Lapsen vasenkätisyys, mihin vaikuttaa?
Lapsesta näyttäisi olevan tulossa vasenkätinen. Ei ole ketään vasureita lähipiirissä, joten en oikein osaa ajatella kuinka paljon sillä on käytännön merkitystä.
Vasurit ja vasurien vanhemmat kertokaa, mihin asioihin se vaikuttaa ja mitä haittaa (tai hyötyä) siitä on.
Kommentit (78)
Häh, olenko siis vasenkätinen vai sekakätinen?
Kirjoitan, piirrän, maalaan, otan kopin, pelaan sählyä, sekä syön vasemmalla kädelläni.
Pelaan kuitenkin pesistä oikeakätisesti (siis lyön palloa niin että en käänny kuin vasuri toistenpäin), neulon oikeakätisesti sekä soitan kitaraa oikeakätisesti. Lähestulkoon kaikki muu tapahtuu oikealla kädellä.
Olen nyt hämmentynyt. Ja ei, en ole matemaattisesti lahjakas, taikka erityisesti musiikillestikkaan. Temperamenttinen ja sellainen nopea säheltäjä olen ollut lapsuudesta asti.
Maailma on oikeakätisten. Usein arjessa tulee eteen pieniä juttuja, jotka hankaloittaa elämää. Purkinavaajat on viheliäisiä, luennoilla on kyllä taso kirjoittamiseen, mutta se on poikkeuksetta tuolin oikealka puolella. Virkkaaminen ja neulominen sujuvat jos löytyy viitseliäs opettaja. Sekä pojassani, että itsessäni tunnistan matemaattiset kyvyt. On jotenkin erilainen taito esimerkiksi päässälaskuissa ja palapeleissä. Pojalla näkyi jo hyvin pienenä. Kirjoittaminen on hankalaa, esimerkiksi korttia kirjoittaessa lopputulos leviää joka kerta.
Olen 90-syntynyt vasuri. Myös ainakin isäni ja isän isä oli/on vasureita. Koulussa ei ollut muuta kummallista kuin erilaiset sakset ja tuo virkkaamisen opettelu, opettaja osasi senkin opettaa. Luokallani oli 3 muutakin vasuria.
Sen olen huomannut, että ainakin kaikilla vasureilla ketkä tunnen, käsiala on "lapsellisempaa" tai sellaista hassumpaa/outoa. En osaa selittää ja voi vaan olla ihan pelkkä oma mielipide.
Eipä siinä muuta sitten. Joo ja taululle saa liidulla kirjottaa vähän varoen ettei suttaa tekstiä.
Vaikutti mun elämään siten, että minusta tuli helvetin hyvä! :D
Tuossa muutamien vastauksia lukenut, ja kyllä näyttää olleen vaikeaa. Oikeakätisillehän ainakin lähtökohtaisesti tämä läntinen maailma on tehty. Muistan kouluajoilta että joitain varusteita ei ollut tai ne oli luokattomia, ja jotkut opettajat eivät osanneet opettaa vasenkätiselle joitain asioita, vaikkapa virkkaaminen, ja vika oli tietenkin minussa. Samoin nuo pulpettijutut ynnä muut sellaiset on pistänyt silmään. Mutta, vaikka saisin miljoonan, en vaihtaisi oikeakätiseksi. Olen jostain kumman syystä erityisen tyytyväinen siihen, että kuulun samaan sakkiin kuin joku reilu 10% maapallon väestä.
10 v tyttöni on vasuri, ainoa koko suvussa. Muistan aiemmin kuulleeni että alle 5v:n kätisyyttä ei voi varmuudella tietää vaan lapsi saattaa kokeilla molempia. Tämän tytön kätisyydestä olin varma jo aiemmin. Hän valitsi itse aina vasemman käden ja jos ohjattuna käytti oikeaa, oli se tosi kömpelöä.
Tämä tyttö ei todellakaan ole vilkas, päinvastoin hän on hidas ja rauhallinen. Hän on myös luova, mutta ei missään nimessä matemaattinen. En pidä häntä myöskään kovin älykkäänä. Hän on taiteellinen luonnonlapsi.
Pienenä esim kerhotäti saattoi antaa "työkalun" hänelle oikeaan käteen. Lapsi yritti ja yritti käyttää esinettä mutta ei onnistunut ennen kuin ehdotin että hän kokeilee toista kättä, sitten sujui.
Opetin lapsen neulomaan sekä oikea- että vasenkätisesti ja kysyin kumpi on parempi. Hän valitsi vasenkätisen. Omat sakset hankin hänelle jo pienenä.
Koulussa kerroin opettajalle että lapsi on vasuri. Opettaja opetti tekemään käsityöt oikeakätisesti. Lapsi kertoi kotona inhoavansa käsitöitä. Ihmettelin asiaa koska tyttö on aina rakastanut askarrella. Hän sanoi ettei osaa mikä kuulosti myös oudolta. Kun kysyin tekeekö hän oikea vai vasenkätisesti, lapsi ei osannut vastata. Lisäkysymyksillä päättelin hänen tekevän oikealla ja soitin opettajalle. Ope vaihtoi tytön työn vasenkätiseksi ja se alkoi sujua.
Tällaisia ajatuksia.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:19"]
10 v tyttöni on vasuri, ainoa koko suvussa... ...Tämä tyttö ei todellakaan ole vilkas, päinvastoin hän on hidas ja rauhallinen. Hän on myös luova, mutta ei missään nimessä matemaattinen. En pidä häntä myöskään kovin älykkäänä.
[/quote]
Kymmenvuotiasta? Älykkäänä? En varmaan ollut minäkään, mutta päälle kolmekymppisenä vaikutan olevani tiedostavampi kuin keskivertoihmiset.
Ei ole ollut vasenkätisyydestä haittaa, enkä ole edes ajatellut sen olevan erikoista. Virkkaus ja neulominen onnistuivat minultakin omien aivojen käytön avulla, vanhasta kässän opesta ei niin hyötyä ollut. Minulla ei ole koskaan ollut vasenkätisiä saksia, ja kun sellaiset aikuisiällä käteen sain, en osannutkaan niillä leikata. Niissä terät menevät toisinpäin, eikä leikkausjälkeä voi seurata samalla tavalla. Tässä ketjussa lueteltiin paljon asioita, joita en ole edes kokenut ongelmana, kuten lukon avaus. On aina onnistunut vasurilla.
Meillä vasenkätinen tokaluokkalainen. Koulumenestys erinomainen, ei mitään ongelmaa.
Vasenkätinen olen, mutta olosuhteiden pakosta sitä oppii tekemään asioita myös oikealla kädellä tai oikeakätisten välineillä. Minä kirjoitan, leikkaan ja syön vasemmalla kädellä, käytän hiirtä, kudon ja virkkaan oikeakätisesti. Ala-asteella opettaja ei osannut virkkausta vasemmalla kädellä opettaa, eikä peilin kautta näe silmukoita samalla tavoin kuin vierestä katsoessa. Virkkausjälkeni on kyllä ihan kaunista, mutta olen huomannut liikuttavani myös vasenta kättä auttaessani silmukoita. Sama juttu haarukalla ja veitsellä leikkaamisessa, varsinkin lapsena leikkaaminen oli myös osaltaan repimistä.
Saksien käytössä olen pienoinen kummajainen, leikkaan luonnollisemmin oikeakätisten saksilla, mutta pääni on vain vähän vinossa, kurkkaan leikkausjälkeä nimittäin terän yli. Kerhoissa ja kouluissa oli vähän vasureiden saksia eikä kotonakaan tainnut sellaisia olla, mutta perus-askartelusakset ovat muotoilultaan yhtä pyöreitä molempaan käteen.
Lapsena vaikeita saattoivat olla juuri lukot, purkinavaaja oli hirveän hankala, sekä tietty kädenselän tahrautuminen kirjoitettaessa. Mielelläni olen kuitenkin vasuri, siinä on jotain spesiaalia. Ja on kiva joskus huomata muitakin vasureita.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2010 klo 22:19"]
Lapsi myös kirjoitti alkuun peilikuvana. Siis täydellisiä kirjaimia väärinpäin ja oikealta vasemmalle. Syy oli, että muuten ei nähnyt kirjoittamaansa tekstiä, kun käsi tiellä
[/quote]
Tai sitten opettelee vaan leikkamaan niillä oikeakätisten saksilla. Itse en osaa käyttää vasenkätisten saksia ollenkaan.
Virkkaamisen opetteleminen oli vähän vaikeaa, kun kukaan ei osannut neuvoa. Tästä samasta syystä opettelin neulomaan oikeakätisesti. Muuten ei mun mielestä ollut mitään mainittavia hankaluuksia. Kyllä lapsi oppii tekemään asiat omalla tavallaan.
Lapseni on vasenkätinen. Taitava käsitöissä ja piirtämisessä. Tykkää näpräillä kaikenlaista. Oppi itse virkkaamaan ja kutomaan oikeakätisesti ekalla luokalla, kun katsoi miten mummo teki. Käsiala paljon siistimpää kuin oikeakätisellä siskolla. Saksia on sina ostettu vasenkätisenkin, mutta käyttää ihan kumpia vaan. Leikkaa ja kirjoittaa siis vasemmalla kädellä.
Täällä yks oikeakätinen, joka kirjoittaa kuin vasenkätiset. Käsi menee aina tekstin päälle ja hankaa yläpuolella olevaa tekstiä pois. Vasta nyt 25-vuotiaana kiinnitin huomiota siihen, että aloitan kirjainten kirjoittamisenkin alhaalta ylöspäin enkä ylhäältä alaspäin, niin kuin pitäisi. Tuosta edellä mainitusta en kyllä tiedä, liittyykö se "vasenkätiseen" tyyliini, vai onko jotain mun omaa motorista hämminkiä.
Niin ja joo, en tiedä, miksi kerroin juuri itsestäni tänne. Ehkä halusin sanoa, että vaikka olisi periaatteessa oikeakätinen, niin yhtä lailla ainakin kirjoittamisessa voi olla "vaikeuksia". Vasenkätisille on sitten tietysti esim. sakset erikseen ja urheiluvälineitä tms. pidetään eri tavalla kädessään tai löytävät sen oman tyylinsä pitää.
Kuolee keskimäärin 7 vuotta nuorempana kuin oikeakätiset. Terveisin tilasto. Uskoo ken tahtoo. :D
Minä olen kolmekymppinen vasuri. Olen aina kirjoittanut, leikannut ja syönyt vasemmalla kädellä. Silti koen, että oikea on vahvempi käteni; heitän palloa oikealla, jos pitäisi lyödä jotain (heh, siis vaikka seinää), löisin oikealla. Olenkin usein sanonut olevani vähän sekakätinen. Mistäköhän tällainen johtuu? En kuitenkaan muista, että koulussa olisi yritetty "käännyttää" oikeankätiseksi, nuo tulevat luonnostaan.
Joku kirjoitti ylempänä kääntävänsä paperia ja kirjoittavansa "vinossa". Nyt vasta hoksasin, että ehkäpä minäkin teen noin juuri vasenkätisyydeni vuoksi. Ei mene kirjoitus sotkuun, kun paperi on vinossa :)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2010 klo 00:23"]jolla dyslexia. vasuri pojilla ilmeisesti yleisempaa tuo vaiva. ei kiva.
[/quote]
Mutu on parasta
Mulle piti ostaa vasurin räpylä pesikseen, kun koululla ei ollut 1970-luvulla.
(Kirjoitan, piirrän, heitän, keilaan ja syötän yläkautta lentopallossa ja lyön ja otan kopin pesiksessä kuin vasurit. Muuten pelaan pallopelejä kuin oikeakätiset. Haravoin kaksikätisesti eli voin vaihtaa puolta milloin vain. Veistä käytän oikeakätisesti samoin saksia. Käsityöt teen oikeakätisesti, vaikka neulomisen oppimisessa oli lapsena vaikeuksia. Liitutaululle pystyn kirjoittamaan myös oikeakätisesti ja samaa tekstiä yhtäaikaisesti sekä oikealla että vasemmalla kädellä. Nokkahuilua soitan vasenkätisesti, kitaraa, viulua tms. oikeakätisesti. Laukkua kannan vasemmalla olalla ja polkupyörää talutan vasemmalla puolella.)
Näin vasenkätisenä ihmettelen miten oikeakätisille vasenkätisyys on aina niin ihmetystä herättävä asia, jota pidetään elämänlaatua heikentävänä ominaisuutena. En minäkään ihmettele miten oikeakätiset pärjäävät.