Aloitin työt päiväkodissa.järkyttyin miten ihan pienet
ovat surkeana,jatkuvaa itkua!! siis yksi poikakin 9kk ja 2 tyttöä 10kk itkevät jatkuvasti,sylissä pitokaan ei auta! Mikä pahinta vanhimmat hoitajat eivät edes aina nosta syliin kun lapsi itkee vaikka olisi vapaat kädet,jatkavat vain juttujaan..onneks oma lapsi vielä kotona tuossa iässä.
Kommentit (165)
juttuja.
Että te ihmiset olette huvittavia. Tällä hetkellä löhöilen sohvalla katsellen BB:tä... Pikku 6kk tyttäreni nukahti muutama tunti sitten ja mietiskelin, että on se hienoa mennä viimeistelemään tutkintoni tammikuussa, eli muutama kuukausi vielä laatuaikaa jäljellä. Vauvani menee päiväkotiin 10-kuukautisena ja toivottavasti se menee hyvin. Ikävä kyllä ei ole aikaa, eikä ennenkaikkea rahaa jäädä kotiin, vaikka se kuinka olisi järjestely kysymys!
(Jos se jostain syystä toimikaan on mummi imoittautunut hoitajaksi.)
Ja minkä järjestelyn? Senkö, että hakee rahaa valtiolta, mitä sieltä saa... Ja Te kaikki muukalaisvihaiset ihmiset, avomieheni on afrikkalainen, joka minun tavoin käy koulussa ja osa-aikatöissä. Aika tuottavaa teihin laiskimus kotiäiteihin verrattuna. :D
Siis kaikki kotiäidithän ovat vaan patalaiskoja. On minunkin mielessä käynyt ajatus, että olishan se kiva viettää toinenkin sapattivuosi. Lasta pitää hoitaa kotona ainakin 3 vuotta.
Mutta siinähän se ihminen vasta laiskistuu. On ihana näyttää tyttärelleni esimerkkiä olemalla tuottelias ihminen, aikaansaava kansalainen.
Ja sinulle, joka sanot kotihoidon olevan halvempaa, niin alas nyt oikeasti laskea. Tunnetko mitenkään talousasioita? Se väite, että kotihoito on halvempaa, on kotiäitien yksinkertaistettu kuva asiasta. Minä en pysty ainakaan laskemaan, mikä on halvempaa ja mikä ei. Väitän, että taloudellisesti edullisemmaksi tulee hoitaa lapset päivähoitajilla tai päiväkodeissa ja äitien tehdä töitä. Näin ihan TERVEELLÄ JÄRJELLÄ ajateltuna on kansantaloudellisesti parempi, että yksi nainen hoitaa 4-6 lasta kuin yksi hoitaa yhtä.
Juu, ei tarvi kertoa, kuinka paljon hoitolapsi maksaa kunnalle... Ensinnäkin, kotihoidontuki on vaikka 314 Euroa ja päälle hoitomaksu, niin vasta 568 Euron päälle menevät kulut ovat "miinusta". Mutta kääntöpuolena: äidit tuottavat ollessaan töissä, maksavat veroja ja kuluttavat, mikä taas lisää työllisyyttä jne. Talous pyörii. Ei minun taloustaitoni riitä laskemaan tuota kokonaisvaikutusta! Riittääkö sinun? Eipä taida riittää...
Yleensä en lähde näihin mukaan, mutta nyt kiehahti totaalisesti yli tämä kaikki idiotismi mitä tässä ketjussa silmiin sattuu. Eikö ihmisillä ole muuta tekemistä kuin syyllistää toisiaan? Ei näemmä, niin jatkanpa samalla linjalla.
Täällä tuntuvat länkättävän kaikkein eniten ne, jotka elävät valtion tuilla muutenkin, ainakin suurimmassa osin.
Oletteko tosiaan sitä mieltä, että kovalla työllä hankittu omakotitalo ja autot joita perheessä tarvitaan, myydään parin kolmen vuoden vuoksi, kun asiat voidaan järjestää muutenkin? Se on helvetin helppo sanoa, kun itse elelee jossain betonilähiössä vuokrakämpässä valtion kustantamana, ja kaikki raha tulee tuista ylipäätään. Itse olen juuri tällaisesta betonilähiöstä kotoisin, ja itseni sitkeästi kouluttamalla päässyt siihen tilaneeseen, että minulla on jumalan kiitos mahdollisuus tarjota lapsilleni muutakin kuin ne nurkissa pyörivät narkkarit ja juopot, ja pihan hiekkalaatikoilta löytyvät piikit.
On totta, että osittaisella hoitovapaalla ym. voi tehdä paljon pakkotilanteessa, ja se on meillä ratkaisuna kun esikoinen kohta aloittaa päivähoidon, alle vuoden ikäisenä. Ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin. Kun sitä rakkautta antaa kaiken sen mitä annettavana on, kaiken sen ajan kun lapsen kanssa kotona pystyy olemaan, niin ei se lapsi siitä hoitoon laitosta kieroon kasva. Valtion holhokki lapsesta tulee todennäköisesti kun kotona opetetaan jo pienestä pitäen, että "kato mennään tonne sossuun niin sieltä saadaan rahaa".
Kateellista sakkia täällä. Katsokaa hyvät ihmiset välillä sitä omaa elämäänne, mitä olette lapsillenne tarjoamassa. Oletteko tosiaan sitä mieltä, että pelkkä oma läsnäolonne tarjoaa lapselle (tietenkin tarjoatte myös varhaiskasvatuksellisia virikkeitä sopivaan tahtiin kotona) se kaiken mitä hän tulee elämässään tarvitsemaan, ja kukaan muu ei siihen pysty?!?
Olen ketjun aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että on todella surkeaa jos lapsia huudatetaan päiväkodissa. Silloin ovat hoitajat väärällä alalla. Toivon että omani kohdalla näin ei käy, tosin en ole meidän päiväkodista kuullut muuta kuin positiivista palautetta.
Tsemppiä kaikille niille, jotka joudutte/haluatte lapsenne laittaa jo pienenä ulkopuolisen hoitoon. Kyllä me, ja lapset, tästä selvitään!
Nimim. talo ja autot ja turvallisempi asuinympäristö
Komppaan tätä täysin! Lopettakaa se jeesustelu ja menkää töihin ansaitsemaan leipänne. Mehän teidän kotonalusmuilu maksetaan. Että jos ruvetaan räknäämään kumpi maksaa enemmän: laiskoille kotiäideille kaiken maailman tukien maksaminen vai päivähoito. Te olette just niitä, jotka joka käänteessä kyllä jaksaa muistutella päivähoidon kalleudesta ja siitä kuinka TE maksatte naapurin maijan virikehoidon. Laskekaapa kuinka paljon te itse saatte vuodessa valtiolta kun kaivelette kotonanne vain nenää.
Se että kotihoito maksaa HUOMATTAVASTI vähemmän kuin päivähoito EI OLE kotiäitien keksimää vaan ihan tutkittu juttu! Ottaako koville kun sitääkin pitää alkaa vääntämään vai mikä on? Faktakaan ei uppoa kun on tarpeeksi paksu kallo, niinkö?:D
yhtä lasta vaan heillä on useampia lapsia JA ukso tai älä niin hekin maksavat VEROA! oletkos ikinä moista kuullut?! Kyllähän se nyt on todellakin vaikka kuinka moneen kertaa ihan yleisesti laskettu/todistettu että kotihoito ON HALVEMPAA!! Väännetäänkö sulle rautalangasta vai miten?
mutta aloituksesta tuli mieleen se aika kun äitini opiskeli lähihoitajaksi. Hänen kuului tehdä harjoittelu päiväkodissa, mutta opinnot meinasi tyssätä siihen, kun äiti ei meinannut pystyä palaamaan ensimmäisen päivän jälkeen. Pienet itki jatkuvasti ja isommat taaperot haahuili yksinään päämäärättömästi. Äiti oli saanut haukkuja, kun oli vain pitänyt lapsia sylissä eikä tehnyt "tarpeellisia" töitä. Sai harjoittelun tehtyä loppuun, mutta koville otti.
Sittemmin hän on ollut kauan töissä paljon parjatussa vanhustenhoidossa, jossa sentään on vanhuksilla asiat ihan ok- piäväkodin lapsiin verrattuna.
itse olen keksinyt keinoja pitää alle 3v lapseni kotona. Ensimmäisellä hoitovapaalla opiskelin kynsiteknikoksi ja tein iltaisin rakennekynsiä. Nyt toisen hoitovapaan alettua yritän päästä leipomoon yövuoroon. kokisin epäonnistuneeni äitinä, jos joutuisin viemään alle 3v lapsen hoitoon.
valtiolle 660e, kun jostain koulun matskuista luin viime keväänä. Siis suorat kustannukset. Välilliset, esim infektiokierteet ei ole laskettu tuohon.
Niin ja ottakaa huomioon, että äidillä saattaa olla useampi lapsi. silloin harvan verokertymä riittää kattamaan edes omien lasten päivähoidon.
Niin, ja ei jokaiselle vanhempainvapaalta palaavalle äidille synny uutta työpaikkaa, vaan hoitovapaalta palaava aina pullauttaa jonkun muun työkkärin listoille. jonkun joka ei edes hoida lapsiaan, vaan nostaa pelkästään työttömyyskorvausta, joka on suurempi kuin kotihoidontuki ja josta vastineeksi valtio ei saa mitään hyötyä tai säästöä.
t. yhteiskuntatieteiden opiskelija
mielessä lainaa hakiessa ja taloa rakennellessa että millä kaikki maksetaan kun lapsia tehdään,mikä sopisi meidän tuloihin?
Joka päivä tosiaan ale 1v itkevät ja leipääntyneet hoitajat eivät noteeraa sen kummemmin,ilmekkään ei värähdä.van väseetä itkuun. Osa on kovin kova kouraisia, riuhtovat kädestä ja huutavat että "joko uskot,monta kertaa täyyy sanoa mikaela" ottavat kädestä todella lujaa ja repivät tuoliin istumaan. lapsi alkaa itkeä. lisäksi alle 3v lasten puheesta ei meinaa saada selvää ja ei ole aikaa aina kuunnella ja kysyä toistoa että mitä sanoit ap
työharjoittelussa päiväkodissa ja kokemus oli sellainen, että päätin hoitaa itse omat lapseni.
Päätös on pitänyt. Tiedän, mitä siellä kulissien takana tapahtuu.
Koska ovat liian pieniä.
etteivät ne parhaimmatkaan hoitajat pysty olemaan joka paikassa ja näkemään joka tilannetta. Vaikka näkisivätkin eivät he pysty montaa itkevää vauvaa ottamaan syliin kerralla. Hoitohenkilökuntaa ei ole tarpeeksi.
En usko, että kukaa tuntemistani hoitajista jättäisi lapsia yksin pihalle tai muuallekaan itkemään.
Kyllä jättävät kun syli ei kelpaa.Lapsi pelkää vierasta aikuista eikä halua tämän koskevan.
Jotkut pienet sopeutuvat päiväkotiin huomattavasti helpommin kuin toiset 1-vuotiaat. Osa itkee hetken vanhemman lähtiessä ja muu päivä onkin iloista puuhastelua. Jotkut taas itkevät olivat sitten sylissä tai lattialla...ei siis paikalla mitään vaikutusta. Kun itku loppuu hetkeksi, se voi alkaa uudestaan heti kun joku ihminen tulee huoneeseen tai lähtee huoneesta. Ryhmässä on näiden itkijöiden lisäksi myös muita lapsia...heistäkin pitää huolehtia. Vaipat pitää vaihtaa, käyttää potalla, ulos mennessä pukea, ruokailuissa auttaa, hakea innokas kiipeilijä pois vaarallisesta paikasta... yksi lapsi ei itkustaan huolimatta voi olla koko ajan sylissä. Seisaaltaan ulkona lasten pitäminen sylissä kostautuu...ainakin minulla issias alkaa vaivaamaan... voin ulkona pitää lapsia sylissä vain istuessani.
Parhaani teen työssäni, mutta kaikkeen itkuun en vain yksinkertaisesti ehdi yhdessä työkavereideni kanssa.
Jos oma lapseni olisi näitä jatkuvasti itkeviä, saattaisin miettiä vakavasti, että onko lapseni oikeassa paikassa.
Ja tuota samaa sielläkin..voi pieniä raukkoja..ärsyttää ihan vanhemmat, jotka vie niin pienet hoitoon. Miten ne saattaa? itellä vaivais kauheena, ois huono omatunto ja miettisin vaan sitä omaa lasta itkemässä siellä..mut kai ne kovettaa itsensä, tai siinä kovettuu. Sama hoitajilla, ehkä niillä ei tunnu enää missään, kun pienet itkee.
Täysin empatia kyvyttömiä ja ammattitaidottomia.
meillähän juuri sitä empatiaa riittää!! Itse pidin sylissä ja kantelin vauvoja sen minkä kykenin muilta isommilta,vanhat työntekijät eivät hetkauttaneetkaan olkiaan. Eivätkä myöskään kerro ikinä vanhemmille että on ollu itkuinen päivä.Minusta vanhempien pitäisi tietää. Yksikin poika 10kk itki KOKO ulkoilun ajan ja jatkoi sisällä. Yksi täti tokaisi, itkee se sylissäkin niin sama itkeekö maassa. Ei tosiaan ole sama!
heijastuu hyvin vahvana vihana vauvoja kohtaan vaikka yrittäisit sitä alussa kuinka piilotella.
itsekin oon töissä pk:ssa ja nuorimmat on n.vuoden ja välillä jos ne oikein kunnolla itkee ja itkee vaan eikä sylikään enää lohduta niin on lapsi pakko laittaa maahan.. ryhmässä on nimittäin 14 muutakin lasta! valitan mutta näin se menee..
eikä vanhemmille aina tarvitse huonoja uutisia kertoa, voi vähän kaunistella ;D
heijastuu hyvin vahvana vihana vauvoja kohtaan vaikka yrittäisit sitä alussa kuinka piilotella.
Tai niin joo, koeta vaan selittää tuolla lailla itselles miksi vauvas rääkyy tarhassa päivät pääksytysten. Se ei muuta sitä tosiasiaa että se on ihan sun syy kun raahasit lapsesi sinne ihan liian pienenä.
päiväkodissa ainakaan ole tuollaista. Oma eskari-ikäinen poikanikin sanoo välillä että pääsee syliin jos vaikka satuttaa tai joskus ihan muuten vaan esim.omahoitajan syliin. Samoin 4-vuotias kertoo, että sai halin tai pääsi syliin.
Turha yleistää.
Tiedän tämmöisiä päiväkoteja jossa itkettämistä tapahtuu. Työhönsä leipiintyneet työntekijät eivät ilmeisesti jaksa. :(
Meidän päiväkodissa omahoitajuus vie itkun pois ja pienten ryhmä on täynnä empaattisia hoitajia. Syliä saa paljon onneksi oman lapseni ryhmiksessäkin.
Itsekin lastenhoitajana lohduttelen nyt 3-vuotiaita itkuisia päivähoidon aloittajia sylitellen ja silitellen.
Sinä joka totesit, ettei vanhemmille tarvitse huonoja uutisia kertoa, voi vähän kaunistella, niin HÄPEÄISIT!
Itse ainakin vanhempana kun kysyn miten on päivä mennyt, onko syöty ja nukuttu niin haluan oikeasti tietää miten siellä menee. Jos lapsi ei viihdy niin sitten mietitään muun laisia hoitokuvioita, mutta miten voin tietää ettei lapsi viihdy, jos ei sitä minulle kerrota?
T: Äiti, joka joka aamu vie itkevän 1-vuotiaan hoitoon ja iltapäivällä hoitajat kuitenkin sanoo, että päivä on mennyt ihan hyvin.
oman lapseni kanssa päiväkodissa, niin kyllä siellä yksi hiukan yli vuoden ikäinen tyttö itki lähes taukoamatta. Ja hoitajat parhaansa mukaan pitivät sylissä, mutta jokainen voi kuvitella miten se onnistuu kun hoidettavana on muitakin pieniä lapsia. En usko, että on kovin vaarallista lapselle vaikka joutuisikin välillä itkemään ilman syliä, jos muuten hoidetaan empaattisesti ja välillä pääsee syliin.
Ja sinulle, joka sanot kotihoidon olevan halvempaa, niin alas nyt oikeasti laskea. Tunnetko mitenkään talousasioita? Se väite, että kotihoito on halvempaa, on kotiäitien yksinkertaistettu kuva asiasta. Minä en pysty ainakaan laskemaan, mikä on halvempaa ja mikä ei. Väitän, että taloudellisesti edullisemmaksi tulee hoitaa lapset päivähoitajilla tai päiväkodeissa ja äitien tehdä töitä. Näin ihan TERVEELLÄ JÄRJELLÄ ajateltuna on kansantaloudellisesti parempi, että yksi nainen hoitaa 4-6 lasta kuin yksi hoitaa yhtä.
Juu, ei tarvi kertoa, kuinka paljon hoitolapsi maksaa kunnalle... Ensinnäkin, kotihoidontuki on vaikka 314 Euroa ja päälle hoitomaksu, niin vasta 568 Euron päälle menevät kulut ovat "miinusta". Mutta kääntöpuolena: äidit tuottavat ollessaan töissä, maksavat veroja ja kuluttavat, mikä taas lisää työllisyyttä jne. Talous pyörii. Ei minun taloustaitoni riitä laskemaan tuota kokonaisvaikutusta! Riittääkö sinun? Eipä taida riittää...