Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekisit, jos MIEHESI EI MAKSAISI ENÄÄ MITÄÄN

Vierailija
12.08.2010 |

perheen menoista? Kuinka selviäisit?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen ja teen keikkatöitä sen verran mitä ehdin, rahaa tulee max. 500 e/kk. Yleensä paljon vähemmän. Nyt on sellainen tilanne et mies tienaa n. 2600 e bruttona. Hän ei kuitenkaan osta juuri ikinä ruokaa, ei lapselle vaatetta eikä leluja, ei yhteiseen kotiin mitään. Vuokran joutuu maksamaan yksin, mutta aina kun vaan voin niin annan siihen oman puolikkaani kyllä. Emme saa mitään tukia mistään, yhden lapsen lapsilisän kyllä. Opintotukikin loppuu ensi kuun jälkeen.

Olen niin poikki ja onneton ettei ole tosikaan. Kesällä emme tehneet paljoa mitään kivaa. Vein kyllä lapsen pakollisille reissuille Korkeasaareen ja Lintsille ja Serenaan, enempään en pysty.

Tilanne on ihan hanurista. Pitäs varmaan alkaa yh:ksi, saisin kaikki tuet ja voisin keskittyä vain opintoihin.

Opiskelen ja teen keikkatöitä sen verran mitä ehdin, rahaa tulee max. 500 e/kk. Yleensä paljon vähemmän. Nyt on sellainen tilanne et mies tienaa n. 2600 e bruttona. Hän ei kuitenkaan osta juuri ikinä ruokaa, ei lapselle vaatetta eikä leluja, ei yhteiseen kotiin mitään. Vuokran joutuu maksamaan yksin, mutta aina kun vaan voin niin annan siihen oman puolikkaani kyllä. Emme saa mitään tukia mistään, yhden lapsen lapsilisän kyllä. Opintotukikin loppuu ensi kuun jälkeen.

Olen niin poikki ja onneton ettei ole tosikaan. Kesällä emme tehneet paljoa mitään kivaa. Vein kyllä lapsen pakollisille reissuille Korkeasaareen ja Lintsille ja Serenaan, enempään en pysty.

Tilanne on ihan hanurista. Pitäs varmaan alkaa yh:ksi, saisin kaikki tuet ja voisin keskittyä vain opintoihin.

en vaan voi käsittää näitä miehiä, jotka itsekkäästi elelevät oimilla rahoillaan eivätkä osallistu edes oman lapsensa kuluihin.

Eron jälkeen etävanhempi joutuu sentään maksamaan elatusapua, mutta edelleen perheessä asuva isä voi vaan luistaa kaikesta.

Itse en tuollaiseen edes suostuisi. Perheessä pitäisi olla itsestään selvyys, että pidetään huolta myös toisista.

Eli vaikka ei nyt ihan yhteiset rahat olisi (meillä tosin toimii loistavasti yhteistalous) niin ainakin nii, että se jolla on, se maksaa.

Jos kummatkin normaalilla moraalilla ja kunnianhimolla varustettuja, niin se rahan tulo voi vuosien mittaan olla puolin ja toisin.

Nyt sinä opiskelet, myöhemmin voit olla se joka tienaa ja miehesi voi olla vaikka työttömänä.

Kustasnnatko sinä sitten hänen tarpeitaan, vai teetkö samalla lailla kuin hän nyt.

Pistä äijä puhutteluun, vaadi ainakin osallistumaan lapsen kuluihin. Kerää vaikka kuitit ja mies maksaa niistä puolet, se on hänen VELVOLLISUUTENSA isänä.

Itse eroaisin tuollaisesta miehestä, en pelkästään rahan takia, vaan siksi että ihminen joka on niin itsekäs, ettei pidä huolta omasta puolisostaan, ei todellakaan olisi luonteeltaan ja arvomaailmaltaan ihminen jonka kanssa haluan jakaa elämäni.

ap kysymykseen, jos meillä mies nyt jäisi ilman tuloja, niin palaisin takaisin työelämään ja elättäisin meidät. Tulot pikkasen pienemmät kuin miehellä, joten pitäisi jonkin verran tinkiä elintasosta, ainakin myydä toinen auto jne.

Vierailija
22/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka olettavat miehen olevan huoltovelvollinen naista kohtaan. Nainen voi siipeillä ja se on ok, koska nainen on prinsessa ja niin ihana ja antaa pilluakin, mutta jos mies siipeilisi niin se olisi ero. Näin se vaan on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen jälkeen pärjäisin ihan hyvin. Osa omaisuudesta pitäisi myydä (yksi asunto riittäisi) jotta velat saadaan maksettua, sen jälkeisistä kuluista selviäisin nätisti yksinkin.

Vierailija
24/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jo laissa on säädetty aviopuolisoiden elatusvelvollisuudesta.

Toisin sanoen, jos puolisolla ei ole omia tuloja/ varallisuutta, puolison on elätettävä hänet.

Samoin lasten elatus luonnollisesti kuuluu molemmille vanhemmille.

Mä taas ihmettelen naisia jotka olettavat miehen olevan huoltovelvollinen naista kohtaan. Nainen voi siipeillä ja se on ok, koska nainen on prinsessa ja niin ihana ja antaa pilluakin, mutta jos mies siipeilisi niin se olisi ero. Näin se vaan on.

Vierailija
25/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no heittäisin ensin sen miehen ulos ja sen jälkeen pärjäisin ihan hyvin. Osa omaisuudesta pitäisi myydä (yksi asunto riittäisi) jotta velat saadaan maksettua, sen jälkeisistä kuluista selviäisin nätisti yksinkin.

koska mun mies on ollut vastuullinen ja liittynyt työttömyysturvakassaan jo nuorena, joten toisi vähintään ansiosidonnaisen kuitenkin kotiin. Hän voisi olla osallistumatta perheen kuluihin mitenkään vain jos erikseen ryhtyisi kusipääksi.

Vierailija
26/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei ole koskaan suostunut maksamaan mitään perheen menoista, joten ihan omillani olen pärjännyt tähänkin asti.

Vierailija
27/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen menoista? Kuinka selviäisit?

En usko, että mieheni kiusallaan tuollaista tekisi. Siis kieltäytyisi maksamaan yhteisiä menoja tai lasten juttuja. Jos jäisi esim. työttömäksi, niin tietysti elättäisin koko perhettä. Rakastan miestäni ja minun tehtäväni on yhtä lailla huolehtia perheemme taloudesta. Itse asiassa mieheni elätti minua vuosia, kun opiskelin ja olin kotona lasten kanssa. Joten tuossa tilanteessa ajattelisin, että nyt on minun vuoroni. Onneksi tuli opiskeltua ja hankittua hyväpalkkainen työ. Vaikka kyllä varmaan pitäusi pankin kanssa neuvotella asuntolainan maksuista / laina-ajan pidentämisestä, jos jäisimme vain minun palkkani varaan...

Vierailija
28/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mulla on ihan hyvä palkka, pärjäisin sillä kyllä lasten kanssa.

Miehen varallisuuden ansioista elämme nyt aika aika eri tavalla. Mutta ei olisi katastrofi.

Vierailija
29/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on niin, että mies maksaa tasan tarkkaan vain ne omat menot, koska ne on niitä omia menoja. Nainen taas maksaa omansa ja lasten menot, koska lapset on naisen, ei tietenkään miehen vastuulla.

Minusta olisi ihan OK, jos miehen kuluihin kuuluisi myös puolet lasten kuluista, mutta ei...

Meillä ei tuollaista tilnnetta pääse syntymään, koska meillä on yhteiset tilit

jotka olettavat miehen olevan huoltovelvollinen naista kohtaan. Nainen voi siipeillä ja se on ok, koska nainen on prinsessa ja niin ihana ja antaa pilluakin, mutta jos mies siipeilisi niin se olisi ero. Näin se vaan on.

Vierailija
30/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ihmettelen naisia jotka olettavat miehen olevan huoltovelvollinen naista kohtaan. Nainen voi siipeillä ja se on ok, koska nainen on prinsessa ja niin ihana ja antaa pilluakin, mutta jos mies siipeilisi niin se olisi ero. Näin se vaan on.

Vierailija
31/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis tietysti kiristää vyötä ja ehkä niistää säästöistä, töihin joutuisin menemään heti tämän kuopuksen vanh.vapaan jälkeen ilman hoitovapaata. Maksan itse aika ison osan meidän menoista, koska miehellä on pienempi palkka. Asuntoa tuskin tarvis vaihtaa ainakaan heti. Lainanlyhennyksen, yhtiövastikkeen ja päivähoitomaksujen (x2) jälkeen jäis muihin laskuihin ja elämiseen n. 650e/kk, kovin paljon ekstraa sillä ei kyllä ostettais, mutta kyllä se välttämättömiin riittäs. Tarvittaessa vois neuvotella pankista vähän pienemmän kuukausierän ja pidentää maksuaikaa.

Vierailija
32/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa tilanne on äitysvapaa/hoitovapaa, jolloin nainen on hoitamassa parin YHTEISIÄ lapsia kotona ja silloin luonnollisesti työssäkäyvän osapuolen pitäisi elättää perhe.

Näin esim meillä, jos siis tuo viesti koski minua kun kirjoitin, että menisin takaisin työelämään jos miehen tienestit nyt ehtyisi.

Osallistun kyllä siis normaalisti perheen elättämiseen siinä kuin miehenikin, enkä todellakaan siipeile.

Niin yhtään naista ei tule mieleen joka huvikseen kotona makailisi miehen elättinä, mutta tuttavapiiriin kuuluu muutamakin tälläinen mies, joka maksaa VAIN omat kulunsa, mutta ei osallistu edes lasten menoihin mitenkään vaikka lapsen miehenkin ovat.

Vierailija
33/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS ET OLISI TÖISSÄ TAI ET TOISI RAHAA KOTIIN?

Minulla ei ole ollut minkäänlaisia tuloja neljään vuoteen, sillä nuorempikin lapsista täytti jo 7v. Vuoden verran olen ollut työttömänä työnhakijana, mutten saa työmarkkinatukea miehen tulojen takia (jotka eivät nekään mitkään erityisen korkeat ole).

Menen töihin, kun sopiva osa-aikainen työpaikka löytyy. Kahden kokopäivätyötä tekevän stressiin ei meidän perhe halua. Mieluummin sitten pienemmät tulot eikä lastenhoito ja -kuskausongelmia.

Vierailija
34/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haastaisin miehen oikeuteen, sillä avioliittolain mukaan puolisot ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden.

Vierailija
35/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi työ, josta tienaisin saman kuin mieheni, hän tod.näk. olisi kotona.

Opiskeluaikoina minä tienasinkin huomattavan paljon enemmän ja maksoin elämisemme melkein kokonaan.

Vierailija
36/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäisin miehen ulos kyllä samalla, jos ei perheestään enää huolehtisi taloudellisesti. Lapset on kuitenkin yhteisiä ja myös se iso menoerä.

Olen siis kotona ilman tuloja tällä hetkellä perhesyistä.

Vierailija
37/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisella ei avioliitossa ollut oikeutta omaisuuteensa ja he olivat miehen edustavallan alla. Vasta tuosta alkaen vaimo joutui myös elatusvelvolliseksi perheessä.

Miettikää sitä, siitä ei ole edes sataa vuotta.

Vierailija
38/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisella ei avioliitossa ollut oikeutta omaisuuteensa ja hän oli miehensä edusvallan alla. Vasta 1929 laissa nainenkin määritettiin perheensä elättäjäksi.

Vierailija
39/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan muuta kivaa keksisin. Yh.

Vierailija
40/75 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nainen, (jolla ei ole lapsia) elelee miehen rahoilla eikä ole aikomustakaan mennä töihin tai opiskella? Mä en myöskään tunne yhtään tällaista.

Sen sijaan tunnen kotiäitejä, itsekin olen, ja kotiäitiys on kyllä aika kaukana siipeilystä. Jos rahaa ajatellaan niin MINÄHÄN tässä häviän. Aikamoiset ansionmenetykset kotiäitivuosilta ja tulevilta eläkevuosilta. Jos minä en hoitaisi kotona mun ja MIEHEN yhteisiä lapsia, mies joutuisi maksamaan siitä hommasta jollekin muulle.