Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa? ANoppi ja raha-asiat!

Vierailija
01.09.2010 |

Miehen sisko on ihan onneton raha-asioissa, samoin elämänhallinnassa, ei osaa huolehtia yhtään mistään mitään. Mieheni on ennen meidän tapaamistamme ollut monta vuotta keikkahommissa ulkomailla ja tienannut ihan mukavasti ja antanut rahaa siskolleen monta tuhatta euroa. Sisko on tuhlannut nämä rahat ties mihin.

Nyt siskon asunto meni alta (asui jonkun kaverinsa asunnossa kesän) ja hän alkoi VIIKKO ENNEN muuttoa etsimään uutta asuntoa (ja nythän on kiireisin vuokra-asuntoaika kun koulut alkavat). Anoppi soitti miehelleni ja vaati meitä antamaan siskolle rahat takuuvuokraan. Olimme vähän nihkeinä ja elättelimme toiveita, että sisko ei saa asuntoa. Puhe oli että hän hakee asuntoa kaupungilta, siskolla on työpaikka, joten ajattelimme että kaupungin vuokrataloon hän pääsisi ja näin takuukin olisi halvempi.

No, maanantaina sisko soitti ettei saanut kaupungin asuntoa mutta oli saanut toisen asunnon, jossa asuu VÄLIAIKAISESTI kunnes saa kaupungin asunnon ja takuuvuokra on 1200 e. Minulla alkoi tässä vaiheessa hälytyskellot soida, mutta sisko sanoi että varmasti muuttaa siitä pois. Anoppi nosti visalta rahat takuuvuokraan (anopilla ei ole rahaa) ja maksoi ne, ja mieheni lupasi antaa äidilleen rahat visalaskuun, ja sisko ohjaisi takuuvuokran poismuuton yhteydessä meidän tilille.

No, eilen anoppi soitti miehelleni, että oli ollut siskon muuttoapuna, ja siskon vuokrasoppari olikin vuoden määräaikainen! Mieheni oli erittäin järkyttynyt, koska meilläkään ei hirveästi ole ylimääräistä rahaa. Olemme molemmat työelämässä mutta kesällä tehty muutto ulkomailta takaisin söi säästöjämme, lisäksi emme ole olleet opiskelijaelämän jälkeen vielä kauan työelämässä. Olimme säästäneet rahojamme auton ostoon, ja tietenkin pahan päivän varalle. Lisäksi koemme, että meillä on oikeus vetäytyä tästä koska meille sanottiin, että saisimme rahat paljon nopeammin pois.

Anoppi veti hernesalon puolittain nenään ja alkoi syyllistämään meitä omasta rahankäytöstämme. Esimerkiksi viime viikonloppuna hänen luona käydessämme, kävimme samalla lähikaupungissa josta ostimme minulle uuden talvitakin ja miehelleni pari kauluspaitaa (pitää pukua töissä). Anopin mielestä meidän olisi pitänyt jättää ne ostamatta että olisi rahaa auttaa miehen siskoa. Miehelläni on myös veli, mutta hän on sellainen anopin kultapoika, ja hänen vaimonsa anopin kultatyttö joten heidän ei tarvitse, vaikka heillä on ihan samanlaiset tulot kuin meillä.

Minua ärsyttää ja ahdistaa tämä tilanne. Mieheni on mielestäni ollut siskolleen aivan liian lepsu, hänelle saa syytää rahaa tonnitolkulla, mutta mitään ei saa koskaan takaisin. Lisäksi mielestäni anopilla ei ole mitään oikeutta arvostella meidän rahankäyttöämme, koska me tienaamme rahamme itse. Lisäksi, jos kollektiivisesti täytyy siskoa auttaa, mielestäni tämä veljen perhekin voisi siihen osallistua.

Eli mitä tekisitte?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua sapettaa anoppi tässä enemmän kuin tyhmä sisar.

Mitä ihmettä anoppi sotkeentuu sekä tyttärensä että poikansa asioihin, saatika teidän kaupoissa käymiseen. Nyt luu kurkkuun anopille! Varkokaa puhumasta omia asioitanne ulkopuolisille, siitä harvoin seuraa mitään hyvää.

sisko on ihana ihminen, ihan täysin kuutamolla arjesta vaan. Uskon että häntä itseäänkin tämä tilanne harmittaa ja hänen kanssaan voisimme päästä sopimukseen, että maksaa vaikkapa 150 e joka kuukausi takaisin jne.

Anopin käytös sen sijaan on mielestäni täysin anteeksiantamatonta. Me emme koskaan ole olleet kovin hyvissä väleissä (hän ei pidä minusta) mutta olen ollut valmis pistämään anopin riehumiset toisesta korvasta ulos sen takia, ettei mieheni joutuisi vaikeaan tilanteeseen. Mutta nyt tuli tämän tytön mitta täyteen.

ap

Vierailija
22/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläistä en lainaa sulle rahaa vaan jätän toisen mielummin asunnottomaksi.

Puhutaan 1200 eurosta, joka oikeesti ei normaalille työssä käyvälle ihmiselle ole mikään iso raha.

Kuten itsekin sanoit, pahanpäivän varalle tilillä oli rahaa.

Eiköhän se sisko opi jotain, kun asuu noin kalliissa vuokra-asunnossa vuoden. Ja oikeesti, saako kaupungilta asunnon, jos on jo asunto. Sisko voi laittaa paperit jonoon, mutta tuskin mitään ikinä tulee.

Lakkaa valittamasta ja jos tämän jälkeen pyytää rahaa, sanot entisetkin ovat maksamatta ja lopetat puheet heti alkuunsa.

Mun veli on mulle rakas, vaikka raha-asioissa onkin huono, mutta kyllä autan, kun akuutti tarve on.

hyväksikäyttäjillä vain sattuu olemaan se paha puoli että oppivat että kun itsellä ei ole rahaa, sitä voi ruikuttaa läheisiltä. Ostetaan vaatteita, syödään ulkona, biletetään jne niillä itsetienatuilla vähillä rahoilla ja sitten ruikutetaan ruokaan ja vuokraan rahat äitiltä, veljiltä, sisarilta... Eikä ne ikinä maksa takaisin. Ei ne ikinä opi jos sinne vain syytää rahaa jatkuvasti. Joskus on opittava pärjäämään omillaan ja pyrittävä säästämään.

Eri asia tietysti jos joskus sattuu huono tilanne, mutta ei niitä huonoja tilanteita satu kuukausittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on ainoa keino auttaa miehen siskoa. Ihan tosi, te vain kaadatte alkoholistille "krapularyyppyä" kurkkuun typerällä mukakivalla toiminnallanne. Miehesi on sitäpaitsi äitinsä edessä aika munaton, mutta niinhän ne usein on :(

Vierailija
24/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua sapettaa anoppi tässä enemmän kuin tyhmä sisar. Mitä ihmettä anoppi sotkeentuu sekä tyttärensä että poikansa asioihin, saatika teidän kaupoissa käymiseen. Nyt luu kurkkuun anopille! Varkokaa puhumasta omia asioitanne ulkopuolisille, siitä harvoin seuraa mitään hyvää.

Anopin käytös sen sijaan on mielestäni täysin anteeksiantamatonta. ap

Ja miten ihmeessä hän tietää teidän vaateostoksista yms.?! Minä ottaisin etäisyyttä. Välien katkaiseminen kokonaan on radikaalia, mutta ainakin vähentäisi tarinointia meidän arjesta ja erityisesti raha-asiat pitäisin omana tietonani.

Siskoa voi auttaa, jos sen kokee itselleen sopivaksi ja haluaa tehdä niin. Anopin käskystä ei todellakaan!

Jos lainaatte rahaa anopille, niin tehkää velkakirja. Tähän on montakin syytä. Enksiksi, verotukselliset (vaikka 3000 jää lahjaveron rajan alle). Toiseksi, vaikka anoppi ei maksaisi, teillä on paperilla tuo velka ja sen saa aikanaa pois perinnönjaossa (jos on jotain perittävää).

Vierailija
25/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua sapettaa anoppi tässä enemmän kuin tyhmä sisar.

Mitä ihmettä anoppi sotkeentuu sekä tyttärensä että poikansa asioihin, saatika teidän kaupoissa käymiseen. Nyt luu kurkkuun anopille! Varkokaa puhumasta omia asioitanne ulkopuolisille, siitä harvoin seuraa mitään hyvää.

sisko on ihana ihminen, ihan täysin kuutamolla arjesta vaan. Uskon että häntä itseäänkin tämä tilanne harmittaa ja hänen kanssaan voisimme päästä sopimukseen, että maksaa vaikkapa 150 e joka kuukausi takaisin jne.

Anopin käytös sen sijaan on mielestäni täysin anteeksiantamatonta. Me emme koskaan ole olleet kovin hyvissä väleissä (hän ei pidä minusta) mutta olen ollut valmis pistämään anopin riehumiset toisesta korvasta ulos sen takia, ettei mieheni joutuisi vaikeaan tilanteeseen. Mutta nyt tuli tämän tytön mitta täyteen.

ap

pakko vähän puuttua tuohon kohtaan missä ap sanoo että sisko on ihana ihminen mutta ihan kuutamolla arjesta.

Totta hitossa se on kuutamolla arjesta (erityisesti raha-asioissa) kun sen on aina "pelastettu" tiukan paikan tullen. On oppinut että omat rahat voi surutta hurvitella, kun ne loppuu kyllä sukulaiset auttaa. Tai uutta asuntoa ei ole kiire etsiä koska tarvittaessa pääsee asumaan äitin/veljen luo. Se on siekailematonta hyväksikäyttöä vaikka sen kuinka nätisti verhoilisi.

Nyt ei muuta kuin puhutte siskon kanssa nätisti ja kerrotte että tekin olette joutuneet säästämään rahanne ja jatkossa ette aio lainata enää. Kannatta sopia suunnitelma miten maksaa rahat takaisin. Vaikka jonkun ehdottomana 150e kuussa. Toki tuolla tahdilla menee pitkään, mutta siskon on pakko edes yrittää maksella takaisin.

Vierailija
26/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli näköjään ongelmana on se, että miehesi perhe toimii toisin kuin sinä määräät.

Miehesi saa tehdä tienaamillaan rahoilla ihan mitä haluaa, kunhan ona perhe saa ruokaa ja katon päänsä päälle. Minusta olet äärettömän itsekäs ihminen!

1200 e takuuvuokra tarkoittaa 600 e/kk vuokraa eli eika pientä summaa.

Vierailija
27/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti käyttää poikaansa törkeästi hyväkseen ja asettaa eriarvoiseen asemaan, kun muut kaksi lasta eivät koskaan ikinä joudu maksamaan mitään.

Ihan käsittämätön asetelma, että miehesi on antanut vuosien varrella tuhansia euroja äidilleen ja sisarelleen, ja nämä yhä kuppaavat käsi ojossa lisää. Ja jos ei anna, alkavat narista siitä, millaisia vaatteita ostatte.

Mutta minusta sinä et kauheasti voi asialle mitään. Miehesi pitää se itsenäistymistaistelu tehdä ja opetella sanomaan "ei käy, nyt on veljen/siskon vuoro maksaa, minä en ole mikään Pelastusarmeija tässä perheessä".

Vierailija
28/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin vituttaisi jos se olisi aina meidän perhe joka joutuisi rahallisesti avustamaan, mutta muiden sisarusten ei tarvitsisi.

Ja kyllä olisin tasan itsekäs tässä tilanteesta, joka sentti olisi omilta lapsilta pois. Vaikka rahaa riittäisikin oman perheen ruokaan ja laskuihin.

ei ap

Vierailija
29/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes ajoissa etsi itselleen asuntoa, niin ei pidä missään nimessä alkaa rahoittamaan tuollaista elämää.

asia olisi eri, jos sisko olisi vaikka äkillisesti vakavasti sairastunutja sen takia rahantarpeessa tms.

Laittakaa vaan nyt rahahanat kiinni huolimatta siitä, miten anoppi suuttuu. Ei ole teidän velvollisuus elättää holtittomasti elävää aikuista. Ja eikö takuuvuokraan voi saada sossulta rahaa, jos sitä ei muuten ole? Tai sitten se kaupungin asunto?

Vierailija
30/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskolle ja sanoisin, että aikuisen ihmisen on huolehdittava itse asioistaan, teillä ei ole mitään velvoitetta sitä tehdä ja että teitä on hyväksikäytetty ihan tarpeeksi.

Vierailija
31/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa anopille suoraan mutta huutamatta,miten asiat on!Tehkööt miehesi vaikka listan siitä,mitä kaikkea hän on maksanut ja sanokoot,että nyt riitää.Jokainen aikuinen huolehtikoot itsestään!Ja vetäkää myös se kortti esiin,että toinen sisarus ei maksa mitään elatusapuja myöskään.Ja että muutenkaan ette itse saa koskaan takaisin mitään eikä kukaan anna teille edes lahjoja jouluna.

Vierailija
32/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette, niin antakaa anopin selviytyä siitä yksinään.

Vierailija
33/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette, niin antakaa anopin selviytyä siitä yksinään.

jos on luvannut hoitaa ja sitten lmoittaa, että juuei.

Muuten tilanne on ihan tolkuton, anopin häärääminen välissä on outoa ja häikäilemätöntä. Auttakaa siskoa, jos haluatte, mutta saisihan tuo edes itse pyytää apua!

Vierailija
34/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin sanoa, että asunto on tilapäinen ja sitten selviää, että ainakaan vuoteen ei rahoja saa takaisin.

Vierailija
35/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli näköjään ongelmana on se, että miehesi perhe toimii toisin kuin sinä määräät. Miehesi saa tehdä tienaamillaan rahoilla ihan mitä haluaa, kunhan ona perhe saa ruokaa ja katon päänsä päälle. Minusta olet äärettömän itsekäs ihminen! 1200 e takuuvuokra tarkoittaa 600 e/kk vuokraa eli eika pientä summaa.

Mielestäni mieheni siskon käytös on vielä itsekkäämpää ja kaikkein huipuin tässä on anoppi!

Meillä on mieheni kanssa yhteiset rahat, joten asia koskee minua. Anoppiani vaan ärsyttää kun me emme toimi hänen määrämällään tavalla.

Vierailija
36/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdan aina lisätä sen.

Vierailija
37/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu ettei rakkaani oikein tajua, että hänen äitinsä ei arvosta häntä millään tavalla muuten, paitsi silloin kun tarvitsee rahaa. Mieheni on edennyt työelämässään todella hyvin, on arvostettu ja pidetty työpaikallaan jne. Anoppi ei koskaan, ei IKINÄ, sano miehestäni mitään hyvää eikä positiivsta, ei ikinä kehu. Rahaa hän sen sijaan on vailla, ja mieheni on valmis ostamaan äitinsä rakkautta=(

ap

Vierailija
38/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen ette enää koskaan vippaa siskolle tai anopille enää yhtään mitään.

Vierailija
39/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahoista. Avioliitossa kummallakin on juridisesti oma omaisuutensa ja täysi oikeus päättää, miten sitä käyttää (elatusvelvollisuus pois lukien). Sinä voit vain yrittää vaikuttaa mieheesi ja saada hänet muuttamaan käytöstään, et voi hänen puolestaan kieltäytyä auttamasta hänen sukulaisiaan.

Äitinä ymmärrän anopin toiveen, että sisarukset tukevat toisiaan, vaikka se tässä tapauksessa onkin kohtuuton. Voihan olla että anopista tuntuu, että sinun miehesi on lapsista se vahva ja pärjäävä, ja siksi hän keskittyy murehtimaan ja muita. Epäreilua toki mutta aika inhimillistä. Ehkä miehehsi kannattaisi jättää äiti kokonaan kuvion ulkopuolelle ja jutella perusteellisesti siskon ja veljen kanssa, kuin aikuinen aikuiselle eikä kuin kilpailevat sisarukset?

Vierailija
40/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa myös minun elintasooni. Mitä seuraavaksi? Jos sisko ei pysty maksamaan vuokraa, maksammeko senkin? Mihin asti meidän pitää olla vastuussa muista ihmisistä? Meillä itsellä ei ole varaa ostaa asuntoa jne kun kaikki säästömme hupenevat miehen suvun elättämiseen.

ap