Apua vahingonkorvausasiaan! Lapsi sotki lapsettoman ystävän nojatuolin!
Eli: lapsettomalla ystäväpariskunnalla on tosi kalliisti sisustettu koti. Silti he pyytävät aina esimerkiksi meitä kylään lapsinemme (5 ja 3-vuotiaat). Olimme lauantaina heillä ja 5-vuotiaamme kaatoi mustikkamehua heidän uudelle valkoiselle nojatuolille. Tarjouduin pesemään sen mutta verhoilua ei kuulemma saa irti ja nojatuoli on jotain mokkanahkaa tms, jota ei voi pestä koneessa. Tuoliin tuli aika iso tahra käsinojaan ja istuintyynyyn, joten se rehellisyyden nimissä on pilalla.
Mies ehdotti eilen, että ostamme heille uuden sillä emme halua tämän takia pilata ystävyyttä. Soitimme kavereillemme ja pyysimme tietoja tuolista, jotta voimme ostaa sen. Kävi ilmi että tuoli on jotain italialaista designia ja se oli maksanut noin 2 000 euroa. Meillä ei missään nimessä olisi varaa tähän ja mieskin on sitä mieltä, että se on ihan liikaa nojatuolista. Itse olen samaa mieltä, ei ole meidän tehtävämme kustantaa heidän kallista elämäntapaansa. Kaveripariskunnan nainen (Vanha ystäväni) sanoi, että heidän valintansa on laittaa sellainen tuoli kuin itse haluavat ja että meidän lasten ei silti ole lupa sotkea sitä. Mitä tekisitte tässä tilanteessa? He ovat ihania ihmisiä, mutta jotenkin mielestäni on kohtuutonta että joutuisimme maksamaan 2000 euroa nojatuolista.
Kommentit (175)
TE MAKSATTE.
ajatteleppa tilannetta päinvastoin;olisi ollut ystävän lapsi sotkemassa TEIDÄN uutta 2000euron tuolia.... miten ajattelisit korvausvelvollisuuden olevan siinä tapauksessa? ihan rehellisesti?
minä ainakin vaatisin sinua maksamaan,jos olisit minu tuolini pilannut. olen vaatinutkin ystävältä rahaa ostaa uuden stereoräkin lasin,kun sen kakara hajotti meillä sen. olivat hyvin persaukista porukkaa,mutta maksoivat sitten osissa. ihan sama mulle,kunhan maksu tuli.
kuvitteletko tosiaan,että voitte jättää uuden tuolin ostamatta??????????? mitä roskasakkia!
minä veisin vaikka oikeuteen asti,ystävyydestä viis. ihan sama,onko rikas vai ei,samalla lailla se raha on rahaa!
on tosiaan trolli tai ei. Ei kait elämä ole noin vakavaa. Meneekö jonkun nojatuoli pilalle jostain tahrasta?
Ymmärrän hyvin että uusit tuoli pitää korvata. Ap; ajattele positiivisesti, tuosta vahingosta selviätte rahalla. Jos ihmisille sattuu jotain, aina ei rahakaan korvaa. Tai jos kyseessä olisi ollut vaikka perintöastiaston rikkominen tms., sellaista ei enää pysty rahalla korvaamaan. Joko otatte lainaa tai sitten muutatte lomasuunnitelmianne, mutta korvaatte tuolin ystävillenne. [Ettekä enää mene sinne kylään, kutsutte kaverit aina teille]
En menisi edes kylään lasten kanssa moiseen kotiin, joka on nukkavieru lasten suhteen. Ei siinä mitään, heidän kotinsa ja lapset tekevät virheitä. Näin myöskin toimin, meillä jos vieraan lapsi hajottaa jotain, sitten hajottaa, sama pätee ystävillänikin. Tämä on minun toimintatapani ja maailmani.
Vakuutus pitää olla kyllä, se on totta.
on tosiaan trolli tai ei. Ei kait elämä ole noin vakavaa. Meneekö jonkun nojatuoli pilalle jostain tahrasta?
Ymmärrän hyvin että uusit tuoli pitää korvata. Ap; ajattele positiivisesti, tuosta vahingosta selviätte rahalla. Jos ihmisille sattuu jotain, aina ei rahakaan korvaa. Tai jos kyseessä olisi ollut vaikka perintöastiaston rikkominen tms., sellaista ei enää pysty rahalla korvaamaan. Joko otatte lainaa tai sitten muutatte lomasuunnitelmianne, mutta korvaatte tuolin ystävillenne. [Ettekä enää mene sinne kylään, kutsutte kaverit aina teille]
Minulle se ei merkitse mitään. Ei sitten yhtään mitään. Vakuutuksen omavastuu pitää korvata näille, muuta ei. Muu on ihan samaa. Vaikka kuinka tavattaisiin oikeudessa, sekin olisi minulle ihan sama.
En menisi edes kylään lasten kanssa moiseen kotiin, joka on nukkavieru lasten suhteen.
voisiko olla niin, etteivät pitäneet tuolista ja odottivatkin, että lapsi sen sotkisi. Sitten vaatisivat teiltä rahat ja ostaisivat uuden silmiä miellyttävämmän tuolin. Voisko olla näin?? Jos tosiaan tuolin maksatte, niin otatte sen myös itsellenne, ettei sillä enää voi vak. yhtiötä rahastaa. Lopettaisin muuten kaveruuden myös.
meidän oma kotivakuutus on tuollaisen asian tiimoilta kunnossa.
kiitos,ap. en olisi muuten älynnyt tehdä sitä.
Lopettaisin muuten kaveruuden myös.
voisiko olla niin, etteivät pitäneet tuolista ja odottivatkin, että lapsi sen sotkisi. Sitten vaatisivat teiltä rahat ja ostaisivat uuden silmiä miellyttävämmän tuolin. Voisko olla näin?? Jos tosiaan tuolin maksatte, niin otatte sen myös itsellenne, ettei sillä enää voi vak. yhtiötä rahastaa. Lopettaisin muuten kaveruuden myös.
ja täälläkin ihmiset menevät siihen ihan täysin, puolin ja toisin.
Jos yleisesti ajatellaan, niin kyllä on moraalisesti oikein maksaa omien lasten tekemät tuhot, vaikkei toinen osapuoli siitä korvausta haluaisikaan.
Eikös muuten nukkavierulla ole kaksoismerkitys jossain murteessa, olen kuullut sitä käytettävän kahdella tapaa? Tai sitten olen väärässä.
Hyvä, että ihmiset saavat tästä ketjusta ajateltavaa. Voivat miettiä vähän ystävyyden merkitystä ja dynamiikkaa. Sekä omaa vastuuta, joka laajentuu myös lasten tekemisiin.
nukkavieru lasten suhteen
No jos se koti on jo nukkavieru, ei siinä mitään lapsiperheitä tarvitse enää pelätä.
sanasta sanaan otettu tuo "meidän ei pidä kustantaa heidän kallista elämäntapaansa" Sinkkuelämää sarjasta, episodi "Womans right for shoes". Carrien kalliit kengät katoaa kaverin lapsen juhlissa, ja perheen äiti toteaa Carrielle noin :o)
Hyvä yritys!
tuon tuolin, Umberto Tozzia, päälimateriaali aivan vitivalkoista säämiskää?
sisustus-ammattilainen
ja ripuleista. Ihmisen on osattava kantaa vastuunsa myös vahingoistaan.
Ja toisekseen 5v karkaa lasi kädessä kylässä ollessaan keittiöstä? Ei kovin hyvin kasvatettu lapsi.
tuon tuolin, Umberto Tozzia, päälimateriaali aivan vitivalkoista säämiskää?
sisustus-ammattilainen
Nykyään se päälimateriaali on mustikkamehua.
tuli itellekin tuo Sinkkuelämää -jakso mieleen. Ja saipahan Carrie lopulta kenkänsä, niin kuin pitikin:)
kertoo paljon ihmisen omasta kotikasvatuksesta ja lapsuudenkodin arvoista ja miten näitä arvoja siirretään seuraavalle polvelle.
Voihan tätä moraalikeskusteluksikin kuvailla.
vakuutusta, joka kattaa lapsen hupuloinnit. Siis sellaiset tapaukset, joissa lapsi esim. kaatuu naapurin telkkarin päälle ja töllö menee rikki. Ei ole kallis ja antaa mielenrauhaa.
Tässä tapauksessahan tuo on teidän yhdessä nyt sovittava. Onko ko. perheellä vakuutusta, joka kattaisi vahingon? Paljonko päällysteen vaihtaminen maksaa? Voisitte ainakin osan korvata, mutta minusta ei olisi reilua maksaa 2000 euroa kokonaan uudesta tuolista.
kotivakuutusyhtiö voi karhuta teiltä sitä maksamaansa summaa. Ainoastaan, jos vahinko on aiheutettu tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella, on vakuutusyhtiöllä oikeus periä aiheuttajalta.
Varmaan ehillä on kuitenkinjoku omavastuu, joka teidän sitten pitäisimaksaa tuolin omistajille.
Parin vakuutus kuulemma korvaa mutta tosiaan karhuaa laskut sitten meiltä, eli helpoimmalla pääsisimme jos ostaisimme uuden. Verhoilu on jotain mokkaa, eli uudelleen päällystäminen tulee maksamaan varmasti ihan himmeästi ja pesulassa oltiin aika skeptisiä että mustikan saisi irti siitä
...mutta se on aivan varmaa, että kun lapseni tuosta kasvaa ja oppii liikkumaan, pidän huolen siitä, että vakuutukset ovat kunnossa. Vahinkoja voi aina sattua! Ja vaikka ei olisikaan jostain syystä (=omasta mokasta), niin tottakai maksaisin, vaikka mistä väkisin repisin rahat kynnet verellä.
En kehtaisi olla maksamatta, vaikka "rikkaammat" osapuolet sanoisivat, ettei tarvitse korvata, tai riittää vain joku osa. Kaiken maksaisin, vaikka sitten erissä. Ja ihan sama olisiko kyseessä hyvä ystävä vai joku hyvänpäivän tuttu. Vain omat vanhemmat olisi eri asia, eivät varmaan edes väkisin huolisi rahoja.