Aloitin työt päiväkodissa.järkyttyin miten ihan pienet
ovat surkeana,jatkuvaa itkua!! siis yksi poikakin 9kk ja 2 tyttöä 10kk itkevät jatkuvasti,sylissä pitokaan ei auta! Mikä pahinta vanhimmat hoitajat eivät edes aina nosta syliin kun lapsi itkee vaikka olisi vapaat kädet,jatkavat vain juttujaan..onneks oma lapsi vielä kotona tuossa iässä.
Kommentit (165)
pieni lapsi ei voi ymmärtää miksi hänet jätetään moneksi tunniksi vieraaseen paikkaan. pienten lasten kuuluu olla kotona. miksi hankkia lapsia jos ne sysätään päiväkotiin?
Kotihan on paraspaikka pienen lapsen olla. Eikös niitä tukiakin saa ,ettei alle 3 v hoitoon tarvitse viedä.
Tämä on juuri se painavin asia miksi en voi hakeutua tarhaan töihin. En kestä katsoa kun vauvoja ja liian pieniä tuodaan tarhaan!!
Äidinhän pitäisi pientä hoitaa!!
Mutta itsekkyys ja rahanhimo voittaa.
Ja selittelijät: ei ole pakko kaikista kalleimmilla alueilta asuntoa ostaa ja täten hankkia valtavia asumiskuluja...
työharjoittelussa päiväkodissa ja kokemus oli sellainen, että päätin hoitaa itse omat lapseni.
Päätös on pitänyt. Tiedän, mitä siellä kulissien takana tapahtuu.
kun tuolla meidänkin pojan päiväkodissa on niitä 9-10 kuukauden ikäisiä vauvoja :(
Ei ollu sillon aikoinaan, kun vanhimmat pojat aloitti päiväkodissa. Nyt on todella yleistä.
ja kyllä pk:n vanhemmat henkilökunnasta suosivat sitä että alkuaikoina päivän kulkua siloitellaan vanhemmille. Kaikilla vaan ei ole mahdollisuuksia kotihoitoon, ei se auta mitään että äitiä siitä syyllistetään.
Olin melkein jo mummo iässä, näin omin silmin miten hyvää huolta pidettiin lapsista. Vaikka olen ollut kotihoidon kannalla, voisin turvallisin mielin heittää lapseni hoitoon. Sitä en voi sanoa onko kaikissa päiväkodeissa samanlaista.
Voi että. Itse vein esikoisen hoitoon vauvana, koska minut on kasvatettu niin, että itsensä pitää elättää. Enkä oikein tiennyt, miten eläisimme miehen opintorahalla ja minun kotihoidontuella, kun kuntalisääkään ei ollut.
Ja sitten tuntui, että kyllä rahaakin tarvitaan kun lapsia on tehnyt. mitä jos olen pitkään kotona ja sitten minua ei kukaan huolikaan töihin. olin vasta valmistunut yliopistosta. entä jos mies sairastuu vaikka masennukseen eikä valmistukaan koskaan? pelasin varman päälle ja menin töihin.
lapsi meni pph:lle. Minulla ei ollut mitään kokemusta lapsista, ja tuolloin en osannut ajatella asiaa niin, että lapselle ei riitä syliä jne. Nyt kun on useampi lapsi, tajuan, että on eri asia hoitaa 1 lasta kuin 2 tai useampi, aika ja syli ei riitä kaikille.ja vakka lapsi oli kotona tyytyväinen ja iloinen, hän ei välttämättä hoidossa ollut.
Mahdollisesti tekisin nyt toisin. raha ei ole enää niin tärkeä asia minulle kuin lapset.
Olin melkein jo mummo iässä, näin omin silmin miten hyvää huolta pidettiin lapsista. Vaikka olen ollut kotihoidon kannalla, voisin turvallisin mielin heittää lapseni hoitoon. Sitä en voi sanoa onko kaikissa päiväkodeissa samanlaista.
eli lapsuuskodin kasvatus joutuisi romukoppaan. sossussa voi käydä, lapset tärkeämpiä. tuolloi ajattelin, että kaksion vuokraa ei makseta opintorahalla ja kotihodontuella, kun syödäkin pitää. nuo tuethan ovat suunnilleen yhtä suuri kuin oli meidän vuokra pelkästään.
ainakin/vähintään 3v, niin paljonko teillä jää rahaa kk? Ihan rehellisesti!
ainakin/vähintään 3v, niin paljonko teillä jää rahaa kk? Ihan rehellisesti!
Paljonko miehenne tienaa, että pystyy teidät elättämään? Paljonko menee asumiseen rahaa? Kertokaa tosiaan rehellisesti.
perhepäivähoitaja tms. jos mahdollista, jotta lapsi saa nukkua pitkään (päivä lyhenee lapsen silmissä). Ja käyttäkää mahdollisuutta osittaiseen hoitovapaaseen. Siinä vinkit lapsen parhaaksi. Ja konttaajat kotihoitoon kokonaan.
perhepäivähoitaja tms. jos mahdollista, jotta lapsi saa nukkua pitkään (päivä lyhenee lapsen silmissä). Ja käyttäkää mahdollisuutta osittaiseen hoitovapaaseen. Siinä vinkit lapsen parhaaksi. Ja konttaajat kotihoitoon kokonaan.
kuka niitä valvoo???
asti kun lapsia on ollut (esikoinen nyt tokalla, sen jälkeen reilun parin vuoden välein vielä kaksi nuorempaa).
Miehellä on vuosien varrella vähän palkka noussut, mutta esim. ensimmäisen lapsen aikaan palkka oli 1200e/kk -verot tietysti. Minun kh-tuki oli n.400e, siihen lapsilisä.
Samoin seuraavien lasten aikaan, minun kh-tuki ollut tuon reilu 400e, lapsilisät sitten lasten mukaan. Miehen palkka noussut muutaman satasen vuosien saatossa, tosin onhan meitä jo 5henkeäkin.
Noilla tuloilla on ostettu ensin rivitalo, sitten talo, eli lainat on jo niellyt melko ison osan tuloja. Voin sanoa, ettei kyllä ole ylimääräistä ollut, mutta toimeen on tultu, kaikki on saatu maksettua, joskin karsia on menoja pitänyt.
Mutta, lapset on olleet kotona kaikki eskariin asti, ja se on meille ollut tärkeintä.
Mutta, lapset on olleet kotona kaikki eskariin asti, ja se on meille ollut tärkeintä.
korjata, nuorinhan on toki eskari iässä vasta muutaman vuoden päästä, ja keskimmäienkin vasta ensi syksynä, eli tarkoitus olis anoa, että saavat olla kotona..
Itse saan kotihoidon tuen ja kuntalisän 120e.
Lisäksi lapsilisät kolmesta ja elarit kahdesta n.230e.
Asuntolainaan menee miehellä 500e ja mulla korkoihin 200e.
On kaksi maksettua autoa, keski-ikäistä.
Lisäksi on tietty vakuutukset, netti, neljä kännykkälaskua, sähkö 120e/kk.
Kerran vuodessa öljyä 2000e.
Satsaan ruokaan, vaatteista tingin ja muusta.
Elämme monen tutun mittapuun mukaan köyhästi,
emme kaipaa ulkomaan matkoja, ravintolailtoja.
Kolme vuotta voi elää vähän vähemmällä, se on pieni aika lapsen elämässä.
No hohhoijakkaa, on vissiin vähän eri asia kun eskari-ikäinen itkee kerran päivässä kun satuttaa itsensä, ja pääsee tuolloin syliin lohdutettavaksi, kuin että pienten ryhmässä pienet itkevät koko päivän eikä hoitajien sylit riitä. Päiväkoti ei vaan ole pienille mikään hyvä paikka.