Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhäillä tyylikkäästi?

Vierailija
23.06.2010 |

Laittakaapa parhaat köyhäilyvinkkinne! Jäin yh:ksi kun mies lähti lätkimään. Omat tuloni on paljon pienemmät kuin exän, mutta menot ei puolittuneet äijän lähtiessä :(

Elatusmaksuja maksaa kun muistaa (se idiootti!)

En haluis elintason romahtavan, vaikka olenkin valmis tinkimään monesta.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua helpotti asia tosi paljon, kun sanoin asian ääneen. Työkaverit kysyi miten meni loma, sanoin muuten ok, mutta mies lähti lätkimään. Kun tuli ekan kerran rahankeruuta, jota duunissa on aivan liikaa, sanoin mulla ei ole mitään mahdollisuutta antaa kahta euroa tähän, koska silloin me ei saada huomenna maitoa.

Ja tämä meni läpi.

Mä ostin aikoinaan kaksion ja kun mentiin naimisiin, myytiin se ja ostin rivarikolmion. Miehen lähdettyä myin sängyn, muutin sohvalle ja lapset 5 ja 3 saivat omat huoneet. Lainaa ei hirveesti enää ole ( onneksi ) ja mäkin sain itselleni sängyn ( jee ), nyt vuoden jälkeen tuntuu että elämä voittaa

Ekaks kävin ruokakaapin läpi. Tein listaa mitä sinne tarvitaan ja mitä kaikkea voi hyödyntää. Edelleenkin joka päivä ruuassa käytän jotain mikä löytyy ennestään kaapista. Vuoden kun tätä olen tehnyt, voin kertoa ettei hirveesti vanhoja heräteostoksia enää löydy.

Nyt meillä on käytössä 5 vkon ruokalista ja se helpottaa valintoja tosi paljon.

Leipää teen itse leipäkoneella joka päivä. Leipä on tosi hyvää ja edullista.

Poika pelaa jalkapalloa ja koska mies vei auton mukanaan, me käydään treeneissä fillarilla. Ihan ok ja ainakin kaikki näkee että me oikeesti halutaan tätä.

Tosi kiva juttu oli se, että me tavattiin mun vanha koulukaveri, joka on kirpparilla duunissa. Ylipuhui pomonsa, meillä on ns ilman viikkomaksua oleva pöytä ollut siellä jo kohta vuoden. Mä vien 2 krt vkossa tavaraa, koulukaverini seuraa aina mitä tarvitsen ja ottaa sivuun ja kun on aika saada palkkaa, ottaa pomo 25 % paikan vuokraa ja rahat jätän aina kirpparille, eli raha ei vaihda omistajaa.

Lapset käyvät tosi paljon synttäreillä, kaikki synttärilahjat ovat kirpparilta. Ostokset ovat vain ja ainoastaan käyttämättömiä, lahjaksi sopivia juttuja. Lisäksi 3 kummityttöäni + oma tyttäreni saivat joululahjaksi nomination korut ja kaikille on myös extrapalat tänä vuonna synttärilahjoiksi. Vanhin kummityttöni pääsi ripille, pyysin hyvissä ajoin että katsoisi minkälaisen ristin haluaa lahjaksi ja juuri tämä risti löytyi kirpparilta. Ystäväni ystävä on Kalevala Korussa ollut töissä ja hän putsasi korun ilmaiseksi, tai taisin antaa leivän palkaksi ja koru oli oikeesti kuin uusi.

Nyt olen kutsuttuna häihin ja hääpari pyytää valkoista teemaa. Kirpparilla on aina laitettu sivuun, kun uutta teemaa, alkuperäisissä paketeissa on tullut vastaan. Nyt on koossa reilu 100 euron paketti ja tähän lahjaan tulee kimppaan myös ystäväni. Me mennään häihin hänen autollaan ja majoitumme hotellissa. Ystäväni sanoi polttoainetta ei kulu enempää olisko yksin vai kaksin + kaksin on kivempi matkustaa ja sama juttu hotellissa, yhden hengen huone on saman hintainen kuin kahdenhengen huone. Kumpikin ollaan tyytyväisiä ratkaisuun.

Tavarat kirpparille saan lahjoituksina. Olen töissä isossa firmassa, vähintään kerran viikossa joku työkaverini tuo minulle pussin roinaa. Mä hinnoittelen ja vien ihan kaikki kirpparille, n 1/3 osa menee kaupaksi, loput vien Emmaukseen, kun ovat aikansa tuolla ollut. Kun kollega antaa mulle pussin, teen kaiken hyvin näkyvästi. Lähes aina joku kysyy mitä teen ja selitän meidän taloudellisen tilanteen ja kerron mihin ostomahdollisuuden käytän.

Kerran sain tosi kauniin vintage-mekon, jonka laitan häihin päälle ja häitten jälkeen laitan sen huutikseen myyntiin.

Tämä vie aikaa ja ei ole aina helppoa, mutta oikeesti, en ole yhtään rahaa yli puoleen vuoteen laittanut mihinkään lahjaan. Tässä välissä on ollut ainakin 30 lasten synttäriä, monta joululahjaa, rippijuhlat, nyt häät mitä aluksi tulee mieleen.

Eli siis paras vinkki on olla ihmisille avoin ja ottaa almut vastaan. Liika ylpeys voi käydä kalliiksi.

Ja kirpparin pitäjä on tyytyväinen, enää ei pidä mua ns hyväksikäyttäjänä, vaan kumpikin saadaan mitä halutaan, mä ehkä vielä enemmän :)

Vierailija
42/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kasvata pitkät hiukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ruoka Lidlistä tai käytä kauppojen omia merkkejä.

Vierailija
44/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteita (ja mitä muuta tavaraa nyt tarvii).

Syö sesonkiruokaa, se on halvempaa.

Mene pyörällä jos voit.

Lainaa elokuvat ja kirja kirjastosta.

Vierailija
45/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lopeta shamppoon käyttö ja pese vedellä. Kestää 6vk että päänahka tottuu, mut lopputulos on hyvä. Leikkaa tukka ite. Värjää kotona.

Vierailija
46/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lopeta shamppoon käyttö ja pese vedellä. Kestää 6vk että päänahka tottuu, mut lopputulos on hyvä.

Kuljetko sen 6vk pää paperipussissa vai? Kaikkee kans!!!

Ap:lle vinkiks, et aamul marketeista löytyy punasilla lapuilla varustettuja tuotteita, lihaa yms joista saa alennusta jopa puolet. Sit vaan laitat pakkaseen, koska menee nopeesti vanhaks. tsemppiä.

Vierailija
47/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee itse kasvojen ja vartalon kuorinta-aineita, sisusta kierrätystavaroilla, tuunaa vaatteita

Vierailija
48/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
49/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka sitten perii ne exältäsi? Tai jotenkin näin joku tällä palstalla juuri tänään kirjoitti.

Siinä siis "säästövinkki", eli saisit ainakin säännölliset elatusmaksut.

Vierailija
50/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään, mitä ette todella tarvitse (uusia vaatteita, kenkiä, leluja, kännyköitä, koruja, taloustarvikkeita, tekstiilejä) Vältä turhia palveluita (harvenna kampaamokäyntejä, ei tekokynsiä, kosmetologia, hierojaa, kuntosalikorttia, ravintolassa syöntiä, elokuvia, teatteria, juorulehtiä, hoploppeja, kylpylöitä) ja siis turhia, jos joku kuuluu vuoden lomaan tai tärkeään sosiaaliseen tapahtumaan niin silloin ei turha.

Älä yritä esittää varakkaampaa kun olet.

Vierailija
51/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kama kirpparilla

etenkin jos exältäsi on jäänyt jotain niin myy ne rojut pois

saat sit rahaa ostaa muuta tarpeellista

Vierailija
52/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näyttelet köyhäileväsi aatteen vuoksi.

Vierailija
53/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän kierrätys, ekologinen ajattelu ja retrokama on kuuminta hottia ja mikä parasta erittäin edullista.

Kirjastosta tee-se-itse ja sisustuskirjoja, telkkarista Strömsötä ja muita askarteluohjelmia.

Asunnon saa todella viihtyisäksi ja trendikkääksi oikeasti pikkurahalla, kun vaan osaa yhdistellä ja soveltaa itse. Sama pätee pukeutumiseen. HenkkaMaukkaa, Ellosta ja Seppälää sekoitettuna kirppis, tori ja käsityölöytöihin.

Vierailija
54/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neuvoja miten tehdä se t y y l i l l ä. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Polkupyörän käyttö on hyvä vaihtoehto, jos autoa ei tarvitse työmatkoihin ja lasten kuljettamiseen. Kirjasto on myös erittäin hyvä ja tyylikäs keino vähentää kulutusta.

Minun mielestäni tyylikästä köyhäilyä on sellainen, että luopuu turhasta. Tyylikäs köyhäily voi olla elämäntapa, vaikkei olisi lainkaan rahapulassa. Mieti, mihin kaikkeen rahaa kuluu ja mitä oikeastaan tarvitset, mitä et. Opettele tyytymään vähempään. Panosta laatuun. Yksi erittäin hyvä käsilaukku on paljon tyylikkäämpi ja lopulta edullisempi kuin kymmenen halpaa. Kerää kaikki tavara, mitä et välttämättä tarvitse ja myy se pois. Anna loput ystäville ja sukulaisille. Säästyviä rahoja ei tarvitse käyttää uuden tavaran ostamiseen. Ajattele, kuinka vähän tavaraa ihmisillä oli vielä 1940-luvulla.

Vierailija
55/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keski-euroopassa oli suurta muotia talvella 2010 nurjalla neulotut myssyt, kaulaliinat ja villatakit, erityisesti violetin ja harmaan/beigen sävyissä.

Muuttele, värjää ja tuunaa vanhoja vaatteitasi. Osta kirpparilta ja huutiksesta käytettyä mutta hyväkuntoista edullisesti.

Yksinkertaiset ja edulliset ruoat muuttuvat herkullisiksi suussa kun panostat tarjoilun ulkonäköön. Tee vaikkapa tomaatti-kesäkurpitsa paistos ja lado vuokaan ohuita tomaatin ja kurpitsan siivuja vuorotellen, liraus kermaa perään. Kaunis, terveellinen ja edullinen kumppani vaikkapa kanalle.

Vierailija
56/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin menee shampoota niin vähän, ettei se säästö näy missään. Menee ehkä joku 4 pulloa vuodessa, a' jotain 2 euroa marketista. Ja markettishampoothan on nyt jo ihan tutkitusti yhtä hyviä kuin kampaamojenkin. Eli ei olis säästöä, mutta joutuis kulkemaan kaikkea muuta kuin tyylikkäänä :(

Tuo linkitetty blogi oli hyvä! Meillä ei ole rahasta pulaa, kaikkea voidaan hankkia mitä tarvitaan, vaikka ihan normi työssäkäyviä ollaan. Silti eletään säästeliäästi. Tässä muutama vinkki meiltä:

- ostan mahdollisuuksien mukaan ns. punaisen lapun lihaa

- kauppojen omia merkkejä (Xtra, Rainbow, Pirkka jne.)

- hyödynnän tarjouksia ja isoja pakkauskokoja

- emme osta juurikaan herkkuja (ovat kalliita!)

- marjastamme ja sienestämme

- lämmitämme appiukolta saamilla puilla mahdollisimman paljon

- kilpailutimme sähkön

- kuljemme pyörällä

- ostan vaatteet alesta, myös ennakkoon, erityisesti lapsille. nytkin on talvipuvut odottamassa valmiina. pienillä lapsilla ei ole niin kuosin päälle, onko just viimeiset ticketit päällä, varsinkin jos ostaa yksiväristä se menee aina!

- ostan itselleni vain laadukkaita alusvaatteita (unohda Lindex yms.) ja pesen liivit käsin, koska ne säilyvät näin pidempään ja parempina

- ostan vain laadukkaita kenkiä ja huollan niitä, unohda turhat muotivillitykset tässä asiassa

- mulla on muutama laadukas laukku, jotka kestää aikaa

- korut huuto.netistä, samoin tuoksut! Kukaan ei tiedä, mistä olet ne ostanut. Hyvä tuoksu antaa helposti tyylikkään vaikutelman.

- opettele ostamaan vain vaatteita, jotka sopivat yhteen vanhojen vaatteiden kanssa. Mulla ei esim. ole lainkaan sinistä, koska se ei a) sovi mulle b) mulla ei ole mitään muutakaan joka sopisi sen kanssa yhteen

- hankkiudu eroon luottokorteista

- tilaa max yksi lehti talouteen (no ok, sanomalehden lisäksi) ja sekin määräaikaistilauksena, jonka kylkijäiseksi saat jotain rahanarvoista myytävää! lainaile lehtiä kavereiden kanssa. käytä kirjastoa, annat itsestäsi sivistyneen vaikutelman ;)

- myy kaikki tarpeeton! minimalismi on hyväksi!

- maksa laskut yhdessä erässä (esim. vakuutukset), tulee halvemmaksi!

- tässäpä muutama vinkki - ole hyvä!

Vierailija
57/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaatteita ihastellaan usein, sekä laadun että ulkonäön perusteella. Ostan paljon käytettynä, sekä itselle että lapselle, sillä tavalla saan hyvää laatua ja kivaa ulkonäköä halvemmalla. Ei tämäkään tietty ilmaista ole, mutta olen esim. ostanut cashmere-neuleen 25 eurolla ja lapselle Kenzon tosi kauniin paidan 10 eurolla. Muista ettei määrä korvaa laatua! Hyödynnä outletit, kirppikset, UFFit yms., Emmaus on on noista "kaupoista" halvin ja hyödynnä UFFin tarjouspäivät (mun parhaat saaliit 70-luvun talvimokkatakki 3 e, samoin myös Guessin liituraitajakku) ja tietty muutkin alennusmyynnit. Kannattaa hommata myös läjä asusteita (huiveja, vöitä jne), ne maksavat usein vähemmän ja niillä on helppo vaihdella vaatteiden ulkonäköä.

Älä tilaa lehtiä, lue ne kirjastossa. Itse napsin lehtiä myös taloyhtiömme lehtiroskiksesta.

Hyödynä kauppojen omat merkit, esim. Pirkka Kauraleipä on ihan samaa (jopa samassa paikassa tehty) kuin Vaasan kauraleipä mutta kilohinta on euron halvempi. Jos mahdollista, vähennä lihansyöntiä, joko lisäämällä ihan kasviaterioita tai vähentämällä lihan määrää ruuissa. Jos käytät alkoholia, niin osta sitä vähemmän ja harvemmin, mutta silloin yhtä hyvää laatua kuin aiemmin. Pyri heittämään mahdollisimman vähän suokaa roskiin! Hyödynnä tähteet, esim. nakkikeiton jämät lounaaksi tai tomaattikastike keiton pohjaksi.

Mikäli käytät kallista kosmetiikkaa, niin mieti mitkä on ne olennaisimmat tuotteet ja osta muu halvemmalla. Itse en esim. tingi meikkivoiteen, valokynän ja huulipunan laadusta, mutta ostan halvinta vartalovoidetta ja huulirasvaa. Jos haluan kokeilla jotain uuttaa huulipunaa/luomiväriä, niin ostan ensin jonkun halvan (esim. H&M huulikiilto) ja vasta jos totean värin hyväksi ostan mahdollisimman saman värisen punan. Jos väri ei miellytäkään niin tappio ei ole kuin pari euroa.

Ota välillä omat eväät töihin jos yleensä käyt lounastamassa jossain ravintolassa.

Hyödynnä ilmaistapahtumat, esim. moniin museoihin pääsee yhtenä iltana viikossa ilmaiseksi.

Vierailija
58/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten isoista voi ommella vielä lapsille vaatteita, esim. sortsit, t-paidat, hameet. Otan aina napit, pitsit, vetoketjut, narut talteen ja loppuvaatteen kangas päätyy joko uusiokäyttöön, lumppuihin tai lattiarätiksi.

Mulla on poika ja tyttö. Pojalle ostan usein vihreitä, mustia tai vaaleanharmaita vaatteita, koska "mähän olen tyttö ja haluan olla prinsessa" tyttö ei huoli sinisiä käytettyjä. Esim. mustat housut on helppo tuunata pitseillä, nauhoilla ja napeilla, ja kangasväreillä teen punaisia ruusuja. Jos koristeita ei ole omasta takaa, hommaat lähetys-, kierrätys ym. keskuksista halvalla. Vaalean harmaat puuvillaiset voi värjätä punaisiksi tai violeteiksi.

Kaikki uusien vaatteiden ostot keskitän aleisiin, ja niiden ulkopuolella ostan vain sitä, mikä on välttämätön pakko (rikki menneet tai puuttuu ja pakko saada). Kun ostan uutta, en osta esim. halpiskumppareita vaan laatusarjaa, eli kestävyys on pääasia. Kirpparilta saa aika halvalla siistejä tyttöjen hameita ja housuja, mutta poikien kamat on yleensä loppuun kulutettu ja alekauppaan on asiaa...

Jos exmies maksaa elarit kun muistaa, suosittelisin harkitsemaan asialle oikeudellisia jatkotoimenpiteitä.

Vierailija
59/71 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neuvoja miten tehdä se t y y l i l l ä. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Polkupyörän käyttö on hyvä vaihtoehto, jos autoa ei tarvitse työmatkoihin ja lasten kuljettamiseen. Kirjasto on myös erittäin hyvä ja tyylikäs keino vähentää kulutusta. Minun mielestäni tyylikästä köyhäilyä on sellainen, että luopuu turhasta. Tyylikäs köyhäily voi olla elämäntapa, vaikkei olisi lainkaan rahapulassa. Mieti, mihin kaikkeen rahaa kuluu ja mitä oikeastaan tarvitset, mitä et. Opettele tyytymään vähempään. Panosta laatuun. Yksi erittäin hyvä käsilaukku on paljon tyylikkäämpi ja lopulta edullisempi kuin kymmenen halpaa. Kerää kaikki tavara, mitä et välttämättä tarvitse ja myy se pois. Anna loput ystäville ja sukulaisille. Säästyviä rahoja ei tarvitse käyttää uuden tavaran ostamiseen. Ajattele, kuinka vähän tavaraa ihmisillä oli vielä 1940-luvulla.

Vierailija
60/71 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme