Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millähän sitä taas sais naapurin tytön ymmärtämään, että..

Vierailija
10.08.2010 |

kouluaamuisin ei meille tulla pimpottamaan oven taakse tuntia tai puolta tuntia ennen kouluun lähtöä? Mun lapsi ja tämä tyttö siis kulkevat yhtä matkaa kouluun ja talvella ja keväällä naapurin tytöllä oli tapana tulla meille notkumaan heti kun aamulla sai vaatteet päälleen. Mä taas haluan säilyttää aamuhetket oman perheen asiana ja mulla kun on 3 lasta joista 7v vanhin niin aamut muutenkin riittävästi sähläystä. En halua siihen ylimääräisiä lapsia notkumaan. Yritin asiasta nätisti sanoa ja sanoin vanhemmilleki mutta lapsi tulee silti vaan kun yksin on aamut kotona...

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun naapurin "hyvin yksin pärjäävä" lapsi tuli meille aamuisin notkumaan. Vanhemmat sitten kehuivat kuinka hyvin selviää yksin eikä tarvi aamupäiväkerhoa. Juupa juu... No, ei asuta siellä enää, joten en tiedä kenellä nykyisin notkuu aamunsa. Ei se erityisesti minua haitannut, mutta ärsytti se että vanhemmat kuvittelivat että lapsi selviää yksinään aamuista eivätkä viitsineet sen vertaa tarkistaa edes puhelinsoitolla, että olisivat tienneet ettei selviä.

Onko ihmiset ihan oikeasti menettäneet täysin kommunikointikykynsä??? Ettei sen vertaa saada naapurin kanssa juttua aikaiseksi, että tällainen asia voitaisiin selvittää vaan jupistaan itsekseen.

Onko teillä jopa naapurissa asuvan lapsen vanhemmat niin vieraita, että ette puhu heidän kanssaan koskaan mitään?

Vierailija
2/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri perheissä on erilaiset tavat ja asiat. Mitä se tähän mitään kuuluu mikä sinua harmittaa tai ei harmita. Vastaa kysymykseen ja ole kerrankin oikea sisko toiselle naiselle. (niin kuin miehet on kavereita toisilleen, eivätkä joka ikisen selkään puukotusmahdollisuuden tullen ala takoa)

Esim.meidän perheessä ihmiset heräävät hyvin eri aikaan, meidän makkari on heti ulko-oven vieressä, kylppäri toisella puolella ja veski toisella puolella. Minusta ei olisi mukava, kun aamulla joidun itseäni toisinaan tälläämään erityisesti, siinä olisi joku pällistelemässä. samaan aikaan ohjaisin muuta pesuetta... Ei siinä mitään, jonkiun mielestä se olisi vaan mukavaa, minusta ei olisi mukavaa. (En ole ap)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos lapsenne tarvitsevat aamuisin seuraa, kysytte reilusti naapurilta, mihin aikaan lapsi voisi tulla heille.

Kutsumatta kylään ilmestyminen ei ole kohteliasta, etenkään kesken toisten aamutoimien. Meilläkin on ollut samaa ongelmaa kuin ap:lla. En pahastuisi ollenkaan, jos naapuritytön vanhemmat kysyisivät tytölle "luvan" tulla meille. Silloin kaikki tietäisivät yhteiset pelisäännöt.

Mutta ei, siitä en tykkää, että jos lähtö kouluun on 8.30, ovikello soi milloin klo 8, milloin jo 7.30 tai jopa 7.15. Kyllä sekin pitää ymmärtää ottaa huomioon, että naapurissa saatetaan NUKKUA vielä silloin kun itse lähtee töihin ja jättää lapsen odottamaan koulun alkua.

Vierailija
4/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli myös ekaluokalla aamuisin meille notkumaan. Alussa ajattelin, että koko kylä kasvattaa. Mutta sitten alkoi kyllästyttää kun poika alkoi tulla keittiöön ja selittää, että minäkin haluaisin noita muroja ja tuo viili näyttää hyvltä. Lopulta meni siihen, että kertoi, ettei viitsinyt tehdä itselleen aamupalaa kun ajatteli, että meillä on niin hyvä aamupala aina.

Toinen ongelma oli sitten nämä iltapäivänpärjääjät. Olin hoitovapaalla ja 12 jälkeen alkoi esikoisen matkassa tulla näitä poikia, joilla ei ollut iltapäivähoitopaikkaa. Pärjäsivät kuulemma niin hyvin. Pärjäsihän ne kun minä olin se koko kylä ja hoisin niitä ja tarjosin välipalaa.

Vierailija
5/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Tuohtumiksissani unohdin vastata)

Pohtisin haluanko tuota tyttöä koskaan aamulla meille, jos kyllä sopisin ihan tarkkaan minä aamuina se käy. Siitäkin voi olla iloa, että tulee lapselle tällaisia hyviä ystäviä ja oppivat vähän kerrassaan yhdessä mukavasti lähtemään.

Jos en haluaisi neitiä siihen milloinkaan, pohtisin vielä kuinka tämä yhdessä kulkeminen jrjetsteään, keroisin sen.

Jos en haluaisi sitoa oman lapseni kulkemisia tuon toisen kanssa mitenkään, vähän vaikeampi kiemurrella irti, mutta jotenkin senkin sanoisin .

Ja sinnikkyydellä, aamu aamun jälkeen vaan toteaisin että meille ei voi aamulla tulla tai sopikaa että teidän tyttö hakee tai näkevät tietyssä paikassa. Joillekin lapsille pitää sanoa ihan suoraan "ei saa" ja sitten perusteluna vaikka pienemmät nukkuvat tai meillä on niin kiire aamuisin, sekin saattaa auttaa.

Vierailija
6/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on totta. sama juttu koulun jälkeen. jos käskee lapsensa vain mennä naapuriin koulun jälkeen, ei tunnu kivalta jokapäiväinen vieras, jolle on kerrottu, että kotiin voit tulla viideksi.

se taas on ok, että rehelllisesti kysyy luvan. ja jos lapsi syö esim. välipalaa tarjoutuu korvaamaan.

jos lapsi on riehakas ja vaivalloinen, on hyväksyttävä sekin, että jokapäiväinen sisälletulo ei käy toiselle perheelle, joka ei ole tietenkään pakotettu ilmaiseksi hoitajaksi.

Eli jos lapsenne tarvitsevat aamuisin seuraa, kysytte reilusti naapurilta, mihin aikaan lapsi voisi tulla heille. Kutsumatta kylään ilmestyminen ei ole kohteliasta, etenkään kesken toisten aamutoimien. Meilläkin on ollut samaa ongelmaa kuin ap:lla. En pahastuisi ollenkaan, jos naapuritytön vanhemmat kysyisivät tytölle "luvan" tulla meille. Silloin kaikki tietäisivät yhteiset pelisäännöt. Mutta ei, siitä en tykkää, että jos lähtö kouluun on 8.30, ovikello soi milloin klo 8, milloin jo 7.30 tai jopa 7.15. Kyllä sekin pitää ymmärtää ottaa huomioon, että naapurissa saatetaan NUKKUA vielä silloin kun itse lähtee töihin ja jättää lapsen odottamaan koulun alkua.

Vierailija
7/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näin monelle tämä asia on selkeästi iso ongelma, mutta asiaa ei kuitenkaan pystytä vanhempien kesken sopimaan?

Ei, minäkään en tykkäisi, jos meille pölähtäisi joka aamu joku klo 7, olen silloin hädintuskin itsekään hereillä. Mutta kun me vanhemmat ihan tuossa kadullakin törmätään ja jutellaan asioista, niin ei nää hommat ole koskaan nousseet ongelmiksi.

No, meillä ei tässä olekaan näitä kotiäitejä jotka joutuisivat hoitamaan muidenkin "pärjääjät", kun meillä he ihan oikeasti pärjäävät ihan keskenään. Hyvä näin, niin ei tarvitse kenekään sitten täällä jupista meidän lapsistamme.

Koulun jälkeen kaverille menemiseen soitetaan AINA lupa, eikä tulisi mieleenkään varmistaa lapsilta, että asialle on myös kaverin vanhempien lupa. Pidän myös huolta siitä, että vastavuoroisesti ollaan koulun jälkeen meillä ja syödään meidän kaapeista välipala. Jos on jotain ihmeempää, niin sovimme suoraan vanhempien kesken, jos ei muuta niin vaikka Facebookissa.

Kesällä saatoin mennä lasteni kanssa rannalle ja naapurin tyttö tuli mukaan - tottaaki minulta liikeni hänelle evästä ja juotavaa. Sitten vastavuoroisesti oma esikoisemme lähti heidän kanssaan rantaan.

Puhukaa nyt hyvät ihmiset toisillenne. Jos kuulisin jonkun kotiäitylin pitävän omaa lastani riesana ja loisena, haluaisin hyvänen aika sentään tietää sen! Eihän se asia muutu, jos he eivät tiedä - siis oikeasti. Tietenkin on myös porukkaa joka ei sittenkään välitä...No, onneksi heitä ei ole pesiytynyt tänne vaan vastavuoroisesti homma on toiminut.

Vierailija
8/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kas kun en tunne henkilökohtaisesti hyvin näitä lapseni koulukavereiden vanhempia, enkä ole heidän kanssaan tekemisissä, eikä ole puhelinnumeroita. Ulkonäöltä tiedän. He ovat niin kiireisiä, ettei heitä jouda näkemään.

Toiseksi, minulla on oma elämä. En ala juoksemaan kolkuttelemassa ovia ja etsimään numerotiedustelusta numeroita, että mikäs tääkin oli ja sanomassa heille, että jos se teidän Nicopetteri pysyis aamulla kotona.

Sitten on nämä tapaukset, että vanhemmat ei usko jos sanoo tai ei todellakaan välitä. Kun se on niin söpöä ja meille aivan taivaan lahja kun heidän Jessikansa tulee meille aamulla klo 7 odottamaan kouluunlähtöä.

Suurimpaan ääneen huutaa tätä koko kylä kasvattaa-juttua ne vanhemmat, jotka ei viitsi omia lapsiaan kasvattaa.

Vierailija
9/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön kouluun. Yksinkertaista eikö totta.

Vierailija
10/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän lisäksi tykkää sun lapsesta. Eikö ole kiva kun lapsella on kaveri? Entä tykkääkö sun lapsesi, että kaveri tulee hakemaan? Ja aiheuttaako se naapurin tyttö olemassaolollaan harmia?

Vierailija
11/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos on nukkumassa ja sitten joku tulee herättelemään, mutta mitä sillä on väliä jos pikkuinen tulee vähän aikaisemmin? Ei sille ole mikään pakko pitää seuraa, ei sille tartte tarjota aamupalaa. Sehän odottaa vaan kaveria koulumatkalle.

Mä muistan itsekin odottaneeni eteisessä tai kaverin huoneessa kun toinen on aamupalalla ja mua on odotettu.

Mä en ymmärrä tollaista että joku muka häiritsee olollaan aamuhässäkässä joka halutaan vielä kaikenlisäksi pyhittää, ihan outoa!

Ja onhan siinä sekin hyvä puoli että yleensä se haettu kaveri sitten pistää vipinää kinttuihin eikä jää sinne pyhitettyyn aamuhälinään pyörimään.

Vierailija
12/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua häiritsemään toisten aamurauhaa ja soittelemaan ovikelloa ja herättelemään ketään. Jokainen tietenkin tavallaan ja jokaisella on omat kasvatuskeinonsa.

Mutta yleisestikin minut opetettiin siihen, että lupa kyläilyyn piti olla ja aamulla ei muutenkaan mennä esim. viikonloppuna häiritsemään naapureita.

Mutta maailma muuttuu ja ei ole outoa se, että saattaa sunnuntaiaamuna olla joku ovella jo klo 8 pimputtamassa kaveria vailla. Kun sanoo, että meillä nukutaan niin lapsi vastaa, ettei haittaa, hän voi pelata pleikkaa vaikka sen ajan kun muut herää. Hänen äitinsä lupasi ja sanoi niin.

Vierailija
13/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin lapsi on minun kolmas lapseni.

Joskus on todella kivaa että tulee, välillä ei.

Oli kuukauden poissa kun oli kesäloma. En aio antaa hänen muuttaa meille.

Välillä suostun kun tytot halauvat yon olla yhdessä, mutta se aina tarkoittaa sitä että hän viettää seuraavan päivän meillä. Tai viettää koko päivän ja valittaa välillä että minun nuorempi lapsi häiritsee heitä. Kun ehdotan että menevät hänen kotiin niin eivät mukamas voi koska hänellä on isoveli ja se isoveli mukamas on todella kamala.

Minun suunnitelma syksyksi on:

Kotiin joka ilta klo 7:30 tai kahdeksan -- viimeistään

perjantai tai lauantaina saa yopyä, ei 2 päivää kerrallaan

ja jos on meillä yotä niin sitten seuraavana päivänä klo 12 viimeistään kotiin

ja meille ei tulla koko lauantai tai sunnuntai päiväksi

Vierailija
14/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kas kun en tunne henkilökohtaisesti hyvin näitä lapseni koulukavereiden vanhempia, enkä ole heidän kanssaan tekemisissä, eikä ole puhelinnumeroita. Ulkonäöltä tiedän. He ovat niin kiireisiä, ettei heitä jouda näkemään. Toiseksi, minulla on oma elämä. En ala juoksemaan kolkuttelemassa ovia ja etsimään numerotiedustelusta numeroita, että mikäs tääkin oli ja sanomassa heille, että jos se teidän Nicopetteri pysyis aamulla kotona. Sitten on nämä tapaukset, että vanhemmat ei usko jos sanoo tai ei todellakaan välitä. Kun se on niin söpöä ja meille aivan taivaan lahja kun heidän Jessikansa tulee meille aamulla klo 7 odottamaan kouluunlähtöä. Suurimpaan ääneen huutaa tätä koko kylä kasvattaa-juttua ne vanhemmat, jotka ei viitsi omia lapsiaan kasvattaa.

Sittenhän sulla on vaan kaksi vaihtoehtoa: Joko hyväksyä tilanne tai heittää ne Nico-Petterit ja Jessikat ulos. Mikäs siinä sitten.

Onneksi meillä on erilailla. Luokalla on nettisivu ja nettisivulla on jokaisen oppilaan yhteystiedot ja luokalla vanhempaintoimikunta joka järjestää silloin tällöin toimintaa, on edes naamat tuttuja - lasten ja aikuisten. Eipä ole sitten esim. kiusaamistakaan luokassa.

Lisäksi täällä on just tapana tervehtiä naapuria, vaihtaa muutamana sanakin, etenkin jos lapset ovat kavereita (näissä kaikissa viesteissä puhuttiin naapurin tytöstä ja pojasta).

Ja mullakin on ihan oma elämä, samoin noilla muilla vanhemmilla. Mutta myös jonkin verran kiinnostusta siihen, kenen kanssa lapsi viettää aikaa.

Vierailija
15/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille saisi ilman muuta tulla, etenkin jos lapsi joutuu muuten olemaan yksin kotona. Minua ei kyllä aamutoimissa haittaisi ollankaan, jos yksi ylimääräinen pirpana istuu sohvalla vaikka katsomassa lastenohjelmia. Saisi meiltä aamupalaakin. Kaverihan puolestaan tekee ap:lle palveluksen kun kulkee tämän lapsen kanssa kouluun.

Vierailija
16/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua häiritsemään toisten aamurauhaa ja soittelemaan ovikelloa ja herättelemään ketään. Jokainen tietenkin tavallaan ja jokaisella on omat kasvatuskeinonsa. Mutta yleisestikin minut opetettiin siihen, että lupa kyläilyyn piti olla ja aamulla ei muutenkaan mennä esim. viikonloppuna häiritsemään naapureita. Mutta maailma muuttuu ja ei ole outoa se, että saattaa sunnuntaiaamuna olla joku ovella jo klo 8 pimputtamassa kaveria vailla. Kun sanoo, että meillä nukutaan niin lapsi vastaa, ettei haittaa, hän voi pelata pleikkaa vaikka sen ajan kun muut herää. Hänen äitinsä lupasi ja sanoi niin.

Ymmärrän jos on kyse viikonlopusta, mutta mikä helkutin aamurauha on arkisin lapsiperheissä. Johan ap itsekin, jos en väärin muista, niin kertoi että heillä aamut on yhtä härdelliä! Onko se sitä aamurauhaa?

Jos kukaan yhtää lapsia tuntee, niin tietää että helpommalla pääsee kun omalla lapsella on kaveri. Meillä ainakin aamupala syödää rivakasti kun tiedetään että kaveri odottaa huoneessa ja pääsee kohta koulumatkalle ulos "hullunmyllystä".

Vierailija
17/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat menevät aikaisin toihin.

Pikku ipana jää yksin ja menee joka aamu heille.

Toissa päivänä tuli myohään toihin kun lapsi olikin kipeä ja oksensi heidän keittiossä, ja piti keksiä keino ottaa yhteyttä noihin vanhempiin jotka eivät olleet kotona

ja vanhempien kesken ei minkäänlaista sopimusta siitä että ovatko he lapsen aamuvahteja vai ei

Vierailija
18/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole koskaan tykänneet jos joku heitä odottaa huoneessa tai eteisessä.

Haluavat lähteä ihan omaan rytmiin kouluun. Ja varsinkin tyttöä ärsytti kovasti kun esimurkkuiässä piti varoa kun isoveljen kaveri oli vahtaamassa. Ei voinut yöpuku päällä syödä aamupalaa kun pelkäsi, että rinnat näkyy ja tukka on sekaisin yms. mitä nyt esimurkkutyttö ujostelee.

Ihan lasten omasta toiveesta meillä ei odota sisällä kukaan. Soittavat kyllä kännykällä toisilleen, että odota siellä risteyksessä, ollaan tulossa.

Eli kysykää niiltä muilta lapsilta, tykkääkö ne, että kotona on aamulla sisarusten kavereita. Jos se käy kaikille niin silloin se voi olla ok. Mutta jos joku lapsista vaivaantuu vieraan läsnäolosta aamulla niin sitten se ei käy.

Vierailija
19/51 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole koskaan tykänneet jos joku heitä odottaa huoneessa tai eteisessä. Haluavat lähteä ihan omaan rytmiin kouluun. Ja varsinkin tyttöä ärsytti kovasti kun esimurkkuiässä piti varoa kun isoveljen kaveri oli vahtaamassa. Ei voinut yöpuku päällä syödä aamupalaa kun pelkäsi, että rinnat näkyy ja tukka on sekaisin yms. mitä nyt esimurkkutyttö ujostelee. Ihan lasten omasta toiveesta meillä ei odota sisällä kukaan. Soittavat kyllä kännykällä toisilleen, että odota siellä risteyksessä, ollaan tulossa. Eli kysykää niiltä muilta lapsilta, tykkääkö ne, että kotona on aamulla sisarusten kavereita. Jos se käy kaikille niin silloin se voi olla ok. Mutta jos joku lapsista vaivaantuu vieraan läsnäolosta aamulla niin sitten se ei käy.

työkaveri kykkisi eteisessä kun mamma hösyää aamukiireessä tissit yöpuvun alla roikkuen ja tukka sekaisin.

Miksi lasten pitäisi sietää samaa, että joku outo on aamulla seuraamassa heidän aamutoimiaan.

Vierailija
20/51 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole koskaan tykänneet jos joku heitä odottaa huoneessa tai eteisessä. Haluavat lähteä ihan omaan rytmiin kouluun. Ja varsinkin tyttöä ärsytti kovasti kun esimurkkuiässä piti varoa kun isoveljen kaveri oli vahtaamassa. Ei voinut yöpuku päällä syödä aamupalaa kun pelkäsi, että rinnat näkyy ja tukka on sekaisin yms. mitä nyt esimurkkutyttö ujostelee. Ihan lasten omasta toiveesta meillä ei odota sisällä kukaan. Soittavat kyllä kännykällä toisilleen, että odota siellä risteyksessä, ollaan tulossa. Eli kysykää niiltä muilta lapsilta, tykkääkö ne, että kotona on aamulla sisarusten kavereita. Jos se käy kaikille niin silloin se voi olla ok. Mutta jos joku lapsista vaivaantuu vieraan läsnäolosta aamulla niin sitten se ei käy.

työkaveri kykkisi eteisessä kun mamma hösyää aamukiireessä tissit yöpuvun alla roikkuen ja tukka sekaisin. Miksi lasten pitäisi sietää samaa, että joku outo on aamulla seuraamassa heidän aamutoimiaan.

Kyllä meidänkin isommat lapset sopii jo keskenään missä näkee ja kenet jne. Tosin sopi ne jo nuorempana sen kumpi hakee jne.

Ja oikeesti. Onko teillä miten teillä ylipäätään voi ketää vierailla saati tulla yökylään jos on noin häveliästä porukkaa.

Meillä on 16- 15- 9- ja 6-vuotiaat lapset. Ei meille vois tulla ketään tolla periaattella että jotain lasta häiritsee.

Meidän lapset kyllä olisi jo itse sanoneet aamulla tulevalle kaverille että "älä tule", jos niitä olisi häirinnyt.

Mua ei ainakaan häirinnyt ollenkaan kun broidien kaverit tuli meille. Kyllä mä osasin luikkia vessaan ilman että mua kukaan näki. Ja toisaalta ei ne missää olkkarissa istuneet vaan broidien huoneissa, jos olisi istuneet niin mä olisin ihan omin sanoin häätänyt ne pois jos olisi häirinnyt.

Te aliarvioitte lapsianne! Kompromissejä voi tehdä aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi