Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2,5-vuotias ei nuku ilman tissiä - AUTTAKAA!

Vierailija
23.07.2010 |

Lapsemme on kohta 2,5 eikä vieläkää osaa nukahtaa ilman tissiä. Ennen kuin alat moralisoimaan, lue:

- Lapsi on ollut vauvasta asti tosi "hankala". Koliikki tms. huuto kesti kuukausia ja vauva heräili 6 kk asti noin 10-20 kertaa yössä. Nykyään herää "enää" noin 6 krt.

- Unikoulut on pidetty ja unilääkärillä käyty. Näistä ei ole ollut juurikaan hyötyä. Kolme kertaa on yritetty unikoulua: joka kerta näyttää aluksi hyvältä; lapsi saattaa nukkua pari yötä aika hyvinkin mutta sitten palataan hiljalleen takaisin heräämisiin. Kun olen pari viikkoa herännyt joka yö puolen tunnin välein kanniskelemaan karjuvaa lasta, en enää jaksa, vaan annan tissiä.

- Lapsen isästä ei valitettavasti ole juuri hyötyä, hänelle omat yöunet, harrastukset ym. tärkeämpiä. Muutakaan tukea ei ole saatavilla kuin satunnaisesti.

Yöllä ei kelpaa mikään muu kuin tissi, ei maitopullo, ei rauhoittelu, ei tutti. Lapsi jaksaa karjua vaikka 4 tuntia, ellei saa tissiä.

En kaipaa vastauksia tyyliin "miksi imetät noin isoa". Valinta ei ole minun.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos se on ongelma, etkä jaksa enää niin pyri sitten näillää edellisillä ohjeilla tekemään joku muutos :)

meidän 2v on kova kanssa toistamaan asiat samalla lailla mutta voimakkaalla harhautuksella asiat saa joskus muutettua. Ja jos lupaa jotain todella hyvää esim. karkkia niin kyllä saadaan annettua nenäsumutteet ja yskänlääkkeet :)

no jokatapauksessa voimia!

Vierailija
62/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo laastarit ja pipit tissit kuulostaa hyviltä ideoilta! Lapseni on nimittäin tosi empaattinen, voisi jopa luopua tissistä kun äitiä sattuu.

Ollaan luettu iltaisin Barpapapa-kirjaa, ja sen avulla uni tulee melkein, mutta sitten viime tipassa aina tissi muistuu mieleen. Mutta voisihan se olla, että kun vaan sisukkaasti jatkaa lukemista niin jonain iltana uni tulisi, ja sitten olisi ehkä helpompi nukahtaa seuraavanakin iltana.

Mitähän sitten teen, kun poika herää yöllä? Silloin ei kirjan lukeminen auta, kun hän herää karjuen.

Kiitos taas asiallisista neuvoista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle on kerrottu, että tissille nukahtaminen ja yöimetys ovat lapselle pahaksi, ei kuulemma opi jatkossakaan nukahtamaan itsekseen. Sen takia yritän siitä eroon.

Vierailija
64/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi olla laittaa rintoihin jotain tosi pahanmakuista ainetta esim.sinappia tms.

Vierailija
65/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä 1v2kk, joka vielä usein öisin syö rintaa (syö myös päivisin). Ei ole ollut mitään mahdottomia huutoöitä kun en ole edes yrittänyt vielä vieroittaa. En oikein osaa sua neuvoa mitenkään kun itsekin koen, että yövieroitus tulee varmaan olemaan vielä päivävieroitustakin hankalampaa ja toivon vain, että jossain vaiheessa itsekseen tai helposti vieroittuisi. Itse jaksan (olen vielä kotona ja lapsi nukkuu vieressä, mikä on meillä ollut se ratkaisu, joka on varmaan pelastanut henkeni vauvan syntymän jälkeen, muuten olisin totaaliväsynyt mutta nyt yöheräämiset eivät juurikaan vaivaa edes lyhyiksi jäävinä öinä, toisaalta mulla on myös hyvät unenlahjat, onneksi eli en ole valveilla kun herään vauvaan kuin sen mitä on pakko) yöimetykset ihan hyvin ja aion nyt ainakin toistaiseksi jatkaa näin. Mun mielestä jos jaksat ja se helpottaa öitänne niin imetä vaan öisin. Ei kovin pitkä lapsen huudattaminen musta ainakaan oikeasti ole reilua ja tuskin lapsi kärsii siitä että häntä imetetään. Kyllä kaikki imemisen joskus lopettaa ja toisten lähteiden mukaan luonnollinen vieroittumisikä on 2-4 toisten noin 4-7 vuotta. Siis oikeasti jos huutaa esim viikon. Musta ainakin on jotenkin hyvä, että kun lapsi on tullut isommaksi hän pystyy paremmin ilmaista mitä tarvitsee olipa se rintaa tai mitä tahansa muutakin.

Voimia sulle! Musta täällä myös turhaan parjataan sua siitä, että pidät "huonoa ukkoa". Ei parisuhteet aina niin yksinkertaisia ole. Ei meillä ainakaan huonouninen mies kaikkien työpaineidensa keskellä oikein unikouluttaa jaksaisi vaan kyllä se mulle varmaan jää jos joskus on pakko johonkin huudatus tai muuhun unikouluun ryhtyä.

Vierailija
66/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ärsyttää tollaset kommentit että jos lapsi oppii jotain niin sitten ei opi koskaan jotain toista... jokainen terve lapsi oppii ryömimään tai konttaamaan ja sitten kävelemään... ja kaikkea muuta vastaavaa. Mua ärsytti kun käytin vauvan kanssa viittomia ja heti tuli joku sanomaan ettei lapsi opi koskaan puhumaan... lapsi puhui paljon aikaisemmin kuin muut ikätoverinsa...

Vierailija
67/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan oltaisiin tuttuja. Tiedän miten rankkaa yöheräilyt on ja miten stressaavaa on kun yrittää viikkotolkulla unikouluttaa.

Vierailija
68/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ärsyttää tollaset kommentit että jos lapsi oppii jotain niin sitten ei opi koskaan jotain toista... jokainen terve lapsi oppii ryömimään tai konttaamaan ja sitten kävelemään... ja kaikkea muuta vastaavaa. Mua ärsytti kun käytin vauvan kanssa viittomia ja heti tuli joku sanomaan ettei lapsi opi koskaan puhumaan... lapsi puhui paljon aikaisemmin kuin muut ikätoverinsa...

Mulle sanottiin neuvolassa myös, että lapseni ei opi kävelemään, koska pidän häntä kantoliinassa, mutta hyvinpä on oppinut. Onkohan se todella niin, ettei ikinä opi nukkumaan itse jos antaa tissiä?

Vierailija
69/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä häiritse ketään, jos soi hiljakseen...

Vierailija
70/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä 1v2kk, joka vielä usein öisin syö rintaa (syö myös päivisin). Ei ole ollut mitään mahdottomia huutoöitä kun en ole edes yrittänyt vielä vieroittaa. En oikein osaa sua neuvoa mitenkään kun itsekin koen, että yövieroitus tulee varmaan olemaan vielä päivävieroitustakin hankalampaa ja toivon vain, että jossain vaiheessa itsekseen tai helposti vieroittuisi. Itse jaksan (olen vielä kotona ja lapsi nukkuu vieressä, mikä on meillä ollut se ratkaisu, joka on varmaan pelastanut henkeni vauvan syntymän jälkeen, muuten olisin totaaliväsynyt mutta nyt yöheräämiset eivät juurikaan vaivaa edes lyhyiksi jäävinä öinä, toisaalta mulla on myös hyvät unenlahjat, onneksi eli en ole valveilla kun herään vauvaan kuin sen mitä on pakko) yöimetykset ihan hyvin ja aion nyt ainakin toistaiseksi jatkaa näin. Mun mielestä jos jaksat ja se helpottaa öitänne niin imetä vaan öisin. Ei kovin pitkä lapsen huudattaminen musta ainakaan oikeasti ole reilua ja tuskin lapsi kärsii siitä että häntä imetetään. Kyllä kaikki imemisen joskus lopettaa ja toisten lähteiden mukaan luonnollinen vieroittumisikä on 2-4 toisten noin 4-7 vuotta. Siis oikeasti jos huutaa esim viikon. Musta ainakin on jotenkin hyvä, että kun lapsi on tullut isommaksi hän pystyy paremmin ilmaista mitä tarvitsee olipa se rintaa tai mitä tahansa muutakin.

Voimia sulle! Musta täällä myös turhaan parjataan sua siitä, että pidät "huonoa ukkoa". Ei parisuhteet aina niin yksinkertaisia ole. Ei meillä ainakaan huonouninen mies kaikkien työpaineidensa keskellä oikein unikouluttaa jaksaisi vaan kyllä se mulle varmaan jää jos joskus on pakko johonkin huudatus tai muuhun unikouluun ryhtyä.

Tulen sitten kertomaan myöhemmin, miten on edistytty!

Vierailija
71/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieroitus tehtiin kertaheitolla, eli mies vei lapsen mökille kolmeksi päiväksi ja itse jäin kotiin. Pumppailin maitoa ekana päivänä noin 4 kertaa, seuraavana kerran vähemmän ja kolmantena päivänä vain kerran.

Lapsi oli saanut ekana yönä melkoisen huutokohtauksen, mutta koska en ollut paikalla, oli lopulta noin puolentoista tunnin jälkeen rauhoittunut isänsä syliin. Nukkui sitten noin puoli tuntia ja huuto alkoi taas. Mies oli rauhoitellut, selittänyt taas ettei äiti ole täällä ja lapsi oli nukahtanut vielä lyhyeksi ajaksi. Päivällä olivat sitten ottaneet päikkärit, kun yö oli ollut niin risainen.

Kotiin tullessa lapsi halusi tietysti heti rintaa, mutta kieltäydyin ja kestin puoli tuntia kestäneen raivarin. Aloimme puuhaamaan sitten muuta (sain huomion muualle) ja loppupäivä meni hyvin. Yöksi laitoimme lapsen ensimmäistä kertaa omaan sänkyyn nukkumaan (on ihan kiinni omassa sängyssäni) ja pidin kädestä kiinni kunnes vihdoin nukahti. Siitä lähtien on nukuttu näin... Lapsi heräilee yleensä neljältä-viideltä, otan kädestä taas kiinni ja juttelen rauhoittavasti (saatan silittääkin) ja taas nukutaan... Joku voi pitää tätä rasittavana, mutta paljon rasittavampaa oli imettää yöllä 5-6 -kertaa.

Kyse on siitä, että lapsi on tottunut yöheräilyyn, ei todellisesta tarpeesta saada maitoa. Uskon, että viimeistään kuukauden päästä meillä nukutaan yöt putkeen.

Vierailija
72/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni, nyt jo 12-vuotias, sai rintaa 2,5-vuotiaaksi saakka samoista syistä kuin teidän lapsenne.

En vain ollut yhtä kestävä kuin sinä. Terveyteni horjui valvomisten takia, ja kun lapsi oli 2,5-vuotias, jouduin pitkälle lääkekuurille, jonka aikana ei saanut imettää. Selitin lapselle, etten voi antaa tissiä, koska joudun ottamaan lääkettä, joka tekee maidosta pahaa.

Pelkäsin, miten yöt sujuisivat ja miten lapsi nukahtaisi ilman rintaa. Mutta kun pari kertaa sanoin painokkaasti, että maito on nyt pahaa, niin eipä hän sitä pian enää vaatinutkaan.

Hölmistyneenä ajattelin, että oliko tämä tosiaan näin helppoa.

Kuitenkaan yöheräilyjä se ei lopettanut. Lapsi oli tottunut nukkumaan vieressäni, joten siitä läheisyydestä hän ei luopunut, enkä raaskinut häntä pakottaa nukkumaan yksin.

Meillekin neuvottiin tosiaan unikoulua, mutta kun emme raaskineet huudattaa lasta. Sanottiin, että usein isän kosketus rauhoittaa, mutta meillä se toimi päinvastoin, muksu huusi kahta kauheammin, kun minun sijastani viereen tulikin isä, joka laittoi kätensä pään päälle. Tilanne oli suorastaan surrealistisen oloinen.

Sinun kannattaa hakea apua, muuten tosiaan olet vaarassa sairastua tuon tilanteen vuoksi, vaikka rakastat lastasi paljon. Jos kukaan muukaan ei yöheräilyjä kestä, niin onhan ihme, että sinä olet kestänyt jo näin kauan. Luulisi, että jotakin apua voisi saada.

Vierailija
73/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että täällä on myös empaattisia ja avuliaita ihmisiä. Noin tekisin itsekin.

Vierailija
74/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkea, mutta kaikki ap.n viestit luin.

Meillä oli myös koliikki, ja 10-20 krt yössä on tuttua. Joten sympatiat sinne. Tiedän että on raskasta.

Olet varmasti tietoinen että mitä kauemmas tuota siirrät, sen vaikeampaa tuo on. Ja oikeastaan jo tuo että olen antanut tuon jatkua noin pitkään, on paha sillä 2.5 -vuotiaalla on jo niin luja tahto että helpolla et tuu tuosta selviämään.

Tärkein vinkki on kuitenkin se että pysyt rauhallisena, et ala raivoamaan lapselle, sama kuin väsynyt ja hermoraunio yöllä olet.

"Huusaa" ystäväiseni-

Olisi kiva kuulla millaista unikoulua olette kokeillut?

Jos otatte (otat,(miehesi on tosiaankin urpo!)) viikonlopun, jolloin et anna tissiä, käyt vähän väliä toteamassa tyynen rauhallisesti että maitoa ei tule,. Ja huutaa sitten vaikka koko yön. Kunhan olet siinnä vähän väliä. (Pidennät väliä)

Niin voisiko jo viikonlopun aikana helpottaa? Menisikö pahin ohi?

Kai miehesi on sen verran mies, että jos sinä otat yön niin ettei ole aikomuskaan nukkua; kahvia, leffaa, lukemista, ja kun alkaa tosissaan väsyttää niin vaikka siivoamista :D, niin miehesi tajuaa hoitaa päivän. Että sinä voit vetäytyä johonkin kammariin nukkumaan vaikka koko päiväksi.

Meillä tosiaan tämä viikonloppu auttoi jo huomattavasti. Ei tietenkään täysin. Mutta johdonmukainen tulee olla jos siihen alkaa. Kyllä se ennenpitkää oppii. (Viimeistään kun muuttaa pois kotoa ja naimisiin menee) ;)

Vierailija
75/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni, nyt jo 12-vuotias, sai rintaa 2,5-vuotiaaksi saakka samoista syistä kuin teidän lapsenne.

En vain ollut yhtä kestävä kuin sinä. Terveyteni horjui valvomisten takia, ja kun lapsi oli 2,5-vuotias, jouduin pitkälle lääkekuurille, jonka aikana ei saanut imettää. Selitin lapselle, etten voi antaa tissiä, koska joudun ottamaan lääkettä, joka tekee maidosta pahaa.

Pelkäsin, miten yöt sujuisivat ja miten lapsi nukahtaisi ilman rintaa. Mutta kun pari kertaa sanoin painokkaasti, että maito on nyt pahaa, niin eipä hän sitä pian enää vaatinutkaan.

Hölmistyneenä ajattelin, että oliko tämä tosiaan näin helppoa.

Kuitenkaan yöheräilyjä se ei lopettanut. Lapsi oli tottunut nukkumaan vieressäni, joten siitä läheisyydestä hän ei luopunut, enkä raaskinut häntä pakottaa nukkumaan yksin.

Meillekin neuvottiin tosiaan unikoulua, mutta kun emme raaskineet huudattaa lasta. Sanottiin, että usein isän kosketus rauhoittaa, mutta meillä se toimi päinvastoin, muksu huusi kahta kauheammin, kun minun sijastani viereen tulikin isä, joka laittoi kätensä pään päälle. Tilanne oli suorastaan surrealistisen oloinen.

Sinun kannattaa hakea apua, muuten tosiaan olet vaarassa sairastua tuon tilanteen vuoksi, vaikka rakastat lastasi paljon. Jos kukaan muukaan ei yöheräilyjä kestä, niin onhan ihme, että sinä olet kestänyt jo näin kauan. Luulisi, että jotakin apua voisi saada.

Kiva lukea ihmisistä, jotka ovat oikeasti kokeneet saman eivätkä vain huutele puskasta ilkeyksiä.

Meilläkin on sama ongelma, eli isi ei kelpaa öisin. Huuto vaan pahenee.

Ehkä pitäisi kokeilla tuotakin kikkaa, että maito on pahaa :)

Vierailija
76/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintoihin. Jostakin luin että oli tepsinyt. Aivan varmasti ei halua sitten rintaa syödä. Keksit jonkun tarinan, että maito on mennyt pilalle, tai pahan makuiseksi kun sitä on niin pitkään juotu.

Ja lapsen pitää ensin oppia nukahtamaan illalla ihan itsekseen, vasta sen jälkeen oppii nukahtamaan yölläkin herättyään. Nukkuuhan omassa huoneessa?

Meillä viedään 1.5 vuotias omaan huoneeseen illalla ja ovi jätetään raolleen. Unimusiikkia laitetaan hiljaiselle soimaan ja huoneeseen ei mennä ennen, kun nukahtaa. Itku jos tulee käydään katsomassa ja peitellään uudestaan ja samantien pois.

Meillä päästiin iltapullosta eroon, kun syötiin iltapala juuri ennen nukkumaanmenoa. Samalla nokkamukista maito. Yksinkertaisesti ei enää kaivannut pullomaitoa, kun masu oli niin täys.

Yöllä isä käymään lapsen luona jos lapsi herää. Jossei siihen miehestä ole, niin joutaa kiertoon.

Vierailija
77/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieroitus tehtiin kertaheitolla, eli mies vei lapsen mökille kolmeksi päiväksi ja itse jäin kotiin. Pumppailin maitoa ekana päivänä noin 4 kertaa, seuraavana kerran vähemmän ja kolmantena päivänä vain kerran.

Lapsi oli saanut ekana yönä melkoisen huutokohtauksen, mutta koska en ollut paikalla, oli lopulta noin puolentoista tunnin jälkeen rauhoittunut isänsä syliin. Nukkui sitten noin puoli tuntia ja huuto alkoi taas. Mies oli rauhoitellut, selittänyt taas ettei äiti ole täällä ja lapsi oli nukahtanut vielä lyhyeksi ajaksi. Päivällä olivat sitten ottaneet päikkärit, kun yö oli ollut niin risainen.

Kotiin tullessa lapsi halusi tietysti heti rintaa, mutta kieltäydyin ja kestin puoli tuntia kestäneen raivarin. Aloimme puuhaamaan sitten muuta (sain huomion muualle) ja loppupäivä meni hyvin. Yöksi laitoimme lapsen ensimmäistä kertaa omaan sänkyyn nukkumaan (on ihan kiinni omassa sängyssäni) ja pidin kädestä kiinni kunnes vihdoin nukahti. Siitä lähtien on nukuttu näin... Lapsi heräilee yleensä neljältä-viideltä, otan kädestä taas kiinni ja juttelen rauhoittavasti (saatan silittääkin) ja taas nukutaan... Joku voi pitää tätä rasittavana, mutta paljon rasittavampaa oli imettää yöllä 5-6 -kertaa.

Kyse on siitä, että lapsi on tottunut yöheräilyyn, ei todellisesta tarpeesta saada maitoa. Uskon, että viimeistään kuukauden päästä meillä nukutaan yöt putkeen.

Voi kun minunkin mieheni ryhtyisi tuohon...

Vierailija
78/82 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille!

Vierailija
79/82 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko allergioiden mahdollisuutta selvitetty?

t. 73

Vierailija
80/82 |
25.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tosi kiva kuulla, miten tuo homma alkaa sujumaan, kun itselläkin niin ajankohtainen juttu :)

-Se, joka ehdotteli laastareita :)