Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen vasenkätisyys, mihin vaikuttaa?

Vierailija
25.08.2010 |

Lapsesta näyttäisi olevan tulossa vasenkätinen. Ei ole ketään vasureita lähipiirissä, joten en oikein osaa ajatella kuinka paljon sillä on käytännön merkitystä.

Vasurit ja vasurien vanhemmat kertokaa, mihin asioihin se vaikuttaa ja mitä haittaa (tai hyötyä) siitä on.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein aika vilkkaita ja kinesteettisiä (oppii osallistumalla ja on aktiivinen)ja matemaattisesti ajattelevat monesti vähän eri tavalla asioista.

Ja olen itsekin vasuri.

Minä en ymmärtänyt puoliakaan mitä kirjoitit. Olen vasuri enkä ole huomannut sen vaikuttavan juuri mihinkään.

Vierailija
42/78 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi myös kirjoitti alkuun peilikuvana. Siis täydellisiä kirjaimia väärinpäin ja oikealta vasemmalle. Syy oli, että muuten ei nähnyt kirjoittamaansa tekstiä, kun käsi tiellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kynä ja lusikka eri kädessä :) Mutta kyllä mä työssäni olen huomannut, että nopeita tyyppejä ovat, , monesti myös puhenopeudeltaan.

Vierailija
44/78 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta lapselle vasenkätiset sakset.

Pidä huoli, että esim päiväkodissa antavat lapsen tehdä asiat vasemmalla, eivätkä pakota oikean käden käyttöön. (Meillä nostin metelin kun lapsi oli pakotettu leikkaamaan pahvista pääsiäiskoristeita oikealla kädellä.)

Ope koulussa ei todennäköisesti osaa opettaa esim virkkausta vasenkätiselle.

Tenniksen pelaamisessa vasenkätisyydestä on etua (vastustaja on tottunut pelaamaan oikeakätistä vastaan). Sähköiset työkalut on suunniteltu oikeakätiselle, joten niissä täytyy opetella tekemään asiat oikealla tai muuten voi tulla vaaratilanteita.

Täältä löytyy kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta:

http://www.leftover.fi/

Vierailija
45/78 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kovin paljon elämään vaikuta ellei laita vaikuttamaan. Olen myös tottunut käyttämään oikeaa kättä paljon; esim. käytän saksia ja hiirtä oikealla.

Parempi olla liikaa korostamatta sitä vasuriutta. Lapsena oppii helposti tekemään molemmilla käsillä, paljon helpompaa niin kuin että väkisin opettelisi vain vasurilla ja sitten kärsii myöhemmin.

Huolehdi kuitenkin siitä, että lasta ei pakoteta oikeakätisyyteen. Esim. minulla liikunnan ja käsityön ope pakotti tekemään oikealla kädellä kaiken, kun ei osannut itse neuvoa miten tehdään vasurilla. Olin sitten aina luokan huonoin kaikessa. Yllättäen minusta tulikin luokan paras, kun ope vaihtui :)

Kirjoittaminen on ainoa vähän hankala juttu. Kirjoitin alunperin oikealta vasemmalle ja sittenkin kun opin oikean suunnan, teksti tuppasi aina tuhraantumaan kun kämmensyrjä suttasi. Ei tämä mikään hirveän iso ongelma ole; kun kääntää paperin vähän vinoon niin kirjoittaminen sujuu.

Vierailija
46/78 |
25.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. vasurin äiti, tytär ja vaimo

no joo luokan parhaat yleensä vasurereita, niin on nääkin kolme hikipinkoa

Vierailija
47/78 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/78 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätiset on yleensä luovempia /taiteellisempia.

T: vasenkätinen

Vierailija
49/78 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasuri. Koulussa tuskaa tuotti mustekynällä kirjoittaminen, käsityöt ja pesäpallo.

Nyt kun olen itse äiti, mrkö on taas tuo käsityöt...

Vierailija
50/78 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasuri. Liikunnanvihaaja, lukutoukka, rauhaa rakastava pohdiskelija. Osan asioista teen kuten oikeakätiset, joten en ole oikeastaan huomannut mitään isoja arjen hankaluuksia. Kirjoitus tosin tuppasi sotkeentumaan, mutta nykyajan kynät lienevät parempilaatuisia kun teksti ei ole enää ihan niin suttuista. Tai sitten olen huomaamattani oppinut sottaamattoman kirjoitustyylin :)

Vierailija
51/78 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan vasemmalla kädellä, muuten olen molempikätinen. Mitään haittaa ei ole koskaan ollut lukuunottamatta sitä pientä riesaa, joka tulee käden raahaamisesta kirjoitusjäljen päällä – kalligrafia ei minulta onnistu, koska muste sotkeentuisi :( Myös lyijykynän pöly tuppaa sotkemaan vasemman kämmensyrjän.

Koulun liikuntatunneilla silloin, kun oli tanssia tai aerobicia, huomasin lisäksi vaikeuden kopioida liikkeitä opettajan mallista, koska tuppasin ajattelemaan ne väärin päin: kun käskettiin liikuttaa vasenta jalkaa, minä liikutin oikeaa yms. En tosin tiedä, johtuuko tämä vasenkätisyydestä vai jostain muusta, mutta tuppaan kyllä ajattelemaan asioita "toisin päin" :)

Vierailija
52/78 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:19"]

10 v tyttöni on vasuri, ainoa koko suvussa... ...Tämä tyttö ei todellakaan ole vilkas, päinvastoin hän on hidas ja rauhallinen. Hän on myös luova, mutta ei missään nimessä matemaattinen. En pidä häntä myöskään kovin älykkäänä.

[/quote]

Kymmenvuotiasta? Älykkäänä? En varmaan ollut minäkään, mutta päälle kolmekymppisenä vaikutan olevani tiedostavampi kuin keskivertoihmiset.

[/quote]
No esim koulumenestys aika kehno. Usein tuntuu että hän ei joko tajua tai sitten kuuntele asioita. Joudun välillä "vääntämään rautalangasta" ennen kuin hän oivaltaa. Mulla on myös eskarilainen, joka on mun mielestä älykkäämpi.

Huom en toki laita näitä lapsia mihinkään järjestykseen enkä itse asiassa edes arvosta älykkyyttä varmaan niin paljon kuin monet muut. Totta puhuen minun älykäs lapseni vaikuttaa ahdistuneemmalta kuin tämä vähemmän älykäs, joka on onnellinen ja taiteellinen lapsi.

Tämä vasuri, isompi lapsi, taiteellinen, ei niin älykäs on myös jollain tavalla lapsellisempi kuin neljä vuotta nuorempi siskonsa. Kun pikku eskarilainen pohtii vakavana syitä ja seurauksia ja merkityksiä, niin isompi sisko ihailee onnellisena taivaanrantaa, keksii lauluja ja viettää aikaa mielikuvitusmaailmassa.

Vierailija
53/78 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku löysi mun aloittamani vanhan ketjun:) Lapsesta on tosiaan tullut vasenkätinen, kuten vuosia sitten arvelin. Vielä ei ole tullut kummempia hankaluuksia vastaan, mutta olipa hyvä, että tuli luettua tätä uudestaan: Lapsi kun on hyvin liikunnallinen, pitääpä ehdottaa haluaisiko kokeilla tennistä tms, jossa vasenkätisyydestä voisi olla hyötyä.

t. ap

Vierailija
54/78 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2010 klo 01:12"]Lukko kun kiertyy oikealle. Vasemmalla käsellä oven avaaminen on haastavaa aikuiselle vasurille ja mahdotonta lapselle. Ja kun oikea käsi on vähän tohelo, niin pienen lapsen kanssa kannattaa harjoitella oven avaimella avaamista niin, että se varmasti sujuu yksinkin.

Jos ovi on tiukka tai talvella turvonnut, voi vasurilapselle tulla yllättävän tiukka paikka eteen ellei asiaa ole harjoiteltu tarpeeksi.

Tämä on asia, joka ei koskaan vaikuta ongelmalta oikeakätisen mielestä. Miettikääpä, jos lukot olisivatkin vasemmalle kiertyviä.
[/quote]

Esimerkiksi ASSA-lukot avataan vasemmalle kietämällä. Ei mitään ongelmia.

Vierailija
55/78 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vasenkätinen. Normaaleihin jokapäiväisiin asioihin vasenkätisyys ei vaikuta negatiivisesti, se tuo pikemminkin monipuolisuutta, sillä ite olen oppinut tekemään sekä vasenkätisesti, että oikeakätisesti, jolloin voi helposti hoitaa asioita, vaikka paremmassa kädessä olisi vaikka kauppakassi. Mikäli lapsi on poika, niin se voi tulla pieneksi ongelmaksi varusmiespalvelusta suorittaessa, sillä suuri osa siellä suoritettavista asioista on suunniteltu oikeakätisille, mukaanlukien koulutus. Vasenkätisyys ei kuitenkaan pitemmänpäälle haittaa intissäkään, jahka oppii tekemään asiat itselleen sopivilla tavoilla, tietysti sääntöjä noudattaen.

Vierailija
56/78 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on selkeästi aika vanha, mutta kirjoitan tähän hieman asioista joka edellä olevassa keskustelussa antavat minusta hieman väärän kuvan vasenkätisyydestä. Vasenkätisille peilikuva kirjoittaminen, lukeminen tai muu vastaava rakentelu ei ole mitenkään tyypillistä. Itse opettelin huvikseen teininä peilikuvakirjoitusta. Ainoa tietämäni henkilö joka on sinnikkäästi lapsena yritti kirjoittaa peilikuvakirjoitusta ja kirjaimia oli oikeakätinen. Kyse vaikuttaa olevan enemmänkin lapsen yrityksestä ymmärtää ja matkia ympäröivää maailmaa. Kaikki lapset kirjoittavat kirjaimia väärinpäin (on elämän aikana  tullut katsottua useamman kymmenen lapsen kirjoittamisen harjoittelua, mutta en ole mikään tutkija tai asiantuntija).

Virkkaamaan, neulomaan jne. olen oppinut oikeakätisten opettajien opetuksessa näiden surkeista esim. vasenkätisen virkkauksen esityksistä huolimatta. Olen käyttänyt omia aivojani liikkeiden muuttamiseksi vasenkätiseksi, jolla olen täydentänyt oppimaani. Koulussa olen aina menestynyt, kirjoitukseni ei ole epäselvää ja olen taiteellinen sekä luova, mutta tietenkään kaikki vasenkätiset eivät ole samanlaisia. Oikeaa kättä osaan käyttää ja käytän hiirtä oikealla ja pitelen veistä oikeassa. Vasen kätisyys ei ole mikään vamma tai se ei huononna lapsen elämänlaatua mitenkään. Ainoita hankaluuksia voi syntyä tietokoneen hiiren käytössä (standardi tietokone hiiri on oikeakätiselle) ja jos esim veitset tai sakset on erityisesti oikeakätisille muotoiltu. Hyvää vasenkätisyydessä on varmasti se, että ainakin minä olen oppinut hyvin taitavaksi molemmista käsistä ja osaan ajatella luovasti "oikeakätisten maailmassa". Ps. oma oikeakätinen kaksossiskoni ei osannut piirileikissä pitää vasemmalla kädellä kaveria kädestä kiinni. Vasenkätisyys on mielestäni enemmänkin rikkaus kuin haitta, oikeakätiset tekevätkin siitä yleensä suuremman ongelman kuin se on. Vasemmankäden käyttö ei ole sen hankalampaa kuin oikeakätiselle oikeankäden käyttö.

Huomattavin ero vasenkätisissä on se, että vasenkätiset eivät yleensä huomauttele kaveriaan siitä, että tämä käyttää oikeaa kättä. Vasenkätisenä saakin aina kuulla vasenkätisyydestä ja oikeakätiset aina tulevat ihmettelemään asiaa. Vasenkätisenä en pidä mitenkään omituisen näköisenä kun oikeakätinen esim. virkkaa, mutta itse saan aina yleisön kun virkkaan tai kirjon tai kirjoitan.

Tässä vähän vasenkätisen ajatuksia maailmasta.

Vierailija
57/78 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2010 klo 22:19"]

Lapsi myös kirjoitti alkuun peilikuvana. Siis täydellisiä kirjaimia väärinpäin ja oikealta vasemmalle. Syy oli, että muuten ei nähnyt kirjoittamaansa tekstiä, kun käsi tiellä

[/quote]

Ei kaikki vasenkätiset leikkaa vasemmalla. Esim itse olen lapsesta lähtien osannut käyttää saksia paremmin oikealla kädellä. Kannattaa katsoa miten lapsi mieluiten asiat tekee eikä tarjota oletuksena välineitä tai tapoja.

Vierailija
58/78 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasuri, joka leikkaa, piirtää ja kirjoitaa sujuvasti vasemmalla, myöskin neuloo ja virkkaa. On siis kaikin puolin huippuälykäs lapsi, joka imee tietoa kirjallisuudesta. Missään kielellisissä tehtävissä ei ole koskaan ollut ongelmia tai kirjainten järjestyksessä kirjoittaessa.

Vierailija
59/78 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta että vasurit vilkkaita??
Minä ja yksi lapsistani ollaan vasureita. Ehdottomasti perheemme rauhallisimmat ja hiljaisimmat henkilöt!

Mulle ei opettajat koulussa osanneet opettaa, miten tehdään vasemmalla. Esimerkiksi villasukkien neulominen, muistan kuinka opettaja pähkäili vaikka kuinka kauan ja lopulta lykkäsi puikot ja langat mun syliin. Vasureiden saksiakaan ei koulusta joka luokasta löytynyt.

Vierailija
60/78 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2010 klo 22:14"]usein aika vilkkaita ja kinesteettisiä (oppii osallistumalla ja on aktiivinen)ja matemaattisesti ajattelevat monesti vähän eri tavalla asioista.

Ja olen itsekin vasuri.
[/quote] kuulostaa mun vastakohdalta t.vasuri