Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisitte tässä tilanteessa? ANoppi ja raha-asiat!

Vierailija
01.09.2010 |

Miehen sisko on ihan onneton raha-asioissa, samoin elämänhallinnassa, ei osaa huolehtia yhtään mistään mitään. Mieheni on ennen meidän tapaamistamme ollut monta vuotta keikkahommissa ulkomailla ja tienannut ihan mukavasti ja antanut rahaa siskolleen monta tuhatta euroa. Sisko on tuhlannut nämä rahat ties mihin.

Nyt siskon asunto meni alta (asui jonkun kaverinsa asunnossa kesän) ja hän alkoi VIIKKO ENNEN muuttoa etsimään uutta asuntoa (ja nythän on kiireisin vuokra-asuntoaika kun koulut alkavat). Anoppi soitti miehelleni ja vaati meitä antamaan siskolle rahat takuuvuokraan. Olimme vähän nihkeinä ja elättelimme toiveita, että sisko ei saa asuntoa. Puhe oli että hän hakee asuntoa kaupungilta, siskolla on työpaikka, joten ajattelimme että kaupungin vuokrataloon hän pääsisi ja näin takuukin olisi halvempi.

No, maanantaina sisko soitti ettei saanut kaupungin asuntoa mutta oli saanut toisen asunnon, jossa asuu VÄLIAIKAISESTI kunnes saa kaupungin asunnon ja takuuvuokra on 1200 e. Minulla alkoi tässä vaiheessa hälytyskellot soida, mutta sisko sanoi että varmasti muuttaa siitä pois. Anoppi nosti visalta rahat takuuvuokraan (anopilla ei ole rahaa) ja maksoi ne, ja mieheni lupasi antaa äidilleen rahat visalaskuun, ja sisko ohjaisi takuuvuokran poismuuton yhteydessä meidän tilille.

No, eilen anoppi soitti miehelleni, että oli ollut siskon muuttoapuna, ja siskon vuokrasoppari olikin vuoden määräaikainen! Mieheni oli erittäin järkyttynyt, koska meilläkään ei hirveästi ole ylimääräistä rahaa. Olemme molemmat työelämässä mutta kesällä tehty muutto ulkomailta takaisin söi säästöjämme, lisäksi emme ole olleet opiskelijaelämän jälkeen vielä kauan työelämässä. Olimme säästäneet rahojamme auton ostoon, ja tietenkin pahan päivän varalle. Lisäksi koemme, että meillä on oikeus vetäytyä tästä koska meille sanottiin, että saisimme rahat paljon nopeammin pois.

Anoppi veti hernesalon puolittain nenään ja alkoi syyllistämään meitä omasta rahankäytöstämme. Esimerkiksi viime viikonloppuna hänen luona käydessämme, kävimme samalla lähikaupungissa josta ostimme minulle uuden talvitakin ja miehelleni pari kauluspaitaa (pitää pukua töissä). Anopin mielestä meidän olisi pitänyt jättää ne ostamatta että olisi rahaa auttaa miehen siskoa. Miehelläni on myös veli, mutta hän on sellainen anopin kultapoika, ja hänen vaimonsa anopin kultatyttö joten heidän ei tarvitse, vaikka heillä on ihan samanlaiset tulot kuin meillä.

Minua ärsyttää ja ahdistaa tämä tilanne. Mieheni on mielestäni ollut siskolleen aivan liian lepsu, hänelle saa syytää rahaa tonnitolkulla, mutta mitään ei saa koskaan takaisin. Lisäksi mielestäni anopilla ei ole mitään oikeutta arvostella meidän rahankäyttöämme, koska me tienaamme rahamme itse. Lisäksi, jos kollektiivisesti täytyy siskoa auttaa, mielestäni tämä veljen perhekin voisi siihen osallistua.

Eli mitä tekisitte?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu ettei rakkaani oikein tajua, että hänen äitinsä ei arvosta häntä millään tavalla muuten, paitsi silloin kun tarvitsee rahaa. Mieheni on edennyt työelämässään todella hyvin, on arvostettu ja pidetty työpaikallaan jne. Anoppi ei koskaan, ei IKINÄ, sano miehestäni mitään hyvää eikä positiivsta, ei ikinä kehu. Rahaa hän sen sijaan on vailla, ja mieheni on valmis ostamaan äitinsä rakkautta=(

ap

tuo valitettavasti kuulostaa. Mies sisimmässään ajattelee että antessaan rahaa, on hyväksytty ja rakastettu. Puhu miehen kanssa hellävaraisesti asiasta, varo kuitenkin loukkaamasta liikaa.

Vierailija
42/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen ette enää koskaan vippaa siskolle tai anopille enää yhtään mitään.

Kuukausilyhennyksin, anoppi takaa tyttärensä lainan, eli jos sisko ei maksa, anoppi maksaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen ette enää koskaan vippaa siskolle tai anopille enää yhtään mitään.

Kuukausilyhennyksin, anoppi takaa tyttärensä lainan, eli jos sisko ei maksa, anoppi maksaa. ap

ap

Vierailija
44/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jotain rotia tähän hommaan. Miehes sisko on aikuinen ihminen ja hänen on otettava vastuuta omasta elämästä ja harjoiteltava sitä rahankäyttöä.

Eihän tuo ole mistään kotoisin, että työssäkäyvät ahkerat ihmiset joutuvat maksamaan/rahoittamaan jonkun toisen aikuisen ihmisen elämää, kun tämä itse hassaa rahansa ties mihin.

Vähän sama tilanne kuin alkoholistin kanssa, katteettomia lupauksia toinen toisensa perään. Rajansa kaikella, vaikka kuin sukulainen olisikin.

Vierailija
45/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lainasin ja sitten stressasin miten rahat riittää. Nää sukulaiset sai rahaa ja syyti ne ties mihin, aina unohtui maksaa mulle lainat takas ja sitten taas kohta pyydeltiin lisää.

Lopulta koin valaistumisen, ei mun ole pakko lainata kenellekään mitään. Tää tapahtui kun kuulin äitini ostaneen taas kerran erään aivan älyttömän tavaran. Silloin päätin että lainaamiset loppuu tähän, jos on varaa ostella älyttömyyksiä on varaa ostaa ne välttämättömyydetkin. Aikuiset ihmiset on itse vastuussa raha-asioistaan, ei ole minun asiani pelastaa muita itse aiheutetuista ongelmista. Ei ne todennäköisesti koskaan opi ja vieläkin välillä tulee puhelu tai tekstari, että pitäis saada ostettua sitä tai tätä, mutta vastaan aina ettei mulla ole lainata. Kuten ei olekaan.

Eli lopetatte lainaamisen, kerran se vaan kirpaisee, jos välit menee niin sitten menee.

Vierailija
46/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lainasin ja sitten stressasin miten rahat riittää. Nää sukulaiset sai rahaa ja syyti ne ties mihin, aina unohtui maksaa mulle lainat takas ja sitten taas kohta pyydeltiin lisää. Lopulta koin valaistumisen, ei mun ole pakko lainata kenellekään mitään. Tää tapahtui kun kuulin äitini ostaneen taas kerran erään aivan älyttömän tavaran. Silloin päätin että lainaamiset loppuu tähän, jos on varaa ostella älyttömyyksiä on varaa ostaa ne välttämättömyydetkin. Aikuiset ihmiset on itse vastuussa raha-asioistaan, ei ole minun asiani pelastaa muita itse aiheutetuista ongelmista. Ei ne todennäköisesti koskaan opi ja vieläkin välillä tulee puhelu tai tekstari, että pitäis saada ostettua sitä tai tätä, mutta vastaan aina ettei mulla ole lainata. Kuten ei olekaan. Eli lopetatte lainaamisen, kerran se vaan kirpaisee, jos välit menee niin sitten menee.

Mies on tosin huomattavasti hellämielisempi, mikä on tietyllä tavalla ymmärrettävää.

Sen verran kommentoin, että anoppi käy ilmeisesti aika usein viihteellä, samoin miehen sisko. Me ei käydä ikinä. Meinasinkin sanoa anopille jo viikonloppuna, että koska en ryyppää, mulla on varaa ostaa kallis talvitakki. Huoh=( Tämä tilanne on tosi ikävä, tuntuu tosi kauhealta että tavallaan rohkaisen miestä siihen, että välit äitinsä kanssa menevät.

Ap

Vierailija
47/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä sun nyt on ensiksi saatava miehesikin ymmärtämään se. Jos miehesi edelleen haluaa lainata siskolle rahaa, ei ole sun paikka alkaa vaatia siskolta nimeä velkakirjaan. Miehesi kun kuitenkaan ei ole holhouksenalainen vaan saa itse päättää omista rahoistaan.

vaikuttaa myös minun elintasooni. Mitä seuraavaksi? Jos sisko ei pysty maksamaan vuokraa, maksammeko senkin? Mihin asti meidän pitää olla vastuussa muista ihmisistä? Meillä itsellä ei ole varaa ostaa asuntoa jne kun kaikki säästömme hupenevat miehen suvun elättämiseen.

ap

Vierailija
48/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä sun nyt on ensiksi saatava miehesikin ymmärtämään se. Jos miehesi edelleen haluaa lainata siskolle rahaa, ei ole sun paikka alkaa vaatia siskolta nimeä velkakirjaan. Miehesi kun kuitenkaan ei ole holhouksenalainen vaan saa itse päättää omista rahoistaan.

vaikuttaa myös minun elintasooni. Mitä seuraavaksi? Jos sisko ei pysty maksamaan vuokraa, maksammeko senkin? Mihin asti meidän pitää olla vastuussa muista ihmisistä? Meillä itsellä ei ole varaa ostaa asuntoa jne kun kaikki säästömme hupenevat miehen suvun elättämiseen. ap

Vierailija
49/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et vain tykkää siitä miten miehesi rahojaan (OMIAAN) käyttää? L

Vierailija
50/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin sanonut siskolle että takuuvuokraan voi hakea lainaa pankista. Mitä enempi sinne rahaa annatte sitä enemmän sitä joudutte jatkossakin antamaan.

Vierailija
51/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et vain tykkää siitä miten miehesi rahojaan (OMIAAN) käyttää? L

Mutta vastasinkin jo, että mies ei halua lainata, ei vaan uskalla asettua äitiään vastaan. Miehen äiti on tosi taitava manipuloimaan.

ap

Vierailija
52/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit ap jossain, että teillä yhteiset rahat ja tämä lainaaminen sapettaa. Pitäisikö sinun sanoa miehellesi, että yhteiset rahat ei toimi, jos sillä samalla kukkarolla käy myös miehesi sukulaiset?

1200 euroa on iso raha vaikka joku täällä muuta väittää. Itse olen ihan hyväpalkkaisissa töissä eikä kyllä mieleen tulisi tuollaisen rahan lainaaminen kenellekään. (Eri asia sellaiselle, jolla lapset lentäneet pesästä ja talo maksettu).

Tuo vähäksiaikaa lainaaminen kuulostaa niin vedätykseltä, että miehesi pitäisi oikeasti tehdä stoppi tuollaiselle. Minusta sinulla on oikeus asiasta olla huolissaan, sillä se vaikuttaa teidän omiin tulevaisuudensuunnitelmiin ja tekemisiin. Keskustele miehesi kanssa, missä teillä menee raja rahallisessa auttamisessa ja mikä ok ja mikä ei. Kun rahat on yhteiset, niiden käytöstä pitää voida myös yhdessä sopia.

Eihän tilanne tarvitse olla kaikki tai ei mitään, mutta pelisäännöt täytyy olla selvät. Kyllä sun miestäkin korpeaisi, jos sinä syytäisit rahaa vastaavasti omalle siskollesi.

Vierailija
53/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lainasin ja sitten stressasin miten rahat riittää. Nää sukulaiset sai rahaa ja syyti ne ties mihin, aina unohtui maksaa mulle lainat takas ja sitten taas kohta pyydeltiin lisää. Lopulta koin valaistumisen, ei mun ole pakko lainata kenellekään mitään. Tää tapahtui kun kuulin äitini ostaneen taas kerran erään aivan älyttömän tavaran. Silloin päätin että lainaamiset loppuu tähän, jos on varaa ostella älyttömyyksiä on varaa ostaa ne välttämättömyydetkin. Aikuiset ihmiset on itse vastuussa raha-asioistaan, ei ole minun asiani pelastaa muita itse aiheutetuista ongelmista. Ei ne todennäköisesti koskaan opi ja vieläkin välillä tulee puhelu tai tekstari, että pitäis saada ostettua sitä tai tätä, mutta vastaan aina ettei mulla ole lainata. Kuten ei olekaan. Eli lopetatte lainaamisen, kerran se vaan kirpaisee, jos välit menee niin sitten menee.

Mies on tosin huomattavasti hellämielisempi, mikä on tietyllä tavalla ymmärrettävää.

Sen verran kommentoin, että anoppi käy ilmeisesti aika usein viihteellä, samoin miehen sisko. Me ei käydä ikinä. Meinasinkin sanoa anopille jo viikonloppuna, että koska en ryyppää, mulla on varaa ostaa kallis talvitakki. Huoh=( Tämä tilanne on tosi ikävä, tuntuu tosi kauhealta että tavallaan rohkaisen miestä siihen, että välit äitinsä kanssa menevät.

Ap

vaan sanonut koska tottahan se on. Sinulla on varaa ostaa kunnon talvitakki, koska käytät kohtuudella turhuuksiin rahaa. Näin se menee, ensin maksetaan pakolliset menot sitten ruoka. Jos ei ylimääräistä jää, sitä ei jää ja siihen on tyydyttävä.

Vierailija
54/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen anopin edessä saa edes oma poika madella. Miehesi on arvostettu henkilö ja päässyt hyvään asemaan työelämässä, on jo aika, että hän alkaa itse arvostaa omia saavutuksiaan ja lakata kerjäämästä äitinsä hyväksyntää. Hän ei tarvitse äitiään. Hän on jo saanut puolison ja ehkä jonakin päivänä omia lapsia. Hänen ei tarvitse enää "ansaita" äitinsä hyväksyntää ja huomiota. On harmi, että hän on niistä selvästi jäänyt paitsi jo lapsena, ja mielestäni miehesi voisi tehdä tiliä niistä äidilleen vähän laajemminkin, mutta se voi ehkä olla tässä vaiheessa liikaa.

Ensinnäkin miehesi pitää listata ylös kaikki lainat ja rahat, mitä hän on antanut äidilleen ja siskolleen. Ihan kaikki. Onko mitään niistä maksettu takaisin? Sisko ainakin on työssä käyvä, onko anoppi? Mies tekee maksusuunnitelman esim. 100-200 euroa kuussa pitää maksaa lainaa takaisin teille. Kun takaisinmaksu on lähtenyt liikkeelle, mies voi harkita, haluaako lainata lisää vai ei. Mutta siis tulevien lainojen ehdoton edellytys on se, että ovat maksaneet/maksavat parhaillaan lainoja takaisin.

Sitten tämä anopin häärääminen välittäjänä. Tuntuu siltä, että puhuu yhtä yhdelle perheelle ja toista toiselle. Tietääkö miehesi veli edes, että mies rahoittaa muuta perhettä? Anoppi saattaa kääntää asioita aivan toisin päin. Nyt se anoppi pois välittämästä näitä lainoja. Miten ihmeessä olette suostuneet järjestelyyn, jossa maksatte anopin Visa-laskua????? Aivan älytöntä. Tottakai mies voi lainata siskolleen mutta sisko sitten aloittaa lainanlyhennykset palkastaan heti teille eikä siihen mitään anoppia tarvita.

Suosittelenkin vähän avoimempia välejä kaikkiin perheenjäseniin. On nimittäin aika vakavan keskustelun paikka, jos yksi perheenjäsen joutuu toistuvasti rahoittamaan toisten elämää (ja juhlimista) itseansaituilla rahoillaan. Itse asiassa se on naurettavaakin. Mies voisi tehdä kirjeen kaikille perheenjäsenilleen (äiti, sisko, veli) ja kirjoittaa siihen omat ajatuksensa tilanteesta ja sen, minkälainen taakka hänelle on syyllistämällä luotu ja että se taakka estää teitä tekemästä tulevaisuuden suunnitelmia. Mukaan voisi laittaa vaikka sen velkalistan. Mielestäni parasta, mitä voisi sattua, olisi se, että anoppi vetäisi herneet nenään ja katkaisisi välit. Miehesi voisi kuitenkin siihen kirjeen loppuun laittaa, että toivoisi joskus jotain vastavuoroisuutta näissä lainaamisissa. Onko anopille tullut mieleenkään esim. tulla teille pesemään ikkunoita kiitokseksi siitä, että on saanut teiltä lainan, jota ei ole maksanut? Onko ylipäätään osoittanut mitään kiitollisuutta? Miksi ihmeessä pitäisi lainata rahaa sellaisille, jotka eivät sitä arvosta vaan päinvastoin pitävät sitä jonakin kieroutuneena oikeutenaan. Te olette itse ansainneet rahanne tekemällä kovasti töitä. Miksi teidän pitäisi syytää niitä rahoja sellaisille, jotka eivät viitsi itse tehdä töitä rahojensa eteen?

Olisiko oikeasti niin kamalaa, jos anoppi laittaisi välit poikki? Pääsisi ehkä mieskin sen itsetutkiskelun alkuun. On aika vähän miettiä, miksi hän haluaa miellyttää äitiä, jolle mikään ei selvästi riitä ja joka törkeästi hyväksikäyttää omaa lastaan eikä edes arvosta tätä lasta palkkioksi siitä. Miksi mies kokee olevansa kiitollisuuden velassa äidilleen? Onko hän koskaan saanut äidiltään mitään sellaista, että olisi nyt velvoitettu maksamaan sitä takaisin?

Ilmoittakaa miehen perheelle, että halautte käyttää itseansaitsemanne rahat autoon, taloon ja tuleviin lapsiinne. Nyt on sen toisen veljen aika alkaa auttaa perhettään. Miehesi on tehnyt jo oman osuuteensa. Ja jos nyt mies edelleen haluaa lainata rahaa siskolleen, niin ehdottomasti se anoppi pois välistä hääräämästä!

Vierailija
55/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen anopin edessä saa edes oma poika madella. Miehesi on arvostettu henkilö ja päässyt hyvään asemaan työelämässä, on jo aika, että hän alkaa itse arvostaa omia saavutuksiaan ja lakata kerjäämästä äitinsä hyväksyntää. Hän ei tarvitse äitiään. Hän on jo saanut puolison ja ehkä jonakin päivänä omia lapsia. Hänen ei tarvitse enää "ansaita" äitinsä hyväksyntää ja huomiota. On harmi, että hän on niistä selvästi jäänyt paitsi jo lapsena, ja mielestäni miehesi voisi tehdä tiliä niistä äidilleen vähän laajemminkin, mutta se voi ehkä olla tässä vaiheessa liikaa.

Ensinnäkin miehesi pitää listata ylös kaikki lainat ja rahat, mitä hän on antanut äidilleen ja siskolleen. Ihan kaikki. Onko mitään niistä maksettu takaisin? Sisko ainakin on työssä käyvä, onko anoppi? Mies tekee maksusuunnitelman esim. 100-200 euroa kuussa pitää maksaa lainaa takaisin teille. Kun takaisinmaksu on lähtenyt liikkeelle, mies voi harkita, haluaako lainata lisää vai ei. Mutta siis tulevien lainojen ehdoton edellytys on se, että ovat maksaneet/maksavat parhaillaan lainoja takaisin.

Sitten tämä anopin häärääminen välittäjänä. Tuntuu siltä, että puhuu yhtä yhdelle perheelle ja toista toiselle. Tietääkö miehesi veli edes, että mies rahoittaa muuta perhettä? Anoppi saattaa kääntää asioita aivan toisin päin. Nyt se anoppi pois välittämästä näitä lainoja. Miten ihmeessä olette suostuneet järjestelyyn, jossa maksatte anopin Visa-laskua????? Aivan älytöntä. Tottakai mies voi lainata siskolleen mutta sisko sitten aloittaa lainanlyhennykset palkastaan heti teille eikä siihen mitään anoppia tarvita.

Suosittelenkin vähän avoimempia välejä kaikkiin perheenjäseniin. On nimittäin aika vakavan keskustelun paikka, jos yksi perheenjäsen joutuu toistuvasti rahoittamaan toisten elämää (ja juhlimista) itseansaituilla rahoillaan. Itse asiassa se on naurettavaakin. Mies voisi tehdä kirjeen kaikille perheenjäsenilleen (äiti, sisko, veli) ja kirjoittaa siihen omat ajatuksensa tilanteesta ja sen, minkälainen taakka hänelle on syyllistämällä luotu ja että se taakka estää teitä tekemästä tulevaisuuden suunnitelmia. Mukaan voisi laittaa vaikka sen velkalistan. Mielestäni parasta, mitä voisi sattua, olisi se, että anoppi vetäisi herneet nenään ja katkaisisi välit. Miehesi voisi kuitenkin siihen kirjeen loppuun laittaa, että toivoisi joskus jotain vastavuoroisuutta näissä lainaamisissa. Onko anopille tullut mieleenkään esim. tulla teille pesemään ikkunoita kiitokseksi siitä, että on saanut teiltä lainan, jota ei ole maksanut? Onko ylipäätään osoittanut mitään kiitollisuutta? Miksi ihmeessä pitäisi lainata rahaa sellaisille, jotka eivät sitä arvosta vaan päinvastoin pitävät sitä jonakin kieroutuneena oikeutenaan. Te olette itse ansainneet rahanne tekemällä kovasti töitä. Miksi teidän pitäisi syytää niitä rahoja sellaisille, jotka eivät viitsi itse tehdä töitä rahojensa eteen?

Olisiko oikeasti niin kamalaa, jos anoppi laittaisi välit poikki? Pääsisi ehkä mieskin sen itsetutkiskelun alkuun. On aika vähän miettiä, miksi hän haluaa miellyttää äitiä, jolle mikään ei selvästi riitä ja joka törkeästi hyväksikäyttää omaa lastaan eikä edes arvosta tätä lasta palkkioksi siitä. Miksi mies kokee olevansa kiitollisuuden velassa äidilleen? Onko hän koskaan saanut äidiltään mitään sellaista, että olisi nyt velvoitettu maksamaan sitä takaisin?

Ilmoittakaa miehen perheelle, että halautte käyttää itseansaitsemanne rahat autoon, taloon ja tuleviin lapsiinne. Nyt on sen toisen veljen aika alkaa auttaa perhettään. Miehesi on tehnyt jo oman osuuteensa. Ja jos nyt mies edelleen haluaa lainata rahaa siskolleen, niin ehdottomasti se anoppi pois välistä hääräämästä!

Näytä tämä kirjoitus miehellesi, ap. Ehkäpä sitten herää.

Vierailija
56/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulostan tämän ja annan mieheni lukea sen=) Ehkä hän tajuaa sitten vähän.

Siis edelleen; mies kokee tilanteen äärimmäisen epämiellyttävänä, mutta ei uskalla suututtaa äitiään.

Vierailija
57/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään tuolla 1200 eurolla lyhennetään 2 erää omaa asuntoa, joka tulee jatkossa omien lasten hyväksi.

Voimia!

Vierailija
58/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin anoppini olettaa, että elättäisimme mieheni siskoa, joka ei ossa elää tulojensa mukaan. Emme ole suostuneet, vaikka asiasta jatkuvasti vihjaillaan,. Vihjailu perustuu siihen virheelliseen oletukseen, että meillä olisi paljon varoja. Säästöjä ei ole, perintöjä saamme vasta vuosien kuluttua ja maksamme asumisesta Hgissä suht paljon kaupungin hintatason mukaisesti. Molemmilla puolisoni kanssa opintolainaa, jota maksamme kuukausittain. Miehen sisko on töissä, saa lisäksi elatusmaksuja ja anoppini ja appeni auttavat häntä myös (esim. ostavat teini-ikäsille lapsille vaatteita). Lisäksi lapsilisät kahdesta lapsesta yksinhuoltajakorotuksilla. Ongelman on se, ettei mieheni sisko ole suostunut myymään eron jälkeen liian suurta asuntoaan, ja tekee jatkuvasti isoja heräteostoksia (huonekalut yms.). Lisäksi sai äitinsä hankkimaan itselleen auton, "koska tarvitsee sellaisen". Itse asiassa, ei tarvitse, koska asuu bussireitin varrella, eli auto on vain statusjuttu. Lapset kaikki vähintään 15-vuotiaita, osaavat liikkua itse. Tästä huolimatta meille vihjaillaan, että kälyn lapsille pitäisi antaa "stipendiä", ja ottaa vaikkapa lomille mukaan. Huhhuh.

Vierailija
59/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä viestin 56 kirjoittaja sanoi viestissään. Että ap:n anoppi puhuu yhdelle perheelle yhtä ja toiselle toista. Minäkin jäin miettimään että tietääkö miehesi veli että mies antaa äitilleen ja siskolleen raha. Ja mistä te tiedätte että miehesi veli ei anna rahaa? Onko anoppi näin sanonut? Vai miehen veli? Anopin sanomisiin en luottaisi pätkääkään, saattaa sieltäkin suunnasta tulla rahaa mutta teille pokkana valehtelee.

Siskonkaan juttuja en tässä ottaisi ihan totena. Onko näyttänyt vuokrasopimuksen jossa lukee että vuokra on 600e kuussa ja takuuvuokra 1200e? Saattaa pyytää vähän ylimääräistä jotta pääsisi taas haaskaamaan rahaa turhuuksiin. Naamioi rahantarpeen vuokratakuun maksuun, niinkuin se olisi jotenkin hyväksyttävämpi syy.

Sano ap miehellesi että seuraa vähän mihin siskonsa raha menee. Onko usein uusia vaatteita, jutteleeko jatkuvasti edellisen viikonlopun viihtellä käynnistä tai kertooko käyneensä ulkona syömässä? Sano miehellesi ettet halua olla rahoittamassa tuollaista elämäntyyliä, että toki voitte joskus lainata rahaa ihan oikeaan tarpeeseen, kunhan on ensin alkanut maksamaan vanhoja velkoja pois.

Vierailija
60/91 |
01.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei halua lainata. Anopin mukaan veljellä ja tämän vaimolla ei ole rahaa. Heillä on ihan samantasoiset tulot kuitenkin kuin meillä.

Ilmeisesti tilanne on nyt, että rahat on lainattava mutta minä ilmoitin äsken miehelleni, että penniäkään ei laiteta ennenkuin on nimet velkakirjassa, jonka omien vanhempieni käyttämä äärimmäisen pätevä lakimies tarkistaa.