotona lapsesta asti opetettu.

KUKAAN ei voi 100% varmuudella sanoa mihin lapsi rahat käyttää kun täyttää 18! Miksi ihmeessä sen ikäiselle pitäisi antaa isoja summia? Käytä rahat omaan salkkuun ja turvaa sillä lapsesi opiskelun aloitus. Saat vapaasti ostaa ruokaa, huonekaluja jne tarpeellista ja siihen ei edes verottaja puutu.

Ystäväni on pankin neuvontapuhelimessa töissä. Hän saa viikottain puheluja hätääntyneiltä vanhemmilta kun lapsi onkin tyhjentänyt tililtään isoja summia tullessaan täysi-ikäiseksi. Yrittävät sitten jälkikäteen tehdä jotain asialle, laittaa estoja yms mikä ei tietenkään ole mahdollista. Eräskin tyttö oli jopa itse soittanut ja ollut paniikissa kun 18 v bailuviikonlopun jälkeen oli tili ollut lähes tyhjä. Hänen yksinhuoltajaäiti oli vauvasta asti säästänyt rahaa hänelle, tilillä oli 4000 euroa ja lähes kaikki meni. Oli ostellut vaatteita, ajanut taksilla, kustantanut 15 kaverille ravintolassa juomat jne. Tämä on ääritapaus mutta voi sattua kyllä kenelle tahansa. TYttö oli ensin väittänyt että tililtä on otettu väärin rahaa tms. Mutta omia laskuja kaikki.

No, pointtini on se että nuorelle ei kannata antaa rahaa ja kannattaa järkevästi tehdä omat sijoituksensa niin että itse voi sitten tukea lasta.

Sitä en tiedä voiko salkkuun laittaa jonkun käyttöehdon, en usko. Ota selvää kaikista näkökulmista.

EHkä myös verottaja vie osansa. Tarkista siis verottajalta kaikki yksityiskohdat myös.

Kommentit (171)

Vierailija
81/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi ei saa opintotukea, jos hänen nimissään on vaikka rahastosäästötili? Omalla lapsellani on sellainen ja siellä on vasta muutama tuhat euroa rahaa, mutta pitää miettiä muita vaihtoehtoja, jos se estää opintotuen saamisen sitten 10 vuoden kuluttua!

Vierailija
82/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme ostaneet 3 asuntoa Helsingistä, ja olemme ajatelleet että kun lapset lähtevät opiskelemaan, niin saavat niistä sitten opiskelukämpät.

Vanhemmat ovat päättäneet, että lapset opiskelevat sitten helsingissä. entä jos lapsi haluaakin vaikka opikella hopeasepäksi Lahdessa? Tai kuvataiteilijaksi Torniossa?

Ja siitähän sitten voi laskea 1+1= Hölmö tekaistu tarina teinimamilta(tai muuten vain hölmöltä) :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotias on täysin aikuinen. Ja oman hyvän kasvatuksen tuloksena vielä fiksu sellainen.

Olen kymmenen vuotta työskennellyt 17-24 -vuotiaiden nuorten kanssa ja aikuisuus on siitä hommasta todella kaukana. Ja pahimpia ovat nämä, "hyvin kasvatetut", jotka eivät ole yhtään päässeet elämään nuoruuden kokeiluja ennen 18-vuotissynttäreitä. He alkavat vasta silloin elää elämää, jonka toiset ovat eläneet 13-17 -vuotiaina.

Todella harvalla on enää mitään käsitystä työnteosta, koska kesätöitä ei edes saa enää nykyään juurikaan alle 18-vuotiaana.

Minä käytin vielä 13-vuotiaana tienaamani kesätyörahat stereoihin, mutta seuraavana kesänä hankitut kului karkkiin, tupakkaan ja kaljaan heti ysiluokan alussa, mutta sitten kun ne oli loppu, alkoi päässä herätä jotain ajatuksia. 18-vuotiaana käytin jo melko kypsästi rahaa, mutta kyllähän siinä silti meni opiskeluvuodet vielä jonkin verran harjoitellessa.

Ja nykyään tosiaan aloitetaan se harjoittelu melko myöhään. Jos 17-vuotiaana eletään vielä viikkorahojen voimalla, niin eipä sitä yhdessä yössä kypsy vastuulliseksi taloudenpitäjäksi.

Vierailija
84/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme pienen kaksion tästä lähiseudulta ja kun lapseni ovat muuttamassa kotoota saavat he muuttaa tuohon asuntoon ja maksaa yhtiövastikeen. (olemme näillä suunnitelmilla tuolloin jo velattomia tuosta asunnosta) Lapsillamme on 5 vuoden ikäerot ja kun esikoinen on ensin saanut startin itsenäiselle elämälle tuossa asunnossa saa keskimmäinen lähteä kokeilemaan siipiään ja lopuksi sitten esikoinen. Ja jos lapset syystä tai toisesta muuttaakin omilleen eri järjestyksessä saavat keksiä muun keinon selvitä kuluistaan. Minulla oli nuorena ystävä jolla vanhemmat olivat näin tehneet ja voin kertoa, että oli monia kateellisia ystäviä :)

Vierailija
85/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä sinä pidät "järkevänä", ei välttämättä ole mikään totuus. Minä pistin haisemaan satatonnia kahdessa vuodessa, ei ollut edes vaikeaa. Sen hetkinen elämäntilanteeni oli päin vittua ja jos en olisi saanut siihen edes pientä helpotusta rahan kautta, olisin varmaan tehnyt itsarin. En sano että drinkkien kustantaminen tusinalle ihmisiä olisi mitenkään järkevää mutta...

Aina otat riskin kun teet jotain toisen puolesta. Et voi tietää millaiseksi lapsesi kasvaa; et voi myöskään määrätä että hän ei saisi omia rahojaan tuhlata.

Minä kituutin köyhänä, isäni istuessa rahavuoren päällä. Kun tämä kuoli, tuhlasin perinnön suruttu. Ei sitä rahaa mukaansa saa, kun täältä lähtee eikä kaikkia kiinnosta elää "järkevästi".

Vierailija
86/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukeen ei vaikuta mutta asumislisään kylläkin

Vierailija
87/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän itse useita vanhempia, jotka hankkivat kotipaikkakunnaltaan asunnon ja olettavat että tottakai se lapsi sitten haluaa opiskella samassa kaupungissa.

Me olemme ostaneet 3 asuntoa Helsingistä, ja olemme ajatelleet että kun lapset lähtevät opiskelemaan, niin saavat niistä sitten opiskelukämpät.

Vanhemmat ovat päättäneet, että lapset opiskelevat sitten helsingissä. entä jos lapsi haluaakin vaikka opikella hopeasepäksi Lahdessa? Tai kuvataiteilijaksi Torniossa?

Ja siitähän sitten voi laskea 1+1= Hölmö tekaistu tarina teinimamilta(tai muuten vain hölmöltä) :)

Vierailija
88/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumislisä menee mutta olisikohan jotain 8000-10 000 euroa?

Vierailija
89/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsilla rahastosäästötilit, lasten nimissä.

Näistä saa rahaa ulos toistaiseksi vain, kun molemmat vanhemmat ovat nostamassa. Tarkoituksena on säästää tulevia luokkaretki- yms. asioita varten, joita meillä todennäköisesti ei olisi muuten varaa maksaa. Rahan käyttäminen lapsen tililtä tällaisiin lapsen omiin menoihin on kuitenkin ymmärtääkseni aivan laillista. Vanhempien mitään menoja ei koskaan tulla näistä maksamaa, ei suoraan, eikä välillisesti. Jos tileillä on säästöjä kun lapset täyttävät 18-v, niin tekevät niillä mitä tykkäävät. Toki tulemme ehdottelemaan sopivia kohteita, esim. ajokortti, mutta viimekädessä on lastemme oma asia mitä tekevät.

Vierailija
90/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on molemmilla ollut pankkitilit pienestä asti. Sinne kertyi lahjarahoja yms., ja jostain kymmenvuotiaasta muistan saaneeni oman pankkikirjan, jolla kävin sitten välillä pankista nostamassa viisi markkaa tms. karkkirahaa. Olen samaa mieltä, että jos haluaa lapselle säästää, ei kannata niitä rahoja laittaa lapsen nimiin tilille. Niihin ei saa vanhempi enää koskea, kun ne on lapselle annettu. Tai hoitaa saa, mutta ei käyttää omiin menoihin, tai esimerkiksi lapsen vaatteisiin, jotka kuuluu vanhempien hoidettavaksi. Mielestäni myös luokkaretkimaksut on sellaisia. Eli vaikka ne rahat olisi alunperin omasta lompakosta tulleet, mutta lapselle annettu, niitä ei saa "ottaa takaisin" jos tuleekin tarve. Mutta jollekin tilille ne syntymäpäivinä isovanhemmilta saadut setelit haluan tallettaa, joten nyt on meidänkin puolitoistavuotiaalla oma säästötili.

Isoäitinsä on vielä avannut lapselle rahastosäästötilin, mutta ne rahathan ei tule sillä tavalla kaikki suoraan helposti pankkikortilla käytettäväksi edes täysi-ikäisenä, että en ole siitä huolissani. Mutta tosiaan, jos meillä olisi nyt ylimääräisiä rahoja sijoitettavaksi lapsen suuriin kuluihin, ne tulisi tiukasti meidän vanhempien nimissä olevalle tilille, josta niitä voimme käyttää aivan vapaasti. Ei kuitenkaan ole sellaista tilannetta, että tällaisia rahoja pääsisi kertymään :).

Vierailija
91/171 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko että ne rahat jotka olet säästänyt lapsellesi käytät omiin kuluihisi?? Eikö ne pitäisi olla lapsen tulevaiduusen hyväksi, lapsi kyllä osaa päättää mihin rahansa käyttää. Etkö haluaisi että lapsi saisi rahaa omaan tulevaisuuteensa jotta hän voisi ostaa kämpän/talon, huonekaluja, kodinelectroniikkaa, kodintarvikkeita, vaatteita, ruokaa yms. Varmaan myös lapsi haluaisi tavoitella unelmiaan, mitäköhän siitä tulisi jos vanhemmat olisivat tuhlanneet kaikki hänen rahansa jotka he olivat säästäneet hänelle. Lapsi luultavasti alkaisi vihaamaan vanhempiansaja mikä pahempaa js hän ei pitäisi ollenkaan mitään yhteyttä vanhenpiinsa eikä edes haluaisi nähdäkään heitä.Eikö pitäisi ajetella lapsen parasta.

Vierailija
92/171 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ap:n oma lapsi on sössinyt raha-asiansa, niin KAIKKI nuoret tekee niin?

No kuule, EI TEE!!

Normaali nuori tajuaa kyllä, että raha on kerätty opiskelua varten ja sitä käytetetään pikkuhiljaa vuokriin yms. menoihin!

Vierailija
93/171 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen avannut molemmille lapsilleni jopa arvo-osuustilit, jonne olen ostellut heille osakkeita. Ja nyt he sitten 18-vuotiaana juovat rahat kurkusta alas.

Ehei. He ovat sen verran fiksuja minun kasvatustyöni tuloksia, että eivät toki tee niin. Ja jos tekevät, niin omapa on asiansa. Ovat aikuisia ja vastuussa teoistaan. Ei tarvii tulla pyytämään muuta rahallista tukea sitten enää, jos säästönsä tuhlaavat.

Jos tuhlaavat rahansa johonkin tarpeettomaan, niin sitten oppivat elämän pelisääntöjä vaikka näkemällä nälkää.

Kuulostaa varmaan ihan ällöasenteelliselta, mutta kyllä se vastuullisuus ja fiksuus liittyy vähän myös pelkkään perimään ja tempperamenttiin, niinpä minun ei tarvitse olla huolissani siitä, mitä lapset tekevät osakkeillaan tulevaisuudessa.

Toki kerron heille jo yläasteikäisenä osakkeista ja sitten alamme yhdessä tutustua sijoittamisen ja säästämisen maailmaan. Lukioikäisenä, kun lapseni ovat tietysti siellä laajan matematiikan puolella (kuten molemmat vanhemmat) voivat tehdä jo itsenäisiäkin päätöksiä osakkeiden realisoinnista tai uudelleen sijoittamisesta.

Vierailija
94/171 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapset saivat tuhansia käyttöönsä täytettyään 18 v. kun ei ole koskaan törsännyt, ei sitä törsää myöhemminkään. varsinkin, kun ne on ihan oikeesti omia rahoja, eikä äidin ja isän lompsasta.

nuorikin arvostaa sitä.

Vierailija
95/171 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sain rahat käyttööni, ostin niillä hevosen;)

Meidän lapsilla ei toistaiseksi ole säästöjä omilla nimillään, tarkoitus olisi tässä pikkuhiljaa alkaa keräilemään ajokortti-yms rahoja.

Itsekin olen pärjännyt aikuisikäni ilman vanhempieni rahoja, joten ehkä omatkin lapseni pärjäävät

Vierailija
96/171 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on pakko kertoa oma kokemus. Itse sain 18v lahjaksi 45 tuhatta, jotka isäni oli säästänyt korkeakorkoiselle tilille. En minä niitä nyt sillee hussannu kertalaakista mutta kyllä siitä valtaosa vaan meni sellasiin turhuuksiin että nyt jälkikäteen harmittaa. Todellakaan kovin moni tuon ikäinen ei kyllä osaa käyttää isoa summaa rahaa järkevästi. Itse en aio säästää lapsilleni mitään isoja summia rahaa koska mun mielestä siitä ei oo mitään hyötyä.

Vierailija
97/171 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on pakko kertoa oma kokemus. Itse sain 18v lahjaksi 45 tuhatta, jotka isäni oli säästänyt korkeakorkoiselle tilille. En minä niitä nyt sillee hussannu kertalaakista mutta kyllä siitä valtaosa vaan meni sellasiin turhuuksiin että nyt jälkikäteen harmittaa. Todellakaan kovin moni tuon ikäinen ei kyllä osaa käyttää isoa summaa rahaa järkevästi. Itse en aio säästää lapsilleni mitään isoja summia rahaa koska mun mielestä siitä ei oo mitään hyötyä.

Vierailija
98/171 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se ei ole haluamisesta kyse, moni joutuu muualle kun ei pääse Helsinkiin opiskelemaan.

Vierailija
99/171 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

22-vuotiaana korkeakoulututkinot, uudehko auto ja omistusasunto. Ostitko velaksi asunnon, mistä sait lainan?

Minkälaisia rahasummia sait nuorempana lahjaksi? Miten olet jo 22-vuotiaana suorittanut korkeakoulututkinnon? Minkä ikäisenä aloitit opiskelun?

Omat vanhempani ovat toimineet mielestäni oikein käyttäessään lapsilisät meidän lasten kasvattamiseen ja ylläpitoon suoraan kun ovat tilille tulleet.

Omat lahjarahamme, kesätyötulot yms. olemme tallettaneet meille avatuille omille tileille. Näin olemme olleet tietoisia paljonko tilillä on ja mistä hankinnoista niiden perusteella voi haaveilla.

En saanut vanhemmilta tuhansien eurojen pesämunia omaan kotiin. Kaiken mitä tiesin tarvitsevani olin itse aikanaan osannut säästää.

Rahan käyttö ja hallinnointi on näin ollen ollut osa elämääni niin kauan kuin muistan. Ei ole tarvinnut myöhemmin kantapään kautta opetella.. Nykyisin olen 22-vuotias aikuinen jolla on tasapainoinen ja kunnossa oleva talous. On omistusasunto, korkeakoulututkinto ja velaton uudehko auto.

EIKÄ OLE TARVINNUT VANHEMPIEN KUKKARONNYÖREISSÄ ROIKKUA!

Vierailija
100/171 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on kai luonnollista haluta ennalta estää esim. jopa kymppitonnin katoaminen taivaan tuuliin. Eiköhän aikuistuvalle nuorelle löydy muitakin tilanteita oppia vastuuta kantapään kautta. Ja ihan tosi, myös vastuullisiksi kasvatetut nuoret voivat mennä ns. pyörälle päästään vapaudesta ja rahasta ja nuoruudesta. Jos ei muuten niin esim. kiltit ja hyväntahtoiset voivat lainailla kovempiosaisille kavereilleen.

Mihin ne alle 18v saadut rahat, synttäri-, rippi-, yo-lahjat ja kesätyöpalkat pitäisi sijoittaa? Suoraan tuhlattaviksi vai äipän tilille?? Uuysavuttomien uusavuttomat lapset ei osaa käyttää rahaa.

Ap:n huoli on kuitenkin ihan todellinen. Vaikka kuinka opettaisit lasta vastuulliseksi rahankäyttäjäksi, niin kyllä se 18-vuotias on kuitenkin ihan lapsi vielä.

Jos 18v sössii, se on oma moka ja vastuu kannettava. Jos 18v ei tätä tajua vaan luulee äipän edelleen pelastavan pulasta, on kasvatus mennyt mukavasti perseelleen. Äippä on kuorinut potutkin valmiiksi, ettei lapsi telo sormiaan ja yksin kotona on uskalettu pikkupuudelin antaa olla vasta 17-vuotiaana. Vapaus ja vastuu kulkee käsikädessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä