Millähän sitä taas sais naapurin tytön ymmärtämään, että..
kouluaamuisin ei meille tulla pimpottamaan oven taakse tuntia tai puolta tuntia ennen kouluun lähtöä? Mun lapsi ja tämä tyttö siis kulkevat yhtä matkaa kouluun ja talvella ja keväällä naapurin tytöllä oli tapana tulla meille notkumaan heti kun aamulla sai vaatteet päälleen. Mä taas haluan säilyttää aamuhetket oman perheen asiana ja mulla kun on 3 lasta joista 7v vanhin niin aamut muutenkin riittävästi sähläystä. En halua siihen ylimääräisiä lapsia notkumaan. Yritin asiasta nätisti sanoa ja sanoin vanhemmilleki mutta lapsi tulee silti vaan kun yksin on aamut kotona...
Kommentit (51)
naapurin kakarat pitää kerätä eteiseen kykkimään ja odottamaan ja kantaa niille leivätkin, vaikka omat lapset sanoisi, että haluavat aamulla rauhassa lähteä kouluun, eivätkä halua kyttääjiä ja tirkistelijöitä.
Juuri siksi, ettei näillä pikkumammoilla ole huolta omista penskoista, koska kyllä ne joku naapurin hyväsydäminen äiti hoitaa ja passaa sinne eteiseen.
Minua häiritsisi jos meillä olisi joku outo joka aamuna kykkimässä ja odottamassa ja hopuuttamassa omia lapsia. Meiltä lähtevät juuri siihen tahtiin kun haluavat ja eivät halua, että joku naapurin ErkkiEemeli määrittelee heille, kuinka liukkaasti heidän pitää olla koulutiellä. Pääsevät koulutielle ilman näitä aamupärjääjiäkin.
Joten kokeilehan opetella oma lapsesi pääsemään kouluun ilman, että naapurin äidin pitää se huolehtia.
ole koskaan tykänneet jos joku heitä odottaa huoneessa tai eteisessä. Haluavat lähteä ihan omaan rytmiin kouluun. Ja varsinkin tyttöä ärsytti kovasti kun esimurkkuiässä piti varoa kun isoveljen kaveri oli vahtaamassa. Ei voinut yöpuku päällä syödä aamupalaa kun pelkäsi, että rinnat näkyy ja tukka on sekaisin yms. mitä nyt esimurkkutyttö ujostelee. Ihan lasten omasta toiveesta meillä ei odota sisällä kukaan. Soittavat kyllä kännykällä toisilleen, että odota siellä risteyksessä, ollaan tulossa. Eli kysykää niiltä muilta lapsilta, tykkääkö ne, että kotona on aamulla sisarusten kavereita. Jos se käy kaikille niin silloin se voi olla ok. Mutta jos joku lapsista vaivaantuu vieraan läsnäolosta aamulla niin sitten se ei käy.
työkaveri kykkisi eteisessä kun mamma hösyää aamukiireessä tissit yöpuvun alla roikkuen ja tukka sekaisin. Miksi lasten pitäisi sietää samaa, että joku outo on aamulla seuraamassa heidän aamutoimiaan.
Kyllä meidänkin isommat lapset sopii jo keskenään missä näkee ja kenet jne. Tosin sopi ne jo nuorempana sen kumpi hakee jne. Ja oikeesti. Onko teillä miten teillä ylipäätään voi ketää vierailla saati tulla yökylään jos on noin häveliästä porukkaa. Meillä on 16- 15- 9- ja 6-vuotiaat lapset. Ei meille vois tulla ketään tolla periaattella että jotain lasta häiritsee. Meidän lapset kyllä olisi jo itse sanoneet aamulla tulevalle kaverille että "älä tule", jos niitä olisi häirinnyt. Mua ei ainakaan häirinnyt ollenkaan kun broidien kaverit tuli meille. Kyllä mä osasin luikkia vessaan ilman että mua kukaan näki. Ja toisaalta ei ne missää olkkarissa istuneet vaan broidien huoneissa, jos olisi istuneet niin mä olisin ihan omin sanoin häätänyt ne pois jos olisi häirinnyt. Te aliarvioitte lapsianne! Kompromissejä voi tehdä aina.
..vasta kun kouluun lähtö oikeasti koittaa eli, n. puoltatuntia ennen koulun alkua. Meillä on kaksi koululaista ja toisella on keskittymisvaikeuksia ja siksi rauhallinen aamu on tärkeää, muuten menee ihan sähläykseksi ja puolet tavaroista unohtuu...Ja joo, kyllä laitetaan vaatteet yms illalla valmiiksi, mutta silti.
Olen nyt äippälomalla, kuopus on 4v ja kohta syntyy neljäs lapsi, en tosiaankaan kaipaa tänne aamulla ketään eteiseen seisomaan yms. Ja en kyllä päästä omianikaan toisten nurkkiin.
Sano ap reilusti tytön vanhemmille asiasta ja sovi säännöt, sinulla on siihen oikeus sanoi nämä kotkat täällä mitä tahanasa... ;)
klo X, joten menehän vielä kotiin.
en vaan jaksais taas sitä samaa jankutusta joka aamu...huoh. ymmärrän, että lapsi varmaan kokee turvattomaksi olonsa tai jotain ja tavallaan tunnen sympatiaa lasta kohtaan mutta silti en voi ottaa sitä tavaksi. ap
julmaa, mutta naapurin tyttö löytänee uudenkin kaverin
en vaan jaksais taas sitä samaa jankutusta joka aamu...huoh. ymmärrän, että lapsi varmaan kokee turvattomaksi olonsa tai jotain ja tavallaan tunnen sympatiaa lasta kohtaan mutta silti en voi ottaa sitä tavaksi. ap
Mahtaakohan muuten tunnistaa kelloa? Pyydä sen äitiä soittamaan sille aamulla, kun voi lähteä kotoaan.
suoraan sanoen mä en tajua ongelmaa, mutta mulle mitkään aamuhetket ei olekaan pyhiä. Me vaan yritetään selvitä töihin, kouluun ja päiväkotiin.
Kun olin lapsi, naapurin tyttö soitti ovikelloa kun mä nousin ylös. Kaveri odotteli eteisessä ulkovaatteissaan kun mä söin, kävin pesulla ja puin. Ei siinä kai mitään ongelmaa ollut...
Sovitte että lapsesi tulee ulos kun on valmis.
Eiks ne osaa sanoa lapselle monen aikaan saa lähteä jos oletta sopineet jonkun ajan jolloin he lähtevät kouluun...
Vai onks sen lapsen vanhemmat jotenki idiootteja???
kun naapurin "hyvin yksin pärjäävä" lapsi tuli meille aamuisin notkumaan. Vanhemmat sitten kehuivat kuinka hyvin selviää yksin eikä tarvi aamupäiväkerhoa. Juupa juu... No, ei asuta siellä enää, joten en tiedä kenellä nykyisin notkuu aamunsa.
Ei se erityisesti minua haitannut, mutta ärsytti se että vanhemmat kuvittelivat että lapsi selviää yksinään aamuista eivätkä viitsineet sen vertaa tarkistaa edes puhelinsoitolla, että olisivat tienneet ettei selviä.
jaa että oikein 3 lasta? ja teet varmaan vielä lisää?
niin sitten ei voi koskaan lapsilla käydä kukaan kaveri ja kaikki on helvetin vaikeaa kun teillä on 3 LASTA.
TIEDÄN tapauksia. ja ovat tehneet jopa neljännen.
Kun taas monissa suurperheissä lasten kaverit ovat tervetulleita, ja muutenkaan lapsiluvusta ei tehdä numeroa. jostain syystä juuri 3-4 lapsen perheet laittavat aina kaiken syyksi lapsiluvun ja kaikki ptiää olla ilmaista./muiden pussista.
kun naapurin "hyvin yksin pärjäävä" lapsi tuli meille aamuisin notkumaan. Vanhemmat sitten kehuivat kuinka hyvin selviää yksin eikä tarvi aamupäiväkerhoa. Juupa juu... No, ei asuta siellä enää, joten en tiedä kenellä nykyisin notkuu aamunsa. Ei se erityisesti minua haitannut, mutta ärsytti se että vanhemmat kuvittelivat että lapsi selviää yksinään aamuista eivätkä viitsineet sen vertaa tarkistaa edes puhelinsoitolla, että olisivat tienneet ettei selviä.
Meille saisi ilman muuta tulla, etenkin jos lapsi joutuu muuten olemaan yksin kotona. Minua ei kyllä aamutoimissa haittaisi ollankaan, jos yksi ylimääräinen pirpana istuu sohvalla vaikka katsomassa lastenohjelmia. Saisi meiltä aamupalaakin. Kaverihan puolestaan tekee ap:lle palveluksen kun kulkee tämän lapsen kanssa kouluun.
Tuntee olonsa turvattomaksi yksin kotona. Olisiko siitä todella niin paljon vaivaa, ap, jos tyttö tosiaan olisi teidän aamutohinoissa mukana?
Sehän olisi hienoa jos naapurissa asuisi koulukaveri. Ja Sylvi Kekkosen sanoja lainaten "pieni on se äidin sydän johon mahtuu vain omat lapset"
Kerran naapurin tyttö tuli niin aikaisin, että olimme vielä koko perhe nukkumassa! :o
Nyt syksyllä voisi tosiaan olla selkeämpää sopia, että lapset tapaavat pihalla. Sinänsä vieraan lapsen satunnainen läsnäolo ei aamuani pilaa, mutta joka aamu en haluaisi häntä eteiseen seisoskelemaan puoleksi tunniksi.
että teidän tyttö hakee sen naapurin tytön? Sinä kun voit huolehtia lapsen sinne oikeaan aikaan ja lähtö hoituu.
Kun kaveri notkuu eteisessä, aamutoimet sujuvat hitaammin. Samaa olen kuullut muuten muiltakin vanhemmilta.
17
koska tiedän kokemuksesta että aamut voivat olla aika tohinaa muutenkin kun meilläkin JOPA ne 4 lasta joista toinen aloittaa nyt ekaluokan ja toinen tokan. Meillä ongelma on tytön koulukaveri. Vanhemmat eivät jostai syystä järjestä tyttöä esim. iltapäiväkerhoon joka on samassa koulussa vaikka pikkusisar on perhepäivähoidossa. Äitinsä ajatus on että kunhan nyt jossain on sen aikaa kun tulee töistä kotiin ja sitten tyttö valittaa kun söi vain muutaman nakin koko päivänä. Tyttö on nälissään kun meillä huudetaan syömään, välipalalle jne.. en ole nuuka antamaan ruokaa mutta siitä jää tapa.