Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otin lapseni pois päivähoidosta

Vierailija
24.08.2010 |

Lapseni meni perhepäivähoitajalle viime talvena ollessaan 1,5 v. Alku oli vaikeaa, mutta muutaman kuukauden kuluttua alkoi näkyä merkkejä sopeutumisesta ja alkukesällä meni jo paremmin.

Kesällä alkoi takapakki. Lapseni (2 v.) alkoi itkeä mahakipua aamuisin. Hän oli jo oppinut kuivaksi, mutta rupesi yhtäkkiä pissaamaan ja kakkaamaan housuun. Lopulta aamut menivät aivan mahdottomiksi: yleensä niin reipas poika itki pelosta täristen, ettei halua mennä hoitoon. Kysyin miksi, poika sanoi, että pelottaa, mutta ei osannut kertoa miksi.

Nyt tein viimein päätöksen ottaa hänet takaisin kotihoitoon. En vaan pysty viemään pelosta tärisevää lasta hoitoon aamuisin. Onneksi sain mummon apuun edes muutamana päivänä viikossa, muina yritän tehdä töitä lapsen kanssa kotona.

Onko muilla kokemuksia lapsesta, joka ei sopeudu hoitoon? Mitä olette tehneet?

Ilkeilijät, jättäkää minut rauhaan. En ole curling-äiti ja osaan asettaa rajoja. En siis jaksa välittää kommenteistanne.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku varmaan asiaa kysyy, niin olen kyllä moneen kertaan puhunut asiasta hoitajan kanssa. Hän ei osaa sanoa, miksi poikani pelkää; ei ole tapahtunut mitään erityistä.

Vierailija
2/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vie liian pienen hoitoon. Ei kuulu päivähoitoon 1,5-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidossa on varmasti tapahtunut jotain, ei lapsi enää pitkän hoidossa olo ajan jälkeen oirehdi noin rankasti pelkkää eroahdistusta. Vai oliko teillä kenties kesäloma välissä? eli lapsi ehti olla välillä lomalla hoidosta?

koititko selvittää hoitajan kanssa mikä voisi olla syy tuohon käytökseen? Käyttäytyikö lapsi myös hoidossa yhtä pelokkaasti? Ehkä lapsi joutui kiusauksen kohteeksi tai sitten hoitajan kanssa on tapahtunut jotain.

Vierailija
4/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme tuolloin mieheni kanssa molemmat opiskelijoita. Emme olisi mitenkään pärjänneet opintotuella ja hoitotuella; minun oli pakko mennä töihin.

Vierailija
5/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä oudolta. Olisiko joku ryhmän isommista (onko siellä isompia lapsia?) lapsista esimerkiksi pelotellut lastasi jollain kamalalla? Ainakin meidän 2 vuotias voisi saada tällaisesta itselleen kaamean kammon, pelkää tosi helposti kaikkea.

Mutta jotenkin tuo asia olisi hyvä selvittää lapsen kanssa. En tiedä onko tarpeeksi iso asia ammattiapuun, mutta kysyisin neuvolasta ainakin. Tiedä sitten millaisia traumoja voi jäädä - vaikka sitten olisikin vain jotain lapsen mielikuvistusta tms.

Vierailija
6/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen, joka ei halua tuottaa lapselleen pettymyksiä vaan antaa aina periksi ja siloittelee tietä. Täällä haukutaan curling-äidiksi jokaista, jonka lapsella on ongelmia.

t. AP

Vierailija
7/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku varmaan on uhkaillut sitä siellä.Mun pikkuveli käänsi kans takkia yllättäin hoidon suhteen ja selvis et joku kiusas mm.sanoen et sun äiti ei tuu ikinä enää hakeen sua kotiin ja muuta sellasta.Voisiko se hoitaja jopa käyttää tollasta kieltä kurinpitotilanteessa.

Itse muistan kun mulle hammaslääkäri sano kun olin 5vuotiaana tarkastuksessa,et jos rupeen itkeen äiti ei hae mua kotiin.=( Ilkee ämmä.Enkä muuten itkenyt kun en uskaltanut.

Vierailija
8/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vie liian pienen hoitoon. Ei kuulu päivähoitoon 1,5-vuotias.

Meillä kolme lapsista ovat aloittaneet päivähoidossa heti vanhempainvapaan loputtua, ikää siis n 10kk. Mitään ongelmia ei ole ollut yhdenkään kohdalla, päinvastoin ihania tasapainoisia nuoria ovat.

Vierailija
9/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidossa on varmasti tapahtunut jotain, ei lapsi enää pitkän hoidossa olo ajan jälkeen oirehdi noin rankasti pelkkää eroahdistusta. Vai oliko teillä kenties kesäloma välissä? eli lapsi ehti olla välillä lomalla hoidosta?

koititko selvittää hoitajan kanssa mikä voisi olla syy tuohon käytökseen? Käyttäytyikö lapsi myös hoidossa yhtä pelokkaasti? Ehkä lapsi joutui kiusauksen kohteeksi tai sitten hoitajan kanssa on tapahtunut jotain.

Ongelmat alkoivat vasta parin vkon päästä. Ja lisäksi ihmettelen, miten se kesäloma olisi aiheuttanut tuollaista pelkoa; ei lapsi ollut noin peloissaan edes aloitettuaan hoidossa talvella.

Olen kyllä jutellut hoitajan kanssa, mutta hän ei tiedä, mistä pelko johtuu. Tietysti hoitajahan ei voi olla koko ajan paikalla näkemässä kaikkea; hänen täytyy välillä esim. valmistella ruokia.

AP

Vierailija
10/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu jäi itse pph:ksi, koska oma lapsi ei sopeutunut hoitoon, 2-3 tuntia olisi ollut OK hoitopäivän mitta.

Meillä oli apuna se, että hoitaja oli kotona, lapsen ei tarvinnut lähteä minnekään. Kokeilu päiväkodissa oli katastrofi (hoitajat syyllistivät minua siitä, että olin liian lempeä äiti ja lapsi saanut liikaa olla sylissä, ei osannut puolustautua vaan jäi aina hakatuksi - siis 2v lapsi!)

Vierailija
11/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi on ollut yli puolivuotta perhepäivähoitajalla niin kyllä se hoitaja ja paikka on niin tuttuja, ettei lapsi ihan syyttä ala noin oirehtia. Varsinkin pienet sopeutuu aika helposti ja luo hoitajaan (kivaan hoitajaan) kiintymyssuhteen.

Vierailija
12/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat, mutta lapsi ei olisi yhden ihmisen varassa. En usko, että kukaan perhepäivähoitaja myöntäisi, vaikka jotain ikävää olisikin sattunut. Meilläpäin on muutama hoitaja, joille en ikimaailmassa olisi suostunut lastani viemään. Ja monia mukaviakin tietysti. Kotiäitinä näin vuosien ajan, kuinka lapsia kohtelivat, hyvin tai huonosti.

Vierailija
13/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs oliko kesäloman jälkeen hoidossa uusia lapsia?

Hoitajalta voi hyvinkin jäädä kiusaaminen tai pelottelu huomaamatta, varsinkin isompi lapsi osaa jos kiusata niin ettei hoitaja huomaa.

Vierailija
14/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko, että sen ikäiset pelottelisivat, vaikka eihän sitä tiedä.

Olen aikeissa soittaa neuvolapsykologille, jos hän vaikka osaisi auttaa. Itse en haluaisi leikkiä keittiöpsykologia, koska helposti tulee johdateltua lasta kun yrittää kysellä mikä pelottaa. Esim. "Pelottaako kun muut lapset itkee" -> lapsi vastaa pelottaa, koska olen itse johdatellut kysymykselläni.

AP

Vierailija
15/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi voinut rukata opintojaan ja opiskella lastenhoidon ohella?

Ja työssäkäyvä tienata.

Vierailija
16/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi on ollut yli puolivuotta perhepäivähoitajalla niin kyllä se hoitaja ja paikka on niin tuttuja, ettei lapsi ihan syyttä ala noin oirehtia. Varsinkin pienet sopeutuu aika helposti ja luo hoitajaan (kivaan hoitajaan) kiintymyssuhteen.

Mutta ainakin päällisin puolin hän vaikuttaa ystävälliseltä ja mukavalta. Tosin mietin, onko tullut ristiriitaa siitä, että poikani on "hitaasti lämpiävää" sorttia eli tarvitsee aikaa, ja hoitaja taas on aika napakka ja pitää tiukkaa kuria. Ymmärrän kyllä, että neljän hoitolapsen kanssa ei ole varaa neuvotella ja odotella.

ap

Vierailija
17/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi voinut rukata opintojaan ja opiskella lastenhoidon ohella?

Ja työssäkäyvä tienata.

Lapsemme oli varsinkin tuossa iässä niin seurankipeä, ettei opiskelusta olisi tullut yhtään mitään.

Ap

Vierailija
18/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta molemmat pieniä, tuskin olisivat osanneet kiusata.

ap

Vierailija
19/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta huolimatta tuntuu siltä, että hoitaja jättää jotain nyt kertomatta. Ei lapsi ihan yllättäen kehitä mitään pelkotärinöitä, jos on jo puoli vuotta ollut hoidossa ja alkanut sopeutua. Ellei sitten ollut kesäloma välissä...

Joku isompi lapsi on pelotellut esim. möröllä sängyn alla tms. 2-vuotiaalla on vilkas mielikuvitus, ja varmasti on siihen jotenkin reagoinut. Kun hoitotäti ei kerro, niin ehkäpä olikin oma lapsensa... Vaikea kuvitella, että hoitotäti ei olisi huomannut/kuullut, kun noin pienestä on kyse.

Vierailija
20/71 |
24.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelee silloin kun lapsi nukkuu. Lukee aamulla, illalla, yöllä ja päiväuniaikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä