Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2,5-vuotias ei nuku ilman tissiä - AUTTAKAA!

Vierailija
23.07.2010 |

Lapsemme on kohta 2,5 eikä vieläkää osaa nukahtaa ilman tissiä. Ennen kuin alat moralisoimaan, lue:

- Lapsi on ollut vauvasta asti tosi "hankala". Koliikki tms. huuto kesti kuukausia ja vauva heräili 6 kk asti noin 10-20 kertaa yössä. Nykyään herää "enää" noin 6 krt.

- Unikoulut on pidetty ja unilääkärillä käyty. Näistä ei ole ollut juurikaan hyötyä. Kolme kertaa on yritetty unikoulua: joka kerta näyttää aluksi hyvältä; lapsi saattaa nukkua pari yötä aika hyvinkin mutta sitten palataan hiljalleen takaisin heräämisiin. Kun olen pari viikkoa herännyt joka yö puolen tunnin välein kanniskelemaan karjuvaa lasta, en enää jaksa, vaan annan tissiä.

- Lapsen isästä ei valitettavasti ole juuri hyötyä, hänelle omat yöunet, harrastukset ym. tärkeämpiä. Muutakaan tukea ei ole saatavilla kuin satunnaisesti.

Yöllä ei kelpaa mikään muu kuin tissi, ei maitopullo, ei rauhoittelu, ei tutti. Lapsi jaksaa karjua vaikka 4 tuntia, ellei saa tissiä.

En kaipaa vastauksia tyyliin "miksi imetät noin isoa". Valinta ei ole minun.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin järjestä mahdollisimman pitkä jakso, jolloin joku muu hoitaa lasta päivisin (aiankin useana päivänä viikossa, useamman viikon ajan) ja sä keskityt vaan yöhön ja unikouluun. Paljon paremmin jaksaa, kun tietään, että se oma vuoro joskus sentään loppuu. Kesä varmaan otollisinta aikaa, kun ihmisiä lomilla.

Vierailija
42/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: miehesi on täysi urpo, jos ei ala osallistumaan. Siinä ei ole mitään epäselvää. Lapsi on jo niin iso, että voi sanoa(jos siis osaa puhua jo kunnolla), miksi herää. Näkeekö pahoja unia vai mitä?

Auttaisiko vieressä nukuttaminen pahimman yli? Meillä aina välillä huudetaan äitiä yöllä ja pään silittäminen auttaa. Jos lapsi on esim. sairaana ja itkee unissaan, hän saa nukkua meidän vieressä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mies on urpo. Olen samaa mieltä. En vaan pysty hänen suhteensa tekemään muuta kuin toteamaan, etten saman tyypin kanssa aio tehdä toista lasta.

Olen pyytänyt neuvolassa apua moneen kertaan. Minulle on jankutettu unikoulua, jota olen monta kertaa kokeillut. Ei toimi.

Menin sitten yksityislääkärille, joka täysin lasta tutkimatta kertoi ongelman olevan se, että olen huono äiti. Kuulemma minun pitäisi vain sulkea lapsi toiseen huoneeseen huutamaan ja mennä aamulla katsomaan, onko hengissä. Tämän jälkeen en ole halunnut mennä lääkärille.

Olen itsekin miettinyt, voisiko taustalla olla jokin fyysinen ongelma, mutta valitettavasti kukaan ei näköjään suostu asiaa tutkimaan. Minulla ei ole varaa käydä uudestaan yksityislääkärillä, eikä tee mielikään.

Neuvolassa ja muuallakin on neuvottu, että silitä päätä tms., mutta meillä se vaan pahentaa asiaa. Kun poika on kerran herännyt, hän ei nukahda muuhun kuin a) tissi suussa b) huudettuaan 4 tuntia.

Kaikille *täydellisille* äideille tiedoksi, että en jaksa montaa viikkoa sitä, että lapsi nukahtaa, herää puolen tunnin päästä, huutaa 4 h, nukkuu 2 h, huutaa 4 h jne.

Taidan siirtää ongelmaa ja jatkaa imetystä...

t. AP

Vierailija
44/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, joka imettää noin vanhaa lasta. Puhuvaa, potalla käyvää ja isoa lasta. Lapsihan pyörittää sua ihan 6-0.

On aika hurjaa että olet antanut asian mennä noin pitkälle. Olet kuitenkin aikuinen ihminen. Meinaatko että annat jatkossakin lapsellesi periksi aina kun hän huutaa? Kun hän haluaa vaikka isompana joka ilta pelata pleikkaria kahteentoista niin annat vaan pelata, koska muuten hän huutaa... tuohon suuntaan olet lastasi meinaan kasvattamassa!

Nyt vaan lopetat sen tissin antamisen. Lapsesi on niin iso, että ymmärtää puhetta. Lupaa joku kiva lahja taikka vaikka Linnanmäen reissu, kun hän nätisti luopuu tissistä. Sanot että muutkaan noin isot ei juo tissistä koskaan.

Vierailija
45/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "siirtäisin ongelmaa" ja jatkaisin imetystä jonkin aikaa, jos kerran apuakaan ei ole saatavilla mistään, etkä jaksa neuvolan ja lääkäreiden kanssa asiasta taistella. Voi aivan hyvin olla, että lapsen kehityksessä on nyt menossa sellainen vaihe, että yötissistä luopuminen on erityisen vaikeaa: parin-kolmen-neljän kuukauden päästä vieroitus saattaa olla jo helpompaa. Nukkuisin lapsi vieressä, jotta yöimetykset olisivat itselleni mahdollisimman vaivattomia. (Ja tuollaisen ukon laittaisin pihalle, jos meininki ei alkaisi muuttua.)

Oletko ap muuten keskustellut päiväsaikaan lapsen kanssa yöimetyksistä miten paljon? Tiedän toki, että tuon ikäinen lapsi saattaa olla päivällä hyvinkin "ymmärtäväinen" sen suhteen, ettei tissiä enää yöllä tule, ja olla sitten yöllä aivan toista mieltä. Mietin myös, että tuon ikäisen kohdalla voisi hyvinkin toimia jonkinlainen lahjonta. Esim. sellainen, että jokaisen imetyksettä sujuneen yön jälkeen saisi tarran johonkin yhdessä askartelemaanne hienoon korttiin tai tauluun, ja vaikkapa seitsemän perättäisen ilman tissiä sujuneen yön jälkeen lapsi saisi jonkin itse valitsemansa lelun. Jos palkitsemissysteemiä olisi tuon jälkeen tarpeen jatkaa, niin seuraava leluetappi voisi olla vaikkapa kahden viikon tai kuukauden päässä.

Minusta on kuitenkin ihan ok siirtää vieroitusta, jos se ei tunnu tällä hetkellä onnistuvan (munkin mielestä pari viikkoa on pitkä aika huutaa yöt, ei se ole mielekästä lapsen eikä äidin kannalta).

Vierailija
46/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina päivisin, ja lapsi saattaa jopa itse sanoa, että "ilman tissiä nukkumaan". No, monta kertaa on ollut reipas ja melkein nukahtanut ilman, mutta viime hetkellä sitten tuleekin vaikeaa ja tissi on pakko saada.

Ehkä se vielä tästä... kiitos kannustavista ja asiallisista kommenteista!

Ja sitten taas niistä asiattomista. Teette turhaa työtä. En aio pahoittaa mieltäni, sillä MINÄ tiedän, etten ole curling-äiti, en anna periksi heti kun lapsi huutaa (juu, kyllä olen sitten kahden viikon valvomisen jälkeen antanut) ja olen varmasti 200% parempi äiti kuin te. Sääliksi käy lapsianne ja läheisiänne, kun olette noin "täydellisiä".

Vierailija
47/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silloin olla unikouluja käyty, jos puhutaan kahden yön nukkumisesta. Miehesi kaipaa pari kunnon potkua persuuksille - hän on perheenisä nyt ja tukekoon vaimoaan sen sijaan että jatkaa lätkänpeluutaan tai muuta turhaa - ja anteeksi vaan, mutta sinäkin voit tarttua kaksin käsiin peiliin ja etsiä toista syyllistä tilanteeseen sieltä.

Vierailija
48/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin rauhoita tilanne nyt viikoksi. älä yritäkään lopettaa, vaan rauhotu ja rauhota lapsi myös. Sitten Ota lapsi keskusteluun. Ton ikänen jo ymmärtää kyllä puhetta. Sää teet selväksi, että nyt äiti ei enää anna tissiä. KÄykää vaikka neuvolassa myös juttelemassa ja lapselle voi kertoa että myös neuvolasta sanottiin että sinunikäinen ei enää tarvitse tissiä, olet kasvanut niin hyvin!;) Sovitte rauhallisesti että nyt ei enää oteta sitä tissiä. Vielä parempi, jos tän vois sitoa johonki etukäteen määrättyyn ajankohtaan. Kun äidillä loppuu kesäloma tms. Ehkä viikko etukäteen, niin lapsi voi valmistautua siihen. Ja häntä täytyy myös tsempata kovasti etukäteen positiivisessa mielessä. JA sitte sovitte jonkun kivan lelun minkä lapsi saa kun tissi jää pois ja yöhuudot lopppuu. JA Sä homaat jonkun sosiaalityöntekijän sinne kaveriksi ette pahoinpitele lasta!! Se voi sattua hyvinki tollasessa tilanteessa.

JA sittenhän voi keksiä vielä jotai sellasta että sää käyt muka lääkärissä ja rinnan päiihin on laitettu nyt tulpat ettei niitä voi enää syödä...laitat vaikka sinappia, sinitarraa, rintakumit teipilla tai muuta vastaavaa mikä edesauttaa lasta ymmärtämään.

Älä menet hermojasi. Valmistudu itse henkisesti siihe koitokseen ja päätä että nyt lopppu. lä jätä lasta yksin huutamaan. Se tarvii sua kyllä. Mutta juttele että me on sovittu ettei sitä tissiä nyt enää oteta.

Kerro esimerkkejä tuttavaperheen lapsesat joska on samanikäinen jonka tapaatte että ei häenkään enää tartte. Te ootte jo isoja tyttöjä!!

Tsemmpia ja tuu kertooon sit miten on mennyt!!

Vierailija
49/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan unikoulutettu viikkotolkulla!

Menepä itse katsomaan siihen peiliin ja mieti, onko varaa arvostella.

t. AP

Vierailija
50/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan kevennyksenä... toimi nääs ehkäisynä samalla...

Oisko teillä esim. mummolaa tai kummilaa, mihin voisit viedä lapsen pariksi yöksi, esim. viikonloppukylään? Jättäminen voi olla vaikeaa, mutta uskon, että saattaisi auttaa tilannetta. Sinä saisit nukkua, ja toisaalta lapsi saisi olla ilman tissin tuomaa huutopakkoa. Asia saattaisi rauhoittua ihan tälläkin konstilla, ja jopa nopeastikin. Vähän sama juttu, kuin jos tuonikäiseltä jäisi tutti kotiin viikonloppureissun ajaksi, niin tuttikin voisi jäädä kokonaan pois...

Vierailija
51/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko teillä esim. mummolaa tai kummilaa, mihin voisit viedä lapsen pariksi yöksi, esim. viikonloppukylään? Jättäminen voi olla vaikeaa, mutta uskon, että saattaisi auttaa tilannetta. Sinä saisit nukkua, ja toisaalta lapsi saisi olla ilman tissin tuomaa huutopakkoa. Asia saattaisi rauhoittua ihan tälläkin konstilla, ja jopa nopeastikin. Vähän sama juttu, kuin jos tuonikäiseltä jäisi tutti kotiin viikonloppureissun ajaksi, niin tuttikin voisi jäädä kokonaan pois...

Mutta molemmilta mummoilta on kysytty, eivät halua auttaa tässä. Eikä oikein muita ehdokkaita ole. Siskoni on kiireinen uraihminen ja lapsen kummitäti ei oikein ole tähän hommaan sopiva... ei oikein osaa itsekään pysyä rauhallisena.

Minulla on muuten 7 serkkua, joita on kaikkia imetetty noin 3-4 vuotiaiksi ja ovat ihan terveitä, sosiaalisia ja tasapainoisia ihmisiä. Joten ehkä se pitkä imetys ei ole niin kauheaa kun täällä kerrotaan?

t. AP

Vierailija
52/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun yrittää siirtää sänkyyn, niin lapsi herää... Asumme hissittömässä kerrostalossa, joten lasta ei voi jättää vaunuihin nukkumaan.

ap

Vierailija
53/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetä yöllä nyt vielä muutama viikko että tilanne ns. rauhottuu... toki voit tarjota välillä jotain muuta esim. nokkamukia

oisko lapsella mitään yökyläpaikkaa (serkkujen , ystävien tms) luona jonne voisi mennä useammaksi yöksi nukkumaan niin että maidon tulo itseltäsi loppuisi...

nyt kun teillä on ollut useampi unikoulu jotka ei oo toimineet eli lopulta on sitten annettu kuitenkin periksi (usean yön jälkeen) niin on varmaan vaikeampi vieroittaa, koska on oppinut että ennenkin huutamalla yöitä putkeen onnistui.. joten siksi rauhoita tilanne ensin että unohtaa tämän..

Vierailija
54/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun yrittää siirtää sänkyyn, niin lapsi herää... Asumme hissittömässä kerrostalossa, joten lasta ei voi jättää vaunuihin nukkumaan.

ap

ja jätä vaunuihin nukkumaan yöksi, jos mahtuu vielä?

Vierailija
55/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sano lapselle että on pipi ei voi ja sitten kun paranee niin onnistuu (ja pidät viikko tolkulla niitä) -toimisko?

Vierailija
56/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

autto 1,5 vee tytölle että selitin et sattuu tisseihin kun tyttö tuli tissille. sillä sen sai loppumaan... tosin tyttö selitti kaikille sitte et äitin tissi kipee:)

Vierailija
57/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä onko sinulla kantoreppua johon nukahtaisi? Meillä nukutetaan välillä 2v hankalaa lasta reppuun tai rattaisiin tosin kun lapsi nukahtaa niin ei herää mihinkään... voimia sulle!

Vierailija
58/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun yrittää siirtää sänkyyn, niin lapsi herää... Asumme hissittömässä kerrostalossa, joten lasta ei voi jättää vaunuihin nukkumaan. ap

varmaan kokeillut vaunuihin nukuttamista sisällä?

Vierailija
59/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä muita iltarutiineja? Esim. iltasatu tai joku tietty unilaululevy vaikka? Oma poikani on 1v 8kk, ja nukahtaa mukavasti sen aikana, kun tutkitaan kirjaa tai kuunnellaan tuttua musiikkia ihan hiljaisella. Hän osaa itse laittaa oman cd-soittimen päälle ja pitää sitä tärkeänä juttuna.

Voisitko kokeilla, että hankit tällaisen levyn vaikka? Meidän levyn nimi on muistaakseni "Höyhensaarille". Sitten ottaisit tavaksi, että kun kömmitään sänkyyn, pannaan musa hiljaiselle soimaan, ja imettäisit samalla muutaman viikon, ehkä katsoisitte jotain mieluisaa kirjaakin. Sitten kun nukahtaminen näitten avulla sujuu rutiinilla, niin voisi jättää sen tissin väliin niin, että sanoisi, että luetaan ensin tämä kirja ja kuunnellaan unilauluja vielä sen ja sen verran.

Jos hyvin käy, nämä rutiinit jo piisaavat, eikä tissille asti jakseta valvoa :)

On se vähän puuduttavaa niitä samoja kirjoja tutkailla ja samoja lauluja kuunnella, mutta meillä se toimii. Lapsista ennalta-arvattavuus on mukavaa...

Vierailija
60/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun yrittää siirtää sänkyyn, niin lapsi herää... Asumme hissittömässä kerrostalossa, joten lasta ei voi jättää vaunuihin nukkumaan. ap

varmaan kokeillut vaunuihin nukuttamista sisällä?

On kokeiltu, mutta sisällä ei nukahda vaunuihin. Ainoastaan ulkona, usein puolen tunnin lykkimisen jälkeen. Ja entäs sitten kun herää yöllä, lähdenkö ulos lykkimään?

ap