Onko täällä muita, jotka ovat sijoittaneet mieluummin maatilan hankintaan, maahan ja omavaraisuuteen kuin rahastoihin ja pörssiin?
Itse koen, että pelto, metsä, rakennukset ja mahdollisuus tuottaa ruokaa ovat konkreettisempi ja turvallisempi sijoitus kuin numerot ruudulla. Omavaraisuus, osaaminen ja maa eivät katoa yhdessä pörssiromahduksen kanssa. Lisäksi niistä on hyötyä arjessa, ei vain paperilla.
Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia:
onko maatila ollut taloudellisesti järkevä sijoitus?
onko omavaraisuuteen panostaminen tuonut turvaa tai vapautta?
vai koetteko rahastot ja sijoitusasuntojen olevan edelleen ylivoimaisia?
Kommentit (35)
Maatila on täyspäiväinen TYÖMAA, jos omavaraiseksi haluaa. Käsipareja pitää olla vähintään kahdet, joka päivä 12h. Ja silti on mahdotonta olla täysin omavarainen. Tietty jos päreen valossa lueskelu riittää ja varaosat, sekä käyttötavatat tekee itse niin sitten. Osittainen omavaraisuus on kunnioitettavaa. Hienoahan se olisi, mutta ei ole rahaa kumpaakaan vaihtoehtoon.
muuta tai osta kultaa koko rahalla, sit vuokralle,nostat sos,asumis,työttömyys korv !! niinhän ählämitkin tekee ja lammaskansa maksaa!
Jos sairastut, kuka sitä ruokaa maatilallasi tuottaa?
Maanomistaja on melkein lainsuojaton. En suosittele.
Peltomaan hinta on ollut suurimmassa osassa maata laskussa ja maatalouden näkymät huonot.
Lähes kaikkien tuotteiden tuottajahinnat ovat laskussa.
Pellon hinta on sidottu tukiin ja poliittiseen ohjaukseen....viljan hinta on matala ja viljelyn hinta korkea....tässä yhtälössä pellon hinta on korkea vaikka sen pitäisi olla matala mutta matala pellon hinta on mahdottomuus viljelijän kannalta kun viljely kuntoon laitettava pellon kulut on korkea vaikka omistaisi kun maaplöntin koska pellon salaojitus pelkästään kustantaa 4000 euroa hehtaarilla .tästä johtuen matala pellon hinta on mahdottomuus suomessa.
Peltoon investointi on hemmetin huono sijoitus koska sen tuottavuus on erittäin huono...varauksella investoinnin enemmän. Metsään mutta sekin on ongelma kun metsä lasketaan tuloksi ja se näkyy verotiedoissa ja on sellaista sosiaalisoitavaa omaisuutta jonka kimpussa ollaan jatkuvasti
Olen itse budjetonut osittaisen omavaraisuuden (2 henkilöä) näin kuukaudessa asumiskulut 250 ruoka ( osittain luonnosta ja pellosta) 150 autokulut 120 muut kulut 200 eli noin 720 euroa kuukaudessa. Säästöjä pitäisi olla noin 200000 että voisi viettää mukava osittain omavaraista elämää.
Tuskin. Käsittääkseni kaikki täällä ovat köyhiä pitkäaikaistyöttömiä.
Kyllähän jokainen voi elää omavaraisesti kelan tuilla kerrostalossa, mutta siinä ei ole mitään haasteita.
Ruoka kaupoissa on niin halpaa, että itse tuottamalla et voi saada halvemmalla.
Näin peruselintarvikkeissa vilja, peruna ja muut juurekset, liha. Toki joku yrttien viljely on kannattavaa.
Jos tuo ruoka kaupan hyllyllä on niin halpaa, mieti, mitä saa tuottaja?
rikollinen EU joka ei suojaa lainkaan EU:n maataloutta vaan luovutti jo EU maatalouden Brasilian käsiin...
ja Brasilia ei todellakaan suojele ilmastoa vaan kaataa sademetsätkin eli EU:n ilmastopolitiikkakin on siis valtavaa huijausta...
Pellon omistaja tarvitsee myös traktorin ja työkoneen eli käytännössä maatilan jossa on koneiden säilytystilat....sitten se viljely vaikka olisi omsvaraists on kallista .uskokaa minua.
Monet haaveilee sellaisesta hevostilasta ja pöyristyy kun se heinä on niin kallista mutta itse heinää viljelken tajuaa kuinka kallista on heinän siemen ja lannoitteet vaikka peltoa olisikin ....1 hehtaarilla menee säkki heinä siemeniä joka maksaa 100 euroa ja lannoitteet jotka maksaa 300 euroa...
Asun maalla ja mulla on suuri tontti jolla asustelen suht omavaraisesti. Omaan ruokaan ei paljon rahaa mene. Eläimille ostan rehua naapurilta herne-kauraa. Pelkästään aurinkovoimajuttuihin ja omaan vedentuottoon on panostettu paljon rahaa.
Olen lähdössä tekemään polttopuita oman metsään koiran kanssa ja tätä vapaudentunetta ei mikään voita.
Vierailija kirjoitti:
Peltomaan hinta on ollut suurimmassa osassa maata laskussa ja maatalouden näkymät huonot.
Lähes kaikkien tuotteiden tuottajahinnat ovat laskussa.
No eihän sillä ole merkitystä, jos tarkoitus on tuottaa ruokaa ITSELLE.
Vierailija kirjoitti:
rikollinen EU joka ei suojaa lainkaan EU:n maataloutta vaan luovutti jo EU maatalouden Brasilian käsiin...
ja Brasilia ei todellakaan suojele ilmastoa vaan kaataa sademetsätkin eli EU:n ilmastopolitiikkakin on siis valtavaa huijausta...
Älykääpiö Eurooppa meni tekemään kauppasopimuksen jossa halpaa elintarviketta tuodaan nyt etelä Amerikasta kun sen tuottamisesta tehdään Euroopassa kallista ja kannattamatonta näillä ilmasto ja luonnonvennallitamis toimilla ...
Osittaisessa omavaraisuudessa elän. Oli suuret suunnitelmat mutta kyllä ne realiteettien paljastuessa on pienentyneet. Kunnallistekniikasta riippumaton tölli metsässä. Vieressä kasvimaan verran peltoa. Muut pellot olen vuokrannut pois, eli saan niistä tuottoa. Vanhassa eläinsuojassa kanoja yhden ihmisen tarpeiksi. Polttopuut omasta metsästä ja jo siinä on työtä jokaiseen päivään kun niitä pilkon käyttökelpoiseen muotoon.
Palkkatyössä käyn osa-aikaisena, sopimuksessa on mahdollisuus tehdä myös täyttä työaikaa.
Sijoitan hajautetusti myös, eli en makuuta rahoja tilillä turhaan. Velkaa vältän viimeiseen asti.
Miettikääpä viljan tuottamista omavaraishommassa!
Järjettömän vaikeaa ja työlästä.
Kynnät, äestät, lannoitat, kylvät, äestät(olettaen, että kylvit käsin), sitten niität, kuivaat(riihessä), puit(varstalla hakkaamalla), puhdistat, jauhat, puhdistat, sitten pääset leipomaan tai keittelemään jauhopuuroa.
Sijoittanut ja sijoittanut? Möin kaupunkikämppäni ja ostin mökin jota olen remppaillut ja palan maata. Kasvatan itse perunat, porkkanat ym. mitä avomaalla voi kasvattaa ja kausikasvihuoneessa tomaatit, kurkut jne. On pari heppaa ja vuohta, lehmä, kukko kanoineen ja "ne pakolliset" eli koirat ja kissat. Nämä lemmikkitasoisia eli vain kanat tuottavat syötävää munien muodossa. Kalastan kesät talvet, polttopuut saan vielä toistaiseksi omasta metsälohkosta ja osan heinistä peltopläntiltäni. Rahaa menee enemmän kuin tulee, mutta sijoitankin elämänlaatuuni, en mammonaan. Sijoitus tämäkin.
Itse yritän rakentaa omavaraista elämää ja olen huomannut että se ei ole mitään halpaa lystiä. Olen laskenut että talo pelto metsä säästöt vaativat noin 300000-400000€