Huijaako pankki minua asuntolainassani?
Mulla on ensiasunto ja lainan korko on nyt noussu reilut kaks prosenttia. Mun lyhennyserä on ollu noin 500 euroa kuukaudessa. Aattelin, ettei joku 2-3% koronnousu ole mikään iso juttu, koska sehän ei ole 500 eurosta ku 10-15 euroa, joten tuon enempää ei pitäis siis kuukausierän nousta. Silti nousu on ollut tosi paljon enemmän. Huijaako ne nyt jollain tapaa ensiasunnon omistajaa pitäen tätä tyhmänä? En ole vielä ollut pankkiin yhteydessä, mutta kohta kait sitä pitää jo olla, jos virhe jatkuu useita kuukausia. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
Kommentit (46)
Paljonko on laina?
Korko lasketaan lainaamastasi summasta
Laske uudelleen pankki ei huijaa
Provohan tämä on, mutta kerran olen saanut vastaavan viestin asiakkaalta. Vastasin ihan asiallisesti, jonka jälkeen asiakas vastasi todella nolona että mitä ihmettä hän oli oikein ajatellut. Oli vielä joku insinööri. Sattuuhan näitä.
Terveisin rahoitusneuvoja pankista
Oi joi. Nyt on paljon annuiteettilaskureitakin, joka havainnollistaa koronnousun vaikutuksen konkreettisemmin, kuin osaisin sinulle selventää. Olisi hyvä käydä jonkun kanssa se koronmuodostus ja -vaihtelun vaikutus läpi ihan rauhassa, jotta hahmottaa sen paremmin.
Kaikki me joskus opitaan se ekan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on laina?
Laske uudelleen pankki ei huijaa
Laina on jotain 169 000 euroa. Siis eiks se korko lasketa kuukausierästä? Sen 500 euroa mä maksan joka kuukausi, en sen enempää. Mä ymmärtäisin, jos haluisin kerralla maksaa lainaa vaikka 20 tonnilla pois, et siihen pitäis päälle laittaa lisäks korkoja useampi satanen ku lyhennyserä ois silloin niin iso, mut en tosiaan nyt oo maksanu ku sen viissataa kuussa.
ap
Kyllä sua on kusetettu. Kusettaja ei ole tosin pankki, vaan sinä itse.
Hahha! Aivan mahtava. :D Onko sulla kulutusluottoja ollut koskaan? Tai opintolainaa?
Sun laina on myönnetty tietylle ajanjaksolle. Jos korko nousee, se lasketaan koko jäljellä olevalle lyhentämättömälle summalle ja jaetaan jäljellä olevalle maksuajalle kuukausittaiseksi lyhennyseräksi.
Sulla on lainaa 169ke, mutta kuinka moneksi vuodeksi? Voit toki yrittää neuvotella pankin kanssa pidemmästä lainanmaksuajasta.
Edelleen kannustan perehtymään havainnollistavaan laskuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on laina?
Laske uudelleen pankki ei huijaaLaina on jotain 169 000 euroa. Siis eiks se korko lasketa kuukausierästä? Sen 500 euroa mä maksan joka kuukausi, en sen enempää. Mä ymmärtäisin, jos haluisin kerralla maksaa lainaa vaikka 20 tonnilla pois, et siihen pitäis päälle laittaa lisäks korkoja useampi satanen ku lyhennyserä ois silloin niin iso, mut en tosiaan nyt oo maksanu ku sen viissataa kuussa.
ap
Ei lasketa. Tyhmä sukulaiseni laskeskeli kerran että hyvin pystyy talolainan maksamaa
n. Kysyin entä korot? No ei pystynyt.
Jo 2% nousu tuohon 169000 tekee 3380e/vuosi eli noin 280e/kk lisää. Kai tuohon saakka osasit laskea. Paljonko se kk-erä on siis noussut. Kyllähän verkkopankissa luulisi näkyvän mistä maksuerä muodostuu.
Vierailija kirjoitti:
Korko lasketaan siitä koko summasta minkä sait lainaa asuntoa varten
Ei ihan. Korko lasketaan aina siitä summasta, paljonko lainaa on vielä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on laina?
Laske uudelleen pankki ei huijaaLaina on jotain 169 000 euroa. Siis eiks se korko lasketa kuukausierästä? Sen 500 euroa mä maksan joka kuukausi, en sen enempää. Mä ymmärtäisin, jos haluisin kerralla maksaa lainaa vaikka 20 tonnilla pois, et siihen pitäis päälle laittaa lisäks korkoja useampi satanen ku lyhennyserä ois silloin niin iso, mut en tosiaan nyt oo maksanu ku sen viissataa kuussa.
ap
EI vaan korko lasketaan jäljellä olevasta lainasummasta.
Vierailija kirjoitti:
Ala tehdä suurempia lyhennyksiä.
Mut sittenhän se kuukausittainen koron osuus ainakin nousee. Höh.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala tehdä suurempia lyhennyksiä.
Mut sittenhän se kuukausittainen koron osuus ainakin nousee. Höh.
ap
Ap, provoiletko vai kuvitteletko oikeasti noin?
Muistan kyllä, että muutama viikko sitten joku kyseli täällä ihan tosissaan, paljonko hän joutuu maksamaan lisää korkoa, jos hän tekee ylimääräisen lyhennyksen.
Kannattaa tarkistaa asia pankista. aika kummalliselta tuo kyllä kuulostaa. Itsekin olen tässä harkinnut ensiasunnon ostoa.
Voi hyvänen aika, miten olet edes saanut lainan? Äly hoi älä jätä.