Tuntuuko kaikista, että omat lapset ovat muita fiksumpia, v ai onko oikeasti "tyhmiä" lapsia
tai ainakin siis ajatelemattomia yksilöitä, joilla ei aina hissi mene ihan kotiin asti.
Minä ainakin olen vakuuttunut, että omat lapsemme kuuluvat fiksuimpaan 10 % joukkoon.
Toki pärjäävät koulussakin hyvin, mutta ennen kaikkea kyse on siitä, että osaa huomioida muut ja tajuavat abstraktimpikin asioita ja yhteyksiä. Lapsillamme on mielestäni myös muita parempi oikeudentaju.
Tälläkin viikolla meillä oli samanikäisiä lapsia kylässä, olivat 10 vuotiaita.
Olivat kiskoneet kärpäsiltä siipiä ja ihmettelivät kun omat lapsemme sanoivat että ei noin saa tehdä, kärpäset kituvat. Eivät kuulemma vieraat lapset tietäneet mitä kituminen tarkoitttaa, eivätkä noteerannut asiaa mitenkään, olankohtautuksella siis repivät eläimiltä siipiä.
Lapset juoksivat pihamaalla koristepensaiden välissä. Jostain syystä vieraat aina koristepesaiden kohdalle ottivat niistä tukea käsillään ja kohtelivat kaltoin pensaita ja kasveja. Kun niitä toruimme ja kerroimme, että ei saa nojata pensaisiin kun oksat lähtevät ja että pitää käsitellä varovaisemmin.
Kyllä siellä juosta voi, jos ei riko pensaita sanoimme.
Vieraat lapset olivat vain todenneet omille lapsillemme, että nyt ne aikuiset lähtivät pois, taas voi nojata ja repiä oksia kun ei "kukaan nää". Lapsemme olivat varsin pöyristyneitä tuollaisista kommenteista. Omat lapsemme ovat siis hieman alle 10 vuotiaita.
Tässä vain pari esimerkkiä tältä viikolta ja lisää olisi, mutta monet ovat sellaista "hienovaraista ajattelemattomuutta" jota on vaikea konkretisoida. Ne tilanteeet kuitenkin tunnistaa kun näkee (vai tunnistavatko kaikki). Siis sellaista pientä kiusaamista, toisen mustamaalaamista, oman edun tavoittelua, pakonomaista voittamista (säännöistä huolimatta) jne jne.
Minusta tuntuu, että suurin osa 10 vuotiaista on huonosti kasvatettua joukkoa, joille eivät elämän arvot ole kohdallaan.
Olen kyllä iloinen omien lapsieni puolesta. Varmasti pärjäävät elämässä, kunhan vaan ensin selviytyvät tästä "idiootti natiaisten" aikakaudesta. Siis tästä iästä jossa on pakotettu olemaan kaikkien kanssa samassa luokassa, eli ala ja yläkouluaika. Se on rankkaa aikaa omien lasteni kaltaisille. Muistan tämän omasta lapsuudestanikin.
Ja kyllä, muista itsekin olleeni lapsena hieman muita ajattelevaisempi ja fiksumpi. Olen ainakin älyllisesti kyllä pärjännyt lähes kaikkia lapsuuden ystäviäni paremmin, vaikka mihinkään "kultasuoneen" en olekaan iskenyt.
Lukioikäisinä alkavat sitten pikkuhiljaa jyvät erottumaan akanoista.
Mutta miten on, uskovatko kaikki vanhemmat omien lapsien olevat "erityisen älykkäitä" ja onko kyse vain äidinrakkauden antamasta harhasta, koska näin ei taida kuitenkaan olla.
Kommentit (68)
ne + opettavat lapsilleen, toiset toisia. Kaikissa ihmisissä on hyvät puolensa ja kaikissa huonot, mutta omia huonojansa on vaikeampi havaita vs. se, miten toiset suhtautuvat itselle tärkeisiin/niihin asioihin, jotka itse osaa hyvin.
Tiettyä älyllistä köyhyyttä on se, ettei edes usko, että itsellään tai omilla lapsillaan on myös ne heikot kohtansa.
Omat lapseni eivät ole valitettavasti aina kovin empatiakykyisiä, mutta tiedän silti, että toinen heistä on keskimääräistä älykkäämpi matemaattisesti. Toinen taas on sellainen happy-go-lucky-tyyppi, jolta kaikki hommat onnistuu, osaa kuunnella ohjeita ja on ns. helppo lapsi. Silti hän ei ole samalla tavalla huomattavan älykäs kuin veljensä, joka on myös epäsosiaalinen ja ujo, ja vaikuttaa siksi usein hankalalta ulkopuolisista. Epäilen siten ap:nkin kykyä arvioida näiden lastensa kavereiden varsinaista älykkyyttä.
antaa sen kuvan itsestään, että osaa kuvata ja nähdä lapsensa realistisesti - myös ilman niitä vaaleanpunaisia silmälaseja.
Niistä vaaleanpunaisista laseista on myös se haitta, ettei pysty kehittämään lapsissaan heidän huonoja puoliaan, koska ei yksinkertaisesti näe niitä.
Minusta tuntuu, että suurin osa ihmisistä on todella tyhmiä eikä osaa ajatella. Tekee juuri sitä mitä muutkin. Kulkee ostamassa merkkipaskaa ja elämänsisältö on näyttää joltakin, kalliilta, ja tuhlata rahaa ja kerätä sitä.
Nämä lapset jotka kotona sanovat että "kaikki katsovat bb:tä " ja kaikki sitä ja tätä. Näillä on yleensä yhtä idiootit vanhemmat. Jotka eivät vietä lasten kanssa aikaa vaan lapset ovat kaveriporukoissa ja joukossa tyhmyys tiivistyy.
tällä palstalla on joskus tullut hyvä mieli, kun huomaa että samanhenkisiä ihmisiä on olemassa jossain, ekologisesti ajattelevia joille retrokamppeissa kukkoilu ei ole elämän pääsisältö, vaan mikä tahansa vanhempi vaate käy. ja elektroniikkaa ja muuta romua ei tarvita.
Itse viihdyin kohtalaisen hyvin ikäisteni seurassa koulussa enkä muista kärsineeni kovinp aljon siitä ajasta, jolloin olin pakotettu olemaan samanikäisten kanssa. Mitä nyt sitten isompana jatkuva päänsärky, kun luokan pojat melusivat päivän ja jopa jalkapalloa pelattiin luokassa kesken oppitunnin joidenkin opettajien tunnilla.
Mutta en huomannut tuollaista ilkeyttä ja pahuutta mitä nyt aikuisena huomaan monissa lapsissa. Tosin olen huomannut että monet lapset ovat oikein nätisti omalla pihallaan, mutta heti kun tulevat toisten pihaan,tai sisälle, alkaa se varastelu, kaiken tavaran repminen ja huono käytös. Ei varota mitään, tutkitaan kaikki paikat jne. Kun taas omalla pihallaan näyttävät vaan leikkivän nätisti. Mutta tullessaan toisten pihaan tai sisälle eivät kykene keskittymään vaan kulkevat vaan paikasta paikkaan avaamassa, tutkimassa.
En tiedä miksi nykyään juorutaan ja mustamaalataan ja ollaan ilkeitä toisille. niin aikuiset kuin lapset.
koulutus taso on DI ja työtehtäväkin on keskiverto DI:tä vastuullisempi.
Onko naiiviutta se, että ottaa jonkun asian terävästi esiin ?
Vai mistä saat moisen ajatuksen.
En pidä itseäni naiivina lainkaan.
ap