Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

perustelut miksi ei luunappeja ja tukkapöllyjä?

Vierailija
17.06.2010 |

Lain kirjalla ei saa perustella.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamakin asia minua ihmetyttaa suomalaisissa, etta pikkuinen tujjapolly tarkoittaa hakkaamista. Olen kasvanut taalla, koska aitini on taalta kotoisin ja saanut monet tukkapollyt itsekin. Mutta olen myos asunut osan elamsastani suomessa. Ja sina, joka kysyit, miten taalla lapset kasvatetaan, niin taalla kylla kaytetaan tykkapollya ja napsaytetaan kadelle, mutta lapsille puhutaan myos paljon. Sen puhumisen olen huomannut puuttuvan suomessa. Ja kuitenkin taalla on paljon kohteliaita ja avoimia nuoria, itsekin olin 10vuotta sitten. Suomessa saa ovet nenalle, kukaan ei puhu, vaikka naapurissa asuu.

Vierailija
62/78 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aikakoneella hilppassu tähän vuoteen 25 vuoden takaa.

Siksi teidan lapsista kasvaa niin epakohteliaita nulikoita, kun te ette osaa niita kasvattaa! Itse jaksan ulkopuolelta katsella ja ihmetella, etta te viimeiseen asti jaksatte puhua ja ymmartaa ipanoitanne, mutta mika onkann lopputulos??? Toista taalla etelaisessa euroopassa!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain kirjalla ei saa perustella.

Olet jo pahoinpidellyt lastasi kerran ainakin.

Mitä tuohon ulkomaalaisen (etelä eurooppalainen) viestiin tulee, niin kirjoitustyylistä voi jo sanoa, että olet itse saanut vitsasta. Kirjoitat niin aggressiivisesti. Kostat omaa pahaa oloa lapsiisi. Kurittaessasi heitä, itse asiassa annat vanhemmallesi takaisin. Sitähän se on sukujen väkivallan kierre. Omat lapset saa tuta sen, minkä itse on lapsena kokenut.

Vierailija
64/78 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat niin aggressiivisesti.

Vierailija
65/78 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamakin asia minua ihmetyttaa suomalaisissa, etta pikkuinen tujjapolly tarkoittaa hakkaamista. Olen kasvanut taalla, koska aitini on taalta kotoisin ja saanut monet tukkapollyt itsekin. Mutta olen myos asunut osan elamsastani suomessa. Ja sina, joka kysyit, miten taalla lapset kasvatetaan, niin taalla kylla kaytetaan tykkapollya ja napsaytetaan kadelle, mutta lapsille puhutaan myos paljon. Sen puhumisen olen huomannut puuttuvan suomessa. Ja kuitenkin taalla on paljon kohteliaita ja avoimia nuoria, itsekin olin 10vuotta sitten. Suomessa saa ovet nenalle, kukaan ei puhu, vaikka naapurissa asuu.

Kun tunnut vihaavan naapureitasi ja suomalaisia. Miksi vihaat ihmisiä, jotka eivät käytä väkivaltaa? Sitä minä en ymmärrä. Ei se tukkapöllyjen pois jättäminen tee kenestäkään väkivaltaista. Henkinen laiminlyönti voi sen tehdä, vaikka ei tukkapöllyjä antaisikaan. Ehkäpä kreikassa tukkapöllyjä kompensoi se enempi puhuminen, mene ja tiedä.

Vierailija
66/78 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ylipäätään toista ihmistä. Meillä kaikilla on oikeus fyysiseen koskemaatomuuteen, myös lapsilla. Asiat voi hoitaa muutoinkin.

Vaan joskus ei muu auta ja sillä hyvä.

Mutta ilmeisesti sitten suakin saa pahoinpidellä jos "ei muu auta" eli olet jonkun muun mielestä ärsyttävä...

Sotke rauhassa asioita vaan, ei se mitään muuta.

Kyse oli lapsen tottelemisesta, minä olen aikuinen.

Miksi lapsen ja aikuisen välillä on tämä ero, että lasta saa pahoinpidellä mutta aikuista ei? Eikös yleensä ajatella, että pienempäänsä ei saa satuttaa? Vai onko se siksi ok, että lapsi ei pysty vastaamaan samalla mitalla? Kerro nyt, niin että mekin ymmärretään.

Joskus lapsi ei vaan muuten opi/jaksa keskittyä/tms.

Aikuinen tietää paremmin ja siksi määrää.

Ei voi olla näin vaikeata....

tai tartutaan tukasta, että saadaan lapsi "havahtumaan"?

No vaikka niin sitten. Menikö nyt VIHDOIN perille?

Vierailija
67/78 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmittää mieltä omituisella tavalla: muistuu omat lapsuusajat mieleen erinäisissä pikkusuomalaisissa betonilähiöissä, jotka eivät kielenkäytöstä päätellen liene paikkoina kovin vieraita kyseiselle kreikkalaisellekaan. Kaikissa maailman betonilähiöissä ystävällinen tervehdys alkaa aina sanoilla "vittu teitä..." ja loppuu huutomerkkiin (puhuttuna tai kirjoitettuna)!

Näin tämä maailma vain on samanlainen, tönöttipä ihminen millä puolen planeettaa hyvänsä.

Vierailija
68/78 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei tunneta naapureita, niin olen aikoja sitten tiedostanut sen, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä, kuten joku viisas suomalainen on sanonut. Eli paljon tukea, erilaisia näkökulmia ja rakkautta.

Ei Kreikkalaisten näpäytykset ja tukkapöllyt mitään auta - luuletteko, että lapset arvostavat sitä, että on niin tehty??

Ja Suomiu on sitäpaitsi kehittynyt sivistysmaa toisin kuin joku Kreikka! Aivan naurettavaa, että joku luulee alistamisen olevan nykyään joku kasvatuskeino!

Herää jo ulkomamma ja mieti!!!!

Vierailija
69/78 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tottelee kiltisti aina muutenkin, sitten ei ole mitään perustelua.

Mun kersat ei kyllä pienenä ole totelleet, kyllä on joututut turvautumaan tukkapöllyyn ja läimäisyyn takapuoleen. Sitten kun alkaa puhe tehota ei tarvi enää käyttää fyysistä komentamista.

En ole ikinä tajunnut miten pientä lasta kasvatetaan niin, että jos hän tekee jotain todella kiellettyä, ja hänelle sanotaan kielto sata kertaa kaikilla mahdollisilla eri äänenpainoilla, ja käsin estetään tekemästä ko. asiaa, mutta lapsi vaan jatkaa ja jatkaa..? Miten ihmeessä te "hyvät" vanhemmat saatte asian perille?

Mitään hakkaamista en hyväksy, enkä tietenkään mitään muutakaan väkivaltaa ilman syytä.

Kyllä lapselle on aivan eri asia otetaanko remmi esille ja aletaan hakkaamaan vaan siksi että aikuista ottaa päähän, vai saako hän ansaitun pienen rangaistuksen josta hän tajuaa todella tehneensä väärin.

Minä esimerkiksi annan pienen tukistuksen lapselle jos hän itse tukistaa sisarustaan hiuksista jatkuvasti, saaden toisen itkemään, jos pieni lapsi ei muuten tajua että hän aiheuttaa kipua toiselle vetämällä hiuksista, se pitää hänelle esimerkillä näyttää.

Aikuisille ihmisille ei yleensä tarvitse antaa tukkapöllyä koska he yleensä ymmärtävät puhetta. Joskus kyllä tulee sellaisia tapauksia vastaan että tekisi mieli antaa tukkapöllyä ja katsoa että meneekö sitten jakeluun:)

Vierailija
70/78 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää jo ulkomamma ja mieti!!!!

Niissä helteissä ei sellaista pahemmin harrasteta - etenkään tähän aikaan vuodesta.

Vierailija
71/78 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota tukistettua sisarusta tilanteesta pois ja jätä tukistajaa yksin hetkeksi (minuutti per ikävuosi) paikkaan, jossa tukistus tapahtui?

Sillä tavoin hän tajuaisi, ettei kukaan halua olla sellaisen seurassa, joka tukistaa toista. Omalla tukistusesimerkilläsi annat homman vain jatkua. Lapsen silmissä sinä olet SE viisas, jonka esimerkkiä hän noudattaa ja jos noudatat "pienen tukistamisen" linjaa, niin voit olla varma, että sitä mallia apinoidaan!

Ehkä tarkoitusperäsi ovat omasta mielestäsi oikeudenmukaiset ja kenties täysin loogisetkin, mutta näin sivullisen silmin nähtynä oma pieni käytöksesi on vahvasti kytköksissä lapsesi käytökseen.

Jälkikäsittely on kuitenkin tärkeintä: käytte heti rangaistuksen jälkeen läpi, mitä tapahtui ja miksi seuraus oli mikä oli. Mahdollisimman selkeästi ja johdonmukaisesti, lapsen ikää kunnioittaen.

Jos lapsi tottelee kiltisti aina muutenkin, sitten ei ole mitään perustelua.

Mun kersat ei kyllä pienenä ole totelleet, kyllä on joututut turvautumaan tukkapöllyyn ja läimäisyyn takapuoleen. Sitten kun alkaa puhe tehota ei tarvi enää käyttää fyysistä komentamista.

En ole ikinä tajunnut miten pientä lasta kasvatetaan niin, että jos hän tekee jotain todella kiellettyä, ja hänelle sanotaan kielto sata kertaa kaikilla mahdollisilla eri äänenpainoilla, ja käsin estetään tekemästä ko. asiaa, mutta lapsi vaan jatkaa ja jatkaa..? Miten ihmeessä te "hyvät" vanhemmat saatte asian perille?

Mitään hakkaamista en hyväksy, enkä tietenkään mitään muutakaan väkivaltaa ilman syytä.

Kyllä lapselle on aivan eri asia otetaanko remmi esille ja aletaan hakkaamaan vaan siksi että aikuista ottaa päähän, vai saako hän ansaitun pienen rangaistuksen josta hän tajuaa todella tehneensä väärin.

Minä esimerkiksi annan pienen tukistuksen lapselle jos hän itse tukistaa sisarustaan hiuksista jatkuvasti, saaden toisen itkemään, jos pieni lapsi ei muuten tajua että hän aiheuttaa kipua toiselle vetämällä hiuksista, se pitää hänelle esimerkillä näyttää.

Aikuisille ihmisille ei yleensä tarvitse antaa tukkapöllyä koska he yleensä ymmärtävät puhetta. Joskus kyllä tulee sellaisia tapauksia vastaan että tekisi mieli antaa tukkapöllyä ja katsoa että meneekö sitten jakeluun:)

Vierailija
72/78 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tajunnut miten pientä lasta kasvatetaan niin, että jos hän tekee jotain todella kiellettyä, ja hänelle sanotaan kielto sata kertaa kaikilla mahdollisilla eri äänenpainoilla, ja käsin estetään tekemästä ko. asiaa, mutta lapsi vaan jatkaa ja jatkaa..?

että kielto ei tule sataa kertaa, vaan kaksi kertaa ja sitten estetään. Kun tämän homman aloittaa pienestä, se menee perille hyvin nopeasti. Ihan pienillä ei ole vielä nuppi tarpeeksi kehittynyt, joten heidän tapauksessaan laitetaan paikat siihen kuntoon ettei tarvi koko ajan olla kieltämässä. Sitten kun on älyä riittävästi, alkaa systeemi mennä perille.

Vierailija
73/78 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa itse vielä puhua, eikä varmasti ymmärrä puoliakaan mitä yritetään sanoa ja selitellä. Pitää saada jakeluun, että kun toista tukistaa, se ottaa kipeää. Tottakai otankin itkevän lapsen syliin ja lohdutan ja sanon toiselle että ei saa, ja tuhmaa tehdä noin. Sitten tilanne rauhoittuu, hetkeksi, taas jompikumpi tekee samaa... Ei meillä ainakaan ole lääniä niin paljon että aina saisi lapset eroon toisistaan, pakko niiden kanssa on olla samassa huoneessa.

Kyllä sitä on estettykin sata kertaa ennen tukistamista, se on se viimeinen keino.

Vierailija
74/78 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luunapit ja tukkapöllyt kuuluvat lasten kasvatukseen, mikäli oppi ei muuten mene perille.

Ilmankos nuita vapaan kasvatuksen huligaaneja näkyykin katukuvassa noin paljon, kun ei kotona mitään kuria ole pidetty.

Maailma menee koko ajan hullumpaa suuntaan juuri tämän vuoksi...

Vierailija
75/78 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin täällä palstalla väitetään, että esim. alle 1,5vuotiasta ei saa kieltää, hän ei ymmärrä vielä kieltoja ja saa tyyliin traumoja Ei-sanasta.

Nyt tässä ketjussa sanotaan että mahdollisimman pienestä asti opetellaan sitä " ei" ja "ei saa" sanaa..Hieman ristiriidassa.

Tosin, itse olen jokaiselle lapselleni alkanut sanomaan Ei, siitä lähtien kun menevät kiellettyihin paikkoihin tai tekevät kiellettyä.Vanhimman kanssa sen sai aloittaa jo puolivuotiaana kun oppi kävelemään, kuopuksen kanssa samoihin aikoihin.

Mutta mä tekisin saman kuin eräs kirjoittaja, jos toinen koko ajan vetää toista tukasta, eikä puheet, kiellot (ja kenties paikaltakaan pois vienti auta), näyttäisin lapselle miltä se tuntuu, hieman ottamalla tukasta kiinni.Enkä nyt tarkoita tukasta repimistä tms.Hieman ottaa hiuksista ihon läheltä kiinni, tämä ei lapselle traumoja jätä.Ja toiminut ainakin meillä.En ymmärrä niitä jotka n.20kertaa toistavat lapselle ei, ei ei ja sanalla ei ole mitään vaikutusta.Siitä saattaa tulla jopa leikki..

Vierailija
76/78 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rangaistusmenetelmiä ovat vapauden riisto ja/tai omaisuuden menetys.

Nämä samat on helppo toteuttaa myös lapsen kanssa, eli aresti/jäähypenkki tai jonkin tärkeän asian meneteys. Näillä menetelmillä on samalla myös helppo opettaa yhteiskunnan sääntöjä. Esim. selittämällä jäähystä, että "jos sinä lyöt Maijaa, niin poliisi vie sinut putkaan".

Vierailija
77/78 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tukkapölly ja luunappi on aivan oleellinen osa lapsen kasvatusta. Kun tuola kaupungilla katselee tuota nykyistä nuprisoa niin huomaa mihin johtaa. Nuoriso liikkuu kun valuva räkä, suu auki ja huutelee hävyytömyyksiä. Turpaan sietäisivät saada ihan jokainen

Vierailija
78/78 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei väkivaltaa saa harjoittaa toista kohtaan. Miksi lasta saisi tukistella kun ei saa mennä aikuisellekaan sitä tekemään.