Monasti lestojen lapsista olisi syytä tehdä lastensuojeluilmoitus, jos
Kommentit (137)
älä silti yleistä, ruoka on se, mistä meidän perheessä ei tingitä, mm. 1v:n herkkua on nektariinit, lapset saa mehua ja limsaakin :) meillä valitaan ruokailuvälineet ruuan mukaan. Lapset saa D-vitamiinilisän, tosin annan tupla-annoksen suosituksista ja neuvolassa th sanoi, ettei siitä ole mitään haittaa. Niin ja jokaiselle on turvaistuin. Isompi auto on hankinnassa, kun vain hetken enää mahdumme tuohon nykyiseen. Lääkäriin vien heti kun tarve ilmenee ja soitan jo usein ennen varsinaista tarvetta ohjeita tk:sta, niin ja sairaita lapsia ei kuljetella ja ihan pientä vain sairaalasta kotiin ja sen, mitä on ihan pakko. TV-sarjoista en tiedä mitään. :) Niin ja sairaalassa olen nimen omaan vaatinut, että saan hoitaa vauvani itse, kun olisivat vieneet pois, että saan nukkua.. että meitä on moneen junaan.
vl-äiti, monta pientä lasta
älä silti yleistä, ruoka on se, mistä meidän perheessä ei tingitä, mm. 1v:n herkkua on nektariinit, lapset saa mehua ja limsaakin :) meillä valitaan ruokailuvälineet ruuan mukaan. Lapset saa D-vitamiinilisän, tosin annan tupla-annoksen suosituksista ja neuvolassa th sanoi, ettei siitä ole mitään haittaa. Niin ja jokaiselle on turvaistuin. Isompi auto on hankinnassa, kun vain hetken enää mahdumme tuohon nykyiseen. Lääkäriin vien heti kun tarve ilmenee ja soitan jo usein ennen varsinaista tarvetta ohjeita tk:sta, niin ja sairaita lapsia ei kuljetella ja ihan pientä vain sairaalasta kotiin ja sen, mitä on ihan pakko. TV-sarjoista en tiedä mitään. :) Niin ja sairaalassa olen nimen omaan vaatinut, että saan hoitaa vauvani itse, kun olisivat vieneet pois, että saan nukkua.. että meitä on moneen junaan.
vl-äiti, monta pientä lasta
Rakkaat ihmiset.
Lastensuojeluilmoituksia tehdään eniten
ALKOHOLI-
ERO-
VÄKIVALTA-
HUUME-
perheistä.
Vanhemmat lähtevät baariin, lapset jäävät yksin.
Tämä yksi esimerkki vain.
Isoista ongelmista siis.
Jos lestadiolaisperheessä lapsi joutuu hoitamaan/leikkimään
nuoremman/nuorempien kanssa sen aikaa kun äiti vaikkapa tekee ruokaa, niin puhutaan aika pienestä ongelmasta.
Ei niissä perheissä isä ja äiti / saatikka äidin useat useat mieskokelaat rähjää kännipäissään, lapset huoneissaan peläten ja itkien.
Rauhoittukaa. RAUHOITTUKAA.
Sanoisin, että onkohan tämänkin ketjun aloittaja joku onneton yh-äiti...jolla ei ole liikaa suotu älykkyyttä ja suhteellisuuden tajua. Uskallan väittää.
perheen äidit menevät lapsitehtailun myötä niin huonoon kuntoon, etteivät saa kaikkia lapsiaan hoidettua, vaan nämä juoksevat pitkin kyliä perseet vilkkuen.
Monet äidit menehtyneetkin tähän synnytysrumbaan :(
Lainaus:
"...sekä tilanne, jossa lapsi joutuu kantamaan ikätasoonsa nähden suhteetonta vastuuta perheen arjesta esimerkiksi vanhemman sairauden vuoksi.Joissakin tilanteissa myös perheen erittäin heikko taloudellinen tilanne saattaa vaarantaa lapsen huolenpitoa tai kehitystä, jolloin lapsen tilannetta parannetaan antamalla taloudellista tukea esimerkiksi lastensuojelullisin perustein."
Lähde: sosiaaliportti.fi, Lastensuojelun käsikirja, Lastesuojeluilmoitus
(<a href="http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…" alt="http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…">http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…;)
esim. se, että isommat lapset joutuvat jo pienestä pitäen huolehtimaan pienemmistä, usein myös kodin askareista
joka päivä seuraan useamman L-perheen lasten hommaa.
alle koulu ikäiset lykkää vauvoja kärryillä vilkkaalla valtatiellä, sekä ajelevat pyörillä. ihan iltamyöhään yhdeksän jälkeen.
lasketaa lumilaudalla samaisen tien penkalla.. yms. yms.
ja usein olen nähnyt varsinkin keväisin ja syksyisin kun pihalla ja muualla leikitään todella vähissä vaatteissa vaikka on vain muutama aste lämmintä.
eikö ne vanhemmat kerkeä edes takkia nakata lapselle kun ulos menevät-edes niille pienimmille? isommilla se on kyllä omaa tyhmyyttä jos ei tarpeeksi vaatetta löydä.
tunnen toki monia perheitä joissa lapsista huolehditaan, mutta näitä herran haltuun tapauksia näkyy olevan aika paljon.
tuntuu vähän oudolta. Taannoinhan oli Meidän Perhe -lehdessä juttua vl-perheestä. Heillä esim. 2-vuotiaan piti itse suoriutua pihalta sisälle ja päiväunille. Kukaan ei tarkistanut perään saiko se ulkovaatteet pois ja päätyikö se sänkyyn vai minne.
Lasten pitää siis olla todella itsenäisiä jo taaperoiässä.
Selkäsauna on ainakin vastoin lasensuojelulakia. Lehdissä on jo useita tapauksia, joissa vanhemmat joutuneet virkavallan eteen, ja tukkapöllykin on rikos. Laki myös velvoittaa ainakin sosiaalialalla työskentelevät ilmoittamaan, jos todistaa lasteen kohdistuvaa väkivaltaa. Muutkaan eivät saisi panna päätä pensaaseen ja jättää lapsia kärsimään.
Uskonnon ei pitäisi suojata lailta. Kun näin hyvä laki on olemassa, älkää hyvät ihmiset antako enää lasten kärsiä turhaan!
sitä ei edes tsekata kun saadaan tietää että on lestaperhe???vai mitä nyt tarkoitatte?
eihän uskonnon nimissä voi tehdä sellaista pahaa mikä on laissa kielletty???
vai enkö nyt ymmärrä?
järkyttävää joka tapauksessa.
sekä syntijuttuja. Oli sanonut kirosanan ja saanut selkäänsä. Ei saa lukea muita kirjoja kuin ihan lastenkirjoiksi luokiteltavia, ei saa käyttää edes toppimallisia yläosia, rintaliiveistä puhumattakaan vaikka hänellä on ihan selvästi rinnat jo (5. luokka). Ei saa kuunnella juuri mitään musiikkia, paitsi lastenlauluja, ei saa mennä koulussa pidettyihin limsadiskoihin. Ei saa olla juuri kenenkään luokkakaverinsa kanssa, kun vanhemmat ovat kieltäneet kaikki muut "huonona seurana". Lista on loputon...
Muut ihan normaalia kasvatusta
sekä syntijuttuja. Oli sanonut kirosanan ja saanut selkäänsä. Ei saa lukea muita kirjoja kuin ihan lastenkirjoiksi luokiteltavia, ei saa käyttää edes toppimallisia yläosia, rintaliiveistä puhumattakaan vaikka hänellä on ihan selvästi rinnat jo (5. luokka). Ei saa kuunnella juuri mitään musiikkia, paitsi lastenlauluja, ei saa mennä koulussa pidettyihin limsadiskoihin. Ei saa olla juuri kenenkään luokkakaverinsa kanssa, kun vanhemmat ovat kieltäneet kaikki muut "huonona seurana". Lista on loputon...
itse en kasvata noin mutta monet niin tekevät eikä tuossa ole mitään "väärää". Ihmisillä on eri arvot. Ainoa rikos tuossa on siis ruuniillinen kurittaminen
Entä jos luokalla ei ole yhtään samanuskoista? Lapsen pitää olla yksin?
itse en kasvata noin mutta monet niin tekevät eikä tuossa ole mitään "väärää". Ihmisillä on eri arvot. Ainoa rikos tuossa on siis ruuniillinen kurittaminen
Minä olen vl-perheestä ja vl edelleen. Minulla on kaksi lasta jotka ovat mieheni lisäksi minulle maailman rakkaimpia. Kuulkaa ystävät hyvät niin minä kerron hieman minun lapsuuden perheestäni ja omasta perheestäni.
Me ei kyllä koskaan ajeltu kylillä ilman kypärää eikä enää missään tapauksessa ilta yhdeksän jälkeen, vaikka naapurin lapset saivat ajella. Se tuntuikin joskus kurjalle kun äiti kävi pyytämässä jo sisälle iltapalalle ja nukkumaan. Mutta niin minäkin aijon omille lapsilleni tehdä. Ei niin myöhään kuulu lasten enää leikkiä ulkona. Keväisin äiti oli tarkka siitä että täytyy olla vielä kengät, takki ja hattu vaikka meistä tuntuikin jo ilma niin lämpimältä. Minun luokalla oli alaasteajan toinenkin uskovainen mutta ei yläasteella. olin luonnollisesti kaikkien kaveri. Kirosanoja olen joskus ymmärtämättömyyttäni sanonut ja äiti on siitä puhunut ettei se ole sopivaa. Todella hyvät muistot on lapsuudesta. Saimme huolenpitoa ja rakkautta!
Nyt omia lapsia haluan kasvattaa kelpo kansalaisiksi. Rajat ovat rakkautta. Sen verran tiukka aion lasten kasvatuksesa olla että opetan ettei muita haukuta, ei valehdella ym. kaupassa ei heittäydytä lattialle rääkymään jos ei saa jotain haluamaansa. puetan lapseni siististi ja huolehdin terveellisestä ravinnosta. Meillä on siisti koti ja kaikilla hyvä olla :)
voisin vielä lisätä että äiti eikä isä ole koskaan käynyt käsiksi meihin. Se on sitäpaitsi nykyään vastoin lakia. Joskus kun olin lapsi ja olin ollut tottelematon äiti sanoi että hakee kohta koivun oksan. Se on tietysti uhkailua mutta kyllä se aina tepsi meihin :D Nyt kun itselläni on lapsia juttelemme äitini kanssa usein lasten kasvatuksesta. Äitini painottaa usein minulle sitä että jos meinaa mennä hermot niin kannattaa antaa lapset isän hoitoon ja mennä rauhoittumaan koska muuten voi tulla kiusaus esim. läpsäistä lasta tai tarttua liian kovasti kädestä ym. Eiköhän näin toimita tai pitäisi toimia kaikissa suomalaisissa kodeissa. Ei siis väkivaltaa. Muuten täytyy kyllä olla tiukka kasvatuksessa ja täytyy olla rajoja. Muuten lapsista tulisi varmaan just sellaisia kauhukakaroita jotka kaupassa osoittaa myyjää leikkipyssyllä(niinkuin täällä vauvojen palstalla joku äiti kertoi).
Aiotko alistaa ja pelotella lapsen vauvaikäisestä asti niin, ettei se saa näyttää mieltään?
Tietenkään rääkymällä ei pidä saada mitään periksi, mutta millä ihmeellä opetat etukäteen että lattialle ei ikinä saa heittäytyä huutamaan?
Se on ihan normaalia ja luonnollista että 2-3-vuotias osoittaa joskus mieltään huutamallakin.
kaupassa ei heittäydytä lattialle rääkymään jos ei saa jotain haluamaansa. puetan lapseni siististi ja huolehdin terveellisestä ravinnosta. Meillä on siisti koti ja kaikilla hyvä olla :)
sitä just tarkoitan että jos lapsi joka kauppa kerralla ruinaa uutta lelua enkä voi ostaa aina uutta niin lapsi ei sitä saaa vaikka heittäytyy lattialle itkemään. Lapsen täytyy saada näyttää tunteensa. Niin positiiviset kuin negatiiviset. Jos lapsi on surullinen häntä lohdutetaan . jos lapsi on iloinen, iloitsen ja nauran hänen kanssaan .. Nämähän on ihan maalaisjärjellä ymmärrettäviä asioita. Vai mitä yrität viisastella? :D
"Aiotko alistaa ja pelotella lapsen vauvaikäisestä asti niin, ettei se saa näyttää mieltään?"
^^ tuo kuulostaa aika pelottavalta, kuinka tollasta voit ees kuvitella?
Ja huom. Olen hoito-alan ammattilainen joten tunnen lasten kehitysvaiheet ;)
noin kuitenkin usein käy kun lapsi ehtii tiettyyn ikään. Ei tuollaista voi ennalta opettaa.
Ehkä sitten tarkoititkin vain sanoa, että rääkymällä ei saa periksi, sen sijaan että tuollainen käytös tukahdutettaisiin jotenkin ennakolta.
Moni alle 2-vuotiaan äiti kun helposti tulee lipsauttaneeksi, että ei meidän lapsi koskaan tule noin tekemään ja kas, sellainen tilanne tulee kuitenkin eteen.
sitä just tarkoitan että jos lapsi joka kauppa kerralla ruinaa uutta lelua enkä voi ostaa aina uutta niin lapsi ei sitä saaa vaikka heittäytyy lattialle itkemään. Lapsen täytyy saada näyttää tunteensa. Niin positiiviset kuin negatiiviset. Jos lapsi on surullinen häntä lohdutetaan . jos lapsi on iloinen, iloitsen ja nauran hänen kanssaan .. Nämähän on ihan maalaisjärjellä ymmärrettäviä asioita. Vai mitä yrität viisastella? :D
"Aiotko alistaa ja pelotella lapsen vauvaikäisestä asti niin, ettei se saa näyttää mieltään?"
^^ tuo kuulostaa aika pelottavalta, kuinka tollasta voit ees kuvitella?Ja huom. Olen hoito-alan ammattilainen joten tunnen lasten kehitysvaiheet ;)
^^ tuo kuulostaa aika pelottavalta, kuinka tollasta voit ees kuvitella?Ja huom. Olen hoito-alan ammattilainen joten tunnen lasten kehitysvaiheet ;)
Muslimit kasvattavat lapsensa samalla tavalla. Paitsi heillä on jyrkemmät säännot musiikin ja tanssin suhteen.
Vanhoillislestadiolaiset pitävät samoin tanssia ja melkein kaikkea musiikkia syntinä.
Muutenkin islamin tiukimmissa ryhmissä ja lestadiolaisuudessa on paljon samanlaisia piirteitä.
On muuten erehdys luulla että islamissa tavalliset muslimit kieltäisivät ehkäisyn. He kyllä sallivat sen. islamissakin on erilaisia suuntauksia, ja anakrimpia taitavat olla talibanit.
On hienoa, että vl naiset puhutte omista oikeuksistanne ja omasta terveydestä huolehtimisesta. Silti olen kuullut liian usein suurperheiden äitien tarinoita siitä, kuinka lääkärien kieltoja noudattamatta synnytetään lisää lapsia. Lääkäri on tehnyt selväksi, että uusi raskaus on selkeä terveysriski. Ja sitten näitä tarinoita kerrotaan jotenkin " rinta rottingilla " - meiningillä. Otetaan tietoinen riski siitä, että jo olemassa olevat lapset saattavat jäädä äidittömiksi.
Mitä taas naisen oikeuksiin tulee, niin aika usein se tuntuu olevan mies, joka työpäivän jälkeen harrastaa. Nainen saa omaa aikaa sitten kun on hoitanut ensin katraan nukkumaan.
Sitten toinen asia. Olen itse terveydenhuollon ammattilainen ja minua kauhistuttaa tuo kamalan kielteinen suhtautuminen lääkkeisiin. Vauvalle ei anneta d - vitamiinia kun kuulemma sisältää niin paljon säilöntä- ja lisäaineita. Tonnikalapurkin öljy kuulemma parempaa! Muutenkin lääkärin puheille mennään vasta sitten kun on pakko. Kyläillään ja reissataan sairaiden lasten kanssa jne. Vastasyntynyt vauvakin ( 3vrk ) voi aivan huoletta matkustaa 5 tunnin matkan turvakaukalossa melkeinpä yhteen menoon. Tulee kalliiksi pysähdellä huoltiksille ison perheen kanssa.
Ja tosiaan tuo tv kielto. Ystäväni on minua paremmin selvillä tv - sarjoista, vaikkei telkkaria omistakaan.
Jotenkin surullisena olen seurannut yhden vl - perheen lapsia. Haluavat aina meille juomaan kun meillä tarjolla mehua, kaihoisasti katselevat hedelmäkulhoon ja tänään viimeksi kysyi 6v tyttö nektariinista, että mikä hedelmä tuo on. Viinirypälettä ei ole koskaan kuulemma syönyt. Tässä perheessä 5 lasta. Selkeästi siis ruuasta säästetään ja ensimmäisenä hedelmistä ja kasviksista.
Kertokaa, miksi vl perheessä katettiin pöytään ruokalusikat, vaikka ruoka ei ollut todellakaan keittoa tai puuroa?
Ja sinulle nro.130. Synnytyksen jälkeen sairaalassa ei todellakaan olla nukkumassa ja sillä periaatteella ainakaan, että hoitajat hoitakoon vauvan. VAIKKA lapsia olisi se 9! Hoitajat ovat tukemassa äidin ja vastasyntyneen lapsen vuorovaikutusta. Vuorovaikutus- ja kiintymyssuhteen kun ei ole tarkoitus syntyä vauvan ja hoitajan välille, vaan vauvan ja äidin välille. Toki äiti kerää sairaalassa voimia synnytyksen jälkeen, mutta ei vauvan hyvinvoinnin kustannuksella.