Eikö lukion käyneet pääse lainkaan amiksen PK-pohjaisille linjoille??
Selventäkääs nyt vähän tätä:
"Näihin peruskoulupohjaisen koulutuksen ylioppilaille tarkoitettuihin aloituspaikkoihin hakiessaan ylioppilaat ja lukion oppimäärän suorittaneet hakevat lukion päättötodistuksen perusteella. Ylioppilaat tai lukion suorittaneet eivät voi käyttää peruskoulun (tai keskikoulun) todistusta pyrkiessään toisen asteen koulutukseen."
Mutta jos jollain alalla on paikkakuntamme amiksessa koulutusta vain PK-pohjaisille esim. leipuri, sähköala. Niin enkö voi lainkaan hakea sinne, koska olen käynyt lukion?? Onhan tuo nyt aivan typerää!! Että minut hylätään, koska olen lukenut liikaa...
Kommentit (23)
hakisi amikseen pk-pellejen linjoille kun tarjolla on tasokkaampaakin koulutusta????
jos siis esim. koulutusohjelma on Leipuri, PK-pohjainen
niin voiko siinä silti olla myös joitain paikkoja YO-pohjaisille?
Mutta hakukone heittää siitä valintakohdasta kokonaan pois, jos laittaa, että on lukion käynyt.
joko yo-pohjaisille linjoille tai sitten koulutusohjelmassa voi olla paikkoja myös ylioppilaille.
jos jollain alalla on paikkakuntamme amiksessa koulutusta vain PK-pohjaisille
hakisi amikseen pk-pellejen linjoille kun tarjolla on tasokkaampaakin koulutusta????
sama paska eri nimikkeellä
jos haluan juuri vaikkapa leipuriksi, ja sitä nyt sattuu olemaan vain "PK-pelleille" niin missä sitä tasokkaampaa koulutusta sitten saisin???
Ihan sama mitä muuta OPM:n koulutussuunnittelijat yrittävät tolkuttaa. Mutta kai näille vähälahjaisillekin on jotakin koulutusta oltava.
Ihan sama mitä muuta OPM:n koulutussuunnittelijat yrittävät tolkuttaa. Mutta kai näille vähälahjaisillekin on jotakin koulutusta oltava.
itse en ole ylioppilas, mutta suoritin YO-linjan... Ja kaverini olivat perus injalla, ainut eo oli, että en lukenut ylimääräistä teoriaa vaan käytäntöön perehdyttiin enemmän. Suoritin kahdessa vuodessa samantutkinnon, kun kaverini kolmessa vuodessa. Käytännössä käytäntöaineet olivat ihan samoja
Mutta hakukone heittää siitä valintakohdasta kokonaan pois, jos laittaa, että on lukion käynyt.
Jos menee lukioon ja huomaa vaikka kolmannella vuodella, että jokin amislinja olis se oikea, ei kannata ottaa lukion päästötodistusta ulos. Jättää vaikka jonkin pakollisen tekemättä. Lukionhan voi sitten hoitaa loppuun, kun on ensin sen amispaikan saanut.
itse en ole ylioppilas, mutta suoritin YO-linjan... Ja kaverini olivat perus injalla, ainut eo oli, että en lukenut ylimääräistä teoriaa vaan käytäntöön perehdyttiin enemmän. Suoritin kahdessa vuodessa samantutkinnon, kun kaverini kolmessa vuodessa. Käytännössä käytäntöaineet olivat ihan samoja
en sentään näin huonosti oikeasti kirjoita.
samoille linjoille peruskoulun käyneiden kanssa jos olet itse yo-tutkinnon suorittanut täysi-ikäinen....
kiinnostaisikaan samoilla linjoilla PK-tyyppien kanssa pyöriä, mutta paikkakunnalta en voi pois muuttaa, ja täällä ainoa haluamani ala on sellainen, jossa on vain tuota PK-pohjaista opetusta :(
kiinnostaisikaan samoilla linjoilla PK-tyyppien kanssa pyöriä, mutta paikkakunnalta en voi pois muuttaa, ja täällä ainoa haluamani ala on sellainen, jossa on vain tuota PK-pohjaista opetusta :(
Turha rutista jälkeenpäin.
Eihän tuo tarkoita kuin sitä, että hakiessasi tuolle linjalle haet sinne lukion päättötodistuksella, et peruskoulun. Niinhän siinä aivan selkeästi sanotaankin.
että on lukion käynyt. Hakee vaan ihan pk-todistuksella, eikä kerro missä on edelliset 3v viettänyt.
Ihan samoin jos hakee töitä, niin voi jättää kertomatta osan työkokemuksista, jos katsoo aiheelliseksi. Mutta silloin voi työnantaja ihmetellä, että missä on joku vuosi kulunut, kun ei ole siltä ajalta todistusta.
kuinka moni tietää 14-15 vuotiaana mille alalle haluaa? Minä en ainakaan, ei ollut silloin hajuakaan!
Nyt, kun sen oman alani olen vihdoin keksinyt, niin lukion käynnistä olikin vain haittaa...
jostain koulutustiedoista näkevät, jos on käynyt lukion!?
SOITA sinne ja kysy, miten on. Paikkoja voi hyvin olla yo-pohjaisille. Opolta/sihteeriltä mikä onkaan joka vastaa kun soitat voit kysyä voitko sitten hakea pk:n todistuksella. Sitten vaan et käy perusopintoja,saat ne hyväksluetuks.
kuinka moni tietää 14-15 vuotiaana mille alalle haluaa? Minä en ainakaan, ei ollut silloin hajuakaan!
Nyt, kun sen oman alani olen vihdoin keksinyt, niin lukion käynnistä olikin vain haittaa...
En tiennyt minäkään. Kävin lukion enkä tiennyt vielä senkään jälkeen. Mutta eipä tästä elinikäisestä oppimisesta ole haittaakaan ollut. Ja elämänkokemustakin on ehtinyt karttua. Olen siis käynyt myös amiksen ja nyt vuosien jälkeen valmistun amk:sta.
Ja jos hakee yo pohjaisena pk pohjaiseen, niin saa hyväksytyksi perusteoriat, äikän yms. Ainakin näin meni minulla.