Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monasti lestojen lapsista olisi syytä tehdä lastensuojeluilmoitus, jos

Vierailija
02.07.2010 |

yleisiä ohjeita noudatettaisiin :(

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/137 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuntevani läheisesti yhtään lestadiolaista tai edes lestadiolaisesta perheestä lähtöisin olevaa. Minua kiinnostaisi vilpittömästi tietää, miten (vanhoillis)lestadiolaispiireissä, Rauhanyhdistyksissä ym. suhtaudutaan lapsiin ja lasten kasvatukseen. Jos lähes kaikilla lestadiolaisilla on (useita) lapsia, lähes kaikki ovat tekemisissä lasten ja lapsiperheiden kanssa ja lähes kaikki perheet ovat suurperheitä ja väsymistä varmasti on vielä enemmän kuin parin lapsen perheissä (siis näin valtakunnallisesti tarkasteltuna suurperheet ovat harvinaisia ja vl-yhteisöt ovat ehkä laajimpia suurperheiden yhteisöjä), niin näkyykö tämä jollain tavalla yhteisön arjessa? Kuuluuko ohjelmaan lasten kasvatukseen, lapsiperheen pyörittämiseen liittyvää koulutusta, tiedotusta, ohjeistusta, vertaistukea? Jos lestadiolaiset omassa keskuudessaan tietävät, että kaikki ihmiset eivät jaksa tai osaa tai pysty tai kiinnostu huolehtimaan lapsistaan vaikkapa lakien mukaan tai parhaalla mahdollisella tavalla, ja tiedetään myös että yhteisöön kuuluu se lasten saaminen, niin ovatko kaikki lapsirakkaat lestadiolaisvanhemmat todella huolissaan näistä lapsista ja vanhemmista ja siitä millaista lastenhoidon kulttuuria siirtyy seuraaville polville? Eli miten lapset näkyvät yhteisön lehdissä tai saarnoissa tai luennoissa, puhutaanko yhteisössä jatkuvasti vaikka kriittiseen/keskustelevaan sävyyn fyysisestä kurittamisesta tai Raamatusta puhumisesta tai arjessa jaksamisesta, tai muistutellaanko ennen Suviseuroja siitä, että eihän sitten kuljeteta lapsia ilman turvaistuimia tai muistetaanhan sitten suojata lapset auringolta tms. En tarkoita tässä, että lähtökohtaisesti vanhemmiksi epäsopivia ja stressaantuneena huonoja valintoja tekeviä ja lapsiaan laiminlyöviä vanhempia ei olisi kaikissa viiteryhmissä. Mutta lestadiolaisuus on kuitenkin Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen tiivis ja myös suurilukuinen yhteisö, jossa suurperheet ovat normi.

Kaikki keskustelu ulospäin yhteisön tavoista, kasvatusmalleista on kieletty. Ihmisiä ei kehoiteta keskuskutelemaan varsinkaan nettipalstoilla "vääräuskoisten" kanssa. Ne kiperätkin asiat keskustellaan yhteisön sisällä "omissa porukoissa". Jos joku uskaltautuu vastaamaan loppuu arkumentit aika pian ja keskustelu tyrehtyy. Ei osata enää vastata koska ei ole vastauksia kysymyksiin. En tiedä johtuuko se yhteisön keskustelutavasta vai siitä että kritiikin paljous hämmentää. Ajatus pysähtyy kuin seinään eikä se jatku pitemälle. Voi tietysti olla että yhteisö käskee vaikenemaan omaantuntoon viitaten. (pahin ase millä joukko pysyy koossa) Yhteisön kolektiivinen ajattelu ei vie metsään eikä oma järjen ääni pääse häiritsemään ajtusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki keskustelu ulospäin yhteisön tavoista, kasvatusmalleista on kieletty. Ihmisiä ei kehoiteta keskuskutelemaan varsinkaan nettipalstoilla "vääräuskoisten" kanssa. Ne kiperätkin asiat keskustellaan yhteisön sisällä "omissa porukoissa". Jos joku uskaltautuu vastaamaan loppuu arkumentit aika pian ja keskustelu tyrehtyy. Ei osata enää vastata koska ei ole vastauksia kysymyksiin. En tiedä johtuuko se yhteisön keskustelutavasta vai siitä että kritiikin paljous hämmentää. Ajatus pysähtyy kuin seinään eikä se jatku pitemälle. Voi tietysti olla että yhteisö käskee vaikenemaan omaantuntoon viitaten. (pahin ase millä joukko pysyy koossa) Yhteisön kolektiivinen ajattelu ei vie metsään eikä oma järjen ääni pääse häiritsemään ajtusta.

En minä varsinaisesti niitä tapoja halunnut kritisoida, kiinnosti vain tietää, onko nämä asiat esillä yhteisössä. Onko jotain perhekerhoja tai lapsipalstoja julkaisuissa, joissa olisi samankaltaisia artikkeleita kuin vaikkapa Vauva-lehdessä lapsen kehitysvaiheista tai kurinpidosta tai lastensuojelusta. Joku vl-äiti vastasi mielestäni tässäkin ketjussa, että lasten laiminlyönnistä pitää tehdä ilmoitus viranomaisille, tämä herätti minulle ajatuksen siitä, miten esimerkiksi tämä äiti tai muut hänen tavoin ajattelevat vanhemmat puhuvat näin lapsiperhekeskeisessä yhteisössä asiasta.

Missään vaiheessa en tarkoittanut (ja mielestäni näin sanoinkin), etteikö ongelmia olisi muissa kuin lestadiolaisperheissä, tai että läheskään kaikissa lestadiolaisperheissä olisi lapset heitteillä. Lestadiolaisliike on käsittääkseni kuitenkin kaikkiin minulle tuttuihin viiteryhmiin verrattuna huomattavasti tiiviimpi ja lapsiperheiden ja lasten määrä niin huomattavasti suurempi, että luulisi lasten olevan yksi tärkeimmistä yhdistävistä ja kaikille ryhmän jäsenille kuuluvista asioista uskon lisäksi, tietysti.

T 74

Vierailija
5/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä seuraan useamman L-perheen lasten hommaa. alle koulu ikäiset lykkää vauvoja kärryillä vilkkaalla valtatiellä, sekä ajelevat pyörillä. ihan iltamyöhään yhdeksän jälkeen. lasketaa lumilaudalla samaisen tien penkalla.. yms. yms. ja usein olen nähnyt varsinkin keväisin ja syksyisin kun pihalla ja muualla leikitään todella vähissä vaatteissa vaikka on vain muutama aste lämmintä. eikö ne vanhemmat kerkeä edes takkia nakata lapselle kun ulos menevät-edes niille pienimmille? isommilla se on kyllä omaa tyhmyyttä jos ei tarpeeksi vaatetta löydä. tunnen toki monia perheitä joissa lapsista huolehditaan, mutta näitä herran haltuun tapauksia näkyy olevan aika paljon.

Meillä hukkui naapurin lestaperheen parivuotias. Oli sisarustensa (pikkuisia hekin) vahdittavana uimassa ja siellähän tuo kohta "kellui", pää vedessä. Tuota heitteillejättöä oli jo kaikki naapurit kauhistelleet pitkään. Olisi pitänyt jonkun se ilmoitus tehdä, mutta kyllä siihen on aika kova kynnys näköjään. Voisi olla poikaraukka vielä hengissä, jos joku olisi sen ilmon tehnyt.

En tosin tiedä, miten helposti näihin lestojen tekemisiin puututaan... Itse meinaan kuitenkin puuttua asiaan, jos joskus vielä tuollaista näen. Mun mielestä tuo on kamalaa. Ei 4-vuotias voi vahtia 2-vuotiasta - varsinkaan uimareissulla :(

Vierailija
6/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei ole helppoa asua samassa pihapiirissä. Kun itse olet ulkona oman lapsesi kanssa niin samalla sinun pitäisi vahtia muidenkin lapsia?! Miten voit olla välittämättä jos näet että esim. 1,2,3 vuotiaat lapset kiipeävät katolle, lähtevät rantaan päin, kiusaavat toisiaan, syövät hiekkaa, juovat lammikoista, heittävät kiviä autojen päälle, pissaavat hiekkalaatikolle jne.

Voi hitto että oli karseeta katsella sitä touhua!!!! Onneksi löydettiin muualta asunto. Ja en haluaisi yleistää, varmasti löytyy perheitä joissa lapsista huolehditaan mutta tämmöisiä ei meidän pihapiirissä ollut :(

Vierailija
7/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen aivopesu aloitetaan varhain.

Ihmetellä täytyy...

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/"

Antaisivat lasten olla lapsia!

Vierailija
8/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v syntitaakka :(

Vierailija
9/137 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin valaista että heillä on ihan omat kerhopiirit mihin lapsia kuskataan, missä saadaan oikeanlaisia neuvoja ja opastusta. Asioita pohditaan yhteisössä omissa äitipiireissä jne...kyllä siellä tiedetään ketä kukin on.

Esim evlut. kirkon kerhoissa näitä lapsia ei näy, siellä ovat vääräoppisten lapset, että siitä lähtökohdasta voit lähteä pohtimaan lestadiolaisuuden perinettä.

Vierailija
10/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. itse kokenut

Vierailija
11/137 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että jaksatte huolehtia vaikka lapsia on paljon. Ymmärrän kyllä heitäkin jotka väsähtävät lapsimääärän kanssa.

Sen olen huomannut että perheissä joissa järjestystä pidetään, lapset kyllä uskovat aluerajoja aika hyvin.

Vierailija
12/137 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI TODELAKAAN OLE KIELLETTYÄ puhua uskosta ja sisäisitä asioista ulkopuolisille, minä tunnen useampia vl-perheitä todella mukavia ja lapset hyvin hoidettuja ja kasvatettuja...ja on myös luentoja,palstoja lehdissä, kerhoja ym.vanhemmille.

Itse olen paljonkin jutellut vl-äitien kanssa ja ei kyllä mitään neg.sanottavaa.Varmasti joukkoon mahtuu monenlaista niinkuin kaikkiin muihinkin.

Vierailija
13/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hukkui naapurin lestaperheen parivuotias. Oli sisarustensa (pikkuisia hekin) vahdittavana uimassa ja siellähän tuo kohta "kellui", pää vedessä.

Tuota heitteillejättöä oli jo kaikki naapurit kauhistelleet pitkään. Olisi pitänyt jonkun se ilmoitus tehdä, mutta kyllä siihen on aika kova kynnys näköjään.

Voisi olla poikaraukka vielä hengissä, jos joku olisi sen ilmon tehnyt. En tosin tiedä, miten helposti näihin lestojen tekemisiin puututaan...

Itse meinaan kuitenkin puuttua asiaan, jos joskus vielä tuollaista näen. Mun mielestä tuo on kamalaa. Ei 4-vuotias voi vahtia 2-vuotiasta - varsinkaan uimareissulla :(

Järkyttävä ja onneton tapaus. Ehkä he suhtautuu lapsiin vähän niin etät hoituvat ittekseen... kun lapsia kuitenkin tulee lähes joka vuosi niin kaipa siihenkin väsytään sitten.

Lastensuojelun ja sosiaalitoimen pitäisi autta suuria perheitä ja antaa apua että vanhemmat jaksaisivat.

Ite olen nähnyt miten laajaa on vakava masennussairaus lestadiolaisnaisilla.

Vierailija
14/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. vuoden välein, niin mitä lastensuojelukaan oikeastaan voi tehdä?

Palkata hoitajan? Sijoittaa? Ottaa huostaan?

Vierailija
15/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheessä on kymmenen pientä lasta n. vuoden välein, niin mitä lastensuojelukaan oikeastaan voi tehdä? Palkata hoitajan? Sijoittaa? Ottaa huostaan?

Itse kannattaisin sitä etät lapsilisillä palkataan hoitaja auttamaan käytännön arjen pyörityksessä. Tai maksetaan hoitajan palkka sosiaalituella. Esim. 4 päivänä viikossa? Auttavia käsiä siinä tarvittaisiin.

Vierailija
16/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttävää meininkiä tehdä lapsia, mutta ei huolehdita heistä. Minä vaaan ihmettelen sitä että millä ihmeen rahalla ostetaan hienompia/kalleimpia vaunuja/rattaita, autoja. Eikä niitä lapsiakaan ehditä kasvattaa muuten kun kertomalla mikä on syntiä mikä ei. Aika ilkiöiltähän nuo penskat muuten vaikuttaa.

Vierailija
17/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lestadiolaisten tavat ovat näennäisiä. Tunnen parikin vanhoillislestadiolaista perhettä, joilta esim. tv on kotona kielletty. No mitäs tekevät tämän perheen lapset? Istuvat tietysti naapurissa katselemassa televisiota: tulevat muka leikkimään naapurin lasten kanssa ja sitten istuvatkin sohvalle naulattuina (monesti vielä itse avaavat tv:n) vaikka tv:n omistavan perheen lapset yrittävät houkutella lapsia leikkimään kaikin mahdollisin tavoin.

Luulisi että lapsi oppii tuollaisessa että kaksinaamaisuus ja teeskentely on sopivaa. Ehkä sellainen jotenkin kuuluu heidän uskontoonsa. Ei oikein kehitä aitoa moraalia lapsissa...

Vierailija
18/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa asianosaisista on parhaillaan Liperissä tai palaamassa sieltä kotiinpäin, mutta ehkä huomenna saamme asiaan toisenlaisiakin näkökulmia

Vierailija
19/137 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maakuntalehdessä nyt tästä lestaadiolaisuudesta on paljon juttua ollut.

Joka toinen kappale Helvettiä, syntiä, huoruutta, kadotusta...

Helvetillä pelottelu pitäisi kriminalisoida! Kyllä traumoja varmasti aiheuttaa jo pienessä lapsessa. ******!

Vierailija
20/137 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin valaista että heillä on ihan omat kerhopiirit mihin lapsia kuskataan, missä saadaan oikeanlaisia neuvoja ja opastusta. Asioita pohditaan yhteisössä omissa äitipiireissä jne...kyllä siellä tiedetään ketä kukin on. Esim evlut. kirkon kerhoissa näitä lapsia ei näy, siellä ovat vääräoppisten lapset, että siitä lähtökohdasta voit lähteä pohtimaan lestadiolaisuuden perinettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi