2,5-vuotias ei nuku ilman tissiä - AUTTAKAA!
Lapsemme on kohta 2,5 eikä vieläkää osaa nukahtaa ilman tissiä. Ennen kuin alat moralisoimaan, lue:
- Lapsi on ollut vauvasta asti tosi "hankala". Koliikki tms. huuto kesti kuukausia ja vauva heräili 6 kk asti noin 10-20 kertaa yössä. Nykyään herää "enää" noin 6 krt.
- Unikoulut on pidetty ja unilääkärillä käyty. Näistä ei ole ollut juurikaan hyötyä. Kolme kertaa on yritetty unikoulua: joka kerta näyttää aluksi hyvältä; lapsi saattaa nukkua pari yötä aika hyvinkin mutta sitten palataan hiljalleen takaisin heräämisiin. Kun olen pari viikkoa herännyt joka yö puolen tunnin välein kanniskelemaan karjuvaa lasta, en enää jaksa, vaan annan tissiä.
- Lapsen isästä ei valitettavasti ole juuri hyötyä, hänelle omat yöunet, harrastukset ym. tärkeämpiä. Muutakaan tukea ei ole saatavilla kuin satunnaisesti.
Yöllä ei kelpaa mikään muu kuin tissi, ei maitopullo, ei rauhoittelu, ei tutti. Lapsi jaksaa karjua vaikka 4 tuntia, ellei saa tissiä.
En kaipaa vastauksia tyyliin "miksi imetät noin isoa". Valinta ei ole minun.
Kommentit (82)
...on nimenomaan sinun. Että 2,5-vuotiaalle tissiä...
Parasta, että saatte molemmat nukuttua. Älä syyllistä itseäsi, vieroituksen aika tulee sitten myöhemmin.
Tasan on.
Pistä tulpat korviin ja anna sen lapsen karjua yö tai kaksi. Pakosti se loppujen lopuksi nukkuu. Ei se lapsi mene rikki siitä, että ei saa tahtoaan läpi.
Curling-vanhempi kenties...?
yleensä ne huutaa, vauvat ja taaperot. Mutta ei ne montaa yötä jaksa karjua. Olet siinä tukena.
Tiedän, että lapsen elämässä kuuluu olla vastoinkäymisiä ja pettymyksiä. Mutta mielestäni ei ole inhimillistä huudattaa lasta tuntitolkulla viikkoja putkeen. Vastaajat eivät liene ymmärtäneet, että huuto ei lopu muutamassa yössä, vaan olen antanut periksi, kun lapsi on huutanut joka yö monta viikkoa.
Mummolaan en voi viedä, kumpikaan mummoista ei ole tässä asiassa valmis auttamaan. Kysytty on.
t. AP
Minulla nyt 2kk ikäinen vauva ja olen jo pitkittänyt hänen yösyöttö välejään, jotta saisin vielä joskus nukkua. Vaualla myös koliikki ja itkee tai ainakin inisee lähes koko ajan.
Kävytin lasta vyöhyketerapiassa (suosittelen!) ja venytin yösyötöt väkisin vähintään 3h väleihin. Eli annoin vauvan huutaa, kanniskelin, lohdutin ja pidin sylissä. Annoin vettäkin, mutta en tissiä. MEni pari hassua yötä ja nyt vauva nukkuu kunnolla vähintään sen 3h kerrallaan, parhaimmillaan jopa 7h.
Tiedän, että kyse on vasta vauvasta, mutta olin aivan poikki 1h välein syöttämisestä ja itkevästä vauvasta. Isommat piti hoitaa päivisin. Vauva itki varmaankin kipeää masua kun söi liian usein. Sillä itkuisuus on selkeästi vähentynyt kun syöttöväli on pidentynyt.
AP pystyy siis itsekin pidentämään noita välejä hyvikin nopeasti. Kanniseklet vaikka sen 4h itkevää vauvaa ja annat sitten vasta tissiä. Seuraaana yönä 4,5h. Seuraavana 5h. Ja pikkuhiljaa olette venyttäneet syöttövälin 8h pituiseksi. Tadaa!!!
jotka tekevät isännöitsijälle ilmoituksen joka kerta, kun lapsemme itkee. Ja hakkaavat seinää. Lisäksi he aina kostava itkun seuraavana iltana esim. poraamalla kun lapsi on mennyt nukkumaan.
Tiedän, etteivät naapurit saisi näin tehdä, mutta se ei suorastaan lisää halukkuuttani huudattaa poikaa.
Minulla nyt 2kk ikäinen vauva ja olen jo pitkittänyt hänen yösyöttö välejään, jotta saisin vielä joskus nukkua. Vaualla myös koliikki ja itkee tai ainakin inisee lähes koko ajan.
Kävytin lasta vyöhyketerapiassa (suosittelen!) ja venytin yösyötöt väkisin vähintään 3h väleihin. Eli annoin vauvan huutaa, kanniskelin, lohdutin ja pidin sylissä. Annoin vettäkin, mutta en tissiä. MEni pari hassua yötä ja nyt vauva nukkuu kunnolla vähintään sen 3h kerrallaan, parhaimmillaan jopa 7h.
Tiedän, että kyse on vasta vauvasta, mutta olin aivan poikki 1h välein syöttämisestä ja itkevästä vauvasta. Isommat piti hoitaa päivisin. Vauva itki varmaankin kipeää masua kun söi liian usein. Sillä itkuisuus on selkeästi vähentynyt kun syöttöväli on pidentynyt.
AP pystyy siis itsekin pidentämään noita välejä hyvikin nopeasti. Kanniseklet vaikka sen 4h itkevää vauvaa ja annat sitten vasta tissiä. Seuraaana yönä 4,5h. Seuraavana 5h. Ja pikkuhiljaa olette venyttäneet syöttövälin 8h pituiseksi. Tadaa!!!
nukuta illalla rattaisiin! jos herää yöllä niin tarjoa aina vaikka vettä nokkamukista ja jos ei kelpaa anna rintaa... tuossa iässä lapset muuttuu oikeesti paljon, eli jos on tottuntu johonkin niin tottuu kohta uuteenkin... ja sitten annat vaan rintaa... kyllä se siitä joskus vierottuu kun vaan annat välillä muitakin vaihtoehtoja.
Kysy neuvolasta apua, jos luoksenne voisi saada vaikka jonkun perhetyöntekijän yöksi (en tiedä onko mahdollista). Mutta pakkohan sun on apua saada!
kerro tilanteestasi ja liioittele vaikka vähän.. vaadi hoitajaa/neuvojaa/apua antavaa teille yöksi, jotta saat hyviä oppeja ja neuvoja kädestä pitäen. Kerro että sinua pelottaa mitä voi käydä kun et saa nukuttua!
Meillä on vastaava tausta, mutta lapsi on pienempi, enkä ole edes yrittänyt ratkaista vielä tilannetta, kun sentään joskus nukahtaa ilman tissiä ja lapsen kaikissa muissa ongelmissa on ihan riittävästi nyt ratkottavaa.
Sympatiani kuitenkin sinulle. Ymmärrän kuinka hankala tilanne voi olla ja miten siihen olet päätynyt. Jälkiviisas on tosiaan hyvä olla, mutta toisinaan on tilanteita, joissa muille toimivat neuvot eivät auta.
Minä olen kokenut helpoimmaksi olla edes puhumatta asiasta sellaisten kanssa, joilla ei ole vastaavaa taustaa lapsen kanssa. Usein he eivät vain kykene ymmärtämään, eivätkä sellaiset neuvot toimi.
Missä kohtaa sun ymmärrys ei toimi:
Kun päätätte että NYT LOPPUI, EI RINTAA. Niin se ei todellakaan tarkoita että huudatat lasta tunnin tai 4 tuntia jonka palkitset antamalla rinnan!
SE ON LAPSEN KIUSAAMISTA.
Lapsen pitää oppia että nukutaan ILMAN rintaa ja SINUN pitää olla vaan tyyni.
Jos susta tuntuu että hakkaat lapsen, etkä jaksa vanhemmuutta niin käänny neuvolan puoleen.
Tai sitten annat rintaa etkä kiusaa lasta! Tottakai lapsi huutaa viikkoja, koska lapsi tietää että äiti antaa periksi.
Et anna rintaa. Se siitä. Olet aikuinen, teet päätöksen ja pysyt siinä. Pidät itsesi rentona, lapsi vaan tekee kuten olet OPETTANUT: huutamalla saa rintaa.
Tämä on sinun kasvatuksen syy ja seuraus.
Kyllä muidenkin ihmisten pitää nukkua yöt jos käy töissä, samanlailla lapsesi väsyy tarhassa kun itse opetat väärin.
Kaikki mitä teet opettaa lastasi. Ymmärrä nyt tämä!
Missä kohtaa sun ymmärrys ei toimi:
Kun päätätte että NYT LOPPUI, EI RINTAA. Niin se ei todellakaan tarkoita että huudatat lasta tunnin tai 4 tuntia jonka palkitset antamalla rinnan!
SE ON LAPSEN KIUSAAMISTA.Lapsen pitää oppia että nukutaan ILMAN rintaa ja SINUN pitää olla vaan tyyni.
Jos susta tuntuu että hakkaat lapsen, etkä jaksa vanhemmuutta niin käänny neuvolan puoleen.Tai sitten annat rintaa etkä kiusaa lasta! Tottakai lapsi huutaa viikkoja, koska lapsi tietää että äiti antaa periksi.
Et anna rintaa. Se siitä. Olet aikuinen, teet päätöksen ja pysyt siinä. Pidät itsesi rentona, lapsi vaan tekee kuten olet OPETTANUT: huutamalla saa rintaa.
Tämä on sinun kasvatuksen syy ja seuraus.Kyllä muidenkin ihmisten pitää nukkua yöt jos käy töissä, samanlailla lapsesi väsyy tarhassa kun itse opetat väärin.
Kaikki mitä teet opettaa lastasi. Ymmärrä nyt tämä!
Ymmärrykseni ei loppunut. Olen ollut antamatta rintaa useita öitä putkeen. En ole antanut rintaa. En vaan jaksa loputtomiin. Älä arvostele, jos et tiedä!
Siis kuin pelkkä opittu huono tapa? Voisiko lastasi vaivata joku muu juttu, allergia tai joku muu sairaus?
Vaadi apua ja tutkimuksia, lapsesi on jo niin iso että sen kuuluisi oppia nukkumaan yönsä edes joten kuten.
Tuota juuri itsekin ajoin takaa, että minusta on kiva ja varmaan helpottaa, että on ihan konkreettinen syy, miksi maitoa ei nyt voi ottaa, kuin se, että äiti vaan ei maitoa nyt anna.
Samaa mieltä myös monien muiden kanssa, että nyt pieni aikalisä ensin, tilanteen rauhoitus ja sitten lapsi saa auttaa laittamaan laastarit tisseille :)
Kyllä se kaikki vielä hyväksi kääntyy :)
En lukenut koko ketjua mutta mitä jos vielä jatkaisit imettämistä? Mä imetin mun lasta liki 3 vuotiaaksi. Sitten tuli joulu ja sanoin että tonttuäidille syntyi vauva joka tarvitsee maitoa enemmän kuin 3 vuotias. Sitten näytin rintaa jonka (nännin piilotin) että katso nyt, nyt ei saa maitoa kuin vasta aamulla. Kun oli mennyt pari viikkoa niin oli unohtanut koko imetyksen eikä enää kysellytkään. Iltaisin toki kaipaili maitoa ja nukutin aluksi syliin rintoja vasten. Kai siinä oli tarpeeksi tuttu paikka. Pian hän ei halunnut enää nukkua sylissä vaan kieri omaan sänkyynsä joka on parisängyn jatkeena.
Minäkään en kaipaa moralisointeja ;). Ja imetettiinhän Johannes Virolaistakin 4 vuotiaaksi ja ihan tasapainoinen ja fiksu mies siitäkin tuli. Ja onko se nyt oikeasti niin kauhea asia antaa lapselle läheisyyttä imettämällä jos lapselle se on selvästi tärkeää? Tietenkin jos äidistä se tuntuu pahalta niin pitää keksiä muuta.
Silloin päätin, että tissittelyn on loputtava. Voi olla, että lapsesi jaksaa karjua yöllä ja vaatia sitä tissiä, koska hän tietää kokemuksesta, että annat lopulta periksi. Periksi ei saa antaa, jos haluat tuon loppuvan!
Tarvitset ensin itse muutamat kunnon yöunet, jotta jaksat olla päättäväinen. Lapsi on jo sen verran iso, että hänet voi viedä vaikka mummolaan yökylään. Jos siis isä ei todellakaan aio osallistua.
Tsemppiä!