Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatteko, että päiväkodissa pidetään pyhäkoulua?

Vierailija
08.08.2010 |

Miten suhtaudutte päiväkodeissa pidettäviin pyhäkouluihin tai pikkukirkkoihin? Viettekö myös itse lapsenne seurakunnan pyhäkouluun?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissä, jotka eivät ole seurakunnan tai yksityisiä, nin pyhäkouluja ei saa pitää. Ja hyvä niin.

Päiväkodeissa saa pitää pyhäkouluja, rukoiluttaa lapsia, julistaa kristinuskoa jne. Lähetystyötä ei saa tehdä siinä tapauksessa, että vanhempi erikseen kieltää sen.

Vierailija
22/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin Jeesuksen syntymäjuhlana yhteiskunnassamme joulu vietetään, joten sen mukaan se kouluissa ja päiväkodeissa lapsille opetetaan.

Itse olen jouluhullu, ja jouluni historiat kyllä lukenut:D Eli nämä mitä joku tuolla jo aiemmin kirjoitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että uskonto eriytettäisiin päivähoidosta ja koulusta. Jokainen uskokoon mitä haluaa ja toivoisin että tälläinen uskonnollinen opetus olisi vanhempien vastuulla. Omat lapseni eivät osallistu pk:n/koulun uskonnonopetukseen, mutta emme heille kyllä kotonakaan omaa ateistista elämänkatsomusta opeta. Kun ovat aikuisia voivat sitten itse päättää mihin uskovat tai uskovatko mihinkään.

Vierailija
24/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin Jeesuksen syntymäjuhlana yhteiskunnassamme joulu vietetään, joten sen mukaan se kouluissa ja päiväkodeissa lapsille opetetaan.

joulua ei vietetä Jeesuksen syntymäjuhlana. Olisi reilua, että siitäkin puhuttaisiin lapsille. Joulun historia antaa mahdollisuuden juhlia joulua monin eri tavoin, ei vain Jeesuksen syntymäjuhlana.

Vierailija
25/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyhäkoulutunti. Kotona uskonto ei näy meillä mitenkään, mutta haluaisin silti sen välittyvän lapsilleni. Itse en oikein osaa

Vierailija
26/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyhäkoulutunti. Kotona uskonto ei näy meillä mitenkään, mutta haluaisin silti sen välittyvän lapsilleni. Itse en oikein osaa

Vierailija
27/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilaisuus ja ortodoksisuus on valtionoskontoja, kyllä olen harkinnut käyttää lapsiani myös sipulikirkkoon. Asutaan isossa kaupungissa jossa on keskustassa monta eri kirkkoa.

Meillä on suvussa muslimikokelas, ei se käyminen jossain haittaa minua.

Miksi ei? Minusta on melki rasismista jos on ateisti, lähtee kieltämään uskontoja lapsilta.

Sama kuin säälittää kasvissyöjä perheen ipanat jotka saa syödä vaan vanhempien ruokaa.

Kuka tässä KIELTÄÄ asioita lapseltaan?

Minusta kuuluu yleissivistykseen tutustua asioihin.

Jos eri rotusiin ihmisiin voi tutustua niin miksi uskonasiat on pannassa?

Oletko kysynyt lapseltasi tykkäsikö käydä kirkossa?

Koska olen varma että sinä et vie lasta sinne (mihinkään kirkkoon). Eihän lapsen tule silloin käytyä kirkossa tutustumassa -niinkuin ehdotat!

Se kuuluu ihan yleissivistykseen, ei tartte ajatella että jos pieni lapsi käy kirkossa: siitä tuli nyt uskova, sitä sinä näytät pelkäävän.

5

Vierailija
28/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että uskonto eriytettäisiin päivähoidosta ja koulusta. Jokainen uskokoon mitä haluaa ja toivoisin että tälläinen uskonnollinen opetus olisi vanhempien vastuulla. Omat lapseni eivät osallistu pk:n/koulun uskonnonopetukseen, mutta emme heille kyllä kotonakaan omaa ateistista elämänkatsomusta opeta. Kun ovat aikuisia voivat sitten itse päättää mihin uskovat tai uskovatko mihinkään.

Vierailija
29/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et anna lapselle vaihtoehtoja, lapsi ei osallistu niihin koulussa, tarhassa. Niin miten se lapsi "isompana" tekee jonkun valinnan? Koska ei ole saanut vaihtoehtoja!

Toi sun tapa on tapa kasvattaa rasisteja:

Lisää esimerkkejä: leikit kerrostalon pihalla VAAN valkoihosten lapsien kanssa.

Tai: sulla on yhdet parit tumppuja: sun tarttee käyttää vaan niitä koska et voi valita toista; ei sulle ole annettu toisia mistä valita.

Onko uskonto tosiaan ihmisille kirosana?

Koska minä olen ateisti, eroan kirkosta, lapsetkin eroaa sieltä ja sitten ei saa kukaan puhua lapselleni uskonnosta.

Jos tohon SUPPEAAN näkökulmaan heitetään keveästi vaan: "saa valita isompana" niin mitä se valitsee? Heittää kolikkoa? Sitäkö valinta sulle on? Eikö pohjalla tartte olla tietoa asiasta että voi tahdä valintaa.

5

Vierailija
30/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinhän se menee;ajattelen, että se kuuluu pakettiin. Kielto aiheuttaisi tädeille lisäjärjestelyä yhden lapsen takia, enkä halua hankaloittaa heidän elämäänsä. Eihän tuota pyhäkoulusta ole varsinaista haittaa.

Missään nimessä en lähtisi itse lasta roudaamaan seurakunnan tilaisuuksiin.

Vierailija
31/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuohjelmia sunnuntaina keskipäivällä olevan pyhäkoulun takia. Ja siksi toisekseen en erityisesti halua rehata lapsiani enää päiväkodin lisäksi moniin muihin "harrastuksiin". Meillä kun tulee 4- ja 5-vuotiaille jo viisi kahdeksan tunnin työpäivää viikossa.

Vierailija
32/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meidän lapset osallistu uskonnolliseen kasvatukseen päiväkodissa, eikä koulussa.

Vierailija
33/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat antaneet lapsensa osallistua päiväkodin esim. jouluhartauteen vaikka itse kuuluvat ihan toiseen uskontokuntaan.

Heidän mielestään oli vain hyvä, että lapsi näki tämän maan perinteitä.

Vierailija
34/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perussuvivirsi ei haittaa mutta aatteellinen uskonnonopetus ei päiväkotiin kuulu

Vierailija
35/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinhän se menee;ajattelen, että se kuuluu pakettiin. Kielto aiheuttaisi tädeille lisäjärjestelyä yhden lapsen takia, enkä halua hankaloittaa heidän elämäänsä. Eihän tuota pyhäkoulusta ole varsinaista haittaa.

Missään nimessä en lähtisi itse lasta roudaamaan seurakunnan tilaisuuksiin.

Ymmärrän hyvin. Luulenpa, että suuri osa vanhemmista ajattelee samoin. Jos vanhemmilta oikeasti kysyttäisiin, haluavatko, että päiväkodissa pidetään pyhäkouluja, luontoretkiä tai kuvataideopetusta, aika harva valitsisi pyhäkoulun.

Päiväkodin opettajistakin moni varmaan mielellään jättäisi uskonnon pois, jos saisi valita.

Valitettavasti asiat muuttuvat kovin hitaasti, jos ei vanhemmat pidä meteliä...

Vierailija
36/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voikin olla erittäin avartavaa ja kiinnostavaa. Päiväkotien pyhäkoulussa ei kuitenkaan ole kyse siitä, vaan yhden uskonnon tuputtamisesta pienille lapsille.

jotka ovat antaneet lapsensa osallistua päiväkodin esim. jouluhartauteen vaikka itse kuuluvat ihan toiseen uskontokuntaan.

Heidän mielestään oli vain hyvä, että lapsi näki tämän maan perinteitä.

Vierailija
37/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voikin olla erittäin avartavaa ja kiinnostavaa. Päiväkotien pyhäkoulussa ei kuitenkaan ole kyse siitä, vaan yhden uskonnon tuputtamisesta pienille lapsille.

jotka ovat antaneet lapsensa osallistua päiväkodin esim. jouluhartauteen vaikka itse kuuluvat ihan toiseen uskontokuntaan. Heidän mielestään oli vain hyvä, että lapsi näki tämän maan perinteitä.

Vierailija
38/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä tiedät mitä opettajat on mieltä?

Rasismia vaan lisäämään!!

Kyllä minä OIKEASTI vastasin kysymykseen: seurakunnan toiminta on jees.

Jossain lapselle on hyvä antaa niitä eri vaihtoehtoja: koska sinä vanhempana et sitä tee!!

5

Vierailija
39/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitonen ihmettelee, miten lapsi osaa tehdä valinnan, jos ei pääse päiväkodin uskontokasvatukseen.

Itse olen ateisti mutta olen erittäin kiinnostunut uskonnoista ja niihin liittyvistä tavoista. Juttelemme paljon uskonnoista lapseni kanssa. Katsomme eri uskonnoista kertovia TV-ohjelmia, etsimme tietoa netistä, käymme erilaisissa näyttelyissä ja kirkoissa. Kyselemme eri tavoin uskovien ystäviemme uskosta. Silti lapseni EI osallistu päiväkodin uskontokasvatukseen, koska mielestäni päiväkodissa ei pitäisi olla yksipuolista yhden uskonnon opetusta.

Mielestäni lapseni saa monipuolisesti tietoa ja aineksia omaa valintaansa varten. Vielä tällä hetkellä lapseni on kuin minä: hän ei usko jumaliin mutta haluaa tietää erilaisista uskonnoista. Kun lapseni kasvaa, hän alkaa ajatella itsenäisemmin. Hän tekee omat ratkaisunsa. Lähipiirissämme on monin eri tavoin uskovia ihmisiä, joten voi hyvin olla, että lapseni valitsee toisin kuin minä.

Vierailija
40/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuitenkin olla niin, että enemmistö ei pitäisi pyhäkouluja niin tärkeänä kuin esimerkiksi luontoon tutustumista, musiikkikasvatusta, kiusaamisen ehkäisyä tai taidekasvatusta. Kaikkea ei ehditä tehdä, ja moni varmasti jättäisi silloin pyhäkoulun vapaa-ajalle.

Jostain olen lukenut, että monet päiväkodin opettajat kokevat uskontokasvatuksen hankalana ja ongelmallisena (pitää opettaa jotain, mihin ei välttämättä itse usko, osa porukasta joudutaan sulkemaan uskontokasvatuksen ajaksi pois jne.). Valitettavasti minulla ei ole antaa lähdettä tähän hätään.

Mistä sinä tiedät mitä opettajat on mieltä? Rasismia vaan lisäämään!!

Kyllä minä OIKEASTI vastasin kysymykseen: seurakunnan toiminta on jees.

Jossain lapselle on hyvä antaa niitä eri vaihtoehtoja: koska sinä vanhempana et sitä tee!!

5