Monasti lestojen lapsista olisi syytä tehdä lastensuojeluilmoitus, jos
Kommentit (137)
Tuntuu aika turhalta yrittää täällä vastailla en oikein tiedä miten suurperheillä nykyään menee, mun tuttavapiiriin kuuluu oikeastaan vain pieniä perheitä. Itse olen 30v ja mulla on kaksi lasta, samaa ikäluokkaa ja lapsilukua (1-4 lasta) on myös ystävä- ja tuttavapiirissämme. t. vl
Minä en ajattele lainkaan niin, etät sinun vastaammisesi olisi "turhaa". Kiva että tulit mukaan keskusteluun.
Kysyisin paria asiaa, ei ole pakko vastata. :-)
1. Käytätkö puolisosi kanssa jotakin ehkäisymenetelmää?
2. Oletko itse SRK:n ehkäisykannanototn kannattaja. Tuunnet varmaankkin sen, että liikkeesi johtajat ovat julkistaneet kannaoton, jonka mukana ehkäisy on kaikissa tilanteissa synti?
Kiitos jo etukäteen ystävällisestä vastauksesta.
Se joka hlauaa suurperheen, toki olkoon vapaa hankkimaan niin motan lasta kuin suinkin biologia antaa myuöden! Ei sitä kukaan estä.
Mutta tämä suunnaton lasen saamisen hengellistäminen, sitä on vaikea käsittää.
Että juuri tämä yksi asia on Jumalan vaatimus muka!
En ole koskaan käsittänyt, miksi te olette tehneet synnyttämisestä elikkä lisääntymisen maksimoimisesta taivaspaikan ehdon. Kun Raamatussa ei tästä asiasta ole sanaakaan. Luerilainen uskon oppi ei myöskään sisällä lisääntymisvelvoitetta. lapset ovat ihania ja itsekin nautin suuresti perhe-elämästä.
Mutta tuo että biologinen asia, lisääntymiskyky, on nostettu hengelliseksi velvoitteeksi, se on TODELLA hihhulointia, vähän samaa kuin Amerikan amisheilla.
suurin osa asianosaisista on parhaillaan Liperissä tai palaamassa sieltä kotiinpäin, mutta ehkä huomenna saamme asiaan toisenlaisiakin näkökulmia
Että joku tähän huuhaahihhuliporukkaan kasvatettu ja Helvetillä peloteltu nainen tulee sanomaan, että kyllä joo, ihan kamalaa on!
siis ettei kaikkien 2-6-vuotiaat lapset juokse tuolla vapaana keskenään ja toisten lasten vahdittavina
todella mielenkiintoista kuulla, onneksi kirjoititte niin ehkä muillakin käsitys vähän parantui. Toivottavasti lastensuojelullinen näkemys tulee entistä enemmän esille kaikissa piireissä!
T: 74 ja 82 vai mitkä ne luvut nyt olikaan, se joka ei tiennyt lestadiolaisuudesta mitään ja kyseli lapsien huomioimisesta
Se joka hlauaa suurperheen, toki olkoon vapaa hankkimaan niin motan lasta kuin suinkin biologia antaa myuöden! Ei sitä kukaan estä.
Mutta tämä suunnaton lasen saamisen hengellistäminen, sitä on vaikea käsittää.
Että juuri tämä yksi asia on Jumalan vaatimus muka!
En ole koskaan käsittänyt, miksi te olette tehneet synnyttämisestä elikkä lisääntymisen maksimoimisesta taivaspaikan ehdon. Kun Raamatussa ei tästä asiasta ole sanaakaan. Luerilainen uskon oppi ei myöskään sisällä lisääntymisvelvoitetta. lapset ovat ihania ja itsekin nautin suuresti perhe-elämästä.
Mutta tuo että biologinen asia, lisääntymiskyky, on nostettu hengelliseksi velvoitteeksi, se on TODELLA hihhulointia, vähän samaa kuin Amerikan amisheilla.
Ilmeisesti olet tulkinnut asian niin, että meidän on pakko lisääntyä. Kyse ei ole siitä. Seksin ainoa tarkoitus ei ole tulla raskaaksi. Seksuaalisuus on meille lahja Jumalalta ja tärkeä ja arvokas osa avioliittoa. Ja sen seurauksena, että koemme seksin niin luontevana osana parisuhdetta ja avioelämää, seurauksena saattaa olla raskaus (ystäväni kärsii siitä, ettei ole saanut kuin kaksi lasta, vaikka ei todellakaan ole ehkäissyt). Mutta siis itsetarkoituksena ei ole lisääntyä vaan luottaa siihen, että Jumala antaa kaiken aikanaan ja jaksamisen mukaan. Mutta kenenkään ei tarvitse oman henkensä hinnalla pukata jälkikasvua maailmaan.
Ei oikeaa uskoa mitata lapsilukumäärällä vaan ihan muilla asioilla. Aika heikoilla olisi naimattomat, jotka uskovaisina eivät halua olla sukupuolisessa kanssakäymisessä ja näin ollen eivät myöskään lisäänny, jos taivaspaikan ehtona olisi lapsilukumäärä. Ainoa ehto on, että haluaa uskoa syntinsä anteeksi ja seurata Jumalan sanan neuvoa. Ja kyllähän Raamatussa selkeästi kuitenkin sanotaan, että Jumala on elämän ja kuoleman Herra, lapset ovat Jumalan lahjaa jne.
Mutta siis seksuaalisen kanssa käymisen tarkoitus on ihan muualla kuin lisääntymisessä...
Olen vanhoillislestadiolaisesta isosta perheestä, toiseksi nuorin lapsi.
Olen 28-v. naimisissa oleva nainen ja odotan ensimmäistä lastani. Ihan ensimmäiseksi haluan kokemuksesta sanoa, että myöskään vl-naiset eivät ole mitään lapsentekokoneita, vaan lapsen saaminen on suuri lahja. Toiset eivät pysty saamaan lapsia ollenkaan. Heitä ei tämän vuoksi eristetä eikä pidetä huonompina uskovaisina.
Olen korkeasti koulutettu nainen ja työskentelen johtavassa asemassa. En ole typerys, vaan tietoinen ihmisoikeuksista. Myös omista oikeuksistani ihmisenä ja naisena. Mieheni arvostaa minua ja meillä on hyvä suhde, myös seksuaalisesti. Se, ettemme käytä ehkäisyä, on yhteinen, tietoinen valintamme. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että tulisin henkeni kaupalla synnyttämään lapsia tähän maailmaan. Vanhoillislestadiolaisuudessa korostetaan elämän suojelemista. Siksi emme aseta ehtoja lapsille syntyä tähän maailmaan. Mutta myös äidin elämää suojellaan. Ei kukaan henkensä uhalla lapsia tee. Toki synnyttäminen on aina riskialtista, tämä kai pätee muihinkin kuin vanhoillislestadiolaisiin naisiin, eikö totta.
Minulla on aina ollut paljon ystäviä. Osa heistä on lestadiolaisia kuten minäkin, osa ei. Olen varma, että ei-lestadiolaiset ystäväni kertoisivat teille minun olleen heille hyvä ystävä ilman, että olisin yrittänyt nostaa itseni parempaan asemaan heihin verrattuna.
Minä uskon näin, mutta en tuomitse ketään muuta. Jos minun kotini televisiottomuus tai seuroissakäyntini tms. häiritsee jotakuta, olkoon niin. Minua ei häiritse, jos ei-lest. ystäväni käyvät baarissa, käyttävät ehkäisyä tai millä muulla tavoin elävätkin erilailla kuin minä. Osa perheestäni on luopunut uskosta, mutta heidän kanssaan ollaan yhtä paljon tekemisissä kuin muidenkin sisarusten, eikä heitä ole perheestä eristetty eikä hylätty millään tavoin. He ovat yhtä rakkaita kuin muutkin.
Jossakin vaiheessa tässä ketjussa pohdittiin sitä, että vanhoillislestadiolaiset eivät saa pyytää viranomaisten apua, sillä asiat hoidetaan omassa keskuudessa. Höpöhöpö. Tässä linkki erääseen uutiseen viime viikonlopulta:
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/vanhoillislestadiolaiset-tuomitsevat…
Lestadolaiset ovat ihmisiä siinä kuin muutkin. Joukossamme on rikollisia, sairaita, mielenterveysongelmista kärsiviä ymymym aivan kuten muussakin väestössä. Maallinen laki koskee meitä jokaista. Kyllä vankiloissakin on vanhoillislestadiolaisia rikoksiaan sovittamassa, mikä on ihan oikein.
Minäkin tiedän isoja vl-perheitä, joissa lapsia hoidetaan vähän hälläväliä-meiningillä. Minusta se on aika surullista. Apua pitäisi osata ja uskaltaa pyytää, kun sitä tarvitsee. Useissa kunnissa on mahdollisuus saada esim. hoito- tai siivousapua tarvittaessa. Tiedän myös isoja perheitä, joissa lapset saavat hyvän, turvallisen ja rakastavan kasvatuksen. En usko sen olevan niinkään perheen koosta kiinni, huolehditaanko lapsista. Kyllä pienissäkin perheissä,niin vl-perheissä kuin muissakin, voi olla laiminlyöntejä ja kylmää kasvatusta.
On surullista, että asiasta keskustelu saa aina aikaan todella jyrkän vastakkainasettelun. Mielestäni näin ei tarvitsisi olla.
Minä olen kiitollinen tästä pian syntyvästä lapsesta. Häntä tullaan arvostamaan ja rakastamaan, vaikka hänen valintansa eivät olisikaan samoja kuin omani. Rakastan perhettäni ja ystäviäni ja haluaisin antaa kullekin tilaa elää elämää siten kuin kukin haluaa. Samalla toivon, etteivät omat elämänvalintani loukkaa muita ihmisiä.
Kunnioittavasti, tuleva vl-äiti
Kysyisin paria asiaa, ei ole pakko vastata. :-)
1. Käytätkö puolisosi kanssa jotakin ehkäisymenetelmää?
2. Oletko itse SRK:n ehkäisykannanototn kannattaja. Tuunnet varmaankkin sen, että liikkeesi johtajat ovat julkistaneet kannaoton, jonka mukana ehkäisy on kaikissa tilanteissa synti?
1. Tällä hetkellä ei ole käytössä mitään ehkäisyä mutta ei ole kyllä seksielämääkään. :) Toinen lapsemme on vasta vajaa puoli vuotta, eikä mun tee mieli seksiä kun imetän. Kondomia varmaan käytämme sitten kun asia tulee ajankohtaiseksi, en haluaisi hormonaalista ehkäisyä käyttää.
2. Tunnen kyllä virallisen kannan, mutta en ole itse sen kannalla. Eikä ole juuri kukaan niistä vl:istä joiden kanssa olen asiasta jutellut. Suurin osa varmasti hyväksyy ehkäisyn terveyssyistä, jotkut tiukemmin ja jotkut väljemmin. Minun mielestäni asiassa pitää ajatella koko perheen jaksamista eikä ehkäisyyn tarvita kenenkään (puhujan, lääkärin, muiden uskovaisten) lupaa. Tiedän kyllä, että joidenkin mielestä olen tässä asiassa väärässä, mutta silti ajattelen näin. En halua ruveta odottamaan lasta, jota en halua. Eli siis mun mielestä lapsella on oikeus syntyä haluttuna ja toivottuna. (Ja kyllähän moni äiti varmaan siinä raskausaikana oppii jo rakastamaan ja odottamaan sitä vauvaa, vaikka raskauden alkaminen olisikin ollut pettymys alussa.)
t. se joku nro, kahden lapsen vl-äiti
ja oltiin tuetulla lomalla. Kaksi perhettä, joissa lapsia kamalasti ja pienet juoksivat keskenään läheisellä rannalla. Vanhempia ei hetkauttanut juurikaan. 4- ja 5- vuotiaat menivät keskenään kylpyläosastolle uimaan. Useimmiten ne vanhemmat lapset juoksivat perässä, vanhempia ei näkynyt.
Ulkoillessa ollessamme 13 -lapsisen perheen kuopus meni rantaveteen ja äiti oli ei-moksiskaan. Isompi sisarus meni hakemaan lapsen, noin 2-vuotiaan.
En tiedä uskonnollista vakaumusta, mutta oudolta näytti. Epäilin olevan lestoja ym.
Toisen perheen äiti, siis tämä 4- ja 5- v. tyttöjen äiskä hoiteli hyvin mekaanisesti sitä pesuettaan ja down oli nuorin. Ei juuri hellyyttä saanut. Olivat Pohjanmaalta molemmat perheet.
mutta sitten äitini vaati isältä eroa ryhmästä, koska sanoi tulevansa "hulluksi, jos pitää tehdä vielä lisää lapsia". Tuolloin meitä oli viisi. Isä oli kuulemma tarvinnut miettimisaikaa yhden yön, ja sitten myöntynyt. Meidän perheen mukana erosi muitakin sukulaisia, eikä juuri olla yhteyksissä moniin sukulaisiin vieläkään.
Juttuni pointti oli siis siinä, että onneksi vanhempani erosivat uskosta, sillä äitini olisi varmaan tappanut meidät jos lisää lapsia olisi "siunaantunut". Ei sillä, että äiti olisi kovin hyvin meitä kasvattanut sen jälkeenkään...
kirjoittanut tuon 107:n, kiitos sinulle siitä :) tuo kohta 4 lapsen äiti..
muuten valinnan olen todellakin tehnyt itse, muutakin elämää maistanut. Siitä "vapaammasta" elämästä ei jäänyt kuin paha mieli, mutta en koe olevani yhtään vähemmän uskovainen, vaikka aina en olekaan uskoa tunnustanut...
eikös se ole osasyyllinen, joka ei puutu epäkohtaan vaikka sen näkee, ts. jos ei tee ilmoitusta, vaikka katsoisi sen tarpeelliseksi?
mielestäni tää on ihan todella lapsellista ja tyhmää yleistystä. Tuttavapiiriini kuuluu monia lestadiolaisia ja he on hoitaneet lapsensa vallan moitteettomasti..vaikka niitä lapsia onkin huima määrä ns. normi-ihmisiin verrattuna.. ja ihmisten tulisi nyt muistaa että lestadiolaisiakin on sekä esikois- että vanhoillislestadiolaisia, joista jo nimensä perusteella vanhoillislestadiolaiset ovat niitä vanhoillisia eikä salli mm. tv:n katselua, meikkausta tai rytmimusiikkia... mielestäni toi tv:n katselukielto on hyvä sillä eipä sieltä juuri muuta tule kuin p*skaa.. jos lahtisin tälle samalle linjalle niin saisin sanoa että monasti Köyhien/yksihuoltajien/muslimien/romanien/katolilaisten/jehovie/ yleisesti IHMISTEN lapsista olisi syytä tehdä lastensuojeluilmoitus, jos yleisiä ohjeita noudatettaisiin... että sillee..
Tuosta jäsenmäärästähän nytkin suurin osa on alaikäisiä ja ihan pieniäkin lapsia, jotka ei ole voineet itse valita mihin kuuluvat.
Kamala alistaa nainen tuollaisen jatkuvan poikimisen ikeeseen että joku herätysliike vahvistuisia.A-P-U-A. Voiko tämä olla vuonna 2010 tämmöistä?
Aika paljonhan se näin menee että jälkeläisistä iso osa jättää liikkeen .Suviseurojen aikaan liikkeen johto myönsikin tämän että takalauta vuotaa... ja he kertoivat että he luottavat siihen että isojen perheiden kautta jäsenmäärä pysyy.
Elikkä nykyisin tämä ehkäisykielto on siksi että jäsenmäärä pysyisi!!
Lestadiolainen kirkkoherra Seppo Lohi on mediassa myöntänyt että lestadiolaisten määrä romahtaisi nopeasti jos ehkäisy sallittaisiin.
että juuri lastensuojelu lapsia on paljon sijoitettuina lestadiolais perheisiin. Ihan "tavaisen" väestön lapsia nämä sijoitetut ovat. Kyllä lastensuojeluilmoituksia aiheuttaa älytön alkoholin käyttö ym. ongelmat. Toki on vl perheitä joissa on ongelmia, mutta ei kannata yleistää. Suurin osa hoitaa lapset hyvin ja lapsista kasvaa kunnon kansalaisia ja ahkeria työntekijöitä. Jos otatte 80 000 henkilön otannan omasta kaupungistanne niin luulmpa, että enemmän löydät lastensuojelun tarvetta kun lestadiolais yhteisöstä.
mun kotona oli seksuaalista , fyysistä ja henkistä väkivaltaa. eikä kukaan aikuinen puuttunut siihen vaikka olis ollu tarvis.
vl nuoriaikuinen joka käy terapiassa sen takia mitä joutu kärsimään kotona.
ikäiseni naisen kanssa. Hänelle oli syntynyt yhdeksäs lapsi. En ole uskovainen ja hän oli vl. Aluksi hän jutteli minulle kun luuli minunkin olevan vl kun oli jo neljäs lapsi. Kun kuuli, etten kuulu kirkkoon, loppui jutut siihen. Hän ei ottanut vauvaa viereen, ei vaihtanut itse vaippoja, ei pessyt. Ei hellinyt, ei mitään. Hoitajat toivat vauvan ja nainen välinpitämättömänä imetti ja soitti heti kelloa, että viekää pois. Nukkui sitten suurimman osan ajasta. Isä käytti lapset kahdessa erässä katsomassa uutta lasta. Lauma pieniä istui vaikean näköisenä, koska äiti ei edes katsonut heitä. Ei halannut, ei jutellut. Makasi vain ja isä piti vauvaa sylissä. Kun lapset lähtivät, soitti taas kelloa ja tiuskaisi, että viekää vauva pois. Jotenkin minulla kävi koko perhettä sääliksi. Äiti oli todella uupunut ja väsynyt ja lapset hämmentyneitä kun äiti ei ottanut heihin mitään kontaktia. Olen joskus heitä miettinyt, että moneskohan hänellä on jo tässä vaiheessa tulossa. Itse lopetin neljään, koska koin, että tämä määrä on se, minkä jaksan hoitaa. Olin aina haaveillut suurperheestä ja ehkä isommastakin määrästä lapsia. Mutta neljännen jälkeen tajusin, että ne ovat nyt tässä. Neljälle pystyn antamaan, mutta en enemmälle. Toivottavasi kyseinen perhe voi hyvin ja äiti saa hoitoapua paljon.
meneppä huviksesi seuraavan kerran katsomaan suviseurojen paikkakunnan kauppojen kortsuhyllyt.. tyhjää täynnä ovat.. muhoksella loppuivat ensimmäisinä päivinä muutama vuosi sitten...
ja se sairaalloinen laihuus.. ehkäisykeino sekin..tarkoituksella tehtyä, ettei elimistö toimisi ja tulisi paksuksi..
sisäpiirin tietoa tämäkin..
Hoitajat toivat vauvan ja nainen välinpitämättömänä imetti ja soitti heti kelloa, että viekää pois. Nukkui sitten suurimman osan ajasta. .
ja tiesi aivan hyvin että kun menee kotiin niin se yo-hoitaja ei ole paikalla.
Teki aivan viisaasti. Sen takia äiti on sairaalassa synnytyksen jälkeen jotta voi nukkua. Sen takia on henkilokuntaa joka voi katsoa lasta. äidin unen tarve on syy olla sairaalassa
ikäiseni naisen kanssa. Hänelle oli syntynyt yhdeksäs lapsi. En ole uskovainen ja hän oli vl. Aluksi hän jutteli minulle kun luuli minunkin olevan vl kun oli jo neljäs lapsi. Kun kuuli, etten kuulu kirkkoon, loppui jutut siihen. Hän ei ottanut vauvaa viereen, ei vaihtanut itse vaippoja, ei pessyt. Ei hellinyt, ei mitään. Hoitajat toivat vauvan ja nainen välinpitämättömänä imetti ja soitti heti kelloa, että viekää pois. Nukkui sitten suurimman osan ajasta. Isä käytti lapset kahdessa erässä katsomassa uutta lasta. Lauma pieniä istui vaikean näköisenä, koska äiti ei edes katsonut heitä. Ei halannut, ei jutellut. Makasi vain ja isä piti vauvaa sylissä. Kun lapset lähtivät, soitti taas kelloa ja tiuskaisi, että viekää vauva pois. Jotenkin minulla kävi koko perhettä sääliksi. Äiti oli todella uupunut ja väsynyt ja lapset hämmentyneitä kun äiti ei ottanut heihin mitään kontaktia. Olen joskus heitä miettinyt, että moneskohan hänellä on jo tässä vaiheessa tulossa. Itse lopetin neljään, koska koin, että tämä määrä on se, minkä jaksan hoitaa. Olin aina haaveillut suurperheestä ja ehkä isommastakin määrästä lapsia. Mutta neljännen jälkeen tajusin, että ne ovat nyt tässä. Neljälle pystyn antamaan, mutta en enemmälle. Toivottavasi kyseinen perhe voi hyvin ja äiti saa hoitoapua paljon.
Itse olen tehnyt sen huomion kun olen näitä vl-juttuja välillä lueskellut, että kärkkäimpiä kommentoimaan tuntuu olevan esikoistaan odottavat tai max neljän lapsen äidit. Mutta entä sitten kun lapsia on yhdeksän? Ja kymmenettä pitäisi jaksaa pukata?
Pyydän teitä,
lukekaa Aale Tynnin Rohdinmekkoballadi,
niin kerron sen jälkeen tarinan,
jonka nimenä voisi olla äitiysmekkoballadi
ja joka voisi alkaa:
Ja äitiysmekko yllään oli vaimosella,
kun hän tuli klinikkaan synnyttämään
yhdeksättä lastaan.
Hän tuli kaukaa järvien ja metsien takaa
ja oli niitä, jotka tulevat taas ja taas.
Vaikka siellä sipistiin ja supistiin,
hän käveli rohkeasti kuninkaan luo
ja sopeutui hovitapoihin.
Mutta kun häneltä kysyttiin yhä uudestaan.
Mitenkä te luulette jaksavanne?
Ettekö yhtään ajattele?
Montako te vielä aiotte?
Eikö nyt oltais järkeviä?
hän vaikeni
aivan kuin olisi ajatellut:
Ei, kuningas, et kaikkea tiedä.
Näin hänen katsovan miehensä
ja kahdeksan lapsensa kuvaa
ja hymyilevän.
Ja hän halusi pian takaisin maahansa,
missä hän voisi vapaasti itkeä ja nauraa
ja missä on kevyt kulkea.
Kuulin hänen laulavan sille yhdeksännelle
vanhasta kehtolaulusta:
"Taivahast' on lahja tullut, taivahan tulen kisoista,
Luojan lemmen leikinnöistä, ei vahingon valkeoista."
Hän kiitti ja lähti kääröineen omaan maahansa.
Minä näin hänen kulkevan äitiysmekossaan
ja tiesin hänen unohtavan neuvot kuninkaan.
Minä ikkunasta katsoin ja kauan vaikenin
ja sanoja kehtolaulun minä hiljaa muistelin."
Runoilija on syöpään kuollut suurperheen äiti, Pirkko-Liisa Linjama
Tuo ehkä kertoo eniten suhtautumisesta ehkäisyyn, kuten monessa haastattelussa nyt suviseurojenkin aikana on tullut puhetta, kyse ei ole ehkäisy- vaan elämänsäilyttämiskysymyksestä. Kenenkään ei tarvitse tehdä lapsia henkensä kaupalla, äidin ja lapsen henki on yhtä arvokas ja näin ollen, jos äidin henki on todellisessa vaarassa raskauden myötä, ehkäisy on todellinen vaihtoehto, mutta siis asiaa katsotaan tuolta elämän säilyttämisen, ei varsinaisesti ehkäisyn näkökulmasta.
t. tuo pitkän vastauksen kirjoittanut kohta neljän lapsen äiti.