Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tässä tilanteessa? ANoppi ja raha-asiat!

Vierailija
01.09.2010 |

Miehen sisko on ihan onneton raha-asioissa, samoin elämänhallinnassa, ei osaa huolehtia yhtään mistään mitään. Mieheni on ennen meidän tapaamistamme ollut monta vuotta keikkahommissa ulkomailla ja tienannut ihan mukavasti ja antanut rahaa siskolleen monta tuhatta euroa. Sisko on tuhlannut nämä rahat ties mihin.

Nyt siskon asunto meni alta (asui jonkun kaverinsa asunnossa kesän) ja hän alkoi VIIKKO ENNEN muuttoa etsimään uutta asuntoa (ja nythän on kiireisin vuokra-asuntoaika kun koulut alkavat). Anoppi soitti miehelleni ja vaati meitä antamaan siskolle rahat takuuvuokraan. Olimme vähän nihkeinä ja elättelimme toiveita, että sisko ei saa asuntoa. Puhe oli että hän hakee asuntoa kaupungilta, siskolla on työpaikka, joten ajattelimme että kaupungin vuokrataloon hän pääsisi ja näin takuukin olisi halvempi.

No, maanantaina sisko soitti ettei saanut kaupungin asuntoa mutta oli saanut toisen asunnon, jossa asuu VÄLIAIKAISESTI kunnes saa kaupungin asunnon ja takuuvuokra on 1200 e. Minulla alkoi tässä vaiheessa hälytyskellot soida, mutta sisko sanoi että varmasti muuttaa siitä pois. Anoppi nosti visalta rahat takuuvuokraan (anopilla ei ole rahaa) ja maksoi ne, ja mieheni lupasi antaa äidilleen rahat visalaskuun, ja sisko ohjaisi takuuvuokran poismuuton yhteydessä meidän tilille.

No, eilen anoppi soitti miehelleni, että oli ollut siskon muuttoapuna, ja siskon vuokrasoppari olikin vuoden määräaikainen! Mieheni oli erittäin järkyttynyt, koska meilläkään ei hirveästi ole ylimääräistä rahaa. Olemme molemmat työelämässä mutta kesällä tehty muutto ulkomailta takaisin söi säästöjämme, lisäksi emme ole olleet opiskelijaelämän jälkeen vielä kauan työelämässä. Olimme säästäneet rahojamme auton ostoon, ja tietenkin pahan päivän varalle. Lisäksi koemme, että meillä on oikeus vetäytyä tästä koska meille sanottiin, että saisimme rahat paljon nopeammin pois.

Anoppi veti hernesalon puolittain nenään ja alkoi syyllistämään meitä omasta rahankäytöstämme. Esimerkiksi viime viikonloppuna hänen luona käydessämme, kävimme samalla lähikaupungissa josta ostimme minulle uuden talvitakin ja miehelleni pari kauluspaitaa (pitää pukua töissä). Anopin mielestä meidän olisi pitänyt jättää ne ostamatta että olisi rahaa auttaa miehen siskoa. Miehelläni on myös veli, mutta hän on sellainen anopin kultapoika, ja hänen vaimonsa anopin kultatyttö joten heidän ei tarvitse, vaikka heillä on ihan samanlaiset tulot kuin meillä.

Minua ärsyttää ja ahdistaa tämä tilanne. Mieheni on mielestäni ollut siskolleen aivan liian lepsu, hänelle saa syytää rahaa tonnitolkulla, mutta mitään ei saa koskaan takaisin. Lisäksi mielestäni anopilla ei ole mitään oikeutta arvostella meidän rahankäyttöämme, koska me tienaamme rahamme itse. Lisäksi, jos kollektiivisesti täytyy siskoa auttaa, mielestäni tämä veljen perhekin voisi siihen osallistua.

Eli mitä tekisitte?

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehkää siitä lopullisesti loppu.

Vaaditte takuurahat 3kk sisään joka palkasta pienissä erissä. Piste.

Vierailija
2/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt stoppi tolle rahan antamiselle ja heti, minä en ainakaan syytäisi tuommoisia summia rahaa kellekään. Sanokaa anopille ja siskolle että siskon painuttava töihin hommaamaan vuokrarahaa! itsellenne ostakaa koska tehän ne rahat olette tienanneet herranjumala! anoppihan käyttää teitä ihan hyväkseen! sano miehelles nyt suorat sanat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahahanat kiinni välittömästi. Ja ilmoittakaa se myös siskolle ja anopille selvin sanoin.

Vierailija
4/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehkää siitä lopullisesti loppu.

Vaaditte takuurahat 3kk sisään joka palkasta pienissä erissä. Piste.

Mieheni ei vaan uskalla suututtaa äitiään. Heillä on ollut perinteisesti huonot välit ja anoppi alkaa olla aika iäkäs. Miehen isä on kuollut. Minusta tämä on ihan kohtuutonta, sillä miten me voimme ikinä perustaa vaikkapa perhettä tai ostaa asuntoa jne, kun meidän pitää elättää miehen siskoakin???

Lisäksi, sen verran unohtui äsken että anoppi vetosi siihenkin, että minun vanhempani ovat (hänen mittakaavassaan) suhteellisen varakkaita (siis sellaisia vähän keskivertoa varakkaampia). Ihan kuin se mitenkään tähän liittyisi!!! Minä en aikuisena enää pyydä vanhemmiltani rahaa... Huoh.

ap

Vierailija
5/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sillä vielä autoa saa. Mutta sisko sai asunnon. Miehesi ei varmasti olisi voinut olla auttamatta siskoa, veri on vettä sakeampaa ja velvollisuus kutsuu. En laskisi sen varaan että takuuvuokraa saa koskaan takaisin. Mutta ehkä saatte jotain muuta.

Vierailija
6/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen tämä sisko on? Olisko hänen jo aika kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuuta omasta elämästään ja rahankäytöstään, hankkia siihen vaikka apua jostain ellei itse kykene.

Mä en auttaisi enää, auttakoon äitinsä jos kokee sen tarpeelliseksi. Ottakoon tyttärensä vaikka luokseen asumaan.

Ei ihmista voi loputtomiin auttaa, jossain vaiheessa pitää oppia virheistään hänenkin

Vierailija
7/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan samaa mieltä kaikesta kuin sinä ap. Perustelit aivan hyvin.

Jos anoppi on näyttänyt huonon taloudenpidon esimerkkiä lapsellleen, niin ei sitä teidän perheen tarvitse kärsiä.

Miten nyt sitten enää onnistuisi vetäytyä tuosta sopimuksesta, jos mitään ei paperilla ole? vaikee juttu.

Vierailija
8/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sillä vielä autoa saa. Mutta sisko sai asunnon. Miehesi ei varmasti olisi voinut olla auttamatta siskoa, veri on vettä sakeampaa ja velvollisuus kutsuu. En laskisi sen varaan että takuuvuokraa saa koskaan takaisin. Mutta ehkä saatte jotain muuta.

Olemme olleet jo vuosia yhdessä mutta ksokaan en esimerkiksi ole saanut joululahjaa. Ei sillä, että olisin asiasta jotenkin katkera mutta ärsyttää silti. Anoppi ei koskaan arvosta miestäni, arvostelee vaan. Sen sijaan toisen pojan ja miniän tekemisiä hehkutetaan koko ajan. En siis oikeasti ole siitä mitenkään kateellinen mutta ärsyttää, miten meidän rahat kyllä kelpaa...

Vierailija
9/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikea sanoa mitä tekisin, minä en olisi alunperinkään lainannut rahaa, en omalle enkä miehen siskolle. Periaate on se, että sukulaissuhteita ei raha-asioilla sotketa. Hyvin on toiminut, yhdenkään sukulaisen kanssa ei ole huonot välit ja kaikki osaavat omat raha-asiansa hoitaa, kun ei ole olemassa mitään "lainaan sitten joltain, jos ei tämäkään pyramidihuijausfirma tee minusta miljonääriä" -takuuta.

Ei niitä rahoja voi oikein poiskaan pyytää ennenkuin miehesi sisko saa kerättyä takuuvuokraa vastaavan summan kasaan tai maksaa sen teille osissa. Saahan hänkin palkkaa, joten hän ei voi olettaa että muut kustantavat hänen asumistaan tuolla tavalla jatkuvasti.

Ja seuraavalla kerralla on sitten sen toisen veljen vuoro auttaa, oli sitten anopin kultapoju tai ei.

Vierailija
10/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikea sanoa mitä tekisin, minä en olisi alunperinkään lainannut rahaa, en omalle enkä miehen siskolle. Periaate on se, että sukulaissuhteita ei raha-asioilla sotketa. Hyvin on toiminut, yhdenkään sukulaisen kanssa ei ole huonot välit ja kaikki osaavat omat raha-asiansa hoitaa, kun ei ole olemassa mitään "lainaan sitten joltain, jos ei tämäkään pyramidihuijausfirma tee minusta miljonääriä" -takuuta.

Ei niitä rahoja voi oikein poiskaan pyytää ennenkuin miehesi sisko saa kerättyä takuuvuokraa vastaavan summan kasaan tai maksaa sen teille osissa. Saahan hänkin palkkaa, joten hän ei voi olettaa että muut kustantavat hänen asumistaan tuolla tavalla jatkuvasti.

Ja seuraavalla kerralla on sitten sen toisen veljen vuoro auttaa, oli sitten anopin kultapoju tai ei.

Siis tässä on ihan kieroutunut asetelma taustalla mieheni perheessä. Mieheni velvollisuus on elättää koko muu perhe, hän on tehnyt ennen opiskeluja niitä keikkaduuneja ja opiskeli niiden säästöjen turvin. Esimerkiksi anoppi on miehelleni velkaa varmaan jonkun 3 000 kun mieheni pelasti anopin rahatilanteen tässä muutama vuosi sitten. Anoppi ei varmasti koskaan maksa takaisin.

ap

Vierailija
11/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen perheessä oli vastaava vääristynyt tilanne, mutta sillä tavalla, että m iestä soiteltiin ilmaistöihin sisaruksille ja vanhemmilleen.

Ei osannut sanoa ei.

tottakai kieltäytyminen ja sen opetteleminen vaikuttaa väleihin, kun toiset ovat tottuneet saamaan ilmaiseksi töitä. Eli mies ei edes ehtinyt tuossa tilanteessa opiskella tai tehdä palkkatöitä, kun ei pääsykokeisiin lukukaan onnistunut, kun vanhemmat olivat työtä vailla.

Jos annat vähän, niin saat olla koko ajan ilmaistöitä tekemässä.

teillä vastaava tilanne

Vierailija
12/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ainakin huomasi, että ei tule saamaan koskaan samaa mitä toiset, eli esim samaa työpanosta, mitä miehen siskon perheelle tehty, joten lopetti vain ilmaistyöt. vähitellen.

Jospa oma miehesi myös huomaa, että tuo lainaaminen on hänen hyväksikäyttöä?

Vierailija
13/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on tosi törkeää, ette te ole mitään miehen siskon elatusvelvollisia. Jos miehesi syytää sille rahaa niin tehköön sen omista rahoistaan, tee selväksi että sinun OMALLA työllä tienaamista rahoista ei anneta senttiäkään. Se miehesi sisko vaikuttaa idiootilta...opetelkoon vaan tienaamaan itse oman rahansa, ei se raha muillekaan ilmaiseksi tule. Voishan se vaikka myydä persettään jos ei muuta osaa..

Vierailija
14/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita, rahahanat kiinni. Miehesi sisko ja äiti kuppaa teitä muuten niin kauan kuin heissä henki pihisee. Sanotte suoraan että jatkossa on turha soitella rahanlainausasioissa, ette anna enää senttiäkään. Sanokaa myös että luulisi aikuisten ihmisten osaavan huolettaa omat asiansa.

Vierailija
15/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua sapettaa anoppi tässä enemmän kuin tyhmä sisar.

Mitä ihmettä anoppi sotkeentuu sekä tyttärensä että poikansa asioihin, saatika teidän kaupoissa käymiseen. Nyt luu kurkkuun anopille! Varkokaa puhumasta omia asioitanne ulkopuolisille, siitä harvoin seuraa mitään hyvää.

Vierailija
16/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis miten ihmeessä annat miehesi tehdä noin? Tai miten ihmeessä miehesi, olettaen älykäs ihminen kun on ulkomaillakin ollut työelämässä, voi olla noin naiivi, vaikka miten olisi perhe kyseessä. Kukin pitäköön huolta omista asioistaan, ja teillä todella on oikeus tehdä rahoillanne juuri mitä haluatte, lähtekää vaikka sun vanhempien kanssa yhdessä lomalle, sekös anoppia ärsyttäisi kun vielä näyttäisitte kalliista hotelleista kuvia jne vähän provosoiden.

Ja siskolle selvät sävelet, rahat takas pikapikaa, kyllä täysijärkinen aikuisen jo pitää vastuunsa kantaa.

Mikähän siinä anopin/äidin suuttumisessa niin kamalaa on, että tuollaisiin järkevät ihmiset ajautuu, ei tosiaan ymmärrä.

Ikinä ei meillä toimisi noin, meillä selvitetään jo kymppienkin erot reilusti, ja kaikki on tyytyväisiä.

Vierailija
17/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläistä en lainaa sulle rahaa vaan jätän toisen mielummin asunnottomaksi.

Puhutaan 1200 eurosta, joka oikeesti ei normaalille työssä käyvälle ihmiselle ole mikään iso raha.

Kuten itsekin sanoit, pahanpäivän varalle tilillä oli rahaa.

Eiköhän se sisko opi jotain, kun asuu noin kalliissa vuokra-asunnossa vuoden. Ja oikeesti, saako kaupungilta asunnon, jos on jo asunto. Sisko voi laittaa paperit jonoon, mutta tuskin mitään ikinä tulee.

Lakkaa valittamasta ja jos tämän jälkeen pyytää rahaa, sanot entisetkin ovat maksamatta ja lopetat puheet heti alkuunsa.

Mun veli on mulle rakas, vaikka raha-asioissa onkin huono, mutta kyllä autan, kun akuutti tarve on.

Vierailija
18/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai se miehesi velvollisuus ole "elättää" siskoaan ts. antaa rahaa takuuvuokriin jne.?!? Se siskohan on miehesi äidin lapsi, ei teidän...

Olen kyllä joskus törmännyt nuoruudessani samaan asiaan omien sukulaisteni kohdalla eli muistanpa äitini tädin sanoneen pojalleen (aikamies jo), että nyt on jonkun muun vuoro kuin hänen (siis äidin) antaa rahaa nuorimmalle sisarukselle... Siis miksi sisarusten pitäisi maksaa siskonsa/veljensä menoja?!? Eihän ne sitä sisarusta ole tähän maailmaan ängänneet, eivätkä täten ole elatusvelvollisia...

Vierailija
19/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä myös säästötilillä iso summa pahan päivän varaa. En silti jakaisi kenellekään 1200euroa tosta vain, varsinkin jos on tiedossa että kyseinen henkilö ei maksa koskaan niitä rahoja takaisin. Sehän on sama asia kuin heittäisi omalla työllä tienaamansa rahat suoraan kaivoon.

Vierailija
20/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä tilanne!

Sisko ottakoon oman pienen lainan ihan pankista (ja maksaa siitä anopillesi visa-laskun verran).... Hoitakoon asiansa ITSE.

Jatkossa en korvaa lotkauttaisi lainapyynnöille, ihan niinkuin miehen veli perheineen.

Tämä on kuule ihan teidän päätös. Tottahan sisko teiltä "lainaa" jos vain saa. On aika oppia ottamaan vastuu omasta elämästä, ei ole veli aina pelastamassa. Miehesi lepsuilu ANTAA MAHDOLLISUUDEN tällaiseen elämäntyyliin, ettei vastuuta tuhlailuista oteta.Ja jos sisko sössii raha-asiansa niin hän sössii. Ja joutuu siitä vastuuseen, mutta ei se oikeasti ole teidän asia eikä ongelma.