Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko kaikista, että omat lapset ovat muita fiksumpia, v ai onko oikeasti "tyhmiä" lapsia

Vierailija
01.08.2010 |

tai ainakin siis ajatelemattomia yksilöitä, joilla ei aina hissi mene ihan kotiin asti.

Minä ainakin olen vakuuttunut, että omat lapsemme kuuluvat fiksuimpaan 10 % joukkoon.

Toki pärjäävät koulussakin hyvin, mutta ennen kaikkea kyse on siitä, että osaa huomioida muut ja tajuavat abstraktimpikin asioita ja yhteyksiä. Lapsillamme on mielestäni myös muita parempi oikeudentaju.

Tälläkin viikolla meillä oli samanikäisiä lapsia kylässä, olivat 10 vuotiaita.

Olivat kiskoneet kärpäsiltä siipiä ja ihmettelivät kun omat lapsemme sanoivat että ei noin saa tehdä, kärpäset kituvat. Eivät kuulemma vieraat lapset tietäneet mitä kituminen tarkoitttaa, eivätkä noteerannut asiaa mitenkään, olankohtautuksella siis repivät eläimiltä siipiä.

Lapset juoksivat pihamaalla koristepensaiden välissä. Jostain syystä vieraat aina koristepesaiden kohdalle ottivat niistä tukea käsillään ja kohtelivat kaltoin pensaita ja kasveja. Kun niitä toruimme ja kerroimme, että ei saa nojata pensaisiin kun oksat lähtevät ja että pitää käsitellä varovaisemmin.

Kyllä siellä juosta voi, jos ei riko pensaita sanoimme.

Vieraat lapset olivat vain todenneet omille lapsillemme, että nyt ne aikuiset lähtivät pois, taas voi nojata ja repiä oksia kun ei "kukaan nää". Lapsemme olivat varsin pöyristyneitä tuollaisista kommenteista. Omat lapsemme ovat siis hieman alle 10 vuotiaita.

Tässä vain pari esimerkkiä tältä viikolta ja lisää olisi, mutta monet ovat sellaista "hienovaraista ajattelemattomuutta" jota on vaikea konkretisoida. Ne tilanteeet kuitenkin tunnistaa kun näkee (vai tunnistavatko kaikki). Siis sellaista pientä kiusaamista, toisen mustamaalaamista, oman edun tavoittelua, pakonomaista voittamista (säännöistä huolimatta) jne jne.

Minusta tuntuu, että suurin osa 10 vuotiaista on huonosti kasvatettua joukkoa, joille eivät elämän arvot ole kohdallaan.

Olen kyllä iloinen omien lapsieni puolesta. Varmasti pärjäävät elämässä, kunhan vaan ensin selviytyvät tästä "idiootti natiaisten" aikakaudesta. Siis tästä iästä jossa on pakotettu olemaan kaikkien kanssa samassa luokassa, eli ala ja yläkouluaika. Se on rankkaa aikaa omien lasteni kaltaisille. Muistan tämän omasta lapsuudestanikin.

Ja kyllä, muista itsekin olleeni lapsena hieman muita ajattelevaisempi ja fiksumpi. Olen ainakin älyllisesti kyllä pärjännyt lähes kaikkia lapsuuden ystäviäni paremmin, vaikka mihinkään "kultasuoneen" en olekaan iskenyt.

Lukioikäisinä alkavat sitten pikkuhiljaa jyvät erottumaan akanoista.

Mutta miten on, uskovatko kaikki vanhemmat omien lapsien olevat "erityisen älykkäitä" ja onko kyse vain äidinrakkauden antamasta harhasta, koska näin ei taida kuitenkaan olla.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitus lähti osittain löiikkeellä siitä syystä, että tuttujen lasten kanssa on pelattu ja huomattiin että pari muutakin oli kanssani samoilla linjoilla.

En siis ollut ainoa havainnon tekijä.

Mikä minusta tekee niin epäluotettavan, että sitä pitää lähteä arvostelemaan sen sijaan, että keskityttäisiin itse aloitukseen ja sen sisältöön ?

Joku tulee vielä tekemään gradun, ehkäpä jopa väitöskirjan av palstan keskusteluiden sisällöstä.

ap

Vierailija
2/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapset ovat kohtuullisen fiksuja ja ainakin osaavat käytöstavat paremmin kuin suurin osa kavereistaan. Ovat myös kaikki hyvin oikeudenmukaisia. Kaksi vanhinta pärjää hyvin koulussa ja myös kavreiden kanssa. Molempien opettavat kehuvat lapsiamme sosiaalisesti taitaviksi ja ystävällisiksi kaikille. Kuopustakin kehutaan päiväkodissa jatkuvasti.

Musikaalista lahjakkuutta ei tosin ole kellään meidän lapsista, mutta en pidä sitä kovin pahana "puutteena" :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltä, että teidän joukkonne lapset ovat älykkäämpiä kuin ketkään muut lapset, eikä teidän lapsillanne ole mitään heikkoja kohtia. Sinä siis todistat juuri sen, että te nimenomaan katsotte omia lapsianne vähän ruusunpunaisten lasien läpi.

Minullakin on toinen lapsi kohtuullisen älykäs, toinen taas todella hyvätapainen, mutta en missään vaiheessa edes uneksi, että he olisivat kumpikaan taidoissaan mitenkään kaikkia muita lapsia parempia. On olemassa huomattavasti minun lapsiani huonommin käyttäytyviä, heidän toimintansa ärsyttää joskus, mutta on myös varmasti monia minun lapsiani fiksummin toimivia.

Vierailija
4/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin uskon, että sinä olet aidon rehellisesti sitä mieltä, että sinä ja lapsesi ovat kaikkia muita fiksumpia.

Mutta jos olet älykäs, niin lue omat viestisi objektiivisin silmin. Yritä ihan oikeasti asettua lukijan asemaan ja lue, miltä tekstisi näyttää.

Vierailija
5/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta Ap ei ainakaan ajattele, että lapsemme olisi vailla heikkouksia.

Kummastelenkuitenkin joidenkin lasten käyttäytymistä asioissa jotka tuntuvat minusta oudoilta, kuten olenkirjoittanut.

Eikä minua ensisijaisesti heilauta se, onko lapsemme muita älykkäämpiä ja jos ovat niin miten paljon.

Mutta pitävätkö nekin vanhemmat nitä lapsiaan älykkäinä ja fiksuina, jotka repivät eläimiä ja katkovat naapurien pensaita jne. Nuo nyt esimerkkeinä joihin törmäsimme.

Vai onko niin, että lapset piilottavat tapojaan vanhemmiltaan ja "pölhöilevät" siten vieraiden edessä ?

ap

Vierailija
6/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeaa tekemään / alkaa tehdä.

Vierailija
7/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin uskon, että sinä olet aidon rehellisesti sitä mieltä, että sinä ja lapsesi ovat kaikkia muita fiksumpia.

Mutta jos olet älykäs, niin lue omat viestisi objektiivisin silmin. Yritä ihan oikeasti asettua lukijan asemaan ja lue, miltä tekstisi näyttää.

jos et halua keskustella aiheesta vaan kirjoittajasta.

Voit vaikka aloittaa uuden aloituksen, jossa vittuilet kaikille itsellesi vastenmielisille aloittajille.

Tuollaisia kirjoituksia en kaipaa lainkaan, en tähän enkä muihinkaan keskusteluihin.

ap

Vierailija
8/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaikka aloittaa uuden aloituksen, jossa vittuilet kaikille itsellesi vastenmielisille aloittajille.

Tuollaisia kirjoituksia en kaipaa lainkaan, en tähän enkä muihinkaan keskusteluihin.

ap

Tämänkin kirjoittajan todellinen luonne paljastui. Onpa se ihanaa kun on tuota empatiakykyä ja älykkyyttä.

Vierailija
9/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muihin ikäisiin verrattuna, mutta luulen että vaikutelma syntyy siitä, että ovat sulkeutuneempia ja onnettoman oloisia. Eivät siis ole huolettomia ja naiveja.

Vanhempi heistä on ikäistään "tyhmempi" useimmissa asioissa. Se on ongelma, koska hän on riittävän fiksu tajutakseen heikkoutensa. Se saa häntä hakemaan kompensaatiota isottelusta. Lisäksi hän on täysin markkinavoimien = mainosten vietävissä, hän uskoo siihen että hänen ei ikinä tarvitse tehdä mitään, jostain vielä tulee se lottovoitto. Siksi ei tarvitse suunnilleen edes opetella lukemaan, koska h®an kyllä jotenkin konstii.

Vierailija
10/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

moinen sana tulee monesti sellaiselle mieleen, joka sitä itse harrastaa.

Minä olen yrittänyt kertoa sinulle, että vaikka lapsesi onnistuikin noissa esimerkkisi tilanteissa käyttäytymään paremmin kuin muut lapset, silti sinunkin teksteistäsi paistaa se ekassa viestissäsi mainittu harhaisuus omien lasten kyvyistä.

Sitä en osaa sanoa, näkevätkö näiden huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmat heidät realistisesti vai harhaisesti. Meitä vanhempia kun löytyy niin moneen junaan

Vierailija
11/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Tämänkin kirjoittajan todellinen luonne paljastui. Onpa se ihanaa kun on tuota empatiakykyä ja älykkyyttä.

Kai huomasit, että keskustellaan lapsista eikä vanhemmista.

Mitä sitten oletit, jos tuo jotain sinulle paljasti, oletko nyt kovin pettynyt ?

ap

Vierailija
12/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

moinen sana tulee monesti sellaiselle mieleen, joka sitä itse harrastaa.

Minä olen yrittänyt kertoa sinulle, että vaikka lapsesi onnistuikin noissa esimerkkisi tilanteissa käyttäytymään paremmin kuin muut lapset, silti sinunkin teksteistäsi paistaa se ekassa viestissäsi mainittu harhaisuus omien lasten kyvyistä.

Sitä en osaa sanoa, näkevätkö näiden huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmat heidät realistisesti vai harhaisesti. Meitä vanhempia kun löytyy niin moneen junaan

Moinen sana tulee monesti sellaiselle mieleen jne... mutta miten se minuun liittyy. Yritätkö vihjata jotain, joka on täysin ulkona aiheesta.

Eli jos olet tuolla asenteella, niin älä kirjoittele mitään. En vihjaa vaan sanon suoraan että älä kirjoittele kiitos.

Antisi tälle ketjulle on miinusmerkkinen.

ap

Vierailija
13/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moinen sana tulee monesti sellaiselle mieleen jne... mutta miten se minuun liittyy. Yritätkö vihjata jotain, joka on täysin ulkona aiheesta.

Eli jos olet tuolla asenteella, niin älä kirjoittele mitään. En vihjaa vaan sanon suoraan että älä kirjoittele kiitos.

ap

Sinäkö se määrittelet mikä on kunkin viestin anti millekin ketjulle? Enpä ole ennen törmännyt noin omahyväiseen asenteeseen edes tällä palstalla.

P.S. En kirjoittanut viestiä, johon ap vastasi, mutta pakko oli kommentoida, koska ap:n asenne tuntuu olevan suhteellisen tuomitseva ja ylenkatseinen. Pakko epäillä, että olisiko hänellä vähän samaa asennetta myös niihin parjattuihin lapsien kavereihin?

Vierailija
14/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kavereiden lapsia seuranneena huomaan itse ajattelevani jostakusta lapsesta jossain vaiheessa, että onpa se huonotapainen/ärsyttävä, ja sitten taas puolen vuoden päästä sama lapsi on tosi suloinen. Ja välillä mietin, että nyt tällä hetkellä joku ehkä ajattelee, että onpa oma tyttöni tosi rasittava - koska hänellä on samoja taipumuksia, jotka ärsyttivät kaverin lapsessa aikanaan. Mutta oman lapsen kohdalla sen näkee laajemmassa kontekstissa ja kuitenkin lasta rakastaa ja tietyllä tavalla näkee älykkyytenä sellaista mitä toinen ei näkisi.

Toisissa lapsissa on siis ärsyttänyt esim. heidän kova huomionhakunsa tai "huonotapaisuutensa" tyyliin, itkevät kunnes saavat haluamansa, puhuvat vanhempien päälle jne.

Mutta nämä nyt eivät niinkään koske älykkyyttä kuin käytöstä, ja mielestäni kyllä oma lapseni on silmissäni erityinen.

Vierailija
15/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sinäkö se määrittelet mikä on kunkin viestin anti millekin ketjulle? Enpä ole ennen törmännyt noin omahyväiseen asenteeseen edes tällä palstalla.

P.S. En kirjoittanut viestiä, johon ap vastasi, mutta pakko oli kommentoida, koska ap:n asenne tuntuu olevan suhteellisen tuomitseva ja ylenkatseinen. Pakko epäillä, että olisiko hänellä vähän samaa asennetta myös niihin parjattuihin lapsien kavereihin?

niin siitä vaan. Mutta kyllä tuossa muutama kirjoiteelija vetäisi vastausket niin lipan alta että.

Pätee se vanha sanonta, että jos ei voi sanoa mitään rakentavaa on parempi olla hiljaa.

Itse ainakin aloittaja kaipaan kirjoituksia aiheesta, eikä siten, että lähdetään heittelemään aiheen ulkopuolelta mitä sattuu omia arvauksia ja ap:hen kohdistuvia mielikuvia ym ym.

ap

Vierailija
16/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 kertaa niin saan siitä aina irti samat asiat.

Ap uskoo, että hänen lapsensa ovat älykkäimpien lasten joukossa. Kaikkien muiden lapset ovat vähemmän älykkäitä. Sitten hän haluaa tietää, että olemmeko me muut - näiden vähemmän älykkäiden lasten vanhemmat - myös omista lapsistamme sitä mieltä, että he ovat maailman älykkäimpiä.

Ja tästä pitäisi sitten rakentavasti keskustella. Moni on näköjään yrittänytkin, mutta...

Vierailija
17/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti, että ihmisen kuvitelma siitä, että on muita älykkäämpi, on juuri tyypillinen keskinkertaisuuden merkki.

Mene ja tiedä.

Ap on omahyväisyydessään suunnilleen Timo T.A. Mikkosen tasoa, joten kyseessä lienee provo.

Vierailija
18/68 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sanon ääneen vain huomaamani hyvät asiat. Niin lapselle itselleen kuin puhuessani hänestä muille.

Minut kasvatettiin korostaen vikoja ja puutteita "jottei tulisi ylpeä". Lapseni saavat saada itsetunnon ja terveen minäkuvan.

(Kerran aikuisena totesin äidilleni että itserakkaalla ihmisellä on sentään aina yksi joka rakastaa ja arvostaa häntä, eipä osannut vastata mitään)

Vierailija
19/68 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastanneet toisiaan, mutta menköön...

Mutta siis en mä kuvittele että mun lapseni olisivat mitenkään superfiksuja. Sekä mieheni että minä olemme testatusti huomattavasti keskimääräistä älykkäämpiä, mutta emme ole mitenkään järin hyviä kasvattajia, eikä älykkyys periydy kovin hyvin ihan vain geenien kautta.

Lapsemme ovat ihania, mutta täytyy sanoa että olin vähän yllättynyt ettei esikoinen oppinut lukemaan nelivuotiaana. En tiedä olisiko minun pitänyt tehdä asialle jotain, kuvittelin kai että fiksu lapsi oppii sen joka tapauksessa tuossa iässä.

Vierailija
20/68 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme ovat ihania, mutta täytyy sanoa että olin vähän yllättynyt ettei esikoinen oppinut lukemaan nelivuotiaana. En tiedä olisiko minun pitänyt tehdä asialle jotain, kuvittelin kai että fiksu lapsi oppii sen joka tapauksessa tuossa iässä.

Miten joku voi odottaa, että älykäskään lapsi tuosta vaan oppisi jossain tietyssä iässä lukemaan? Kai kaikki älykkäät tietävät, että vaihtelu herkkyyskausissa on suurta ja jokainen oppii silloin, kun on sen aika? Toiset itsenäisemmin kuin toiset.

Meilläkin on kaksi keskimääräistä älykkäämpää vanhempaa. Yllätyimme, kun molemmat lapsemme oppivat 4-vuotiaana lukemaan omin avuin. Ovat kai niin fiksuja :-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä