Pas vko 41
Heippa,
Ehkä viikon 41 passilaisille oli jo oma pino, mutta se oli jo hukkunut kauas!
Minulla alkoi vuoto vihdoinkin tänään, kp oli jo valtava 49. Ehdin jo saada Terolut-reseptinkin eilen, mutta ehkä se pelästytti menkat alkamaan. Huomenna lätkäsen Estradot-laastarin vatsanahkaan, eli lääkkeellinen pas kyseessä. Muutenkin tämä on eka pas kohdallani. Tehty yksi ivf (ei hedelmöittyneitä soluja) ja yksi icsi, tuoresiirto negaa kesäkuussa. Pakkasessa on 6 huurunenua, toivottavasti joku niistä selviää hengissä. Ultra on 10.10, siirto myöhemmin sillä viikolla. Onko tuolle viikolle muita pas-siirtolaisia, olis kiva saada piinisseuraa :)
Hilmis
Kommentit (205)
Heipparallaa!
Ihanaa kun vkonloppu alkoi. Kauhea väsymys, johtuisiko se rankasta työviikosta vai tästä alkuraskaudesta... En tiedä, mutta joka tapauksessa ajatus pitkistä aamu-unista houkuttaa...
Pieni etova olo on ilmestynyt kuvioihin tänään, mutta se lähinnä jumputtaa tuolla taustalla, joten ei ainakaan vielä hirveästi häiritse. Onko muille tullut jo huonovointisuutta?
Voi että, ultraan vielä yli kaksi viikkoa! Kuka olikaan ensimmäisenä menossa? Ja olenko minä viimeinen, ultra siis ma 21.11.
Mukavaa perjantai-iltaa!
Nasu
En ole juuri ehtinyt miettiä raskautta, esikoisen yövalvomiset pitää väsymyksen aika maksimissaan ja päiväunien missaaminen kostautuu koko loppupäivään -ja tarkoitan siis minun päiväunia, esikoinen tuntuu pärjäävän varsin mainiosti ilman unen ripaustakaan ;)
Taidan tosiaan olla eka ultraan menijä tästä porukasta, ma 14.11. on sellainen edessä. Oireita ei edelleenkään ole sen kummempia kuin tuo julmettu väsymys. Ei pahoinvointia tms. Jos en tietäisi niin en edes uskoisi olevani raskaana, välillä täytyy oikein mieheltä kysyä että oliko se totta vai unta ;)
Palaan töihin vuoden alusta enkä luonnollisesti ole kertonut raskaudesta. Vähän arveluttaa edellisen raskauden vakava raskausmyrkytys, saattaahan se uusiutua ja sitten työrupeama jää vielä lyhyemmäksi. Ei muuten, mutta olin viimein saamassa vakituisen paikan. Ei sillä ettenkö todellakin mielummin ottaisi tämän vauvan, mutta luonnollisesti näitä asioita miettii vaikka ei ehkä vielä kannattaisi.
Työnimeä emme ole vielä ottaneet käyttöön, ehkä sitten jos ultrassa näkyy joku.
T. pöppis
Aika tuntuu matelevan kun sitä ultraa odottaa niin kovasti! Onneksi on viikonloppu. Minua on myös vaivannut tuo väsymys, iltaisin nukahdan 9 jälkeen. 10 tunnin yöunet tulee nukuttua melkein joka yö :)
Onko teille tullut lugeista mitään ärsytystä tuonne alapäähän? Mulla on pari päivää ollut kutinaa tai vastaavaa, niinkuin limakalvot olisivat tosi kuivat. Ostin apteekista jotain intiimialueen rasvaa, se tuntuu auttavan. Kyllä tässä sekstailuhalut ovat melko alhaalla, voi miesparkaa! Ehkä tilanne helpottuu kun saa jättää noi luget, alkaa ärsyttää se töhnä!!
Mulla on myös sellaista ihan pientä etomista ollut pariin otteeseen. Toivon todella ettei tulis mitään massiivista pahoinvointia. Kyllä vaikeutuis töissä käyminen. Mites teillä, joilla kokemusta aiemmista raskauksista, onko teillä ollut pahoinvointia ja milloin se on alkanut?
Nyt levätään tää viikonloppu että jaksetaan olla hereillä töissä ensi viikolla taas!
Hilmis
HILMIS: Mulla oli vähän ennen ja jälkeen testin limakalvot tosi kuivat, Lugejen laittaminenkin oli tosi keljua. Nyt on onneksi vähän parempi. Muistelen että samoin kävi silloin edelliselläkin kerralla. Miesparkaa olen itsekin säälinyt... :( Mutta viimeksi se sitten alkoi valittaa liiallisesta tarjonnasta seksielämän suhteen kun eka kolmannes oli mennyt ja luget, pahoinvoinnit yms. poistuneet kuvioista ;)
PAHOINVOINTI meinaa nostaa päätään. Ei pahana vielä, onneksi. Viimeksi ekat merkinnät siitä oli raskauspäiväkirjassa rv 5+6 elikkäs melkein viikon päästä vasta. RINNAT on tulleet uudestaan kipeiksi.
Ja paino on noussut tämän kierron alusta jotain 3 kiloa, kaikki on vatsan alueella. Mietin että olenko tosiaan syönyt noin paljon vai aiheuttaako Luget sitten turvotusta (niin siinä selosteessa sanotaan), tuskin noin paljon kuitenkaan. Tuplienkin aikaan paino alkoi nousta vasta rv 15 -> joten siitäkään ei liene kysymys.
Mietin tuossa näitä ruoka-aineita mitä ei saanut syödä. Tiedättekö miten on light-limppareiden laita?
Minä taidan mennä ultraan toisena (to 17. päivä) vaikka olenkin porukan " kuopus" elikkäs viimeisenä siirrossa ollut.
Virna
... sellaista lugensekaista. piti lukaista nuo hilmikselle osoitetut rohkaisut. ei nyt vielä luovuta toivosta. plääh.
t. pöppis
Heippa kaikille!
Olen taas kolmen päivän työreissulla, joten nettiin pääsy on taas hankalahkoa. Heti kun pääsin, niin pitää jotakin itsestään ilmoitella.
Pöppis: Tuhrua voi tosiaan tulla alussa ja on aivan normaalia! Mulla se loppui yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin. Toivottavasti myös sinulla loppuu pian.
Virna: Olen myös pohtinut noita aspartamilla makeutettuja juomia! Olen normaalisti juonut niitä noin 1,5 litraa viikossa. Nyt olen vaihtanut sen sokeripitoisiin juomiin. Mä oon myös ihan turvonnut, en uskalla edes vaalle mennä! Myönnän kyllä että ruokahalut ovat lisääntyneet, tuntuu että koko ajan on nälkä. Toivottavasti luget ja estradot-laastari ovat vaikuttaneet myös tähän...
Nyt on etovaa oloa ollut päivittääin, lähinnä silloin kun syön. Menee kyllä pian ohi.
Hilmis
Hei!
PÖPPIS, toivottavasti vuoto on jo lakannut - onhan?
Minulla on vähän etova olo melkein koko ajan. Onneksi ei niin paljon, että haittaisi elämää. Ei nimittäin olisi kovin mieltäylentävää lähteä palaverista välillä oksentamaan.. Ekan raskauden yhteydessä en voinut pahoin kertaakaan, saa nähdä mitä tästä tulee...
Mitä ruoka-aineisiin tulee, niin muistaakseni sakariini oli kokonaan kiellettyjen listalla, mutta aspartaamia taas sain nauttia kohtuullisesti...?? Sitähän taitaa olla myös esim Valion rasvattomissa jugurteissa.. Ja niitä olen kyllä syönyt... Ja itseasiassa juonut myös pepsi maxia... Ajattelin että kohtuudella näitä... Toisin kuin raakoja lihoja/kaloja/pastöroimattomia juustoja.
Mitä juustoihin tulee, sain selville, että virallinen, aito parmesan on pastöroimatonta - ja se jos mikä kuuluu mielestäni pastan seuraksi... Mutta onneksi löytyi itävaltalainen Ashmont...
Kamala väsymys vaivaa aina vaan... Hohhoijaa!
Hyvää vointia kuitenkin kaikille!
Nasu
... onneksi! Mutta muistutti kyllä siitä että mikään ei ole varmaa. Olin sen hcg:n jälkeen tosi pilvissä, nyt muistui mieleen kaikki keskenmenot, ekstrat ja muut mahdolliset komplikaatiot. Viikon päästä olen jo viisaampi tämän raskauden suhteen ja toivottavasti saamme hyviä uutisia. Jos uskaltaisin ajatella oireita niin ehkä voisin sanoa että tänään on ollut aika huono olo ;) Toisaalta olen syönyt huonosti ja levännyt liian vähän joten saattaa mennä senkin piikkiin.
t. Pöppis 6+1
Oireet on edelleen aika lieviä: aina nälkä, välillä paha olo ja illalla silmät painuu kiinni jo yhdeksän maissa. Olen yleensä illalla virkeimmilläni...
Taidan näin harvinaisen vapaapäivän kunniaksi ottaa päikkärit :)
Eli eipä mitään ihmeempiä. Voi kun se ultrapäivä tulis jo.
Virna, ultraan vielä 8 yötä
Kai tätä pahoinvointia voisi alkaa jo nimittää raskauspahoinvoinniksi. Tunne on lähes jatkuvaa vaikka en ole oksentanut kertaakaan. Edellisessä raskaudessa laihduin alussa 5kg ja oksensin kerran. En vaan pystynyt syömään. Väsymys on kanssa aikamoista, yöllä nukuttujen unien jälkeen päiväunet on lähes välttämättömät, nukutaan sitten pojan kanssa pari tuntia vielä puolen päivän jälkeen. Jos olisin töissä, en tiedä miten jaksaisin...
Ultra lähestyy, jippii. Miten teillä muilla menee?
t. Pöppis
ilmoittelen minäkin taas itsestäni! Aika tuntuu kuluvan hitaasti :( Mulla on ultra vasta tasan kahden viikon päästä, eli taidan olla tämän porukan viimeinen. Tänään on mulla rv6+0, aina tuntuu mukavalta kun saa yhden viikon lisää.
Melko samanlaisia oireita tuntuu meillä kaikilla olevan, etomista ja väsymistä. Toissapäivänä olin tosi hilkulla jo menossa oksentamaan, oli tullut liian pitkä tauko etten ollut syönyt mitään. Silloin ajattelin, että tää on hirveetä jos tällainen olo on joka iltapäivä/ilta. Nyt pitää vaan muistaa syödä hedelmiä tai jotain säännöllisesti. Eikä niinkään suolapähkinöitä, mutta kun reissussa olin niin hotellin baarikaapista en siihen hätään muuta löytänyt. En olis siinä olossa kyllä kauppaan selvinnyt.
Nasu: kiitos aspartaami-infosta, nyt minäkin uskallan nauttia lasin light-juomia silloin tällöin.
Jännittääkö/pelottaako teitä muita se ultra? Musta tuntuu, että mitä lähemmäs se aika tulee, sitä enemmän ajattelen juuri niitä mahdollisia huonoja uutisia. Osaatteko sanoa, että jos olisi vaikka tuulimuna/kohdun ulkoinen, niin voisiko se selvitä vasta ultrassa ilman mitään oireita etukäteen?
Hilmis
Hilmis: Kyllä se ultra pelottaa melkoisesti. Olen nähnyt painajaisunta siitä kun lääkäri tuumi ettei täällä ole mitään koskaan ollutkaan. Kyllähän ne tuulimunat, kohdunulkoiset yms. poikkeamat näkyy todennäköisesti tuossa ultrassa jo mutta mulla on sellainen käsitys että niissä molemmissa erittyy hcg:tä. Mutta kohdunulkoinen ainakin käsittääkseni koskee kovasti vatsaan jossain vaiheessa.
Mutta niiden todennäköisyys on onneksi tosi häviävän pieni. Joten nauti Hilmis nyt tuosta kauan odotetusta olotilastasi koska JOS jotain tapahtuu niin sitä ehtii murehtia sittenkin.
Tänään on toinen pahoinvointipäivä, se alkoi sitten just samassa tahdissa kuin tuplien aikaan... Mä olen normaalisti melkoinen suklaahiiri, mutta nyt jääkaapissa lojuva suklaa-juustokakku saa olla ihan rauhassa. Onko muilla mielitekoja? Mä ostin kilon päärynöitä ja jauhelihapitsatarpeet kaupassa käydessäni. Jauhelihapitsa ei yleensä kyllä kuulu mun suosikkeihin.
Ultraan on tasan viikko, sais kyllä mennä nopeammin nämä päivät.
Virna
Virna: Niin mäkin oon ymmärtänyt, että hcg voi nousta noissa ikävissäkin tapauksissa. Mutta kuten sanoit, sitä on turha murehtia tässä vaiheessa. Mä niin toivon että me kaikki saadaan nauttia raskauksistamme loppuun saakka, ja musta olis kivaa jatkaa yhteydenpitoa vaikka sitten tuolla plussanneiden puolella. Jospa ultrien jälkeen uskallamme siirtyä sinne. Toivottavasti kukaan ei vaan ärsyynny siitä että roikumme tällä palstalla.
Onkohan tuo pahoinvoinnin määrä jotenkin verrannollinen siihen että onko 1 vai 2 alkiota kiinnittynyt. Ainakin luin tuolta plussanneista että jollakin oli todella hurjat pahoinvoinnit, ja ultrassa näkyi sitten kaksi sikiötä. Tosiaan, minua jännittää sitten vielä sekin siinä ultrassa että onko peräti tuplat kyydissä. Mahdatko sinä Virna olla eka ultraan menijä? No, ensi viikosta lähtien meillä on sitten vähän enemmän rapotoitavaa :)
Mulla ei ole vielä kummempia mielitekoja. Sen olen huomannut ettei makeat enää maistu niin kuin ennen. Ennemmin himoitsen kaikkea suolaista, vaikka suolaa pitäisi välttää. Onneksi kahvi maistuu vielä, niin pysyn paremmin hereillä töissä. Olen kyllä sitäkin vähentänyt, kun luin että 3 kupillista olisi maksimi.
Hilmis
Mulla ei ole varsinaisia mielitekoja, mutta tietyt ruuat maistuu paremmin. Edellisessä raskaudessa elin pari viikkoa pelkällä makkaralla, hesen minimega-aterioilla ja appelsiineilla kun en muuta pystynyt syömään. Nyt nuo sitrushedelmät jo himottaa, mandariineja ja appelsiinimehua kuluu. Kaikki ruoka tuntuu ällöttävän tasapuolisesti, myös herkut. Makeaa pystyn syömään ongelmitta, tänään on esim mennyt piparkakkuja kun muuta en ole pystynyt laittamaan :)
Hilmikselle: eka ultraanmenijä löytyy täältä, ensi maanantaina. Toki kyseessä voi olla kohdunulkoinen tai tuulimuna ja käsittääkseni kumpikin voi todella selvitä vasta ultrassa. Tosin kohdunulkoinen aiheuttaa yleensä jotain oireita ennen, esim ruskeaa vuotoa tai alavatsakipuja (jos tarkkoja ollaan niin mulla on ollut molempia...). Jännittääkö? Jännittää! Pelottaako? Ei. Käytin koko edellisen raskauden pelkäämiseen ja nyt olen " päättänyt" että enää ei sellaista tule.
t. Pöppis
Pahoinvoinnista piti HILMIKSELLE tulla kommentoimaan että minä en tuplia odottaessa oksentanut kertaakaan, tosin paha olo kyllä oli. Nyt pahoinvointi on alkanut just samoina päivinä kuin silloin ja vauvoja tuskin on yhtä enempää (lääkäri tosin vitsaili että teoriassahan voi tulla identtiset kaksoset). Päättelisin siis että pahoinvoinnin määrä ei välttämättä ole kaksinkertainen tuplaraskaudessa vaan raskaudet ja odottajat ovat keskenään erilaisia. Mietin kyllä kieltämättä itsekin etukäteen että onkohan tässä raskaudessa helpompaa kun on vaan yksi istukka tuottamassa hormoonia.
Minäkin muuten mietin just että toivottavasti kukaan ei tykkää pahaa kun roikutaan vielä täällä. Ultrien jälkeen tehdään sitten joukkopako odottajien puolelle, eiks vaan?
PÖPPIKSELLE onnea maanantaiseen ultraan, toivottavasti näkymät on ihania!
Virna
Bambi näyttää kirjoittavan plussanneitten puolella taas tuosta tuplat ja pahoinvointi -aiheesta ihan muuta... Yksilöllistä siis.
Virna taas
Eilen vuosin jälleen verta, ei paljon, mutta sen verran että pelko nosti päätään. Voin kyllä vähän syyttää itseäni, mulla oli tosi kiireinen päivä töissä, sitten menin tyhmänä salilla tekemään jalkalihaksia (vaikkakin kevyemmin kuin normaalisti), sitten nostelin vielä raskaita kauppakasseja. Olen huomannut että raskaiden päivien jälkeen tulee menkkamaisia jomotuksia alavatsalle, ja näköjään vuotoakin. Nyt päätin että on pakko alkaa elämään iisimmin!! En tosiaankaan halua riskeerata mitään, jos vaan omilla tekemisilläni siihen voin vaikuttaa. Mistä sen voi tietää, että mitä saa tehdä ja mitä ei. Kyllähän ennenvanhaan naiset tekivät raskaita töitä, lähtivät pelloilta vain hetkeksi saunaan synnyttämään. No, tuo nyt oli vähän karrikoitua.
Olin niin hermona taas illalla, että tein jopa raskaustestin :) Tietysti siihen tuli parin sekunnin päästä jo tosi vahva viiva. Tiedän myös sen ettei testaaminen kerro mitään, koska hcg:n määrä laskisi kuitenkin hitaasti. Ehkä nukuin paremmin kuitenkin testattuani :)
Tekisi niin paljon mieli mennä jo ensi viikolla ultraan. Vaikka sitten yksityiselle, jos saisin sillä mielenrauhan. Auttaisi todella paljon nähdä syke/sykkeet kaikkien näiden vuotojen jälkeen.
Onnea Pöppikselle maanantain ultraan!!
Hilmis
Olipa meidän pino tippunut kauas!
Olitko Pöppis tänään menossa ultraan? Tulethan kertomaan uutiset!
Mulla on taas parempi mieli kuin lauantaina. Perjantain jälkeen ei ole tullut tuhrua. Joka vessakäyntiä kyllä jännittää.
Pitäisikö meidän siirtyä tuonne plussanneiden puolelle pikkuhiljaa? Siellä näytti olevan jo heinäkuisten pino. Mitä mieltä olette?
Hilmis
9,4mm tirriäinen siellä köllötti ja sykkeen näin itsekin. Vastasi viikkoja 6+6 eli vähän pikkuinen, mutta niinpä oli ne hcg:tkin mulla alkuun matalat eli oisko vähän myöhemmin kiinnittynyt. Virallinen laskettu aika nyt 2.7. Nyt masua kasvattelemaan.
tsemppiä muillekin ultraan.
t. pöppis ja tirriäinen 7+1
HILMIS: Anoppi tietää hoidoista. Tosin vähän eipäilen että ei oikein ymmärrä mitä se kaikki tarkoittaa. Hän itse ehti kymmenen vuoden ajan toivoa lasta ennenkuin sai mieheni joka jäi ainoaksi lapseksi. Olisi halunnut useammankin käsittääkseni ja siksi kai jotenkin ajattelin että hän olisi asiasta iloinen. Mutta onneksi on aikaa sopeutua...
Sydämen sykkeen näkymisestä kommentoin sen verran että tuplien aikaan näin molemmat sydämet rv 6+6. Luulisi että se 4 päivää ei siinä paljon vaikuttaisi mutta kai sekin on mahdollista. Nytkin on ultra rv 6+6, mutta ei kyllä ehdottaneetkaan alkuviikkoa.
Hiljaista täällä, kaikki taitaa odotella ultriaan...
Virna ja 14 yötä vielä ultraan