Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toukotoiveet 2011 syyskuussa

31.08.2010 |

Kommentit (493)

Vierailija
441/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sielä on kaikki hyvin kun ultrassakin oli :) älä sinä huolta kanna,nauti nyt vain olostasi. Mikäs se La oli ultran mukaan? laitan sen tuonne esittelyyn.

Vierailija
442/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenvuoto on muuttunut ruskeaksi. Nyt vaan koitan ajatella positiivisesti.

Tänään oli ensimmäinen neuvola. Sielä meni tosi kauan 1h30 min kun selvitettiin edellistä raskautta ja nykyistä. Synnytys käytiin läpi kokonaan ja saimoin vauvan vointi,pituus painoa ja imetys. Neuvolatäti oli sitä mieltä että nyt olet vain ihan rauhassa ja lepäilet niin kuin lääkärikin sanoi. Kysyi haluammeko mennä kromisomipoikkeuma testeihin,ensin verikokeisiin sitten sinne ultraan ja mahdollisesti lapsivesipunktioon. Ei me oltu tuollaista mietitty ollenkaan valmiiksi miehen kanssa. No sanoi että ainakin siihen veriseulaan kromosomipoikkeuksista ja ultraan voin mennä. Varmistan vielä puolison kannan asiaan. No oli sitä mieltä sitten että menemme noihin ehdottomasti ja lapsivesipunktiota mietimme sitten jos tulee ajankohtaiseksi.Nuo kaikki pitää itse varata ja olen nyt varannut labra-ajat valmiiksi,mutta ultraa ei pysty varaamaan kuin tiettynä päivänä tiettyyn aikaan,se osuu huomiselle. Pitää muistaa soittaa sinne. Sitten täyteltiin papereita hirveä määrä.Otettiin paino joka oli tippunut 1kg normaaalista. Täti sanoi ettei saa enää tippua yhtään BMI on nyt jo niin alhainen. Verenpaine oli kuulemma loistavan hyvä. Hemppa oli huonohko muttei ihan huono ruokavalioon nähden. Ravitsemusterapeutille sain ajan myös,että laskee uusiksi kaikki nuo ravinnonsaannit.

Seuraavan neuvolan joka on lääkärineuvola sain 27.10 eli kuukauden päähän. Siksi niin myöhälle kun ensin pitää niissä verikokeissa, pissatesteissä ja ultrassa käydä.

Sain myös ruotsinkieliset seurantavihot mihin saa kirjoittaa vointeja. Heillä ei ollut suomenkielisiä tällä hetkellä,mutta eipä tuo minua oikeastaa haittaa. Viimeksi oli ruotsinkielisessä synnytysvalmennuksessakin eikä se tahtia haitannut. Tällä kertaa ei sellaiseen enää osallistuta,se oli vain esikoisen aikaan. Paitsi enhän minä kuin synnärille päässyt kun oli totaalinen vuodelepo määräys.

Nyt sovittiin että olemme positiivisella mielellä että vuoto loppuu ja voin hyvin koko loppuraskauden.

Sitä odotellessa

Laitampa kahvin tippumaan

Ötökkä ja Eetupippuri 9+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ötökkä: la siis näillänäkymin 16.5. :) Niin ja pääkaupunkiseudulla asustelemme. Ultraaja ei vielä vaihtanut tota neuvolan merkkaamaa 2.5 la-aikaa, mut tiedän et se ei todellakaan olis mahollinen. :D Siks laitoinkin sillon heti alkuun tänne n.14.5.

Minkä takia muuten ehdotti heti lapsivesipunktiota? Oonko mä missannu jotain? :O

Hyvä, että pitävät sielä huolta sinusta ja vauvasta.

Nyt vaan lepoa sielä ja toivotaan, että vuodot loppuvat kokonaan! :)

Vierailija
444/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anttulille osanottoni surusi johdosta. Toivon kovasti että kivut hellittävät ja saat kunnon kivunlievityksen sairaalassa.

Ja Ötökälle neuvolan täti olikin jo sanonut että nyt lepoa ja yrität rentoutua, samat sanat täältä. Toivon niin kovasti että tuo vuoto jättäisi jo teidät rauhaan.

Tervetuloa Pupu-Tupuna ja muutekin uudet, nyt kyllä täytyy sanoa etten meinaa millään pysyä perässä ketä kaikkia meitä täällä nyt onkaan, mutta ajan kanssa... :D

ON: Flunssa paheni eilen iltavuoron aikana ja aamulla en enää saanut ääntä ollenkaan. Onneksi meillä on tukiviittomia perheessä käytössä, pystyn ohjailemaan lapsia ja puhumaan miehen kanssa niillä ;) Mutta, huomenna ois nla... Saankos mennä sinne kun oon kipee??? Laitoin terkalle s.postia kun en voi soittaa mut en tiedä kerkiikö vastaamaan. Voi ola että tarvitisin sairaslomaakin kun torstaina on taas työpäivä :(

Niistä seuloistakin oli keskutelua. Meille lääkäri suositteli niskapoimu-ultraa kun on kaksi sydänlasta, jotta voidaan seurata tarkemmin jos on turvotusta,kun sehän voi liittyä myös sydämen rakennevikoihin. Veriseuloihin en osallistu, mutta rakenneultraan meen 24+ viikoilla ja jännään sitä sydämen takia älyttömästi :(

Vauvamassu 8+6

Vierailija
445/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin pikaisesti täällä ehdin kurkata, neiti nukkuu uniaan :)

Voimia kaikille keskenmenon kokeneille ja vuotojen kanssa takkuileville!

Tervetuloa uudet! Ei tosiaan pysy perässä ketä täällä sit pyörii, muutamat nimimerkit alkaa tulla tutuksi :)

Etelänmatkoja tai muitakaan matkoja ei oo varattu, tarkoitus ois päästä kevättalvella pohjoiseen, esim. maaliskuun alkupuolella. Jonkinlainen reissu ois kyllä tähän hätäänkin kiva, voi olla että lähdetään ex tempore laivalle :)

Ei olla vielä kerrottu kenellekään, taidetaan pitää ihan salaisuutena ekaan neukkuun asti :) Jotenkin ei enää samalla tavalla tärise sen kertomisen kanssa, ekasta ois halunnut kertoa kaikille heti mut sain silloin pidettyä suuni supussa, nyt ei oo tullut yhtään sellasta oloa. Niin ja miks tuliskaan kun ei välillä ees itse muista odottavansa :D

Käydäänköhän muuten yleensä neuvolassa edellinen raskaus läpi ja synnytys ja muu? Et ei oiskaan ihan vaan lyhyt sellanen n. tunnin käynti? Vai onko Ötökällä vaan niin huippuneukku? :)

Me muuten oltiin Ötökkä edellisessä raskaudessa siinä punktiossa. Se tehtiin 15. viikolla ja kaikkein tuskallisinta oli odottaa sitä tulosta kuukausi. Mitään vikaa ei kuitenkaan löytynyt ja neiti on aivan terve :)

Me mennään ihan normisti veriseulaan, niskapoimuun ja rakenneultraan. Saas nähä haluaako ne tehdä jotain ylimääräsiä tutkimuksia sit kun tos aikasemmas raskaudes oli epäily. Mut luulen et mennään ihan tilanteen mukaan että hälyttääkö niskapoimu vai ei. Olihan se hienoa kun saatiin viime raskaudessa yhteensä 12 ultraa :D Nyt pitää sit ilmeisesti tyytyä vähempään ;)

Luulisin vauvamassu että voit mennä vaikka kipeä oletkin. Eiköhän siellä pääasiassa vain papereita täytellä...Ja rakenneultra on meillä päin ainakin viikoilla 20-22, ajattelin että muistatko väärin ton 24+ viikon kun ajattelisin näin et jos jotain todella pahasti poikkeavaa löytyisi niin olis sit mahdollisuus vielä keskeytykseenkin? Hyi kamala ajatella, mutta näin kävi mieheni veljelle ja hänen vaimolleen, vauvan sydämen toinen puoli ei kehittynyt ollenkaan ja ei olisi elänyt raskauden loppuun asti. Joten piti siis keskeyttää ja toi 24 viikko oli se takaraja.

No niin se näistä löpinöistä, nyt kahvin keittoon täälläkin :)

LittleMe ja pikkuinen 8+1

Vierailija
446/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivesipunktio tulisi siinä tapauksessa jos verikromisomiseulonnassa ja ultrassa löytyy jotain poikkeavaa. Ehkä selitin vähän huonosti edellisesssä viestissä.

Eli en vielä siis vaihda tuota LA voidaan laittaa sitte vaikka myöhemmin :)

Vierailija
447/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luki neuvolan ovessa että jos on kipeä tai jos lapsi on kipeä joka pitäisi neuvolaan tuoda niin pitäisi uusi aika sopia,ettei pöpöt tartu. Toivottavasti neuvolan tätsykkä vastaa sppostiin-.

Nyt koitan rentoutua. Heh helpommin sanottu kuin tehty:(

Vierailija
448/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko huippu neuvolan tätsykkä mutta arviolta noin 100 kertaa mukavampi ja parempi kuin edellinen. Kertokaahan muut miten kauan teitin neuvolat kesti :D

Mulla meni varmaan paperien sekaavuudenkin takia niin paljon aikaa sielä.

Kiva kuulla että kaikki oli Teillä epäilystä huolimatta hyvin.

Vierailija
449/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olo vaan pahenee.Toivon niin et loppuu nää kauheat aamupäiväkuvotukset äkkiä! tosi ärsyttävää kun ei uskalla ees kauppaan(tai minnekkään muuallekaan) lähtee kun saa pelätä et laatta lentää.Vaan ei tuo lentänyt tänään,vaikka oli TOSI huono olo.Pitkälleen kun pääsee niin yleensä auttaa.

Viime raskaudessa pahoinvointi alkoi vähetä viikolla 8,ja oli hävinnyt kokonaan viikkoon 12 mennessä,et toivotaan ettei pitkään kestä nytkään :/

Mahaakin turvottaa siihen malliin et sain laittaa jo yhdet farkut hyllylle odottamaan hoikempaa aikaa :) Paino ei onneksi ole vielä noussut yhtään...

pikkukolmonen 6+2

Vierailija
450/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen rakenneultran ajankohdan voi valita myös 24+ viikoille, jos on varma ettei halua keskeyttää raskautta missään tilanteessa. En halua itse tehdä sellaista päätöstä. Keskeytys niillä viikoilla on synnytys ja olemme ajatelleet että voimme synnyttää kuolevan lapsen myös muutama kuukausi myöhemmin, valtavan suuri suru jokatapauksessa.

Oma elämänkokemus on muokannut ajatukset tällaisiksi, ajattelen muutenkin ettei terveitä lapsia synny. Syntyy niitä joilla on diagnoosi synnyttyään ja niitä jotka saavat jonkun diagnoosin joassain vaiheessa :) Mutta olen tyytyväinen että Suomessa voi valita monenlaisia tapoja seurata raskautta ja että nykyään sikiöseulonnoista täytyy antaa tietoa.

Vauvamassu

Vierailija
451/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas taas tullut hirveesti juttua täällä ettei perässä meinaa pysyä!! :)

Ensiksi suuret pahoittelut halien kera keskenmenon kokeneille! :( Suru vaatii aina sen oman aikansa, mutta seuraavalla kerralla on varmasti parempi onni! Tiedän kyllä ettei tuo lause tässä hetkessä varmasti paljon lohduta.

Toiseksi sitten; tervetuloa minunkin puolestani uusille :))

Lueskelin tuossa noita aikaisempia keskusteluja ja puhuttiin kaikkea sikiöseulonnoista. Itse menen ainakin kaikkiin ultriin ja aika varmasti siihen verikokeeseen mikä pitää ottaa kai ennen 11 rv:tä. Kauheaa kun en nyt yhtään muista mitä muuta olette täällä puhuneet niin en voi enempää ottaa osaa keskusteluun mut ehkä joku toinen pv jaksan paremmin keskittyä tässä kun nyt on työpäivän jälkeen päätä särkenyt armottomasti ja kun en edes panadolia uskalla ottaa..toivottavasti tää ei migreeniin asti etene. Pitää varmaan salkkareiden jälkeen käydä nukkumaan. Ainiin enää 5 pv varhaisultraan!!! Innolla odotan sitä mutta pelkään myös. Kumpa vain tuntemukseni pitäisivät paikkaansa ja meillä siellä elävä pikkuinen vauva näkyisi :)

Niin ja vielä onnittelut niille jotka ovat jo ultrassa käyneet ja että kaikki on hyvin! Tulee niin hyvä mieli kun lukee noita hyvin menneitä ultrakokemuksia.

potka ja Hermanni

Vierailija
452/493 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu näinhän se on, kovin flunssaisena ei pitäisi nlaan mennä. Eli huominen neuvola siirtyi ens viikon torstaille, pöh :( ja pitää vissiin soitella aamulla omalle lääkärille aikaa. Mitään ei äänihuulista kuulu ja astmakaan ei tykkää tuosta flunssasta...

Tsemppiä sulle lepäilyyn :)

Vauvamassu

Vierailija
453/493 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen neuvolakäynti oli tänään ja maanantaina oli vielä toinen kontrolliultra kättärillä. Tulos: normaaliraskaus (sikiö 9,3 mm) ja kaikki hyvin. Sydän löi ja tämän itsekin näimme. Voisikohan olla että nyt voisi hieman huokaista helpotuksesta ja alkaa odottamaan positiivisin mielin? Syytä verenvuodoille ei löytynyt...

Pahoinvointi senkun vain pahenee. Laatalla en ole vielä käynyt, mutta lähellä se on tälläkin hetkellä. Lasken vain minuutteja lounasaikaan =)

On se jännä kuin esikoisen kanssa oli ihan järkyttävää yrjöilyä, tokan kanssa ei mitään. Ja nyt taas näyttää siltä että laatotushommat ovat vain ajan kysymys. Voisikohan olla sukupuolella mitään tekemistä? =))) Eka oli tyttö ja toka poika..

Nyt töiden pariin

Tife 7 + 5

Vierailija
454/493 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas oli tullut ikäviä uutisia :-( Voimia Anttulille ja oliko muita km kokeneita...

Ihania ultrakuulumisia oli onneksi myös, niistä onnittelut kaikille asianosaisille :-)

Seulonnoista täällä on keskusteltu. Aiempien lasten kohdalla me on ajateltu et tulee mitä tulee, tervetullut on. Veriseuloihin en ole mennyt ollenkaan ja np-ultrassakaan ei olla haluttu että niskaturvotusta mitataan. Ollaan siis menty sinne lähinnä varmistamaan että jotain elävää masussa on ja oikeassa paikassa. Rakenneultrissa on käyty ihan normaalisti, lähinnä sillä ajatuksella että jos jotain häikkää on, siihen osaa vähän jo etukäteen valmistautua ja vauva saa heti synnyttyään oikeanlaista hoitoa. Ja tarvittaessa synnytystapa voidaan ennakoida.

Mutta nyt ajatukset on vähän muuttuneet. Mietittiin jo alunperin pitkään neljättä lasta siltäkin kannalta että jos ei olekaan terve niin kuinka se vaikuttaa jo olemassa oleviin lapsiin. Lähinnä siihen paljonko vanhemilla on sitten heille aikaa. Tokihan tervekin vauva vie paljon vanhepien aikaa ja huomiota, mutta sairas/ vammainen voi viedä sitä koko ikänsä... Nyt ollaan päätetty että osallistutaan kaikkiin normaaleihin seulontoihin ja tarpeen vaatiessa lisätutkimuksiin. Ja jos jotain näyttäisi olevan todella pahasti pielessä niin keskeytetään. Toivottavasti ei jouduta siihen tilanteeseen että pitäisi miettiä mikä sitten on "todella pahasti pielessä"...

Jotenkin mua noissa seulonnoissa ärsyttää/vaivaa se, että enimmäkseen puhutaan vaan downin syndroomasta. Se on kuitenkin vaan pieni osa siitä mitä kaikkea voi olla... Ja sekin, että aina neuvoloissa ei edes puhuta seulonnoista mitään,vaan pelkästään ultrista. Monet vanhemmat menee ultriin vaan "moikkaamaan" vauvaa ja jos sitten jotain poikkeavaa löytyykin ei olla yhtään mietitty miten edetäään... Töissä kun tapaan paljon näitä perheitä niin tekisi kyllä välillä mieli laittaa ne neuvoloiden terkat miettimään sanojaan!

Matkoista täällä on myös ollut keskustelua. Me ollaan lähdössä etelään joulukuun alussa viikoksi ja odotan innolla! Olon ei pitäisi silloin vielä kovin tukala ja iso olla, mutta pahoinvoinnin pitäisi olla jo helpottanut. Seuraavaan reissuun sitten varmaan meneekin aikaa...

Oma olo jatkuu samanlaisena kokoaikaisena kuvotuksena. Ensi viikon neuvolaa odotan kovasti. En sitä papereiden täyttöä niinkään mutta jos jo dopplerilla syke kuuluisi... Helpottaisi taas kummasti! Ja kaikista vannomisistani huolimatta tein eilen ensimmäisen ostoksen vauvalle! Löysin kirpparilta aivan uudenveroisen Fuzzin 4 eurolla ja 2 hamppuimua yht.1,50 eurolla. Pakkohan ne oli mukaan napata :-)

Onko kenelläkään muuten kokemusta tosta "ei julkisesta" keskustelusta, onko se nyt ryhmät nimikkeen alla? Itseä ainakin vähän häiritsee tämä julkisesti kirjoittelu... Ainakin tässä vaiheessa kun ei olla kenellekään vielä raskaudesta kerrottu eikä tiedä kuka täältä tunnistaa. Ja toisaalta myöhemmin voi olla aika henk.koht. juttuja niin niitäkin voisi olla kivempi "piilossa" jutella...

Paritonsukka rv 9+0!

Vierailija
455/493 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitynpä myös tähän joukkoon!!! Kiva kuulla muittenkin sielusisarten fiiliksiä ja kuulumisia! Ensimmäinen on meillä ilmeisesti tuloillaan, ekassa neuvolassa käytiin jo, ja sen laskennan mukaan nyt ollaan menossa 8+5. Suosittelivat yksityiselle menoa ja ajanvarausta ylimääräistä ultraa varten, että saadaan varmistettua tuo ikä, mikä meidän tapauksessa ei ole kovin varmaa. Sinne ensi viikolla, uskaltaisikohan tämän sen jälkeen uskoa ihan oikeesti todeksi!!!

Fiilis on ollut tosi hyvä koko ajan, ja fyysisiä oireita ei juurikaan ole ollut. Turvotus vähän hankaloittaa oloa, eikä siihen tunnu auttavan liikunta ikä mikään. Kynnet mulla on loisteliaassa kunnossa, ihmiset kysyy, että koska oon ottanut geelikynnet :) Ylpeenä saan todeta että omat on! Mulle nää raskaushormonit taitaa sopia, oon niin hyväntuulinen ja energinen koko ajan. Syksy ei oo ikinä ollut kauniimpi!

Vierailija
456/493 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks saikulla olija. Tänään jäi neuvola väliin ja kävin lekurissa. Lopputuloksena lepokäsky,antibioottikuuri, astmalääkkeiden lisäys ja töihin vasta ens viikon keskiviikkona

:-P no oonkin kyllä aika kipeä että ei haittaa...

Onneksi Olkoon Tife75 positiivisesta ultrakokemuksesta! Ne on just niitä raskausajan juhlahetkiä =)

Noista seuloista kans vielä... Itse kans mietin just sitä miten vähän mulla on aikaa näille viidelle jos syntyvällä vauvalla on esim. leikkausta vaativa sydänvika... Tosin se ei välttämättä näy ultrassa joten se selviää vasta syntymän jälkeen. Downia en jännitä, sitten niitä lapsia olisi kaksi kaverusta :D. Meillä on sellanen ajatus miehen kanssa että yksikään lapsi ei asu meidän kanssa koko ikäänsä :-o kaikki muuttavat jonnekin joskus ja itsenäistyvät kukin omalla tavallaan ;) mutta se jännittää että jos lapsella olisi jokin sairaalahoitoa vaativa sairaus, se vaikuttaa niin paljon arkeen ja vie aikaa toisilta lapsilta. Mutta en voi toisaalta nyt asialle mittän joten täytyy surra sit jos asia kohdalle osuu...

Menipäs nyt surullisen sävyiseksi, mutta oikeesti oon tosi onnellinen odottaja :D ja ihanaa saada levätä.

Vauvamassu 9+0

Vierailija
457/493 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania uutisia Tife!!!

Omassa olossa ei muutoksia..todella etova olo ympäri vuorokauden, joka välillä purkautuu oksentamisena.. Koko viime yökin meni harakoille, kun kuvotti niin kamalasti! Ompas nyt niin virkeä ja hehkeä olo olla töissä..

Mut nyt takas töiden pariin!

leja ja murmeliini 7+0

Vierailija
458/493 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on muuten kanssa aina ärsyttänyt se että seulontoja hyssytellään neuvolassa eikä käytetä asioista oikeita nimiä. Että tarkoitus on etsiä jotain poikkeavaa ja jos sellaista löytyy ja päättää keskeyttää raskauden, niin vauva synnytetään ennenaikaisesti ja se kuolee siihen. Vähän groteskisti ja lyhyesti ilmaistu kyllä...

Muutamien terkkojen kanssa kun oon asiasta keskustellut, niin ovat sanoneet että näin siitä asiasta pitäisi puhua mutta... Toiset eivät "raaski" puhua niin suoraan varsinkaan ensisynnyttäjille ja välillä kun on yritetty puhua enemmän ja realistisemmin niin vanhemmat ovat suuttuneet ja syyttäneet onnellisen odotusajan pilaamisesta ym.ym. Mutta jos ei aiasta alussa mitään puhuta niin se tulee kyllä ihan puskista ja päätösaika on niin lyhyt :(

Henkilökohtaisesti mua joskus ärsyttää myös se miten vanhanaikaista tietoa taas eri kehitysvammoista on tarjolla. Jotkut tutkimukset laitoslapsista usean kymmenen vuoden takaa ei paljon kuvasta kotona hoidettavan lapsen kehitystä. Melkein voisi sanoa että kyllä kenestä tahansa saadaan kehitysvammainen kun se suljetaan 60-70 luvun kehitysvammalaitokseen :) Ja sit toisaalta se että kehitysvammaa pidetään valtavan suurena asiana, mutta sairauksia esim. sydänvikaa, vaikeaa allergiaa tai epilepsiaa pienempinä harmeina. jotenkin "helpompina". Itse olen kokenut sydänvian rasittavan itseäni ja perhettä kaikkein eniten, kehitysvamma taas ei edes näkynyt ensimmäisen vuoden aikana vielä mitenkään, lapsi kehittyi kuten muutkin. Vasta nyt myöhemmin sitä alkaa huomata mutta nytkin sen vaikutus arkeen on aika mitätön.

No niih...taas tuli suu vaahdossa kirjotettua :) toivottavasti mua kestetään vaikka aika vaahtooja välillä oonkin :D

Vauvis

Vierailija
459/493 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä myös suljettu foorumi olisi parempi. Voin selvittää asiaa :)

Tulen kirjoittamaan tänne sen jälkeen lisää kun olen tuon esikoisen hakenut.Päivitän samalla tuon esittelyn kohdalta uudet la:t ja uudet keskustelijat

ötökkä ja Eetu-pippuri 9+2

Vierailija
460/493 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka haluaa mukaan laittakaa pyyntöä Ötökälle niin hyväksyn teidän foorumiin. Ryhmä löytyy seuraavasti:Ryhmät ->Toukotoiveet 2011->liittymis pyyntö (tai vastaava teksti)

Ötökkä