Monasti lestojen lapsista olisi syytä tehdä lastensuojeluilmoitus, jos
Kommentit (137)
Helvettiä, syntiä, huoruutta, kadotusta... Helvetillä pelottelu pitäisi kriminalisoida! Kyllä traumoja varmasti aiheuttaa jo pienessä lapsessa.
Totta, olen kyllä samaa mieltä. Vl vanhempia pitäisi valistaa psyykkisen ja hengellisen väkivallan vakavista seurauksista lapselle.
Ei saisi painostaa eikä pakottaa esim. rauhanyhdistyksen raamattuluokkaan tai seuroihin kuten minulle ja sisaruksilleni tehtiin.
vanhempia pitäisi valistaa psyykkisen ja hengellisen väkivallan vakavista seurauksista lapselle. Ei saisi painostaa eikä pakottaa esim. rauhanyhdistyksen raamattuluokkaan tai seuroihin kuten minulle ja sisaruksilleni tehtiin.
Onhan se hyvä tuntea Raamattua.
on Jumalan/Jumalat itse luoneet.
Kuka vain pistää jonkun lahkon pystyyn ja julistaa, että tämätuose on syntiä ja kaikki muut, kuin meihin uskovat joutuvat kadotukseen.
Ihminen tarvitsee vain jonkun olemassaolemattoman, johon ripustautua.
suurin osa asianosaisista on parhaillaan Liperissä tai palaamassa sieltä kotiinpäin, mutta ehkä huomenna saamme asiaan toisenlaisiakin näkökulmia
Että joku tähän huuhaahihhuliporukkaan kasvatettu ja Helvetillä peloteltu nainen tulee sanomaan, että kyllä joo, ihan kamalaa on!
...iminen on Jumalan/Jumalat itse luoneet. Kuka vain pistää jonkun lahkon pystyyn ja julistaa, että tämätuose on syntiä ja kaikki muut, kuin meihin uskovat joutuvat kadotukseen. Ihminen tarvitsee vain jonkun olemassaolemattoman, johon ripustautua.
Voit hyvinkin olla oikeassa. Silti jokaisen joka asuu länsimaissa, on ihan hyvä tuntea Raamatun tarinat. Ne esiintyvät niin laajasti kaikkialla kulttuurissa, kirjallisuudessa ja elokuvissa yms. että on hyvä tietää. Ilman sitä ei ymmärrä paljon mitään.
Kannatan kyllä uskonnonvapautta ja uskontoneutraalia valtiota. Esim. tunnustuksellinen uskonnonopetus pitäisi kouluista lopettaa. Tilalle tietoa erilaisista uskonnoista, uskomuksista ja uskonnottomuudesta, ja eri uskontoihin ja uskonnottomien yhteisiä keskusteluja. Ehkä kaukainen haave...
Aika säälittävää, jos joku ihmisryhmä tuomitaan ihan vaan huhupuheiden ja mutu-tuntuman perusteella=(
Lapseni kavereissa on lestadiolaisia ollut jne. Ei ole huhua, vaan ihan totisinta totta:(
Aika säälittävää, jos joku ihmisryhmä tuomitaan ihan vaan huhupuheiden ja mutu-tuntuman perusteella=(
kahden perheen pojat kulkevat todella vähissä vaatteissa aina kylmillä ilmoilla. Ilmeisesti vanhemmat eivät ollenkaan ehdi katsoa, missä vaatteissa lapset lähtevät ulos.
Ehkä ovat vaan niin varattommia ettei kaikille riitä aina vaatetta. miksipä et tekisi tuttavuutta perheen vanhempien kanssa ja jos näyttää olevan puutetta, voisit ehkä mmiettiä miten itse voisit auttaa heitä.
Tänne kirjoitteeulla ei kukaan auta ketään! Mutta jos lapset tosiaan ovat kylmissään, silloin on auttamisen paikka.
Hyvin sanottu. Vanhoillislestadiolaiset opit eivät oikeastaan siirry vaikka liikkeen MIESjohtajat ja MIESpuhujat miten toistelisivat oppejaan seuroissa. Sillä opin siirtäminen tapahtuu kasvatuksessa, kotona. Kodissa vl näinen on tämän perinteen ja tuhoisien ajatusten siirtäjä seuraavalle sukupolvelle. kasvattaminen ja lastenhoito on vl liikkeessä nimenomana "naisen osa", kuten seuroissa sanotaan.
Nainen on avainhenkilö, ja juuri siitä syystä liikeken kovin kontrolli kohdistuukin juuri naisiin. Heidät on saatava pysymään tiukasti pilttuussaan, koska heistä riippuu koko liikkeen tulevaisuus.
Naiset itse siirtävät nämä alistavat ja ihmisoikeuksia rikkovat opit lapsilleen. Myös tyttärilleen.
Naiset sen likaisen työn hoitavat tässäkin poppoossa. Itse vlnaiset eivät tietenkään tajua olevansa liikkeen vallankäytön tärkein työkalu.
miten (vanhoillis)lestadiolaispiireissä, Rauhanyhdistyksissä ym. suhtaudutaan lapsiin ja lasten kasvatukseen. Jos lähes kaikilla lestadiolaisilla on (useita) lapsia, lähes kaikki ovat tekemisissä lasten ja lapsiperheiden kanssa ja lähes kaikki perheet ovat suurperheitä ja väsymistä varmasti on vielä enemmän kuin parin lapsen perheissä (siis näin valtakunnallisesti tarkasteltuna suurperheet ovat harvinaisia ja vl-yhteisöt ovat ehkä laajimpia suurperheiden yhteisöjä), niin näkyykö tämä jollain tavalla yhteisön arjessa? Kuuluuko ohjelmaan lasten kasvatukseen, lapsiperheen pyörittämiseen liittyvää koulutusta, tiedotusta, ohjeistusta, vertaistukea? Jos lestadiolaiset omassa keskuudessaan tietävät, että kaikki ihmiset eivät jaksa tai osaa tai pysty tai kiinnostu huolehtimaan lapsistaan vaikkapa lakien mukaan tai parhaalla mahdollisella tavalla, ja tiedetään myös että yhteisöön kuuluu se lasten saaminen, niin ovatko kaikki lapsirakkaat lestadiolaisvanhemmat todella huolissaan näistä lapsista ja vanhemmista ja siitä millaista lastenhoidon kulttuuria siirtyy seuraaville polville? Eli miten lapset näkyvät yhteisön lehdissä tai saarnoissa tai luennoissa, puhutaanko yhteisössä jatkuvasti vaikka kriittiseen/keskustelevaan sävyyn fyysisestä kurittamisesta tai Raamatusta puhumisesta tai arjessa jaksamisesta, tai muistutellaanko ennen Suviseuroja siitä, että eihän sitten kuljeteta lapsia ilman turvaistuimia tai muistetaanhan sitten suojata lapset auringolta tms. En tarkoita tässä, että lähtökohtaisesti vanhemmiksi epäsopivia ja stressaantuneena huonoja valintoja tekeviä ja lapsiaan laiminlyöviä vanhempia ei olisi kaikissa viiteryhmissä. Mutta lestadiolaisuus on kuitenkin Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen tiivis ja myös suurilukuinen yhteisö, jossa suurperheet ovat normi.
Nyt juuri suviseuroissa kerrottiin että keskusyhdistyksessä on perustettu Koti-työryhmä jonka tehtävä on mmiettiä miten näitä asioita tuettaisiin paikallisissa rauhanyhdistyksissä.
Niin että ongelmiin ollaan kyllä nyt tarttumassa.
Lisäksi paikallisisa rauhanyhdistyksissä autetaan jos avioparilla on aviolisia ongelmia. Voi vapaasti pyytää neuvonpitoa muiden uskovaisten kanssa ja saa jutella vapaasti myös puhujien kanssa.
Heidän lapsensa eivät muiden lasten kanssa olleet tekemisissä muutoin, kuin huutelivat, että kaikki muut on syntisiä ja joutuu kadotukseen - tai jotain vastaavaa se oli.
Mun mummoni oli myös vl. Kukaan heidän lapsistaan ei tuohon uskoon ole kasvanut. Pappapuolen kuoleman jälkeen mummolla alkoi nuo vl-säännöt vähän löyhtyä ja myöhemmällä iällään mummo antoi mm. telkkarin olla yläkerrassa, mutta se piti olla piilossa niin, ettei kukaan uskova sitä nähnyt. Me lapsenlapset saatiin kuitenkin sitä katsoa - ja kyllähän tuo mummokin sitä vilkuili, varsinkin aina, jos oli meillä käymässä.
Mä olenkin nyt jälkeenpäin miettinyt, että oliko se usko pappapuolesta lähtöisin - ja mummo ei siitä niin perustanut. Siltä se jotenkin tuntuu. Vapautui niin kovasti tuon pappapuolen kuoleman jälkeen. Eikä ole kyllä ikinä ollut tuputtamassa mitään uskonjuttuja. Muistan kuitenkin, että pappapuoli oli tosi tiukka ja pelottavakin.
[rauhanyhdistyksissä autetaan jos avioparilla on aviolisia ongelmia. Voi vapaasti pyytää neuvonpitoa muiden uskovaisten kanssa ja saa jutella vapaasti myös puhujien kanssa.
Et kai yritä selittää että kun ihmiset joutuvat pakolliseen "hoitokokoukseen" nin he olisivat itse sitä pyytäneet? Helsingin Sanomissa yksi vl pari juuri hiljattain valitti siitä että vaikka he kielsivät yksityisasioidensa käsittelyn rauhanyhdistyksellä, toivomuksesta ei piitattu.
http://freepathways.wordpress.com/2010/06/14/puoskarointia-rauhanyhdist…
EI TODELAKAAN OLE KIELLETTYÄ puhua uskosta ja sisäisitä asioista ulkopuolisille.
Niin, se taitaakiin olla niin päin että heillä on keskenään vaikeaa jutella hengellisistä asioista kun se hengellisyys ei ole vl liikkeessä elämisen syy.
vaan yksinkertaisesti tapa ja perinne kkun ei siitä pääse, kun on siihen kasvatettu. Ja itsenäisesti ei uskonasioita saa edes pohdiskella, sitähän kuuluu vaan käydä seuroissa ja uskoa vaan ne kohdat Raamatusta joita saarnaajat siellä ovat valinneet.
Hengellisistä asioista ei ole tapana keskenään puhua. Enempi automerkeistä ja talolainoista. Materialismi jyllää "perinneliikkeessä" jota he itse nimittävät ainoaksi pelastavaksi Jumalan valtakunnaksi maan päällä...
Itelläni on samantapaisia kokemuksia, etät on kauheata ankaruutta, ja sitten ne lempeämmät lestadiolaiset rauhanyhdistyksellä ja kodissa vaan joutuvat vaikenemaan.
Heidän lapsensa eivät muiden lasten kanssa olleet tekemisissä muutoin, kuin huutelivat, että kaikki muut on syntisiä ja joutuu kadotukseen - tai jotain vastaavaa se oli.
Mun mummoni oli myös vl. Kukaan heidän lapsistaan ei tuohon uskoon ole kasvanut. Pappapuolen kuoleman jälkeen mummolla alkoi nuo vl-säännöt vähän löyhtyä ja myöhemmällä iällään mummo antoi mm. telkkarin olla yläkerrassa, mutta se piti olla piilossa niin, ettei kukaan uskova sitä nähnyt. Me lapsenlapset saatiin kuitenkin sitä katsoa - ja kyllähän tuo mummokin sitä vilkuili, varsinkin aina, jos oli meillä käymässä.
Mä olenkin nyt jälkeenpäin miettinyt, että oliko se usko pappapuolesta lähtöisin - ja mummo ei siitä niin perustanut. Siltä se jotenkin tuntuu. Vapautui niin kovasti tuon pappapuolen kuoleman jälkeen. Eikä ole kyllä ikinä ollut tuputtamassa mitään uskonjuttuja. Muistan kuitenkin, että pappapuoli oli tosi tiukka ja pelottavakin.
Aika paljonhan se näin menee että jälkeläisistä iso osa jättää liikkeen .
Suviseurojen aikaan liikkeen johto myönsikin tämän että takalauta vuotaa... ja he kertoivat että he luottavat siihen että isojen perheiden kautta jäsenmäärä pysyy.
Elikkä nykyisin tämä ehkäisykielto on siksi että jäsenmäärä pysyisi!!
Lestadiolainen kirkkoherra Seppo Lohi on mediassa myöntänyt että lestadiolaisten määrä romahtaisi nopeasti jos ehkäisy sallittaisiin.
Siis juuri tuollainen "meillä on asiat keskimääräistä paremmin kun emme käytä alkoholia ja rakastamme toisiamme"-tuuba. Hei anteeksi nyt kovasti, mutta tiesittekö että läheskään kaikissa ei-vl lapsiperheissä EI KÄYTETÄ ALKOHOLIA JA LIITTO ON TÄYNNÄ RAKKAUTTA?? Te ette ole "Jumalan armosta" ainoat, joilla näin on! Pää pois perseestä ja ylpeys romukoppaan!!
Ps. Nettiin ym. liittyvät säännöt ovat kaksinaismoralismia pahimmillaan ja olen ihan varma että jos lestojen Jumala on olemassa (ja hän pitää rangaistavana telkkarin katselu), nettiä käyttäneet palavat myöskin lieskoissa iloisesti! :D Vähän kuin selitys pettämisestä: "se ei ollu siellä niin ei se ollu pettämistä"...teknistä puuhaa ;).
meillä lapset käy myös seurakunnan kerhoissa.
Voin valaista että heillä on ihan omat kerhopiirit mihin lapsia kuskataan, missä saadaan oikeanlaisia neuvoja ja opastusta. Asioita pohditaan yhteisössä omissa äitipiireissä jne...kyllä siellä tiedetään ketä kukin on. Esim evlut. kirkon kerhoissa näitä lapsia ei näy, siellä ovat vääräoppisten lapset, että siitä lähtökohdasta voit lähteä pohtimaan lestadiolaisuuden perinettä.
jep. Vielä parisenkymmentä vuotta sitten vanhoillisltediolainen joutui hoitokokoukseen ja erotettiin,jos vei lapsensa "väärähenkisetn" eli paikallisen ev.lut. seurakunnan kerhoon. Ja vanhuksia otettiin kiusattavaksi kokouksissa, jos he kävivät seurakunnan vanhustenkerhossa.
Monella on karmeita muistoja. Se on yksi syy että kun näitä painostus- ja kiusaamisasioita ei ole selvitetty eikä pyydetty julkiseti anteeksi niin on tuhansia ihmisiä joita nämä tapaukset kurmittavat yhä. Esimerkiksi omaa pappaani joka erotettiin syyttä suotta.
Siis juuri tuollainen "meillä on asiat keskimääräistä paremmin kun emme käytä alkoholia ja rakastamme toisiamme"-tuuba. Hei anteeksi nyt kovasti, mutta tiesittekö että läheskään kaikissa ei-vl lapsiperheissä EI KÄYTETÄ ALKOHOLIA JA LIITTO ON TÄYNNÄ RAKKAUTTA?? Te ette ole "Jumalan armosta" ainoat, joilla näin on! Pää pois perseestä ja ylpeys romukoppaan!! Ps. Nettiin ym. liittyvät säännöt ovat kaksinaismoralismia pahimmillaan ja olen ihan varma että jos lestojen Jumala on olemassa (ja hän pitää rangaistavana telkkarin katselu), nettiä käyttäneet palavat myöskin lieskoissa iloisesti! :D Vähän kuin selitys pettämisestä: "se ei ollu siellä niin ei se ollu pettämistä"...teknistä puuhaa ;).
Älyttömintä on just tuo omahyväisyys ja sitten se kaksinaamaisuus. he sanovat yhtä ja tekevät toista.
Esim. ehkäisyasiassa he julistavat että ehkäisy on syntiä. Ja samaan aikaan toisaalla: kolmikymppiset parit kertoo että kun ei kerro kelkkään, niin voi vapaasti ehkäistä. Teeskentely on oksettavaa.
meillä on kolme lasta, neljäs on tulossa. Jokainen lapsista on ollut lahja ja suuri ilon aihe. Nytkin koko perheellä odotamme uutta tulokasta syntyväksi, tietenkin malttamattomuutta lisää se, että siskoni miehensä ja viikon ikäisen vauvansa kanssa asuvat meillä.
Me saamme ihan normaaliseuroissakin ohjeistusta lasten kasvatukseen: rakastakaa lapsia; keskustelkaa lasten kanssa; opettakaa, mikä on oikein ja mikä väärin; antakaa ja pyytäkää anteeksi; asettakaa rajat jne.. ruumiilliseen kuritukseen on selkeä kanta: Suomen laki kieltää lapsen ruumiillisen kurittamisen ja sama laki koskee myös lestadiolaisperheitä (ainakin vanhoillis-).
SRK (=Suomen Rauhanyhdistysten keskusyhdistys ry) järjestää opistoilla ja leirikeskuksissa aviopuoliso- ja kasvattajakursseja ja -leirejä. Osa on suunnattu nuorille aviopareille, osa lapsettomille jne. kurrsien ja leirien vetäjinä on kasvatusalan ammattilaisia.
Muutamia kertoja vuodessa järjestetään keskustelutilaisuuksia, ns. seurakuntapäiviä, joilla jokaisella on vapaus käyttää puheenvuoroja (myös naisilla ;) ), siellä saamme ohjeita ja vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Keskustelujen pohjana on Raamattu, josta siis saamme pohjan elämäämme ja arvomaailmaamme.
Usko ja sen kautta asioiden hoitaminen yhteisön sisällä ei poista yhdeltäkään ihmiseltä velvoitetta vastata rikoksistaaan ns. maallisen oikeuden edessä. Jos tiedätte, että jostain perheestä olisi syytä tehdä lastensuojeluilmoitus, tehkää se. Teette palveluksen perheelle ja ennen kaikkea niille lapsille, jotka todella apua tarvitsevat.
On totta, että monessa lestadiolaisperheessä on sellainen kummallinen käsitys, että ollaan jotenkin parempia ihmisiä uskomme vuoksi ja tiedän, että uskonsa kieltäneitä on eristetty perheestä jne. Mutta se on väärin. Usko on lahja, se ei tee ihmisestä parempaa, että saa uskoa syntinsä anteeksi ja saa rauhan Jumalan kanssa. Se ei oikeuta sulkemaan muita ihmisiä pois elämästä. Raamattukin opettaa, että ollaan maailmassa, mutta ei maailmasta. Mikä tarkoittaa sitä, että me elämme tämän ajallisen elämän erilailla uskovien ihmisten keskellä ja mukaudumme siihen, etteivät kaikki usko ja koe samalla lailla kuin me, mutta silti olemme osa tätä yhteiskuntaa ja yhteisöä. Mutta meillä on päämääränä taivas ja sen vuoksi me haluamme luopua asioista, joiden koemme haavoittavan meitä ja pahoittavan mielemme.
Tärkeimpänä kantavana voimana meillä on anteeksi antamus (joka siis ei poista rikosoikeudellista vastuuta, vaan antaa voimaa hoitaa asiat myös maallisen esivallan edessä), josta saamme voimaa arkeen ja jaksamista vaikeinakin päivinä. Meillä on tiivis tukiverkosto, josta saamme apua. Mm. meidän perheen ystäviin kuuluu vanhempia perheitä, joilta voimme kysyä neuvoja, kun olemme itse neuvottomia. Mutta ihan yhtä lailla voin kysyä neuvoa myös ei uskovaiselta kasvatusalan ammattilaiselta tai parisuhdeneuvojalta. Ja kyllä meidänkin piireistä ohjataan ihan ammatti-parisuhdeneuvojille ja perheneuvolaan. Eräs lestadiolaispappi mm. kertoi, ihan avoimesti siis, että hän oli kerran meinannut lyödä lastaan ja hakenut heti apua perheneuvolasta, ettei lähtisi sille tielle kasvatuksessa.
Meillä on tavoitteena kasvattaa tervehenkisiä, hyvinvoivia yhteiskunnan jäseniä. Mutta uskomaan emme voi pakottaa ketään, toki toivoisimme, että kaikki ihmiset saisivat ymmärtää tämän armon ja sen tuoman rikkauden, mutta kenenkään puolesta ei voi uskoa, eikä ketään voi pakottaa uskomaan. Jokainen tekee päätöksen itse henkilökohtaisesti kohdallaan. Moni nuori kokee myös, että todella haluaa lähteä sille "omalle" rippileirille, kyse ei siis ole siitä että nuoret pakotetaan vaan siitä, että nuori itse haluaa lähteä.
Ja luonnollisestikin niin meidän kuin moneen muuhunkin yhteisöön mahtuu myös niitä huonoja tapoja ja kasvatusmenetelmiä omaavia perheitä. On hyvin valitettavaa, että yksittäisen tapauksen perusteella leimataan koko yhteisö. Tosin siinä vaikuttanee sekin, että kun pedofilia-asiasta kyseltiin suviseurojen yhteydessä ison perheen äidiltä, hän arveli, että takana lienee muun suunnnan lestadiolaisuus. Ja se on väärin. Myös vanhoillislestadiolaisten mukana kulkee näitä sairaita. Kuten kaikkia muitakin viallisia ja epätäydellisiä ihmisiä. Oikeasti uskova vaan haluaa päästä näistä huonoista ja jopa rikollisista tavoista eroon ja hakee apua.
Toivottavasti tämä nyt edes vähän avaa meidän kasvatusperiaatteita ja elämäntapaa. Niin ja jos joku jaksoi lukea tämän läpi, niin tehkää niitä ilmoituksia lastensuojeluun ym. jos todella koette, että se on tarpeen. Se on parasta apua, mitä voitte antaa.
Tuntuu aika turhalta yrittää täällä vastailla noihin asiallisiinkaan kysymyksiin, kun toiset kuitenkin tuntuvat tietävän meidän asiat aina paremmin kuin me itse. Ehkä olisikin parempi olla vastaamatta...
Itse en oikein tiedä miten suurperheillä nykyään menee, mun tuttavapiiriin kuuluu oikeastaan vain pieniä perheitä. Itse olen 30v ja mulla on kaksi lasta, samaa ikäluokkaa ja lapsilukua (1-4 lasta) on myös ystävä- ja tuttavapiirissämme. Kuulostaa ihan vieraalta ja myös kamalalta tuollainen, että pienten lasten annetaan juosta yötä myöten ulkona ilman vaatteita. Tällaisen kasvatustyylin yleisyyttä en osaa sanoa, mutta itse en tiedä ainuttakaan vl-perhettä jossa näin toimittaisiin. Mun mielestä tuollaiseen törmäävän velvollisuus olisi puhua vaikka sen perheen äidin kanssa, tai sitten tosiaan tehdä se lastensuojeluilmoitus. Ehkä niiden lasten asiat siten paranisikin.
Perheväkivallasta on ollut useita kirjoituksia, joissa se tuomitaan ehdottomasti. Väkivallan käyttäminen lapsiin on perheväkivaltaa, laissa kiellettyä ja selkeästi synniksi sanottua. Keskustelupäivillä kehotetaan hakemaan apua neuvolasta, sosiaalityöntekijöiltä, perheneuvolasta jne. jos tuntuu arjessa selviäminen vaikealta. Usein kehotetaan kääntymään ammattiauttajien puoleen oli ongelma lähes mikä tahansa (paitsi sielullinen); masennus, muu sairaus, jaksaminen, perheväkivalta, avioeron uhka jne. Kaikkia näitä ongelmia vl-perheissä varmasti on yhtä lailla kuin muissakin perheissä, ihmisiähän vl:tkin ovat.
Asioista puhutaan ja keskustellaan myös pienissä piireissä, eikä läheskään kaikki ole ihan samaa mieltä kuin SRK:n johtajat julkisuudessa, jotka usein tahtovat antaa kuvan yhtenäisestä ja yksimielisestä joukosta. Ei me olla kaikki samasta muotista eikä samaa mieltä. En suostu allekirjoittamaan sitä, ettei Raamattua saisi itse lukea ja asioista keskustella. Meidän piireissä ainakin keskustellaan, pohditaan ja mietitään, ja välillä ollaan eri mieltäkin asioista. Meillä on vapaus ja oikeus siihen, vaikkei sitä täällä uskotakaan.
En nyt muista enää mitä kysymyksiä siellä oli, mutta voin yrittää vastata jos asiallisesti kysytään ja jos osaan. :)
t. vl