Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää missään nimessä säästäkö lapselle omalle tilille rahaa!

Vierailija
06.09.2010 |

Laitan tähän aloituksen vaikka vastasinkin samalla tavalla tuólle rahastosalkkukyselijälle. Tärkeä aihe jutella, myös kokemuksenne olisi varmasti arvokkaita monelle. Itse olen sitä mieltä että missään nimessä ei kannata lapselle säästää rahaa vapaasti käytettäväksi 18 vuotiaana. Vaikka lapsi olisikin vastuullinen, tulee isojen summien kanssa vaikeuksia hahmottaa kulutusta jos siihen ei ole tarkasti kotona lapsesta asti opetettu.

KUKAAN ei voi 100% varmuudella sanoa mihin lapsi rahat käyttää kun täyttää 18! Miksi ihmeessä sen ikäiselle pitäisi antaa isoja summia? Käytä rahat omaan salkkuun ja turvaa sillä lapsesi opiskelun aloitus. Saat vapaasti ostaa ruokaa, huonekaluja jne tarpeellista ja siihen ei edes verottaja puutu.

Ystäväni on pankin neuvontapuhelimessa töissä. Hän saa viikottain puheluja hätääntyneiltä vanhemmilta kun lapsi onkin tyhjentänyt tililtään isoja summia tullessaan täysi-ikäiseksi. Yrittävät sitten jälkikäteen tehdä jotain asialle, laittaa estoja yms mikä ei tietenkään ole mahdollista. Eräskin tyttö oli jopa itse soittanut ja ollut paniikissa kun 18 v bailuviikonlopun jälkeen oli tili ollut lähes tyhjä. Hänen yksinhuoltajaäiti oli vauvasta asti säästänyt rahaa hänelle, tilillä oli 4000 euroa ja lähes kaikki meni. Oli ostellut vaatteita, ajanut taksilla, kustantanut 15 kaverille ravintolassa juomat jne. Tämä on ääritapaus mutta voi sattua kyllä kenelle tahansa. TYttö oli ensin väittänyt että tililtä on otettu väärin rahaa tms. Mutta omia laskuja kaikki.

No, pointtini on se että nuorelle ei kannata antaa rahaa ja kannattaa järkevästi tehdä omat sijoituksensa niin että itse voi sitten tukea lasta.

Sitä en tiedä voiko salkkuun laittaa jonkun käyttöehdon, en usko. Ota selvää kaikista näkökulmista.

EHkä myös verottaja vie osansa. Tarkista siis verottajalta kaikki yksityiskohdat myös.

Kommentit (171)

Vierailija
61/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemassa lapsen nimissä, vaikuttavat kaikkiin tukiin joita nuori/aikuinen tulee hakemaan.

Monessa asunnossa on myös varallisuusraja.

Vierailija
62/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lapsella sässtövakuutustili jonka jouduin lakkauttamaan KOSKA tuli työttömyyttä yms ja joudimme lopulta hakemaan toimeentulotukea. Sossu sanoi jotta nuo säästöt tuolta täytyy ottaa käyttöön ennenkuin saamme tt tukea. Enpäs silloin älynnyt väittää vastaan....

Taisi sossutäti tehdä väärin...

Jos vanhemmat eivät pysty taloudellisten vaikeuksien ym. takia täyttämään elatusvelvollisuuttaan, toki lapsen rahat käytetään lapsen elatukseen. Sosiaalityöntekijä oli siis oikeassa sen suhteen, että rahat tulee käyttää ennen kuin lapsen elatukseen voidaan myöntää toimeentulotukea.

Asia on kuitenkin täysin eri vanhempien ja muun perheen suhteen. Lapsella ei missään tapauksessa ole elatusvelvollisuutta vanhempiaan tai sisaruksiaan kohtaan, joten heidän tulisi saada mahdolliset tuet heti, jos omaa varallisuutta ei ole. Lapsen varallisuutta ei saa käyttää vanhempien tai sisarusten elättämiseen, vain lapsen omiin kuluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lapsella sässtövakuutustili jonka jouduin lakkauttamaan KOSKA tuli työttömyyttä yms ja joudimme lopulta hakemaan toimeentulotukea. Sossu sanoi jotta nuo säästöt tuolta täytyy ottaa käyttöön ennenkuin saamme tt tukea. Enpäs silloin älynnyt väittää vastaan....

Taisi sossutäti tehdä väärin...

Meillä sossu nimenomaan vaati että nuo kaikki rahat on käytettävä KOKO perheen elättämiseen; vuokriin, ruokaan yms...

Mulla on vieläkin tallessa ttt päätös missä lukee laskelmassa laskettuna koko perheen tuloihin tuo vakuutussäästö, mutta ei mitenkään eritelty että on lapsen tililtä! J lapsi on laskettu mukaan kaikkiin laskelmiin ihan omana itsenään...

Eli sossu teki väärin! Voiko tuosta valittaaa vielä jonnekin?

Tili on nyt tosin avattu uudestaan ja tuo raha on jo maksettu sinne takaisin, mutta silti sieltä "tavallaan" uupuu tuo summa ja se tuotto siitä, mikä olisi tullut 5v. aikana...

Jos vanhemmat eivät pysty taloudellisten vaikeuksien ym. takia täyttämään elatusvelvollisuuttaan, toki lapsen rahat käytetään lapsen elatukseen. Sosiaalityöntekijä oli siis oikeassa sen suhteen, että rahat tulee käyttää ennen kuin lapsen elatukseen voidaan myöntää toimeentulotukea.

Asia on kuitenkin täysin eri vanhempien ja muun perheen suhteen. Lapsella ei missään tapauksessa ole elatusvelvollisuutta vanhempiaan tai sisaruksiaan kohtaan, joten heidän tulisi saada mahdolliset tuet heti, jos omaa varallisuutta ei ole. Lapsen varallisuutta ei saa käyttää vanhempien tai sisarusten elättämiseen, vain lapsen omiin kuluihin.

Vierailija
64/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni lainaus vähän vikaan T:57

Vierailija
65/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni lainaus vähän vikaan T:57

Vierailija
66/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen avannut molemmille lapsilleni jopa arvo-osuustilit, jonne olen ostellut heille osakkeita. Ja nyt he sitten 18-vuotiaana juovat rahat kurkusta alas.

Ehei. He ovat sen verran fiksuja minun kasvatustyöni tuloksia, että eivät toki tee niin. Ja jos tekevät, niin omapa on asiansa. Ovat aikuisia ja vastuussa teoistaan. Ei tarvii tulla pyytämään muuta rahallista tukea sitten enää, jos säästönsä tuhlaavat.

Vierailija
67/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tilitiedot löytyvät ainoastaan äidin mapista, jonne lapsilla ei ole asiaa... Eivät edes tiedä mistä pankista kannattaisi rahojaan kysellä. Jos ovat täysi-ikäisinä mielestäni vastuuntuntoisia, saatan kertoa heille omistuksistaan.

että pankki ilmoittaa lapsillesi näistä tileistä kun täyttävät 18 vuotta. Ne ovat silloin lapsen rahoja, riippumatta sinun mielipiteestäsi. Asia on tietysti eri, jos tiliin on laitettu nostorajoitus.

Vierailija
68/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että OHJAAVAT LAPSEN TYÖTULOT lapsen tilille.

Ette te ohjaa lapsen työtuloja vaan työnantaja maksaa ne sille tilille, mikä tilinumero on työnantajalle annettu.

Itse aloitin 14-vuotiaana siivoushommilla työurani ja rahat menivät tililleni. Siihen aikaan ei ollut kuin pankkikirja kylläkin. Muutin 15-vuotiaana pois kotoa ja opintotuki ja kesätyön palkat tulivat tililleni, mistä nostin elinrahaa itselleni ja maksoin asuntolan vuokrat ja lukiokirjani yms.

Eli ei vanhempani ohjanneet rahojani mihinkään vaan työnantaja maksoi ne tililleni, mistä itse ne nostin ja käytin elämiseen sen jälkeen kun muutin pois 15-vuotiaana ja aloin elättämään itseni.

Vierailija
69/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan hyvä pohtia asioita,mutta tässä faktaa:

Lapsen tilille säästäminen pitkän ajan kuluessa on ainoa keino lahjoittaa isompia summia ilman lahjaveroa. Kolmen vuoden välein saa lahjoittaa ilman veroa 4000€ siten, että kumpikin vanhempi voi näin tehdä(yhteensä siis 8000€).Myös isovanhemmilla on tietenkin tämä oikeus.

Lapsen tilille voi avaushetkellä laittaa nostorajoituksen esim. seuraavasti. Kun lapsi täyttää 18v, nostamiseen tarvitaan äiti, isä tai jokin muu huoltaja ja lapsi itse. Tämä voi siis määritellä tilin avaaja eikä nuori voi sitä itse poistaa ilman vanhempien lupaa.

Myös rahastosalkuissa ja niihin kertyneissä varallisuudessa voidaan määritellä käyttörajoitukset.

Jos nuori on 18 vuoden kynnyksellä holtiton, voi vanhempi siirtää rahat pois tililtä omalle tililleen. Lapsen huoltaja voi käyttää ja määrätä lapsen varoista, koska on tilin vastuullinen käyttäjä. Elikä rajoitus koskee esim.sellaista, että nostaa rahat ja hömpöttää omiin tarkoituksiin. Nuoren/lapsen etua ajatellen varojen käyttö on aina sallittu.

Kannattaa ottaa asioista selvää. Hypoteettisesti lapsella voisi olla 18 vuoden kynnyksellä säästettynä esim. 48 000€ tai enemmän. ilman lahjaveroa. Tätä enemmän, jos isovanhemmatkin osallistuvat. Tätä kutsutaan myös varallisuuden hoidoksi. Hyvä pesemuna esim. ensiasunnon ostoon. Voi sitä vanhemmat vielä senkin jälkeen ostella huonekaluja ja ruokaa.

Vierailija
70/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lasta ei ole lapsena opetettu itse säästämään rahojaan. Kummasti lapsella rahantaju kasvaa, kun pistää pienestä saakka kolikoita possuun, ja säästää jotain tavoitetta varten. Minä säästin nuorena viikkorahoista itselleni polkupyörän, kiikarit ja korvalappustereot (oi kultainen 80-luku). Samoin maksoin itse sirkukset, kengät, leffaliput...Kesätöihin kun pääsin lukio-ikäisenä, äiti jätti lomilla yksinään kaupunkiin ja käski maksaa itse omat laskut. Kummasti siinä mietti, pistääkö kesätyörahoja baariin, taksiin ja tupakkiin, kun äire ei niitä maksa. Kun äidin avaama säästötilin käyttöoikeus aukeni, niin säästin sinne lisää. Silmissä kangasteli jo kotoa muutto ja pelkkä sohvan hinta kauhistutti.

Mutta jos opettaa, että äiti ja isi aina maksaa, niin lopputulos voi olla ap:n kuvaileman kaltainen.

Onneksi mulle rahan arvo on kotona opetettu.

Vierailija
71/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tilitiedot löytyvät ainoastaan äidin mapista, jonne lapsilla ei ole asiaa... Eivät edes tiedä mistä pankista kannattaisi rahojaan kysellä.

.

että pankit alkavat lähetellä 18v täyttäneelle tilitietoja...näin ainakin kultaisella 80-luvulla kun itse täytin 18v ja sain selville nimissäni olevia tilejä....

Vierailija
72/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tileistä joihin isovanhemmat laittavat rahaa. ei siis tarvitse odottaa 18v asti.

Vierailija
73/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme ostaneet 3 asuntoa Helsingistä, ja olemme ajatelleet että kun lapset lähtevät opiskelemaan, niin saavat niistä sitten opiskelukämpät.

Vanhemmat ovat päättäneet, että lapset opiskelevat sitten helsingissä. entä jos lapsi haluaakin vaikka opikella hopeasepäksi Lahdessa? Tai kuvataiteilijaksi Torniossa?

Vierailija
74/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tietysti hänelle avataan erikseen käyttötili, jos teininä ansaitsee kesätyörahoja yms. rippi/lahjarahoja.. tällä tilillä hän voi sitten harjoitella tilin hallintaa ja rahan kulutustaan jo ennen 18 v. ikärajaa.

Ja todellakin jos meno on holtitonta, niin nostan lapsen säästötilin tyhjäksi ennen kuin hänellä on siihen käyttöoikeus tai teen siihen tarvittavat rajoitukset.

Vierailija
75/171 |
06.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kaikki keskityttäisiin vaan kasvattamaan lapsistamme vastuullisia rahankäyttäjiä ja lopetettaisiin tämä vouhotus tyhjästä? ;)

Vierailija
76/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään pelkoa siitä että lapsen oma tili olisi jotenkin huono asia. Jos haluaa "turvata" sen ettei lapsi tuhlaa rahoja täyttäessään 18 v. Nosta Hänen tililtä sopiva summa turvaan vaikka päivää ennemmin kuin hän täyttää 18 v. Ei ole vaikeaa...

Vierailija
77/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme ostaneet 3 asuntoa Helsingistä, ja olemme ajatelleet että kun lapset lähtevät opiskelemaan, niin saavat niistä sitten opiskelukämpät.

Vierailija
78/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella siis sekä käyttötili ja säästötili. Käyttötilille menee viikkoraha ja siihen saa kortin 10 v täytettyään. Tuolla tilillä saa harjoitella rahankäyttöä arjessa. Toinen tili on säästötili, johon ei ole korttia ja jolta ei voi nostella rahaa miten tykkää, eli säästöt ovat "jumissa". Lapsen rahojahan ne ovat, eli jos ei ole oppinut käsittelemään rahaa ja polttaa säästönsä 18-vuotiaana, niin se on oma valinta. Sitten vain ottaa ja alkaa säästää uudelleen. Piste.

Vierailija
79/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi ei saa opintotukea, jos hänen nimissään on vaikka rahastosäästötili? Omalla lapsellani on sellainen ja siellä on vasta muutama tuhat euroa rahaa, mutta pitää miettiä muita vaihtoehtoja, jos se estää opintotuen saamisen sitten 10 vuoden kuluttua!

Vierailija
80/171 |
18.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni helsinkiläinen/pääkaupunkiseutulainen on siinä tilanteessa, että JOUTUU muualle opiskelemaan koska Helsingin seudun kouluihin ei riitä keskiarvo tai pääsykokeen pisteet ja esimerkiksi AMK:hon hakiessahan keskiarvo vaikuttaa jo siihen pääsetkö edes pääsykokeeseen yrittämään.

Ja monelle nuorelle tulee myös halu muuttaa vähän kauemmas vanhemmista ja nykyään moni lähtee jopa ulkomaillekin opiskelemaan.

Vanhemmat ovat päättäneet, että lapset opiskelevat sitten helsingissä. entä jos lapsi haluaakin vaikka opikella hopeasepäksi Lahdessa? Tai kuvataiteilijaksi Torniossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän