Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapia ajatuksia

Vierailija
17.06.2026 |

Jos täällä sattuu olemaan henkilöitä jotka ovat/olleet terapiassa niin koitteko siitä hyötyä? Itsellä on vähän ristiriitaiset ajatukset näin vuoden jälkeen. Terapeutti on mukava ja kysyy haastavia kysymyksiä ja yrittää haastaa ajatteluani. Hän ei myöskään omien sanojensa mukaan anna valmiita vastauksia kysymyksiin. Olen jatkamassa toiselle Kelan tukemalle vuodelle ja terapeutin mukaan ollut vasta pintaraapaisua. Terapian koko tarkoitus on ilmeisesti se, että asiakas itse huomaa ajatusvinoumat ja niitä korjataan sitten terapiassa. Olen kysynyt terapeutilta kysymyksiä mm. "Mitä mieltä olet ajatuksistani" ja "Minkälainen olen mielestäsi". 

Koen jotenkin ristiriitaiseksi sen, että terpeutti ei ole kaveri tai mikään ystävä, mutta pyytää vähävaraisiltakin käynneistä rahaa, ja missä on neutraali hahmo, joka ei halua ottaa kantaa oikein mihinkään. Kai heidänkin pitää miettiä mitä voivat sanoa, että asiakkuusuhde säilyy. 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/6 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko, ap, itse kokenut hyötyä psykoterapiasi ensimmäisestä vuodesta? Onko terapeutti siis vastannut noihin kysymyksiisi vai kieltäytynyt siitä?

Tuota maksuasiaa sinun olisi syytä miettiä enemmän. Hänhän on ilmeisesti psykoterapeutti, joka tekee työtään. Pitäisikö hänen työskennellä ilmaiseksi tai eri taksalla potilaasta riippuen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikkein eniten kyseenalaistaisin  tätä toimintatapaa näin veronmaksajan näkökulmasta. Terapeutti lypsää lisää rahaa. Sinä käyt tuetusti terapiassa yrittämättä itse edistää toipumista. Sinä haluat lypsää lisää veronmaksajilta. Kukaan ei kehity eikä parane. Mikä järki? Ihan samat pohdinnat voisit käydä oman pääsi sisällä, jos vähän edes haluaisit.

Vierailija
4/6 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kaikkein eniten kyseenalaistaisin  tätä toimintatapaa näin veronmaksajan näkökulmasta. Terapeutti lypsää lisää rahaa. Sinä käyt tuetusti terapiassa yrittämättä itse edistää toipumista. Sinä haluat lypsää lisää veronmaksajilta. Kukaan ei kehity eikä parane. Mikä järki? Ihan samat pohdinnat voisit käydä oman pääsi sisällä, jos vähän edes haluaisit.

Miksi psykoterapeutin työ olisi rahan lisää lypsämistä jotenkin toisin kuin muut työt, joista koko ajan tietenkin maksetaan palkkaa? Et kai ole aloittaja, jos ajattelet, että ihminen voisi vain itsekseen ratkaista kaikki ongelmansa. Taitaa olla tuntematon aihepiiri sinulle - kyllä taitaisi jokaisen mielessä olla asioita, joihin ei verovaroja haluaisi kohdentaa.

Vierailija
5/6 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi psykoterapeutin työ olisi rahan lisää lypsämistä jotenkin toisin kuin muut työt, joista koko ajan tietenkin maksetaan palkkaa? Et kai ole aloittaja, jos ajattelet, että ihminen voisi vain itsekseen ratkaista kaikki ongelmansa. Taitaa olla tuntematon aihepiiri sinulle - kyllä taitaisi jokaisen mielessä olla asioita, joihin ei verovaroja haluaisi kohdentaa.

Vuodessakin luulisi saavan valmista jos kumpikin vähän yrittäis terapeutti ja asiakas, mutta kummallekin sopii hyvin veronmaksajien kupppaaminen.

Vierailija
6/6 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodessakin luulisi saavan valmista jos kumpikin vähän yrittäis terapeutti ja asiakas, mutta kummallekin sopii hyvin veronmaksajien kupppaaminen.

Osa käy vain vuoden, osa lyhytpsykoterapiassa 10-20 kertaa. On varmaankin niin, että ns. pitkiä psykoterapioita erityisesti vanhemmilla potilailla (siis ainakin keski-ikäisillä) joudutaankin tulevaisuudessa tarkastelemaan tiukemmin sekä resurssien että myös oleellisimman eli toipumisen kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi