Minkälainen ihminen heittää kollegoiden tuomat synttäriruusut kollegoiden silmille?
Ollaan tämmöinen keskisuuri virasto ja täällä on tapana, että kun pyöreitä vuosia täytetään, henkilölle viedään ruusuja tai muuta. Nyt sitten kävi niin, että meidän nuori, vasta-aloittanut sihteerimme ei ollut tajunnut, että jotkut ovat kieltäytyneet kaikista onnitteluista. Syy oli meidän muidenkin, unohdimme sanoa asiasta. Hän oli ajatellut tekevänsä hyvän työn ja toi kukkasia.
Juhlakalu (tekisi mieli sanoa, että juhlamulkku...) oli sitten ystävällisesti ottanut ja heittänyt kimpun sihteerin naamalle. Olen lohdutellut tyttöä tässä pitkin aamua. Satuin näkemään episodin. Jos tämä päivänsäde olisi minun alaiseni, hän saisi varoituksen. Ei noin vain käyttäydytä toimistossa. Taitaa varoitus napsahtaa kyllä muutenkin. Ei helvetti.
Kommentit (149)
Sihteereillä tai muillakaan työntekijöillä ei ole mitään oikeutta henkilötietoihin. Synttärijuhliminen ei ole kelvollinen syy niiden hakemiseen. Onko kyse jostain pienestä putiikista, jossa ei tiedetä miten lain mukaan näissä asioissa pitää toimia? Tietenkään synttärisankarin käyttäytyminen ei ollut asiallista, mutta kaikki eivät halua juhlia ja nämä ovat sensitiivisiä asioita. Sikäli sihteeri ja muutkin voisivat ottaa tilanteesta opiksi. Nämä asiat pitää hoitaa korrektisti!
Sulla oli varmaan koko kouluajan käytös 10? Ja suuttuessa sanot vain "nyt olen vihainen". Eikös? Kun muunlainen käytös on epäkorrektia.
Oletteko kuulleet paikasta nimeltä kahvihuone? tai tupakointipaikka? Yleensä tuollaisissa paikoissa kuulee esimerkiksi ne kollegoiden syntymäpäivät ja lasten määrän.
Ei mutta tehän olette varmasti niitä tyyppejä joista kahvilla tai tauolla käyminen on työajan tuhlaamista ja muutenkin rahvaanomaista.
sulla kaikki ihan kohdallaan? Mikä siinä toisen muistamisessa on niin kamalaa?
Koin erittäin loukkaavana sen, että sihteeri oli selvittänyt syntymäpäiväni kun täytin 30. En ollut hiiskunut kenellekään iästäni, sillä se on yksityisasiani eikä kuulu kollegoille (jotka eivät siis ole kavereita). Töissä sain kuitenkin ruusun ja kortin jossa oli kaikkien nimet. Siis KAIKILLE OLI KERROTTU että täytin 30. Otin pitkin hampain ruusun vastaan ja laitoin suoraan roskikseen kun sihteeri oli poistunut.
Yrittäkää ihmiset ymmärtää että työkaverit eivät ole kavereita ja toiset haluavat pitää kiinni yksityisyydestään enemmän kuin toiset. Antakaa ihmisten täyttää vuosia rauhassa!
Enkös minä kieltänyt -ihmiset tekevät merkkipäivästään kieltoineen, taivasteluineen ja draamoineen PALJON suuremman numeron kuin ne, jotka hymyillen vastaanottavat onnittelut, tarjoavat kakun ja homma on sillä ohi. Mutta ehkä se on tarkoituskin? Haiskahtaa jonkin sortin persoonallisuushäiriöltä nämä kukkien ja kakkujen suurieleiset heittelemiset.
kuten #18 kommentoi
Voikohan yksityistietoihin puuttumisesta nostaa syytteen?
Koin erittäin loukkaavana sen, että sihteeri oli selvittänyt syntymäpäiväni kun täytin 30. En ollut hiiskunut kenellekään iästäni, sillä se on yksityisasiani eikä kuulu kollegoille (jotka eivät siis ole kavereita). Töissä sain kuitenkin ruusun ja kortin jossa oli kaikkien nimet. Siis KAIKILLE OLI KERROTTU että täytin 30. Otin pitkin hampain ruusun vastaan ja laitoin suoraan roskikseen kun sihteeri oli poistunut.
Yrittäkää ihmiset ymmärtää että työkaverit eivät ole kavereita ja toiset haluavat pitää kiinni yksityisyydestään enemmän kuin toiset. Antakaa ihmisten täyttää vuosia rauhassa!
ihmisten olla sensitiivisiä ja kunnioittaa toisen toiveita. Vaikka itse ei ymmärtäisi miksi jollekin on syntymäpäivä niin vaikea asia tai miksi joku haluaa salata ikänsä, suvaitsevainen ihminen hyväksyy sen että olemme jokainen eri tavoin omituisia.
Tässä ap:n kuvaamassa tapauksessa mielestäni kukat saanut henkilö on joutunut ulkokullatun kiusan kohteeksi. Pilkka on puettu näennäisen jalon eleen muotoon. Jos kukkien saajaa olisi oikeasti haluttu kohdella sydämellisesti, työtoverit olisivat kunnioittaneet tämän toivetta ja antaneet tämän olla rauhassa. Korkeintaan he olisivat voineet onnitelleet häntä henkilökohtaisesti ilman kukkia tai suurta numeroa.
Tuomitsevia ja suvaitsemattomia ihmisiä on täynnä maailman sivu. Suvaitsemattomimpia ovat ne jotka asettavat itsensä muiden yläpuolelle ja hyväksyvät vain sellaisen minkä voivat itse ymmärtää.
perhedyttäjän syytä..synttäritkin ovat joskus vain henkilökohtainen asia.
Ei kai kukaan noin käyttäydy kuin jossain äärimmäisessä hormonimyrskyssä? Mutta joo, varoitus tai puhuttelu on syytä tulla..
juhlamulkuksi, niin oliko hän sitten mies, vai oliko vain ruma väännös sanasta juhlakalu.
Miesten ei luulisi kyllä muistamisesta loukkaantuvan. Annetaanhan heille ikääntminen anteeksi helpommin.
että tässä tapauksessa syntymäpäivä on ollut kollegoiden tiedossa vuosikaudet, todennäköisesti juhlakalun itsensä kertomana. Mikä siinä muistamisessa on niin kamalaa? Kuinka huono itsetunto täytyy olla jos oma ikääntyminen on noin kamalaa?
Henkilötiedot ovat yksityisiä kuten #18 kommentoi
että tässä tapauksessa syntymäpäivä on ollut kollegoiden tiedossa vuosikaudet, todennäköisesti juhlakalun itsensä kertomana. Mikä siinä muistamisessa on niin kamalaa? Kuinka huono itsetunto täytyy olla jos oma ikääntyminen on noin kamalaa?
...tämä vasta aloittanut sihteeri olisi halunnut kiusata tätä ap:n tapauksen naista/miestä? Halooo-ooo?
Mitäs jos muuttaisit erakoksi metsään jos normaali ihmisten välinen kanssakäynti on noin perhanan vaikeaa?
normaali-ihminen ei koe syntymäpäiväonnittelua kiusaamiseksi. Terapiaa suosittelisin tällaisille ihmisille.
Ai jos on huono itsetunto niin sitten työkavereilla on oikeus tehdä kiusaa?
Kukaanhan ei av mammoista ole tietenkään ikinä mokannut. Vaikka tässä tapauksessa mokaaja on se ruusut viskonut täti.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tuollaista ajattelutapaa. Haluatteko ihan tarkoituksella, että työnne on ikävää ja että työyhteisö on joku välttämätön paha? Jos siis vaihtoehtona on, että teillä voisi olla mukavaa.
En todellakaan tarkoita, että kaikki peräpukamat ja muut tarttee huudella. Mutta esim. meillä täällä asiantuntijaorganisaatiossa on aika hulvatonta, kun lähes kaikki tulevat toistensa kanssa toimeen. Minä en jaksa ymmärtää, mitä pahaa siinä on, jos joku haluaa ilahduttaa toista esim. kukilla?
En minäkään nyt niin ältsin innoissani ollut siitä, että täytin 40. Mutta niin vaan sihteerini ja kolleegani "kaappasivat" minut työpäivän jälkeen ja veivät kuohuviinille. Se oli ihana ele, vaikkakin seuraavana päivänä vähän päätä särki...
Ei ihmistä tarvitse lähtökohtaisesti dissata vapaa-aikana vain, koska hän on TYÖkaveri. Kuinka paljon te voitte inhota työtänne, jos tilanne on tämä? Vanhassa työpaikassani yksi kollega ei edes tervehtinyt, kun kadulla nähtiin vaikka viikonloppuna. Hän halusi pitää työ- ja vapaa-ajan erillään. Toisen rajat on toisen idiotismi...
Yrittäkää ihmiset ymmärtää että työkaverit eivät ole kavereita ja toiset haluavat pitää kiinni yksityisyydestään enemmän kuin toiset. Antakaa ihmisten täyttää vuosia rauhassa
Kuinka vaikeaksi voi elämän tehdä?
"Uuu, se oli mukava mulle, mä otan yhteyttä työsuojeluvaltuutettiin"
normaali-ihminen ei koe syntymäpäiväonnittelua kiusaamiseksi. Terapiaa suosittelisin tällaisille ihmisille.
Ja milläköhän helvetin ulkokullatulla ilveellä... ...tämä vasta aloittanut sihteeri olisi halunnut kiusata tätä ap:n tapauksen naista/miestä? Halooo-ooo?
Sihteeriparka on usutettu viemään kukat työpaikan syntipukille jonka tiedetään kieltäneen muistamiset. Ap. itse kertoi että olivat olleet katsomassa ja nauttimassa tilanteesta eturivissä.
Mun mielestä tässä on kaksi 'uhria', se jonka kukat eivät kelvanneet ja se jota 'muistettiin'. Mutta on todella naivia kuvitella että sihteeri sattumalta vei kukat.
Jos kukat olisivat toivottujakin, on aika loukkaavaa ettei niitä tuo johtaja tai esimies puheen kera vaan joku uusi tuntematon sihteeri.
Itse asiassa olen nähnyt kansion jossa kaikkien nimet ja syntymäajat :)
Ap. itse kertoi että olivat olleet katsomassa ja nauttimassa tilanteesta eturivissä.
mutta en löytänyt ap:lta tällaista kertomusta. Monesko kommentti, että osaan katsoa?
"Satuin näkemään episodin."
Ap. itse kertoi että olivat olleet katsomassa ja nauttimassa tilanteesta eturivissä.
mutta en löytänyt ap:lta tällaista kertomusta. Monesko kommentti, että osaan katsoa?