Minkälainen ihminen heittää kollegoiden tuomat synttäriruusut kollegoiden silmille?
Ollaan tämmöinen keskisuuri virasto ja täällä on tapana, että kun pyöreitä vuosia täytetään, henkilölle viedään ruusuja tai muuta. Nyt sitten kävi niin, että meidän nuori, vasta-aloittanut sihteerimme ei ollut tajunnut, että jotkut ovat kieltäytyneet kaikista onnitteluista. Syy oli meidän muidenkin, unohdimme sanoa asiasta. Hän oli ajatellut tekevänsä hyvän työn ja toi kukkasia.
Juhlakalu (tekisi mieli sanoa, että juhlamulkku...) oli sitten ystävällisesti ottanut ja heittänyt kimpun sihteerin naamalle. Olen lohdutellut tyttöä tässä pitkin aamua. Satuin näkemään episodin. Jos tämä päivänsäde olisi minun alaiseni, hän saisi varoituksen. Ei noin vain käyttäydytä toimistossa. Taitaa varoitus napsahtaa kyllä muutenkin. Ei helvetti.
Kommentit (149)
Ja toivottavasti ap pääsee satutunnin pitäjäksi paikkakuntansa kirjastoon.
Ja toivottavasti ap pääsee satutunnin pitäjäksi paikkakuntansa kirjastoon.
Kyllä noita huonosti käyttäytyviä idiootteja ja yksityisyyttään jo naurettavuuteen asti vaalivia ihan oikeasti löytyy. Enkä ole ap
Pitkään töissä olleena hän tiesi ettei kyseinen henkilö halunnut muistamisia, juhlimisia ja rahankeräämisiä. Ja kumminkin olivat uuden pahaa aavistamattoman tytön usuttaneet hommaan. Kuitenkin niin että ap:lla oli eturivin paikka katsoa tilannetta.
Mustakin esimiehelle kertominen olisi asiallista, selvittäisi noiden henkilötietojen levittämisen työpaikallanne.
Kyllä, luin viestejä. Sihteeri oli jostain saanut tietoonsa henkilön syntymäpäivän. Tämä on väärin, sillä syntymäaika on sensitiivistä tietoa. Ihan sama, onko se kaivettu järjestelmistä tai papereista vai onko joku kertonut sen sihteerille (missä tapauksessa kyse on rikkeestä, joka pitäisi selvittää).
Käsittämätöntä toimintaa, en vaan voi ymmärtää. Meillä näissä asioissa noudatetaan lakia ja ymmärretään, että kyse on sensitiivisestä asiasta. Joten sinänsä ikävä kokemus voi olla myös opetus sihteerille ja muillekin, tästä voi oppia jatkoa varten, miten toimia ja miten ei pidä toimia.
Pitkään töissä olleena hän tiesi ettei kyseinen henkilö halunnut muistamisia, juhlimisia ja rahankeräämisiä. Ja kumminkin olivat uuden pahaa aavistamattoman tytön usuttaneet hommaan. Kuitenkin niin että ap:lla oli eturivin paikka katsoa tilannetta. Mustakin esimiehelle kertominen olisi asiallista, selvittäisi noiden henkilötietojen levittämisen työpaikallanne.
ap:lle muistutus hunosta perehdytyksestä ja henkilötietojen levittelystä toinen vielä vakavampi muistutus.
"Sulla oli varmaan koko kouluajan käytös 10? Ja suuttuessa sanot vain "nyt olen vihainen". Eikös? Kun muunlainen käytös on epäkorrektia"
En ymmärrä tätä kommenttia ollenkaan. Olen töissä isossa pörssifirmassa HR-puolella ja tottunut näihin asioihin. Henkilökohtaisissa asioissa on nimenomaan tärkeää olla korrekti ja asiallinen!
"Oletteko kuulleet paikasta nimeltä kahvihuone? tai tupakointipaikka? Yleensä tuollaisissa paikoissa kuulee esimerkiksi ne kollegoiden syntymäpäivät ja lasten määrän.
Ei mutta tehän olette varmasti niitä tyyppejä joista kahvilla tai tauolla käyminen on työajan tuhlaamista ja muutenkin rahvaanomaista"
Toki siellä voi näitä asioita kuulla eikä minulla ole mitään sosiaalista kanssakäymistä kohtaan. Se ei silti saa vaikuttaa työpaikan toimintamalleihin ja prosesseihin!
Minusta alkaa tuntua, että ap on todellakin työpaikkakiusaaja.
Itse asiassa olen nähnyt kansion jossa kaikkien nimet ja syntymäajat :)
risut naamalle jos ei kerta sanomalla uskota.
Ruusujen heittäjä saisi ainakin meillä varoituksen vähintään, kajosi fyysisesti toiseen työntekijään. Mutta ymmärrän suuttumuksen kyllä, en tekoa.
Mutta ei ole oikein, että syntymäpäivä on kaikkien tiedossa. Eikä ole oikein, että nuorin työntekijä lähetetään ruusunhakuun ja ojentamiseen, tämän vanhemman työntekijän aliarvioimista. Jos oli pakko ruusuja antaa, miksi ko. miehen pomo ei sitä tehnyt?
Jos on töissä ehdottomasti kieltänyt kaiken muistamisen niin silloin ei tuoda ruusuja. Ei yhtä, ei kahta, ei kimppua.
Jos tuosta saa varoituksen, niin mikä mahtaa olla varoituksen syy? Valtiolla kun ei kelpaa syyksi ihan mikä tahansa.
Minä sain aloituksesta sellaisen käsityksen, että sihteeri toimi kukkien ostamisessa ja ojentamisessa ihan yksin? Jos te muut ette kerran missään vaiheessa ehtineet väliin kertomaan, että ei kyseiselle 'sankarille'.
Mutta jos näin oli, millä rahoilla sihteeri puketin osti? Ei varmastikaan omillaan.
Mikä tässä ei nyt täsmää?
kerrotut asiat ovat julkista tietoa. Ei tarvitse kuin mennä kirjaamosta hakemaan muinainen hakupaperti, sieltä sen syntymäpäivän saa täysin laillisesti! Valtiolla on julkisuusperiaate kaikissa ei-salaisissa asiakirjoissa.
Jotkut kuvittelevat ihan oikeasti olevansa universumin keskipisteitä ja prisenssoita, joiden kipupisteitä jokaisen työyhteisöön kuuluvan on ymmärrettävä varoa ja jota on paapottava silkkihansikkain. Kaikella sitä huonoa käytöstä puolustellaankin.
Kukkakimpun tuominen synttäripäivänä on ystävällinen teko, jos tuoja ei tiedä, että synttärisankari ei kaipaa muistamista. Synttärisankarilta taas on erittäin moukkamaista heittää kukat uuden työntekijän naamalle.
Relatkaa vähän, hyvät ihmiset, älkääkä ottako itseänne ihan niin kuolemanvakavasti.
Sen sijaan varoitus meni johtajan sihteerille ja esimiehelleni, jotka olivat "unohtaneet", että olin kieltänyt syntymäpäivämuistamiset. Työkaveria voi kunnioittaa myös ottamalla huomioon hänen toiveensa.
niin vaihtaisin vähän pirun nopeasti työpaikkaa.
Varmasti on vielä olemassa työpaikkoja joita te mielenterveyspotilaat ette ole ehtineet kansoittaa.
Jos hautajaisissa toiveena on, että ei kukkia niin menepä kuule laskemaan omaisten edessä oikein muikea seppele. Ehkä eivät ihastele tekoasi.
jos on sanottu, että ei muistamisia niin se tarkoittaa, että ei muistamisia. Kukkien tuoja käyttäytyy tarkoituksella huonosti, ja on siksi ansainnut varoituksen. Aivan samoin kuin se, joka ohjaa asiakkaan soittamaan vuosilomalla olevalle työkaverille, "joka tietää asian paremmin".
"Sulla oli varmaan koko kouluajan käytös 10? Ja suuttuessa sanot vain "nyt olen vihainen". Eikös? Kun muunlainen käytös on epäkorrektia" En ymmärrä tätä kommenttia ollenkaan. Olen töissä isossa pörssifirmassa HR-puolella ja tottunut näihin asioihin. Henkilökohtaisissa asioissa on nimenomaan tärkeää olla korrekti ja asiallinen! "Oletteko kuulleet paikasta nimeltä kahvihuone? tai tupakointipaikka? Yleensä tuollaisissa paikoissa kuulee esimerkiksi ne kollegoiden syntymäpäivät ja lasten määrän. Ei mutta tehän olette varmasti niitä tyyppejä joista kahvilla tai tauolla käyminen on työajan tuhlaamista ja muutenkin rahvaanomaista" Toki siellä voi näitä asioita kuulla eikä minulla ole mitään sosiaalista kanssakäymistä kohtaan. Se ei silti saa vaikuttaa työpaikan toimintamalleihin ja prosesseihin! Minusta alkaa tuntua, että ap on todellakin työpaikkakiusaaja.
En ole ap enkä edellinen kommentoija, mutta tosiaan korrektia näyttää olevan.. ja miten niin työpaikkakiusaaja?
Ihmettelee eräs joka ei ilmeisesti ole osannut riittävästi arvostaa työyhteisöään, jossa työt tehdään asiallisesti ja asiantuntevasti, mutta lounastauoilla vaihdetaan kuulumiset, nauretaan ja aina ostetaan pullat kun löytyy syy juhlia.
jos uusi sihteeri ei kerran tiennyt etta talla ihmisella on kompleksi iastaan (jonka kaikki kuitenkin tietavat)?
Tarkein asia tassa mun mielesta on kukkien heittaminen toisen naamalle. Roskikseen, ok, voisi laittaa huonon kaytoksen ja moukkamaisuuden tiliin. Mutta oletteko te sitten sita mielta etta jos joku vaikka pyytamatta tuo teille kupin kahvia niin sen voi heittaa tuojan naamalle? Ja viela ehka kahvin tuojalle kirjallinen varoitus siita etta on tuonut kupin kahvia henkilolle joka ei ole sita pyytanyt. Siitahan voi tulla elinikainen trauma.
IHANAA etta en ole Suomessa toissa!!!!
:))