Viranomaiset pikakokouksessa: Onko H1N1-rokotteella ja narkolepsialla yhteys?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010081812201221_uu.shtml
Viranomaiset pikakokouksessa:
Onko H1N1-rokotteella ja narkolepsialla yhteys?
Keskiviikko 18.8.2010 klo 04.58
Epäilyksiä sikainfluenssarokotteen ja narkolepsian välisestä yhteydestä on jo niin paljon, että viranomaiset kokoontuvat tänään pikaisesti yhteen pohtimaan asiaa.
Voiko Pandemrix-rokotteella olla yhteys narkolepsian kanssa. Se selvinnee tänään. (IL)
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) rokotusasiantuntijat kokoustavat tänään asian vuoksi myös Suomen johtavien narkolepsia-tutkijoiden kanssa. Tarkoitus on pohtia, voiko Pandemrix-rokotteen ja narkolepsian välillä sittenkin olla yhteys.
- Narkolepsiatapauksia on alkuvuonna ollut reilunlaisesti, joten asian tarkastelu on nyt ilman muuta paikallaan, THL:n rokotusten ja immuunisuojan osaston johtaja Terhi Kilpi sanoo.
Kilven mukaan Suomessa lapsilla todetaan normaalisti 2-7 narkolepsiatapausta vuodessa. Tänä vuonna todettujen tapausten määrä on Kilven mukaan jo "jonkin verran tämän haarukan yläpuolella". Määrä ei Kilven mukaan kuitenkaan ole hälyttävä.
- Nyt vasta ryhdytään selvittämään, onko rokotusten ja narkolepsian välillä minkäänlaista yhteyttä. Tällaisia selvityksiä on tehty aiemmin eräiden muiden rokotteiden kohdalla ja yleensä niissä on todettu, ettei yhteyttä ole, Kilpi rauhoittelee.
- Keskiviikon tapaamisessa teemme suunnitelmat siitä, miten selvitystyö käytännössä etenee.
Tänään painetussa lehdessä
Lue Tonin tarina päivän Iltalehdestä. Poika vaipui tunneiksi tajuttomuuteen sikainfluenssarokotteen jälkeen!
13-vuotias Toni sai sikainfluenssarokotteen joulukuussa. Heti sen jälkeen hän vaipui tunneiksi tajuttomuuteen.
IL
Kommentit (57)
Se suojasi minua ja lastani (molemmat riskiryhmää) taudilta, joka olisi voinut olla tapauksissamme vakava.
Tietenkin tällaiset epäilyt pitää tutkia, eikä minun maailmani kaadu siihen, jos jotain yhteyttä löytyy. Kunakin aikana toimitaan parhaan tiedon mukaan ja jos myöhemmin ilmeee jotain, saatetaan muuttaa suosituksia jne. Näinhän tapahtuu lääketieteessä koko ajan.
Sinänsä lööppeihin kannattaa suhtautua varauksella. Raflaavan otsikon takaa löytyi taas kerran varsin neutraalin oloinen juttu. Totta kai iltapäivälehdet kirjoittavat siitä, mikä myy. Vähän medikritiikkiäkin kannattaa siis harrastaa, arvon kansalaiset. :)
Minun maailmani ainakin kaatuisi ja vaurioituisi pahoin jos lapseni saisi rokotteesta jonkun pahan sivuvaikutuksen. Koska juuri rokotteita otetaan terveyttä suojaamaan!
joiden tarkoitus on vastustaa kaikkea muutakin rokottamista. Eikä myöskään kannata sinisilmäisesti uskoa kaikenkarvaisia nettisivuja, joita ylläpitävät täydelliset amatöörit.
että en antanut rokottaa lapsiani!
Nykyään pitää itse olla varovainen ja epäluuloinen ja ottaa asioista selvää. Ei ole asiantuntijoihin ja viranomaisiin niin luottamista.
ja pakko myöntää, että kyllä siihen maailma hieman kaatuu. On tutkittu pitkin talvea/kevättä/kesää eikä syytä poikkeukselliseen väsymykseen ole löydetty. Vasta Iltalehden uutisoinnin jälkeen alettiin miettiä mahdollista yhteyttä roktukseen.
Lapsiakin väsyttää, niilläkin on siis narkolepsia. Ei se mitenkään voi johtua myöhään valvomisesta.
lapsenne olisi sairastunut sikainfluenssaan ja pahimmassa tapauksessa kuollut siihen.
Kaikessa on riskinsä.
niin on aika helppo laskeskella, että THL:n "vähän" yli 7 voi tarkoittaa todellisuudessa 20- 30 tapausta. Ja kaikki eivät edes ole osanneet yhdistää väsymystä ja rokotetta, joten piiloon jää vielä useita tapauksia.
Totuus ei selviä, koska THL tutkii taas omia tekemisiään. Kauankohan suomalaiset jaksavat uskoa tähän laitokseen?
ja pakko myöntää, että kyllä siihen maailma hieman kaatuu. On tutkittu pitkin talvea/kevättä/kesää eikä syytä poikkeukselliseen väsymykseen ole löydetty. Vasta Iltalehden uutisoinnin jälkeen alettiin miettiä mahdollista yhteyttä roktukseen.
rokottamisen aiheuttama jännitys laukaisisi narkolepsian. Jos siihen pelkkä jännitys riittäisi, mulle olisi varmaan puhjennut narkolepsia jo ajat sitten, niin kova olen jännittämään.
Narkolepsia on ihan eri asia kuin joku "vähän nyt väsyttää". Ei todellakaan ole mistään pikkuväsymyksestä kyse. Nyt sitä on esiintynyt lapsilla poikkeuksellisen paljon, kun normaalisti lapsilla sitä ei juurikaan esiinny.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) rokotusasiantuntijat kokoustavat tänään asian vuoksi myös Suomen johtavien narkolepsia-tutkijoiden kanssa. Tarkoitus on pohtia, voiko Pandemrix-rokotteen ja narkolepsian välillä sittenkin olla yhteys.
Joten todisteita siitä, että tämä olisi edes oikeasti tapahtunut, ei ole. Ja vaikka näin olisikin, väsymys on aivan eri asia kuin narkolepsia. Lapsella olisi kyllä jo aiemmin epäilty narkolepsiaa, mikäli näin todella olisi. Oireet ovat sen verran selkeät, että ei niitä iltapäivälehtien juttujen perusteella aleta diagnosoimaan.
Olisi mielenkiintoista lukea rokotetta kiihkeästi puolustaneiden ajatuksia narkolepsiaepäilyjen jälkeen.
Eiköhän jokainen täällä halua lapsilleen vain ja ainoastaan parasta. Kuka sitä tietää nykymaailmassa, mikä on turvallista? Jos viranomaiset sanovat että rokote on turvallinen, itse en uskaltanut ottaa riskiä ja jättää lapsia rokottamatta.
Kyse on vain siitä keneen luottaa: viranomaisiin vai AV-palstaan.
niin on aika helppo laskeskella, että THL:n "vähän" yli 7 voi tarkoittaa todellisuudessa 20- 30 tapausta. Ja kaikki eivät edes ole osanneet yhdistää väsymystä ja rokotetta, joten piiloon jää vielä useita tapauksia. Totuus ei selviä, koska THL tutkii taas omia tekemisiään. Kauankohan suomalaiset jaksavat uskoa tähän laitokseen?
Mielestäni THL:ltä on nyt pahasti hukkunut perimmäinen ajatus koko terveydenhoitotyön tarkoituksesta - ja se on se, että tarkoitus on edistää terveyttä.
Tällä hetkellä ehkä ajatellaan, että rokotuksilla suojataan ihmismassoja ja kukistetaan sairauksia, mutta niiden yksilöiden terveyttä se ei kyllä edistä, jotka näistä suojatoimenpiteistä (eli rokotteista) saavat pahoja komplikaatioita.
Minä toivon, että tulevaisuudessa löydettäisiin sellainen kultaisen keskitien linja, millä suojattaisiin ja edistettäisiin terveyttä luonnonmukaisin keinoin - ja vain hyvin harkitusti lääketieteeseen turvautuen (siten, että riskit todella olisi minimoitu ja huolella kaikki tekijät otettu huomioon). Näin ei vielä tänä päivänä tapahdu, ja siksi kannustaisin kaikkia käyttämään näissä asioissa tervettä järkeä. Ottamaan itse laajasti selvää asioista, ja sen jälkeen tarkkaan harkita - punnita hyödyt ja riskit, ja myös miettiä se, että onko valmis elämään mahdollisten komplikaatioiden kanssa. Vaikka riskit olisivat alle 1% luokkaa - silti aina joku sairastuu.
t. sama terveydenhoitajaopiskelija
Ne ihmiset siellä ovat vaan "siellä töissä" eivät ne oikeasti viitsi edes paneutua mihinkään asiaan, saati että olisivat rehellisesti terveyttä edistämässä.
Olen pannut merkille, että tavallisen työn tekijöissä on paljon enemmän vastuullisia ihmisiä kuin näissä johtoportaan tyypeissä. Valitettavasti.
mistä sitä tietoa pitäisi hankkia ja millä eväillä maallikkojen pitäisi kyetä punnitsemaan hyötyjä ja riskejä, kun kerran viranomaisiin ja suomalaisiin rokoteasiantuntijoihin, joista monet maailmanlaajuisesti erittäin arvostettuja alansa huippuja BTW, ei tämän palstan juttujen perusteella ainakaan voi uskoa.
kuin näihin "tuleviin terkkoihin" ym. muka-tietäviin. Edes jotkut jo ammatissa toimivat terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat eivät tunnu osaavan ajatella näitä asioita järjellä vaan tunteella ja hysterialla.
Tästä maasta löytyy aika paljon neuvolahlökuntaa, jotka eivät edes tiedä, mitä kaikkia tauteja vastaan nykyisessä neuvolaohjelmassa rokotetaan.
Jokainen vähänkään immunologiaa ymmärtävä tajuaa, että suurin osa rokotteisiin liitetyistä ihmeväitteistä on ihan täyttä tuubaa.
Eikö kukaan muista kuinka tappava virus oli Meksikossa: 2% tartunnan saaneista kuoli, suurin osa 20-40-vuotiaita. Tuossa vaiheessa ei ollut tietoa viruksen muuntumisesta, leviämisestä tms.
Tauti levisi pandemiaksi, koska vastustuskykyä ei ainakaan tuolla ikäryhmällä ollut. Entä jos se olisi levinnyt yhtä tappavana kuin Meksikossa ja muuntanut vielä vaarallisesti muotoaan?
Olisiko viranomaisten pitänyt jäädä odottelemaan ja pyörittelemään sormiaan ja kehitelemään rokotteita loputtomiin, jotta kukaan ei saisi mitään sivuoireita?
Minä luotan paljon enemmän varsinaisten asiantuntijoiden sanomisiin
kuin näihin "tuleviin terkkoihin" ym. muka-tietäviin. Edes jotkut jo ammatissa toimivat terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat eivät tunnu osaavan ajatella näitä asioita järjellä vaan tunteella ja hysterialla.
En myöskään tule kysymään av-palstalta mitä pitää tehdä jos lapsella on vaikka hengitysvaikeuksia. Silloin soitan päivystykseen.
Tietynlainen auktoriteettien kyseenalaistaminen on tervettä, muuta rajansa kaikella. Ei kaikki virkamiesten tekemä ole pahaa ja salaliittoa jne.
Siitä, että ketä uskoo.
Huolimatta tulevasta ammatistani olen sitä mieltä, että olisi ihan fiksua yleensäkin elämässä osata kyseenalaistaa asioita - ja pyrkiä ottamaan niiden eri puolista selvää. Olla utelias, kysellä ihmisten omakohtaisia kokemuksia, etsiä itsekin tietoa, kysellä useammalta eri asiantuntijalta - sillä (yllätys, yllätys) asiantuntijatkin ovat kuitenkin vain ja ainoastaan ihmisiä. Ihmisiä, joilla on käytössään sen hetkiset tiedot - täällä joku sanoikin sen avainasian jo, eli lääketieteenkin tietotaito kehittyy jatkuvasti ja päätöksiä / kehotuksia / suosituksia tehdään aina sen hetkisen tutkimustiedon ja tietämyksen mukaisesti.
Terveydenhoitajilla on takanaan THL - järjestö, joka antaa sen viitelehyksen, minkä puitteissa toimitaan. Jos terveydenhoitaja pistää rokotteen oikein (oikean määrän oikeaa lääkeainetta oikeaan paikkaan), hän on silloin vain tehnyt työtään sen hetkisen olemassa olevan tietämyksen mukaisesti, eikä siinä tapauksessa ole millään lailla syyntakeinen silloin, jos komplikaatioita ilmaantuu.
On ihan hyvä tiedostaa aina, kun vastaanottaa hoitoja, että niihin todella liittyy aina riski.
t. terveydenhoitajaopiskelija
Se suojasi minua ja lastani (molemmat riskiryhmää) taudilta, joka olisi voinut olla tapauksissamme vakava.
Tietenkin tällaiset epäilyt pitää tutkia, eikä minun maailmani kaadu siihen, jos jotain yhteyttä löytyy. Kunakin aikana toimitaan parhaan tiedon mukaan ja jos myöhemmin ilmeee jotain, saatetaan muuttaa suosituksia jne. Näinhän tapahtuu lääketieteessä koko ajan.
Sinänsä lööppeihin kannattaa suhtautua varauksella. Raflaavan otsikon takaa löytyi taas kerran varsin neutraalin oloinen juttu. Totta kai iltapäivälehdet kirjoittavat siitä, mikä myy. Vähän medikritiikkiäkin kannattaa siis harrastaa, arvon kansalaiset. :)