Lapsen vasenkätisyys, mihin vaikuttaa?
Lapsesta näyttäisi olevan tulossa vasenkätinen. Ei ole ketään vasureita lähipiirissä, joten en oikein osaa ajatella kuinka paljon sillä on käytännön merkitystä.
Vasurit ja vasurien vanhemmat kertokaa, mihin asioihin se vaikuttaa ja mitä haittaa (tai hyötyä) siitä on.
Kommentit (78)
Kiva kuulla kokemukista, jännää tuo asioiden "väärinpäin" tekeminen, varsinkin legojen ohjeissa.
Mielenkiintoista kuulla myös väite vasureiden vauhdikkuudesta ja kineettisyydestä. Tuo lapsi on ihan syntymästä lähtien ollut ihan jatkuvasti liikkeessä ja yhäkin aika levoton.
t. ap
asioita peilikuvana. Varsinkin peilikuvakirjoituksesta eroon pääseminen on ollut aika tahkoamisen takana. Lukeekin sujuvammin peilikuvakirjoitusta kuin oikein päin kirjoitettua (esim. näyteikkunoista lukee sisäpuolelta mainoksia yms... :D) Toi lego-juttu on kans tullut esiin.
Muuten tuo nyt ei kauheesti asioihin vaikuta. Osan toiminnoista on opetellut ihan oikeakätisesti. Esim. tietokoneen hiirtä ei enää yritä vasemmalla käyttää.
Saksia sun muuta on sit hommattu tytölle omia vasenkätisten välineitä.
Käsitöissä mä olen kyllä aika surkea ope vasenkätiselle (vaikka ammatikseni niitä ohjaan...), kun itse en osaa tehdä yhtään mitään vasemmalla (olen kyllä kovasti opetellut vasenkätistä virkkaamista ja neulomista). Joissain hommissa tosin helpotti heti, kun hokasin, että mun ei tarvitse seistä tytön takana neuvomassa. Mä voin näyttää miten joku juttu tehdään vaikka vastapäätä istuen, jolloin tytön vinkkelistä mä teenkin sen ihan oikein päin!
Sitä en tosin tiedä onko sit sattumaa, että tyttö on lapsista vilkkain... (Nuorimmaisesta en kyllä vielä tiedä onko sekin vasuri. Vähän oireet olis siihen suuntaan, muttei yhtä selkeästi kuin siskollaan aikoinaan, joka on siis ollut umpivasuri jo vauvaikäisenä...)
ja edellisissä viesteissä mainitut asiat ovat tuttuja (peilikuvakirjoitus, sakset tietysti vasurille omat jne).
Vielä ainakin 1 lisäys: oli yllättävän vaikea opettaa hänelle niinkin yksinkertainen asia kuin kengän nauhojen solmiminen (siis rusetin teko).
Olen ollut aina kirjatoukka, huono urheilussa, viihtynyt pitkiä aikoja yksin asioita pohtien. Lukuaineiden keskiarvo lukon päättärissä 10.0, olen DI ja nyt opiskelen oikeustieteellisessä toista tutkintoa.
Mulla on mielikuva, että monet vasurit, mm mun mies, ovat matamaattisesti lahjakkaita ja loistavat abstraktissa ajattelussa ja hahmotuksessa.
Maailma on oikeakätisten. Meidän kotimme on laitettu vasenkätisten mukaiseen järjestykseen, ja kyläilijät ovat aina ihan avuttomia täällä. Kaapissa tavarat niin, että ne ovat parhaiten otettavissa vasemmalla kädellä, kirjojen aakkostus hyllyssä oikealta vasemmalle, työpisteiden valaistus, sakset, purkinavaajat, ovien kääntösuunnat ym.
sekä heikkolahjaisia että tavanomaista älykkäämpiä.
vasenkätisyys saattaa liittyä joihinkin kehityshäiriöihin ja mm. downeista valtaosa on vasenkätisiä. Toisaalta taas keskimääräistä useampi on keskimääräistä älykkäämpi. Ja tokihan siinä välissä on niitä "tavallisia", mutta suhteessa vähemmän kuin oikeakätisissä.
olen vasuri, samoin siskoni, siskoni poika ja isäni sekä kaukaisempia sukulaisianikin. Ennen isää sukupolvet on kait pakotettu oikeakätisiksi, joten en tiedä, keneltä on periytynyt.
Mä oon musikaalinen, luova ja boheemi. Olen myös nopea liikkeissäni ja puheissani, kuten joku mainitsi: ) Tätä en ole itse tullut vasuriutta ajatellessani miettineeksikään...
caikeaa: kirjoittaminen, en osaa kääntää papreia/kättä, vaan käsi suttaa aina perässä kaiken... Myös käsialani on huonoa (nopeaa) ja kirjoitan joitain kirjaimia edelleen oikieelta vasemmalle, esim. N.
Koulukäsityöt olivat kauhistus aikoinaan -silloin ei ollut vasurisaksia ja en vieläkään osaa leikata kummillakaan saksilla oikein, otteeni saksista on väärä, vaikka olen ammattikasvattaja...
Mut opetettiin virkkaamaan ja tikkaamaan oikealla, tölkinavaaja on oikeakätisille suunniteltu, kuten moni muukin vempain. Minun on myös vaikea hahnmottaa asoita esim. paperilla samoin kuin oikeakätisten. Teen kaiken ns. toisinpäin... Sanomalehdetkin luen takakannesta etukanteen päin:/
Mut en haluaisi olla oikeakätinen, tiedän olevani luova ja melko lahjakaskin ja erityisesti musikaalinen. Olen niin tottunut tällaiseen maailmaan, etten ole moksiskaan. hiirikäden opettelin aikuisiällä oikeaksi. Samoin virkkaan ja tikkaan oikealla ihan mielikseni nykyään. Pallon- ja tikanheittotaitoni ovat jääneet puolikätisiksi kuitenkin. En tiedä, kumpi on vahvempi...
Mut koulussa - ehdottomasti vaadi vasuriopetusta1 se ei saa olla mikään piina, vaan kaikella kunnioituksella: )))
sekä heikkolahjaisia että tavanomaista älykkäämpiä. vasenkätisyys saattaa liittyä joihinkin kehityshäiriöihin ja mm. downeista valtaosa on vasenkätisiä. Toisaalta taas keskimääräistä useampi on keskimääräistä älykkäämpi. Ja tokihan siinä välissä on niitä "tavallisia", mutta suhteessa vähemmän kuin oikeakätisissä.
eli tiedetäänkö sitä oikeastaan, mistä tuo vasenkätisyys johtuu? Tai miksi ylipäänsä oikeakätisyys on niin paljon yleisempää?
on toisinaan kuulakärkikynällä kirjoittaminen, jos täytyy kirjoittaa rivitolkulla; esim. postikorttia. Kun kirjoittaa nopeasti, muste ei välttämättä ehdi kuivumaan tarpeeksi nopeasti ja tekstistä saattaa tulla osittain sotkuista sen takia. =)
ja kutomaan vasemmalla vasta aika vanhana, kun sattumalta tutustuin käsityönopettajaan, joka osasi peilikuvatekniikat. Mua yritettiin opettaa ensin tekemään ne asiat oikeakätisten lailla, mutta tuloksena oli villalankatrasselitukko ja muutama solmu.
Kitaransoiton aloin valitettavasti oikeakätisen tavoin hieman vanhempana. Se oli virhe, en koskaan kehittynyt yli tietyn pisteen. Olisi pitänyt mennä käännetyllä tallalla heti alusta pitäen. Nyt en enää pysty vaihtamaan suuntaa, vaikka olen yrittänyt. Niin että jos teilä aletaan viulu/kitaraharrastus, niin vahvasti vasuri kohtaa tod.näk. rajansa aika pian, jos normivälineillä mennään.
Käsiala on aina ollut kauhea. Minäkin kirjoittelein peilikirjoitusta pienenä, osaan vieläkin peilikaunoa.
Rusetin opin pienenä niin, että hoitotäti (joka asian opetti) solmi omaa kenkäänsä multa piilossa sanoen vaiheet ääneen vaihtaen oikean vasemmaksi ja minä samanaikaisesti tein omaa rusettiani ohjeen mukaan. Ei siinä ollut vaikeutta, muistaakseni ainakaan.
Aivojen toimintaanhan se tietysti liittyy, ja siihen joissain tapauksissa liittyy aivojen toiminnan ongelmia (kuten downeilla ja kehitysvammaisilla) tai on seurausta niistä, osassa tapauksia vasenkätisyyteen ei liity mitään patologista.
14
Ensimmäisen jakautumisen jälkeen toinen kiertosuunta häviää. Yleensä se suunta, josta oikeakätisyys tulee, säilyy. Se on tullut edulliseksi, sillä siihen toiseen suuntaan sisältyy liikaa näitä ääripäitä, mikä ei ole optimaalista lisääntymiselle.
että kumpi on vasen ja kumpi oikea ;)
ihmettelee näin puolivakavissaan maallikko. Mutta täytyypä joskus perehtyä asiaan, meillä kun 1 lapsista vasuri (ei vielä merkkejäkään kummastakaan ääripäästä, ihan tavallinen vesseli!)
paljon ihan yllättävää uutta tietoa vasenkätisyydestä. Hyviä vinkkejäkin on tullut, miten kannattaa toimia, jos lapsi on vasenkätinen. Täytyy muistaa ottaa asia huomioon noissa pikkujutuissa, jotta ei tule toista turhaan kiusattua tekemällä asioita hankaliksi. Hyvä huomio tuo kitaran tai viulun soittaminen, ne varmasti tosiaan kannattaa aloittaa heti alusta saakka "oikein" päin.
t. ap
Ainakaan minä oikeakätisenä en vedä hernettä nenään jos työkaverini on avoimesti vasuri. Saatan jopa innostua kokeilemaan, miltä itsestäni oikeakätisenä tuntuisi toimia vasenkätisten maailmassa. En uskoisi, että tämä kokeilu kuitenkaan houkuttelisi minua täysin vasuriksi.
Hienoa, että meillä kuitenkin on terveet kädet! Ja Terveet kädet on muuten magee bändi!
Ps. ei ole mitään kädettömiäkään vastaan, eikä muitakaan, paisi että lestoja en kyllä ymmärrä, vaikka niillä varmaan kaikilla on jumalan tahdosta oikeakätiset yläraajat.
Meitähän on aika moneksi.
jolla dyslexia. vasuri pojilla ilmeisesti yleisempaa tuo vaiva. ei kiva.
Tosin monessa myös on ihan vaan kokeiltava miten päin vaikka mailan pitäminen on luonnollisinta ja pelata sit niin.
Esim. meillä tyttö heittää palloa vasemmalla ja pesisräpylä on oikeassa kädessä, mutta hieman yllättäen lyö pesistä oikeakätisesti. Alkukesästä, kun harrastuksen aloitti, tätä kokeiltiin ja ihmeteltiin moneen kertaan.
Myös keihästä heittää vasemmalla.
Jääkiekkomailaa ja sählymailaa pitelee vasenkätisesti (tosin niin tekee moni oikeakätinenkin kuulemma) Toisinpäin se ei vaan ole luontevaa.
Ja tosiaan, kerhoissa sun muissa saa olla aina jankkaamassa, että se tenava on VASURI! Niin perhanan sitkeesti ne 3-vuotiastakin opettivat leikkaamaan saksilla oikealla kädellä, vaikka mä mitä oisin sanonut...
Ai niin. Leipä meillä leikataan nykyään saarekkeeseen sijoitetulla leikkuulaudalla. Tyttö voi leikata toiselta puolelta ja me muut sit toiselta puolelta. Kyllästyttiin siihen, että leipä oli aina "väärinpäin" XD
kun koululla ei ollut kuin oikeakätisille. Pesismaila sentään on symmetrinen, mutta golfmailat eivät ole. Keilailukengissäkin vasenkätinen on yleensä omillaan, sillä liukupohja on tietenkin eri puolella kuin normaalisti.
Veitsellä ja haarukalla syön kuten normi-ihmiset, mutta syöntitapa ei ole kovin elegantti. Lihaa leikatessa haarukkakäsi tekee yhtä paljon töitä kuin veitsikäsikin.
oikealla niin paljon asioita, että se treenautuu suhteessa vahvammaksi kuin oikeakätisten vasen käsi.
Ihan jos vaikka miettii auton vaihdekeppiä. Moniko oikeakätinen kylmiltään osaisi vaihtaa, jos laatikko siirrettäisiin vasemmalle puolelle eikä edes peilikuvaksi.
Mittanauhassa on numerot väärinpäin, joten mitattua tulee oikeakätisesti, työntömitoista ja mikrometreistä puhumattakaan. Näitäkin saa vasenkätisinä mutta harvoin niitä silti näkee.
Omelukoneella ommellessa on ehkä jopa etua vasenkätisyydestä. Tai ehkä se on tottumiskysymys.
Ihan jos vaikka miettii auton vaihdekeppiä. Moniko oikeakätinen kylmiltään osaisi vaihtaa, jos laatikko siirrettäisiin vasemmalle puolelle eikä edes peilikuvaksi.
öö, kaikki englantilaiset ;D
(no, ei ihan kylmiltään sentään, kai)
-terottimia valmistetaan myös vasureille (myynnissä esim. suomalaisessa kirjakaupassa). Huomasin tuon terotin-asian vasta nyt, ja lapseni on yrittänyt huonolla menestyksellä terottaa kyniä tavallisella terottimella vuosikausia.
-leivän ja pullan leikkaaminen pitää opettaa lapselle'päinvastoin'
-vasurilapsi tosiaan saattaa tehdä jotain asioita peilikuvana, kuten edellä kerrottiin. Meillä lapsi välillä kirjoittaa oikealta vasemmalle kirjaimet väärinpäin. Toinen hassu juttu on legojen rakentaminen: katsoo ohjetta ja rakentaa hassusti käännettynä, lopputulos kylläkin on oikea (mutta äiti ei pysty neuvomaan...)
Tuossa muutama esimerkki.