2,5-vuotias ei nuku ilman tissiä - AUTTAKAA!
Lapsemme on kohta 2,5 eikä vieläkää osaa nukahtaa ilman tissiä. Ennen kuin alat moralisoimaan, lue:
- Lapsi on ollut vauvasta asti tosi "hankala". Koliikki tms. huuto kesti kuukausia ja vauva heräili 6 kk asti noin 10-20 kertaa yössä. Nykyään herää "enää" noin 6 krt.
- Unikoulut on pidetty ja unilääkärillä käyty. Näistä ei ole ollut juurikaan hyötyä. Kolme kertaa on yritetty unikoulua: joka kerta näyttää aluksi hyvältä; lapsi saattaa nukkua pari yötä aika hyvinkin mutta sitten palataan hiljalleen takaisin heräämisiin. Kun olen pari viikkoa herännyt joka yö puolen tunnin välein kanniskelemaan karjuvaa lasta, en enää jaksa, vaan annan tissiä.
- Lapsen isästä ei valitettavasti ole juuri hyötyä, hänelle omat yöunet, harrastukset ym. tärkeämpiä. Muutakaan tukea ei ole saatavilla kuin satunnaisesti.
Yöllä ei kelpaa mikään muu kuin tissi, ei maitopullo, ei rauhoittelu, ei tutti. Lapsi jaksaa karjua vaikka 4 tuntia, ellei saa tissiä.
En kaipaa vastauksia tyyliin "miksi imetät noin isoa". Valinta ei ole minun.
Kommentit (82)
Minä jostain imetysystävällisiltä sivuilta luin, että äidinmaito ei olisi niin paha hampaille (yölläkään). Tuntuu, että ehkä se on semmoista neuvolan ym pelottelua vaan. Meidän esikoinen nyt 5v., mahtavat hampaat, sai vielä 2,5v. iässä monta kertaa yöllä maitoa. En olisi huolissani siitä. Mutta ota ihmeessä selvää lisää, jos se mietityttää pahasti :)
Katsotaanpas vaan, varmasti on neuvolan ja imetystuen neuvot _hieman_ toisistaan poikkeavat! :)
ei osaa nukahtaa yöunille ilman tissiä ja heräilee öisin. Erityisesti aamuyöstä levoton ja on oikeastaan klo 05-07 koko ajan tissillä. Päiväimetystä en vielä haluaisi lopettaa mutta yöimetyksen ja nukahtamistavan. Erityisesti mua mietityttää ja kauhistuttaa yöimetyksen vaikutus hampaisiin.
Neuvolasta ehdotettiin, että tyttö laitetaan omaan sänkyyn ja sanotaan esim. "hyvää yötä, kaikki hyvin, äidillä on vielä hommia", jätetään huoneen ovi raolleen ja mennään pois. Ollaan normaalisti viereisessä huoneessa ja lapsi kuulee, ettei ole yksin. Jos ja kun itkee, mennään katsomaan lasta ja toistetaan aina sama lause. Tätä jatketaan. Ajattelin ehkä soittaa vielä mll:n neuvolapuhelimeen tai imetystuki ry:n..
Tsemppiä ja voimia!