Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko kaikista, että omat lapset ovat muita fiksumpia, v ai onko oikeasti "tyhmiä" lapsia

Vierailija
01.08.2010 |

tai ainakin siis ajatelemattomia yksilöitä, joilla ei aina hissi mene ihan kotiin asti.

Minä ainakin olen vakuuttunut, että omat lapsemme kuuluvat fiksuimpaan 10 % joukkoon.

Toki pärjäävät koulussakin hyvin, mutta ennen kaikkea kyse on siitä, että osaa huomioida muut ja tajuavat abstraktimpikin asioita ja yhteyksiä. Lapsillamme on mielestäni myös muita parempi oikeudentaju.

Tälläkin viikolla meillä oli samanikäisiä lapsia kylässä, olivat 10 vuotiaita.

Olivat kiskoneet kärpäsiltä siipiä ja ihmettelivät kun omat lapsemme sanoivat että ei noin saa tehdä, kärpäset kituvat. Eivät kuulemma vieraat lapset tietäneet mitä kituminen tarkoitttaa, eivätkä noteerannut asiaa mitenkään, olankohtautuksella siis repivät eläimiltä siipiä.

Lapset juoksivat pihamaalla koristepensaiden välissä. Jostain syystä vieraat aina koristepesaiden kohdalle ottivat niistä tukea käsillään ja kohtelivat kaltoin pensaita ja kasveja. Kun niitä toruimme ja kerroimme, että ei saa nojata pensaisiin kun oksat lähtevät ja että pitää käsitellä varovaisemmin.

Kyllä siellä juosta voi, jos ei riko pensaita sanoimme.

Vieraat lapset olivat vain todenneet omille lapsillemme, että nyt ne aikuiset lähtivät pois, taas voi nojata ja repiä oksia kun ei "kukaan nää". Lapsemme olivat varsin pöyristyneitä tuollaisista kommenteista. Omat lapsemme ovat siis hieman alle 10 vuotiaita.

Tässä vain pari esimerkkiä tältä viikolta ja lisää olisi, mutta monet ovat sellaista "hienovaraista ajattelemattomuutta" jota on vaikea konkretisoida. Ne tilanteeet kuitenkin tunnistaa kun näkee (vai tunnistavatko kaikki). Siis sellaista pientä kiusaamista, toisen mustamaalaamista, oman edun tavoittelua, pakonomaista voittamista (säännöistä huolimatta) jne jne.

Minusta tuntuu, että suurin osa 10 vuotiaista on huonosti kasvatettua joukkoa, joille eivät elämän arvot ole kohdallaan.

Olen kyllä iloinen omien lapsieni puolesta. Varmasti pärjäävät elämässä, kunhan vaan ensin selviytyvät tästä "idiootti natiaisten" aikakaudesta. Siis tästä iästä jossa on pakotettu olemaan kaikkien kanssa samassa luokassa, eli ala ja yläkouluaika. Se on rankkaa aikaa omien lasteni kaltaisille. Muistan tämän omasta lapsuudestanikin.

Ja kyllä, muista itsekin olleeni lapsena hieman muita ajattelevaisempi ja fiksumpi. Olen ainakin älyllisesti kyllä pärjännyt lähes kaikkia lapsuuden ystäviäni paremmin, vaikka mihinkään "kultasuoneen" en olekaan iskenyt.

Lukioikäisinä alkavat sitten pikkuhiljaa jyvät erottumaan akanoista.

Mutta miten on, uskovatko kaikki vanhemmat omien lapsien olevat "erityisen älykkäitä" ja onko kyse vain äidinrakkauden antamasta harhasta, koska näin ei taida kuitenkaan olla.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten itsetunnon kannalta on hyvä, jos vanhemmat pitävät heitä keskivertoa älykkäämpinä, mutta rehellisyyden nimissä fiksutkin aikuiset ovat melko jäävejä arvioimaan omien lastensa älykkyyttä. Kyse on usein esim. erilaisista tavoista toimia ja kommunikoida, jos oma lapsi tuntuu ymmärtävän tai käyttäytyvän paremmin.

mutta onko perheillä eri arvoje eläinten tai kasvien tuhoamisen osalta. Siltä osin ei varmasti suomessa ole niin suurta kulttuurista tai "perhekulttuurista" eroa, että eioltaisi samalla lähtöviivalla.

Siitäkin huolimatta lastemme ystävät tuntuvat "ajattelemattomilta". Vai mistä sen voi tunnistaa, mikä on ajattelematomuutta/ymmärtämättömyttä tai perheiden kulttuurieroja.

En ehkä osaa arvioida lasteme älykkyyttä, mutta käytäksen toki huomaan. Huomaan myös sen, etä omat lapsemme ovat monesti varsin pöyristyneitä ystäviensä tavoista ja kovaäänisistä väliintuloista, suoranaisesta röyhkeydestä.

Kai on asioita, jotka ovat kaikille samoja normeja eivätkö vain perhekohtaisesti arvostettavia.

Mutta siis, pitävätkö kaikki omia lapsiaan älykkäinä vai huomaavatko ja tunnistavatko ja tunnustavatko huono käytöksen.

Tunnustavatko, että eivät osa kasvattaa lapsiaan vai tunnustavatko, että lapsensa ovat huonosti vastaanottavaisia.

Vierailija
42/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kavereita, jotka repivät siipiä kärpäsiltä, mutta enpä kyllä haluaisi heidän leikkivät teidänkään lasten kanssa. Kuulostat ap yököttävän omahyväiseltä, kun leuhkit lastesi empaattisuudella! Hyh, muistan kuinka jo lapsena minua ärsytti tuollaisten perheiden kakarat, jotka olivat kilttejä ja hyväkäytöksisiä ja sinisilmäisiä elämän suhteen. JA pitivät aina itseään kaikkia muita parempina. Kotoa opetettu sellainen ajattelu.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos ap:n lapset ovat järkyttyneitä ikätoveriensa tavoista, niin eivät he hirveä fiksuilta vaikuta, pikemminkin sopeutumattomilta. Tietysti hyvä etteivät tee pahoja, mutta kasvatuksessa tai lasten kyvyissä on jotain pielessä, jos lapset ovat jatkuvasti hämmennyksissä ikätovereittensa käytöksestä.

Vierailija
44/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän empatia ja kiltteys oli minkään sortin älykkyyttä. Kyllähän monet älyllisesti kehitysvammaiset ovat kilttejä ja empaattisia. Mun mielestä älykkyydestä puhuttaessa puhutaan näistä eri osa- alueista kuten matemaattisesta, kielellisestä jne älykkyydestä. Fiksu käytös (ei kiusaa, on kohtelias jne) sinänsä onnistuu tyhmältäkin ihmiseltä. Toki on hyvä, että ap:n lapset osaavat käyttäytyä, mutta minusta se ei kerro mitään heidän älykkyydestään. Vaikka he voivat toki olla älykkäitäkin. Suurin osa lapsista ei varmastikaan eläimiä rääkkää, ei voi vetään mitään johtopäätöksiä muutaman tuollaisen vieraan takia.

Vierailija
45/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ap:n kaltaiset asiat kyllä hallitsee hvyin, on kiltti, ei kiusaa eläimiä, kysyy moneen asiaan luvan, on nokkela matematiikassa, MUTTA on nyt 8v ja oppi ajamaan pyörällä vasta 6v,

uida osaa vain 8m,

ei osaa sukeltaa pohjaan,

ei osaa r-kirjainta,

on ujo ei vastaa aina aikuisten kysymyksiin,

lukemaan oppi 1. keväällä

on juoksukilpailussa luokkansa toiseksi viimeinen

nyhjää välillä lahkeessa kiinni, ei ole reipas

itki kun meni 1.luokalle, muut ei itkeneet.

Mutta toisaalta, voiko lapsia vielä tässä iässä jaotella tyhmiin ja fiksuihin.

Vierailija
46/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos ap:n lapset ovat järkyttyneitä ikätoveriensa tavoista, niin eivät he hirveä fiksuilta vaikuta, pikemminkin sopeutumattomilta. Tietysti hyvä etteivät tee pahoja, mutta kasvatuksessa tai lasten kyvyissä on jotain pielessä, jos lapset ovat jatkuvasti hämmennyksissä ikätovereittensa käytöksestä.

että älykäs ihminen sopuetuu kauheuksiin. Mitä älykkäämpi sitä hienompaa ja sitä välilnpitämättömämmin hän suhtautuu sotaraiskauksiin ja vastaaviin tekoihin.

Tuoko on älykästä. Lienee älykkäämpää havainnoida väärtä teot ja reagoida niihin. Eikö.

Mutta hieman toisenlaista keskustelua kaipasin, vain muutama kirjoitus vastaa kysymykseeni, jonka siis kaiketi kirjoitin niin huonosti, että muut eivät sitä tajua.

ap

Vierailija
47/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Howard Gardner / Kahdeksan erilaista älykkyyden lajia:

Kielellinen älykkyys

Matemaattis-looginen älykkyys

Musiikillinen älykkyys

Avaruudellinen ja visuaalinen älykkyys

Liikunnallinen älykkyys

Intrapsyykkinen älykkyys

Interpsyykkinen älykkyys

Luonnon ymmärtämisen älykkyys

Vierailija
49/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käytöstavat ovat ilman pakkoa noudatettavia käyttäytymisen malleja, jotka osoittavat henkilön olevan kohtelias, sivistynyt ja itsensä hallitseva. Ne ovat lakien kaltaisia siinä mielessä, että ne ohjaavat ihmisen käytöstä, mutta niiden rikkominen ei johda muuhun rangaistukseen kuin yleiseen paheksuntaan. Käytöstavat ovat eräs tyyppi normeista. Käytöstavat vaihtelevat voimakkaasti kulttuurista toiseen. "

Vierailija
50/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei liity älyyn. Se liittyy tunteisiin, moraaliin ja etiikkaan ja kulttuurin normeihin. Etkö tiedä mitä sana älykkyys merkitsee?

Vaikuttaa siltä, että olet saanut lapsiisikin jo pienestä pitäen ajettua maailman kauheuksia taivastelevan "hyvän ihmisen" tyylin, jossa voivotellaan sitä kun kaikki ihmiset on niin pahoja paitsi minä itse, joka olen kauhuissani kärpäsistä ja sotaraiskauksista.

Vierailija
51/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olemme paljon mieluummin "omahyväisiä" kuin aivottomia idiootteja, joilla ei ole käytöstapoja eikä yhtään järjellistä ajatusta, ei tarvetta tiedonsaantiin eikä sen antamiseen. Kyllä, olen tuntenut paljon lapsia, jotka kiduttavat eläimiä, eivät ymmärrä puhetta, eivät osaa tuottaa puhetta tai tekstiä, joiden kotona ei lueta kirjoja eikä välitetä paskaakaan mistään mitä maailmassa tapahtuu, ja lapset on kasvatettu samanlaisiksi zombeiksi. Ei välitetä mitä syödään, ei osata ajatella, ei kysyä miksi, eikä siellä nupissa vaan liiku mitään, luetaan korkeintaan AkuAnkkoja eikä lapset tiedä mitä kirjoilla tehdään, eivätkä osaa keskustella, nähdä syy-seuraus suhteita tms.. Ja näitä on paljon.

Omat lapseni olen kasvattanut ajattelemaan omilla aivoillaan, kunnioittamaan muita ihmisiä ja kaikkia eläimiä, seuraamaan maailman tapahtumia, arvostamaan historiaa, luontoa, taidetta ja kulttuuria, jne. Olen köyhä yh, ja aika usein lasten ollessa pieniä hämmästellyt samoja asioita kuin ap. Lukioiässä muksut hämmästelivät, kuinka sivitymättömiä monet saman ikäiset ovat, eivät tiedä perusasioita maailmasta (mitä haittaa on ilmaston lämpenemistä, missä on Peru, kuka on Nelson Mandela jne). Mutta he EIVÄT ylenkatso kavereitaan, joilla on vähän aukkoja asioissa, vaan neuvovat ja selittävät jos tarvitsee, lainaavat hyviä kirjoja heille jne. Kaikilla on mahdollisuus sivistyä, jos ei lapsena, niin ehkä isompana, kun tuttavapiiri laajenee siitä omasta perheestä...

Vierailija
52/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu, että lapseni on fiksumpi kuin monet tämän palstan aikuisista.

Ei katso asioita mustavalkoisesti, osaa ottaa toiset huomioon, on kohtelias eikä hauku ketään heidän mielipiteidensä vuoksi.

Vierailija
53/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuo oikeudentaju on ainakin monelta muulta lapselta (ja aikuiselta) hukassa. Meillä sitä tuntuu olevan.

Ja tuo siipien kiskominen, kumma kun lapsen oma vanhempi ei reagoi siihen mitenkään.

Vierailija
54/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olemme paljon mieluummin "omahyväisiä" kuin aivottomia idiootteja, joilla ei ole käytöstapoja eikä yhtään järjellistä ajatusta, ei tarvetta tiedonsaantiin eikä sen antamiseen. Kyllä, olen tuntenut paljon lapsia, jotka kiduttavat eläimiä, eivät ymmärrä puhetta, eivät osaa tuottaa puhetta tai tekstiä, joiden kotona ei lueta kirjoja eikä välitetä paskaakaan mistään mitä maailmassa tapahtuu, ja lapset on kasvatettu samanlaisiksi zombeiksi. Ei välitetä mitä syödään, ei osata ajatella, ei kysyä miksi, eikä siellä nupissa vaan liiku mitään, luetaan korkeintaan AkuAnkkoja eikä lapset tiedä mitä kirjoilla tehdään, eivätkä osaa keskustella, nähdä syy-seuraus suhteita tms.. Ja näitä on paljon.

Omat lapseni olen kasvattanut ajattelemaan omilla aivoillaan, kunnioittamaan muita ihmisiä ja kaikkia eläimiä, seuraamaan maailman tapahtumia, arvostamaan historiaa, luontoa, taidetta ja kulttuuria, jne. Olen köyhä yh, ja aika usein lasten ollessa pieniä hämmästellyt samoja asioita kuin ap. Lukioiässä muksut hämmästelivät, kuinka sivitymättömiä monet saman ikäiset ovat, eivät tiedä perusasioita maailmasta (mitä haittaa on ilmaston lämpenemistä, missä on Peru, kuka on Nelson Mandela jne). Mutta he EIVÄT ylenkatso kavereitaan, joilla on vähän aukkoja asioissa, vaan neuvovat ja selittävät jos tarvitsee, lainaavat hyviä kirjoja heille jne. Kaikilla on mahdollisuus sivistyä, jos ei lapsena, niin ehkä isompana, kun tuttavapiiri laajenee siitä omasta perheestä...

sanoo Ap.

Tämän tapaisia asioita olisin voinut aloituksen kirjoittaa, jos olisin osannut.

Olen kasvanut aikuiseksi ja havainnut että osa lapsuuden ystävistä vähät välittävän Nelson Mandelan tekosista.

Nyt kun olen itse pienten lasten vanhempi, niin katsoo lapsuutta toisin silmin kuin 30 vuotta sitten. Mutta lienevät maailman pelisäännöt edelleen samat.

ap

Vierailija
55/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän kysymykseen ihan asiallisesti, mutta ketjun luettuani en viitsikään. Ap sinä omalla kirjoituksellasi tuot esille vastauksen. Kyllä, sinäkin nostat juuri omat lapsesi kohtuuttoman paljon muiden yläpuolelle ja näet asioita kovin kapeasti vain heidän osaamiensa asioiden näkökulmasta. Ja taidat vielä itseäsikin vähän nostella jossain ketjun vaiheilla. Ja ei, kaikki eivät ajattele noin.

- kahden ihanan (toinen vähintään keskivertoälykäs ja toinen enemmänkin taiteellinen) ja kohtuullisen hyväkäytöksisen lapsen äiti

Vierailija
56/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnut jotenkin naiivilta.

Vierailija
57/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, jos on ollut huonosti menestyvä koulussa, ei voi "seota" aikuisiällä. Hauska juttu:D

T: Kymppejä saanut sekopää

Vierailija
58/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina auta vaikka kuinka kasvattaisi, jos ei ole kapasiteettia ottaa vastaan kasvatusta.

Kapasiteetti ottaa vastaan kasvatusta ei kuitenkaan mielestäni liity lapsen älykkyyteen vaan pikemminkin temperamenttiin tai luonteeseen. Tai jopa päinvastoin: älykkyyteen kuuluu keskimääräistä vahvempi kyseenalaistaminen, joten ehkä juuri ne älykkäät lapset pistävät kasvattajansa koville? Who knows.

Ap:nä olisin kuitenkin tosi ylpeä omista lapsistani, sillä nimenomaan vahva oikeudentaju, empaattisuus, kyky tehdä hyvää ja niin edelleen ovat ominaisuuksia, joilla lapset tekevät maailmasta hieman nykyistä paremman.

Vierailija
59/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän omia lapsiani sekä älykkäinä että monesti sellaisina, joita ap kutsuu ajattelemattomiksi. Varsinkin vanhin on ehdottomasti sekä älykäs että "ajattelematon".

Älykkyys näkyy huomattavasti ikätasoa vahvempina kielellisinä ja matemaattisina kykyinä, argumentointitaitoina, abstraktin ajattelun kykynä, jne.

Älyttömyyksiin puolestaan kuuluu se, että kaikkea on - lukemattomista kielloista huolimatta - kokeiltava itse heti tilaisuuden tullen. Tämä koskee erityisesti kaikkea vaarallista (lääkkeet, tulitikut, korkealla aidalla tasapainoilu...) ja teknistä (mitä löytyy puhelimen sisältä, kuinka tietokone toimii, entäs uuni, mikro, kuinka leivotaan leipä... Ärsyttävää, mutta tulkitsen tämän itse pikemminkin merkiksi älykkyydestä kuin tyhmyydestä - uteliaisuudeksi ja valtavaksi tiedonhaluksi.

Keskimmäinen on mielestäni älykäs, mutta ei samalla tavalla silmiinpistävästi kuin esikoinen. Hänellä on omat erikoislahjakkuutensa, mutta tuo suunnaton uteliaisuus ja sen tuottamat lieveilmiöt puuttuvat. Nuorimmasta en vielä osaa sanoa.

Meillä molemmat aikuiset ovat olleet näitä kympin oppilaita, nykyisin akateemisesti koulutettuja ja työelämässä menestyneitä. Kotona kannustamme lapsiamme kriittiseen ajatteluun, kyseenalaistamiseen, näkemään asioista muutakin kuin sen yhden puolen, perustelemaan mielipiteensä, jne. Toki tämä vaikuttaa lapsiin ja saa heidät puhumaan ja käyttäytymään tavalla, joka minusta tuntuu samanikäisiä älykkäämmältä :-)

Vierailija
60/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan puutarhanhoitoa ja ei meillä mitään fiksuja poikia ei ole, mutta osaavat varoa pensaita ja peronnoja, koska niitä piha täynnä.

Poikien kaverit ei osaa, koska heillä ei ole pihassa muuta, kuin nurmikko.

Musta kaikista lapsista löytyy vikaa, vaikka omat vanhemmat ei niitä vikoja huomaa.

Monesti vilkkaat ei osaa olla, koska he eivät vilkkaudessaan edes tajua osata käyttäytyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi