Lapsen vasenkätisyys, mihin vaikuttaa?
Lapsesta näyttäisi olevan tulossa vasenkätinen. Ei ole ketään vasureita lähipiirissä, joten en oikein osaa ajatella kuinka paljon sillä on käytännön merkitystä.
Vasurit ja vasurien vanhemmat kertokaa, mihin asioihin se vaikuttaa ja mitä haittaa (tai hyötyä) siitä on.
Kommentit (78)
että kirjoittaa jäljennettävät mallikirjaimet/sanat aina oikealle puolelle vihkon sivua. Yleensähän ne kirjoitetaan vihkon sivun vasemmalle puolelle malliksi, mutta tällöin lapsen käsi peittää mallin eikä hän näe kirjaimia. Varsinkin alkuvaiheessa, kun lapsi ei tunne kirjaimia niin hyvin tai ei vielä osaa lukea, tällä on todella suuri merkitys.
Meillä lapsi tuskaili muutaman päivän tämän kanssa ekaluokan alussa, kunnes juttelimme open kanssa. Ope kiitti, ei ollut tullut ajatelleeksi asiaa, taisi olla ensimmäinen vasuri oppilaana.
Molemmin puolin sukua myös vasureita, esim. veljeni ja lasten serkku.
Ei ole juuri vaikuttanut mitenkään. Vasurin sakset olen ostanut, toiset myös kouluun et sai kunnolliset.
Hyvin kirjoittanut alusta alkaen. (5v osasi jo sujuvasti kirjoittaa).
Ei tuo monen alan lahjakkuuskaan selity vasenkätisyydellä, koska oikeakätiset sisaruksensa ovat myös lahjakkaita.
No urheilussa heittää vasurilla. Syö oikeakätisesti, eipä sen kummempaa.
Isäni oli täysin vasenkätinen ja poikani on molempikätinen. Isäni kärsi koko ikänsä lukihäiriöstä, jolla voi olla tekemistä vasenkätisyyden kanssa, mutta oli matemaattisesti lahjakas. Samoin pojallani matikka sujuu paljon äikkää paremmin. Poika kirjoitti alkuun peilikirjoitusta, tekee paljon kirjoitusvirheitä. Opetellut kirjoittamaan oikealla kädellä, mutta piirtää ihan hyvin myös vasemmalla. Mm. veistä ja haarukkaa pitää vasenkätisesti, samoin ampuu jousipyssyllä vasurina (kolmasluokkalainen). Monia asioita osaa tehdä molemminpäin.
Arjen "haasteita". kouussa ei löytynyt saksia, joilla saisin paperia/kangasta yms. rikki. (oon nyt kolmekymppinen, joten kouluissakin on voitu nyt ottaa vasurit paremmin huomioon).
pesäpallossa ei koululla ollut tarjota kunnollista vasurien räpylää, joten pesiksen pelaaminen oli kurjaa.
lyijykynällä kirjoittaessa käsi suttasi aina sen kyijyn pisin vihkoa, ja lopputulos erittäin epäselvää ja suttasta + käsi likainen. sittemmin opettelin käyttämään kuulakärkikynäää aina käsin kirjoittaessa. monet tuntemani vasurit käätävät paperita 90 astetta ja kirjoittavat siis niin, että teksti on heihin nähden pystysuorassa ja tekevät kirjaimet siis myös vaakatasossa itseensä nähden. näin ei paperi suttaannu.
neulomaan en oppinu koskaan kunnolla, sillä käsityönopettajalla oli vaikuksia opettaa. osaan kyllä neuloa, mutta en koskaan oppinut siitä alkuvaikeuksien jälkeen pitämään, koskaan en ole saanut edes yhtä sukkaa valmiiksi. virkkaamisessa aika pitkälle sama asia.
ruokaloissa, jossa leipä leikataan itse ärsyttää aina suunnattomasti, koska leipä on "väärin päin" ja sitä pitää käännellä.
jotkut soppakauhat(kastikekauhat on oikeakätisiä ja niistä on tosi vaikea kaataa, koska se kaadinnokka on väärällä puolella-
tällaiset haasteet tuli vastaan. vasenkätiset ovat kuulemma musikaalisesti ja matemaattisesti vahvoja ja itse uskon tähän omalta kohdaltani ainakin. musiikin teoria ja matematiikka on ollut minulle helppoja asioita ymmärtää.
paljon ihan yllättävää uutta tietoa vasenkätisyydestä. Hyviä vinkkejäkin on tullut, miten kannattaa toimia, jos lapsi on vasenkätinen. Täytyy muistaa ottaa asia huomioon noissa pikkujutuissa, jotta ei tule toista turhaan kiusattua tekemällä asioita hankaliksi. Hyvä huomio tuo kitaran tai viulun soittaminen, ne varmasti tosiaan kannattaa aloittaa heti alusta saakka "oikein" päin. t. ap
On hyvin mahdollista että lapsesi ei ole yksistään vasenkätinen. Itse olen vähän tällainen sekakätinen, ainoastaan kirjoitan vasemmalla kädellä, mutta neulon, virkkaan, käytän lusikkaa ja saksia oikealla kädellä/oikeakätisesti. Ikinä en ole edes yrittänyt esim lusikkaa tai saksia käyttää oikealla.
Mitään haittaa ei ole ollut.
sekakätinen. Kirjoitan ja leikkaan vasemmalla. Ja myös syön vasemmalla, mutta mun mielestä niin kuuluukin..(eikös kattauksessa laiteta haarukka vasemmalle ja veitsi oikealle?) Lähes kaiken muun teen oikealla kädellä. Pikkutarkan työn teen vasemmalla.
Koulussa neulominen oli aluksi vaikeaa, kun välillä neuloin vasenkätisesti ja sitten taas vaihdoin oikeakätiseksi. Opettajan oli todella vaikea opettaa.. Nykyään neulon oikeakätisesti.
Vasen ja oikea puoli menee helposti sekaisin. Ihan pienenä myös kirjoitin nimeni peilikuvana. Olen myös musikaalinen ja luova, mutta en mitenkään matemaattisesti älykäs, tiedä sitten liittyvätkö nuo ominaisuudet kätisyyteen. :)
Isän äiti oli vasuri (pakotettu oikeakätiseksi), veljeni on vasuri ja mieheni myös, mutta kaikki lapsemme ovat oikeakätisiä!
Näemmä vasenkätisyys aiheuttaa paljon pikkujuttuja, joita me oikeakätiset emme osaa edes ajatella. Usein sivusta näyttää, että eihän siinä vasenkätisyydessä mitään ongelmaa ole, mutta näemmä me emme kaikkea pientä "kiusaa" huomaa. Hyvä tiedostaa nämä, jos lapsi osoittautuu vasuriksi, vielä sitä ei varmaksi pysty sanomaan.
Mm. lukonavaamisen vaikeus ei olisi edes tullut mieleen. Kiitos kaikille kokemuksista, lisääkin luen mielelläni.
Oletteko muuten huomanneet, että vasenkätisyyteen yhä suhtauduttaisiin negatiivisesti? Yllättäen yksi isovanhemmista on hyvinkin huolissaan, onko lapsesta tulossa vasenkätinen ja ääneen harmittelee asiaa sekä yrittää vaihtaa kynää oikeaan käteen yms. Miten tuohon kannattaisi suhtautua?
t. ap
kommentoida sekakätisyydestä. Vaikka meillä lähisuvussa ei olekaan vasenkätisiä, pientä sekakätisyyttä saattaa olla. Oikeakätinen isäni pelasi jo lapsena pesäpalloa aina vasurina. Itse opettelin lapsena kirjoittamaan myös vasemmalla kädellä huvin vuoksi ja sain ihan luettavaa kirjoitusta hyvin vähällä harjoituksella. Joitain muitakin juttuja on ollut.
Hiirtä käytän muutenkin vasemmalla, siinä meni vain muutama päivä, että se sujui yhtä hyvin. (Vain miinaharavaa pelatessa huomasi, että koordinaatio ja nopeus ei ollut ihan yhtä hyvä.)
t. ap
taiteellisesti lahjakas. Tästä taiteellisuudesta ja luovuudesta on ollut elämässä paljon hyötyä - esim. hyvätuloisen työpaikkani olen saanut näiden ominaisuuksien avulla.
on vasenkätiset ohjeet käspaikan sivuilla täällä:
http://www.kaspaikka.fi/neulonta/tekniikka-ja-rakenne/index-vasen.html
kun hänen aikanaan on todennäköisesti pakotettu opettelemaan oikeakätiseksi.
Itse olen huomannut myös sen että vasenkätiset ovat luovia ja taiteellisesti lahjakkaita. Tilastollisesti suurin osa taiteilijoista on myös vasureita.
Tuota vilkkautta en ole ennen kuullut mutta omalta osaltani voin allekirjoittaa tuon.
oikeakätisillä tietyst toiminnat ovat pääsääntösisesti vasemmalla puolella tapahtuvia (jotain kuuloalueita, taisi olle puheen tuottoon liittyvä aluekin), vasureilla on enemmän hajontaa ja kaksipuolisuutta.
Vasenkätisissä on enemmän homoseksuaaleja ;). Samoin taiteilijoita ja muita erityisyksilöitä.
Vasenkätisten elinikä on lyhyempi (pieni ero keskiarvoissa), ilmeisesti johtuu siitä, että oikeakätisille suunnitellussa maailmassa vasenkätisille sattuu enemmän tapaturmia.
joista vanhempi on hiljainen insinoorityyppi, superlahjakas teoreetikko, pienena ei ollut kovin sosiaalinen. Toinen erittain ulospainsuuntautunut, kaytannollinen kasillaan tekija. Eli ei mitaan stereotyyppeja kumpikaan :)
Mitaan suurempia ongelmia ei ole ollut eika poikien vasenkatisyyteen kiinnitetty koulussa sen kummempaa huomiota; ei ollut tarvettakaan. Molemmilla ihan ok kasiala, vanhempi itse asiassa todella taiteellinen ja oppi myos soittamaan normaalia oikeakatisten kitaraa todella hyvin.
Ainoa vahan kummallinen asia joka vaivaa (siis mun mielesta vaivaa) molempia, on se etta veitsella ja haarukalla leikkaaminen on erittain vaivalloista. Jostain syysta kumpikin 'leikkaa' haarukalla ja pitaa kiinni veitsella, eli lihapalojen pilkkominen on sellaista ihme repimista. Olen tasta monta kertaa heilta kysellyt ja kehottanut vaihtamaan valineet toiseen kateen, ja pyytanyt opettelemaan oikean kayton. En syomaan opetellessa kiinnittanyt asiaan sen kummempaa huomiota, katoin kylla aina veitsen ja haarukan vasenkatisen kayton mukaan, mutta sitten kun rupesin huomaamaan etta homma nayttaa vaivalloiselta, tapa oli jo niin piintynyt etta sita on vaikea muuttaa (varsinkin tietysti kun teini-ikaisia poikia asia ei tunnu hairitsevan).
olen sekakätinen. Taustalla lienee se, että lapsena minulle on kynä sinnikkäästi siirretty oikeaan käteen. Muuten olen aina tehnyt kaiken vasemmalla. Vasta aikuisempana olen oppinut käyttämään oikeakätisiä tavaroita eikä kätisyys aiheuta ongelmia.
Lapsena olisi ollut kuitenkin huomattavasti kivempaa, jos olisin saanut tehdä asiat luontaisella kädellä (vasemmalla). Lopputulos nimittäin oli, että olin molemmilla käsillä tasaisen huono. Eli vasen ei päässyt kehittymään ja oikealla en ikinä oppinut myöskään kunnolla.
isovanhemmille voisi suoraan sanoa, että antaa lapsen tehdä sillä kädellä, mikä luontaisesti tulee eikä sitä saa mennä korjaamaan. Näin olen tehnyt oman lapseni kohdalla. Eli saanut tehdä millä haluaa.
Sekäkätinen kuitenkin käyttää oikeaa kirjoittamiseen, mutta vasemmalla tekee muut asiat.
Suvussa paljon vasenkätisiä, joten ei ole aiheuttanut meillä mitään ihmettelyä.
Tuttuja asioita on jo kirjoitettu. Kengännauhojen solmiminen oli vaikeaa, koska en osannut opettaa. Ei oppinut virkkaamaan. Srk.n kerhossa ohjaaja haukkui lapsen kun "eihän tuo osaa ees leikata oikealla kädellä". Tähän puutuin, että eikös koulutettu ohjaaja ole koskaan nähnyt vasenkätistä.
Sukumme vasenkätiset eivät ole mitenkään erikoisia. Ei erityisemmin taiteellisia tai matemaattisesti lahjakkaita. Tai en osaa liittää kätisyyteen, koska suvussamme on paljon hyviä piirtäjiä ja matematiikka on mennyt kaikilla keskiarvoa paremmin. Myös oikeakätisillä.
Kouluun on pitänyt ostaa omat sählymailat yms. koska sieltä ei löytynyt vasenkätiselle. Se hiukan harmitti, koska sählyä oli vain 3 kertaa vuoden aikana ja vasenkätisemme ei harrasta sitä muuten. Mutta ostin halvimman version aina joka vuosi niin ei tullut kalliiksi. Mutta hiukan turhautti maksaa silti parikymppiä kolmen tunnin takia.
Muuten ei ole ollut ongelmaa tai ei ole koettu ongelmaksi.
mutta olen itse vasurina seurannut kauhistellen muslimiksi kääntyneen entisen bestikseni taistelua lapsensa kätisyyden kanssa.
Lapsi on selvä vasuri, ja sormiruokaa syö vasemalla. Vasen käsi vaan sattuu olemaan muslimeille saastainen, kun sillä pyyhitään pylly. Oikealla syödään ja sillä pitäisi kirjottaa arabiat sitten joskus. Nyt äiti aina vaihtaa ruokaa oikeaa käteen ja koko ruokailutilenne on täynnä traumaa, huutoa ja itkua ja tietenkin ruoan heittelyä.
Säälittää lapsi. Mulla eno on vasenkätinen, ja hän alkoi kastella itseään koulussa, kun kynä sidottiin oikeaan käteen ja vasen selän taakse. Millainen suhde ruokaan ja syömiseen sitten tulee tälle lapselle. Olen asiasta sanonut, mutta kun kuulemma vasemmalla ei saa syödä tai Allah rankaisee tjsp.
numerot ja kirjaimet väärinpäin ja kengät aina väärin päin. Lopulta oppi oikein.
ja käsialakin on tosi nättiä. Muuten emme edes arjessa huomaa lapsen olevan vasuri.
usein aika vilkkaita ja kinesteettisiä (oppii osallistumalla ja on aktiivinen)ja matemaattisesti ajattelevat monesti vähän eri tavalla asioista.
Ja olen itsekin vasuri.
Lukko kun kiertyy oikealle. Vasemmalla käsellä oven avaaminen on haastavaa aikuiselle vasurille ja mahdotonta lapselle. Ja kun oikea käsi on vähän tohelo, niin pienen lapsen kanssa kannattaa harjoitella oven avaimella avaamista niin, että se varmasti sujuu yksinkin.
Jos ovi on tiukka tai talvella turvonnut, voi vasurilapselle tulla yllättävän tiukka paikka eteen ellei asiaa ole harjoiteltu tarpeeksi.
Tämä on asia, joka ei koskaan vaikuta ongelmalta oikeakätisen mielestä. Miettikääpä, jos lukot olisivatkin vasemmalle kiertyviä.