Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatteko, että päiväkodissa pidetään pyhäkoulua?

Vierailija
08.08.2010 |

Miten suhtaudutte päiväkodeissa pidettäviin pyhäkouluihin tai pikkukirkkoihin? Viettekö myös itse lapsenne seurakunnan pyhäkouluun?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole PK:n asia opettaa uskontoa.

Vierailija
2/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi olla ihan hyvä:)

Itse kävin lapsena pyhäkoulua, vaikka vanhempani eivät olleet mitenkään uskovaisia.

Itse taas työskentelen päiväkodissa joka on uskonnollisesti sitoutumaton, joten siellä sitä ei voisikaan järjestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenikin tykkää käydä kirkossa.

Kakkonen voisi itse viedä lastaan kirkkoon ja katsoa mitä tykkää.

Omat lapset tykkää kun käyvät tarhan kanssa kirkossa.

Jos itse ei kuulu kirkkoon tai syö kalaa niin onko lapselta kiellettävä tollaset asiat?

Mitä pahaa siinä on? Ei se ole uskonnon tuputtamista.

Vierailija
4/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään pyhäkouluja. Eiköhän toi lapsi ehdi sitten vanhemmalla iällä oppia ja ottaa selvää tuollaisista asioista sitten, kun hän on sen ikäinen, että osaa itse päätellä asioita ja ymmärtää mitä ne tarkoittaa. Silloin on mielestäni lapsen tehtävä päätös uskooko mihinkään tai, jos uskoo niin mihin. Nythän sen päätöksen yrittää tehdä vanhemmat "pakottamalla" lapsen uskomaan.

Vierailija
5/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona kun ei jaksa noita uskontojuttuja jutella niin tulis se puoli hoidettua. Mut täysin vapaaehtoisesti sekä lapsen että vanhempien suhteen.

Vierailija
6/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenikin tykkää käydä kirkossa.

Kakkonen voisi itse viedä lastaan kirkkoon ja katsoa mitä tykkää.

Omat lapset tykkää kun käyvät tarhan kanssa kirkossa.

Jos itse ei kuulu kirkkoon tai syö kalaa niin onko lapselta kiellettävä tollaset asiat?

omaa arvomaailmaansa? Miksi sinä sitten siirrät? Mikset vie omaa lastasi valtakunnansalille tai moskeijaan? Miksi haluat kieltää lapseltasi nämä kokemukset?

Vierailija
7/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas työskentelen päiväkodissa joka on uskonnollisesti sitoutumaton, joten siellä sitä ei voisikaan järjestää.

Aivan upeaa, jos päiväkoti voi olla paitsi poliittisesti myös uskonnollisesti sitoutumaton! Tästä kaupungista ei sellaista ihmettä löydy...

Vierailija
8/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän sitä vähän kuin satutuntina tai yleissivistävänä tuokiona. Kirkossa käyminen ja laulaminen ovat elämyksellisiä. Lapset voivat itse aikanaan päättää mikä rooli kristillisyydellä on heidän elämässään. Minä en usko enää mihinkään, mutten myöskään pelkää pyhäkoulua. Raamatun tarinat ovat yleismaailmallisesti opettavaisia vaikka etiikan suhteen.

Vierailija
9/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on määritelty valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa, eikä asia ole päiväkodin henkilökunnan määriteltävissä.

Vanhempien näkemystä kunnioitetaan, ja jos vanhemmat niin toivovat, lapsi ei osallistu uskontokasvatukseen.

Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman voi lukea tästä kirjasta: Vasu: Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, toinen tarkistettu painos 2005

Ja tästä linkistä voi lukea valtioneuvoston päätöksen että "Valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma toimii kunnallisten, yksikkökohtaisten ja lapsikohtaisten varhaiskasvatussuunnitelmien pohjana" (suora lainaus). http://pre20031103.stm.fi/suomi/pao/julkaisut/kasvatus/varkasv.htm#2

Vierailija
10/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se uskonnollisesti (myös poliittisesti) sitoutumaton.

Vierailija
11/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarkoita etteikö varhaiskasvatussuunnitelma toteutuisi.

Toki ihan yleissivistykseen kuuluu tietää, miksi esim. joulua vietetään.

Vierailija
12/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheessä isä on ateisti ja äiti ei. Kumpikaan ei kuuluta kirkkoon eikä siis myöskään lapset. Olemme sopineet että lapselle ei tuputeta mitään vaan aikanaan voivat itse päättää mihin uskovat vai uskovatko ollenkaan. En siis halua että kukaan ulkopuolinen tulee sotkemaan tätä asiaa.

Vierailija
13/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilta oikeudet lukemattomiin uskontoihin. Onko oikein, että lapset eivät saa kuulla sadoista muista jumalista? Mitä jos lapsille kerrotaankin väärästä jumalasta, ja he joutuvat kadotukseen sen vuoksi, että heidät on kunnallisessa päivähoidossa opetettu uskomaan väärin?

Vierailija
14/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vie lapsensa tutustumaan valtakunnansalille? Vastausta odotellaan...

Vierailija
15/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa,mutta siirrättehän te muutkin "arvonne"lapsille.Miksi se on sallittua?Esim. opettaa ettei Jumalaa ole?!Tai että uskonnot on turhia?Miksi se on yhtään sen sallitumpaa ja sitäpaitsi se on nimenomaan tuputtamista,jos opettaa että uskontoja ei tarvita ja että Jumalaa ei ole.Oikeammin olisi sanoa,että itse en usko Jumalaan,mutta monet uskovat ja se on heille usein hyvä juttu.Että tutustu itse asiaan jos haluat.Lasta ei voi kasvattaa tyhjiössä!Vaikka kuinka välttäisit uskontoja,niin jotain muuta välität kuitenkin eteenpäin.Vaikkapa asenteellista ja ahdasmielistä suhtautumista uskonnollisiin ihmisiin.Tai sitä,että pitää haalia tavaraa ollakseen onnellinen ja kilpailla vaatteissa.Ja sitä,että launtai on tyhjän tuntuinen,jollei pääse shoppailemaan.Sisällä kumisee tyhjyys..

Vierailija
16/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ihan yleissivistykseen kuuluu tietää, miksi esim. joulua vietetään.

Aika harva suomalainen tietää joulun vieton historian. Joulua on juhlittu jo kauan ennen kristinuskoa, ja toisaalta kaikki kristityt eivät vieläkään juhli joulua.

"Joulu on vuosittainen, alkujaan talvipäivänseisausta merkitsevä juhla 25. joulukuuta, jota kristinuskon myötä ryhdyttiin juhlimaan Jeesuksen syntymän muistoksi.[1]

Sana joulu tulee alun perin ennen kristinuskoa vietetyn talvipäivänseisauksen juhlan muinaisgermaanisesta nimestä.[3] Joulu on yleinen perhejuhla eri puolilla maailmaa.[4]

Monet kansat ovat vanhoista ajoista viettäneet vuotuista juhlaa talvipäivänseisauksen aikoihin.[5] Esimerkiksi roomalaiset viettivät 17. ja 23. joulukuuta välisenä aikana keskitalven Saturnalia-juhlaa. Talvipäivänseisauksena 25. joulukuuta oli Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päivä.[4]"

Vierailija
17/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa,mutta siirrättehän te muutkin "arvonne"lapsille.Miksi se on sallittua?Esim. opettaa ettei Jumalaa ole?!Tai että uskonnot on turhia?Miksi se on yhtään sen sallitumpaa ja sitäpaitsi se on nimenomaan tuputtamista,jos opettaa että uskontoja ei tarvita ja että Jumalaa ei ole.Oikeammin olisi sanoa,että itse en usko Jumalaan,mutta monet uskovat ja se on heille usein hyvä juttu.Että tutustu itse asiaan jos haluat.Lasta ei voi kasvattaa tyhjiössä!Vaikka kuinka välttäisit uskontoja,niin jotain muuta välität kuitenkin eteenpäin.Vaikkapa asenteellista ja ahdasmielistä suhtautumista uskonnollisiin ihmisiin.Tai sitä,että pitää haalia tavaraa ollakseen onnellinen ja kilpailla vaatteissa.Ja sitä,että launtai on tyhjän tuntuinen,jollei pääse shoppailemaan.Sisällä kumisee tyhjyys..

se arvojen siirtäminen tapahtuu vanhempien toimesta, ei päiväkodin. Siirrä sinäkin ne arvosi kotona, ei siihen päiväkotia tarvitse.

Ja miksi monen kristityn suusta purkautuu tämä mantra siitä, että kaikki uskonnottomat ovat materialisteja? Onko se ainoa keino, jolla te pystytte selittämään uskonnottomuuden ja ateismin? Luuletteko te, että kun teillä on jumala, niin meidän muiden pitää korvata se "tyhjiö" jollakin?

Kyllä materialisteja on niin uskovissa kuin uskonnottomissakin. Minä en ole koskaan ollut materialisti, joten haukut nyt väärää puuta.

Vierailija
18/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa toki uskoa ihan mihin haluaa!

Se on onneksi täällä Suomessa mahdollistakin, ilman vainoja tai kivittämistä... Ristiretket...

Muta kai sitä voi päättää uskooko IHMISTEN kirjoittamaan kirjaan nimeltä raamattu, joka sinänsä aika uusi tuotos ja sitä noudattaa. No joo, kukin taplaa tyylillään. Joulun vieton ja muitakin juhliahan he ovat hienosti "omineet". Päiväkodeissä, jotka eivät ole seurakunnan tai yksityisiä, nin pyhäkouluja ei saa pitää. Ja hyvä niin.

Vierailija
19/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeammin olisi sanoa,että itse en usko Jumalaan,mutta monet uskovat ja se on heille usein hyvä juttu.Että tutustu itse asiaan jos haluat.

Tämän lisäksi on hyvä kertoa myös muista uskonnoista lapsille. Kristinusko on valtauskonto Suomessa, kun taas toisissa maissa valtauskontona on islam, hindulaisuus tai luonnonuskonnot. Uskonnot vaikuttavat ihmisten tapoihin ja ajatteluun.

Ei kai kukaan meistä oikeasti voi sanoa, mikä uskonto olisi oikea. Jokainen uskokoon tai olkoon uskomatta. Lapsen kuuluu saada tietoa eri uskonnoista ja myös uskonnottomuudesta.

Vierailija
20/45 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu päiväkodille. Erilaisista uskonnoista voi päiväkotikin kertoa, mutta uskonto on kodin asia.