Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"kunnon" perhepäivähoitajat taas puistossa...

Vierailija
12.06.2010 |

..istumassa ja juoruamassa. Että pistää vihaksi. Luoja kiitos omani on päiväkodissa.

Olen nyt lomalla käynyt lasten kanssa joka päivä läheisessä puistossa jonne myös pph kokoontuvat. Istuvat penkille heti, lapset kirmaavat pitkin puistoa, niin pienet kuin isotkin. Puistossa on paljon puita joten siitä penkiltä jossa istuvat on esim. huono näkyvyys kiipeilytelineelle.

Eilenkin taas sitten yhden hoitolapsi yritti tulla koko ajan syliini, kädet ojossa ja "ota syliin" ja kun otin esim. omani syliin kun oli kaatunut, niin tämä hoitolapsi heti siinä vieressä ja "minä myös". Tämä ihmetytti minua suuresti, voiko lapsi olla niin hellyyden kipeä että vieras täti kelpaa??

Yksi pienempi lapsista tippui kiipeilytelineeltä ja jäi itkemään maahan kunnes kävin sanomassa pph:lle että täällä eräs lapsista tippui telineestä ja itkee. Kommentti oli: - no niin tietysti ja perse hiaasti ylös penkistä ja täysin kiireettä telineelle.

Erään lapsi tonki puiston roskista jossa oli kaljapulloja ja veteli roskia sieltä maahan ja tuktki ja haisteli kaikkea kunnes MINÄ sanoina asiasta.

Yksi lapsi kulki puistossa jossa on teinien jäljiltä paljon lasinsirpaleita niin ilman kenkiä ja sukkia - tuskin pph sitä huomasi kun poika riisui ne kauempana.

Lämpiminä päivinä KAIKILLA muilla äideillä on juotavaa lapsille mutta näillä pph:llä ei koskaan kenellekään vaikka ovat siellä yhtä kauan kun me muutkin, monta tuntiakin välillä.

JUMALAUTA pistää vihaksi. Ajattelin jo että kirjoitan paikallislehteen, törkeää käytöstä.

Me muut äidit siellä sitten olemme lapsenvahteina ja tilanteen tasalla, neuvomme ja komennamme lapsia - myös perhepäivähoidossa olevia.

Luoja :(

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äitiyslomalla oleva koululaisen ja vauvan äiti. Nyt kesällä olen puistoissa käynyt istuskelemassa. Siellä aivan ihania pph:a, halailevat lapsia, juottavat jopa kotiäitien lapsia(!, aiempaa kommentoiden, jotkut kotiäidit eivät jaksa vettä roudata), lapsista huomaa kuinka he luottavat näihin ihaniin hoitajiin. Kokemukseni mukaan he ovt kuin vara-mummeja :). Ikävä kyllä tuo on katoava ammatti, koska palkkaus ja työajat ovat niin surkeita ei se houkuttele nykynuoria ollenkaan. Ja sitten muutama surkea hoitaja tahraa koko ammattikunnan maineen :(

Vierailija
22/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin kaikkiin muihinkin, mahtuu monenlaisia työntekijöitä. Ammattikunta on kuolemassa sukupuuttoon, monet ovat kouluttamattomia ja ikänsä kyseistä työtä tehneitä ja nyt jo odottamassa eläkkeelle pääsyä.

Mikään ei tietenkään oikeuta lasten huonoa kohtelua, mutta toisaalta surkea palkkaus ja yleinen työn arvostamattomuus ihmetyttää minua. Eikö lasten hoitoa pidetä lainkaan arvokkaana työnä? Mikä on sen tärkeämpää kuin meidän lapsemme?

Itse pyrin hoitamaan hoitolapset hyvin, niin kuin haluaisin omiakin lapsiani hoidettavan. Mutta alalle en ole aikonut jäädä, tämä on vain välivaihe niin kauan kuin omat lapseni ovat pieniä. Palkka on liian pieni, työpäivät pahimmillaan yli 11 tuntisia ja työyhteisön puute ovat minua rasittavia tekijöitä. Mutta hoitolapsilleni en sitä kosta eikä toivottavasti kukaan muukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut, että paikkakuntani keskustan alueet pph:t käyvät lasten kanssa aamuisin torilla ja H&M:llä. Ei oikein ole minusta virkistävää ja liikunnallista toimintaa pienille lapsille. Tiedän myös ihanan pph:n, mutta aina ei arpa lankea kohdalle, joten valitsin turvallisen vaihtoehdon eli päiväkodin lapsilleni. Sielläkin tuntuu joskus olevan asiat sekaisin jos ei Lastentarhanopettaja ole paikalla. KYLLÄ ammattitaitoisia maisterinpaperit omaavia lt:oita pitää olla.

Vierailija
24/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä kykene mihinkään ellei lto ole paikalla. Jotenki tosi sekasin menee kun ei ole kukaan pitämässä jöötä. Me sit yleensä vaan seistään nurkassa kädet korvilla siihen asti kunnes lto tulee.

Vierailija
25/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuossa valvonnassa todellakin olisi voinut olla tarkempi. Puisto on suuri ja paljon puita, pensaita ja näköesteitä. Juuri näille pph:n lapsille sattui ja tapahtui, koska tietysti juoksivat villeinä ympäriinsä. Pph:t eivät pitäneet lapsia tiukasti kasassa, ja itseäni vähän tilanne huolestutti (oma energinen poikani olisi takuulla karannut läheiseen puroon).

En nähnyt mitään laiminlyöntejä, ja vaikka pph:t keskustelivat keskenään, kyllä varmasti hoitivat hommansa. Silti tuon perusteella tein päätöksen oman lapseni laittamisesta päiväkotiin. Ensinnäkin aidattu piha-alue sopi lapselleni paremmin. Hänen ryhmässään oli 12 alle 3-vuotiasta ja 3 aikuista eli ihan lain mukaan. Tiesin, että vaikka joku aikuinen olisikin ns. laiska tai välinpitämätön, toinen ei sitä olisi, ja ihan oikeassa olinkin. Kaksi kolmesta oli todella huolehtivia, leikkivät lasten kanssa ja pitivät paljon sylissä. Kolmas oli paljon sairaslomilla ja hänellä oli sijaisia.

Lapseni on sittemmin vaihtanut päiväkotia (ja vaihtaa jälleen, kun äitiyslomani loppuu :( ) ja oli sellaisessa ryhmässä, missä oli 8 yli 3-vuotiasta ja kuusi alle 3-vuotiasta ja yhteensä 4 hoitajaa (3 olisi riittänyt). Näistäkin aikuisista kaksi huolehti hyvin, kaksi hiukan välinpitämättömämmin, mutta ei missään nimessä laiminlyöden tehtäviään. Silti en olisi halunnut lastani sellaiselle perhepäivähoitajalle, joka kyllä hoitaa lasten perustarpeet mutta ei yhtään ylimääräistä. Lapseni on ollut onnekas, kun näitä innostuneita ja lämpimiä aikuisia on löytynyt, ja tässä päiväkodissa hän sai olla kaksi ihanaa vuotta. Ikävä sinne on kova edelleen (ollut kotona jo kolme kuukautta) ja harmittaa, kun joutuu sanomaan, että hän ei pääse sinne enää takaisin.

Ystäväni laittoi oman 1-vuotiaansa perhepäivähoitajalle, johon ystäväni on ollut todella tyytyväinen. Ainoa harmi minun näkökannastani on se, että perhepäivähoitaja sairastui vakavasti vain viikko lapsen hoitoontulon jälkeen ja oli kolme kuukautta sairaslomalla. Lapsi oli varahoidossa päiväkodissa. Sen jälkeen joutui pois päiväkodista ja takaisin perhepäivähoitajalle eli tavallaan taas vaihtoi päiväkotia. Ja ikää silloin siis 1v 2 kk. Tämänkin takia olen tyytyväinen valintaani päiväkodista. Jos hoitaja sairastuu, lapsi saa olla samassa paikassa muiden tuttujen lasten ja hoitajien kanssa.

Vierailija
26/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teitä muita hyvin, koska olen itse 1-vuotiaan lapsen äiti ja tuntuisi kauhealta, että häntä hoitaisi ihminen jota ei kiinnosta, oli se sitten perhepäivähoidossa tai päiväkodissa. Ihan sydän särkyy.

Toisaalta muistan oikein hyvin kun olin itse lapsena pph:lla että hän ei leikkinyt meidän kanssa pihalla yhtään vaan me kaikki lapset leikimme omiamme ja hoitajat juttelivat ja katselivat kauempaa. Sisälläkin hän teki ruuat ja piti huolta rutiineista mutta leikimme keskenämme jne.

Minkäänlaista traumaa tästä ei jäänyt. Pidin hänestä ja niin myös perheeni. Tuntuu että ehkä nykyään varhaiskasvatuksesta yms. puhutaan niin paljon että unohtuu se että ehkä sekin riittää, että hoitaa hyvin lapsen perushoidon.

Mutta tottakai, jos ap:n tapauksessa lapset olivat katseen ulottumattomissa tai olivat lasinsiruisella alueella, janoisia eivätkä saaneet vettä tms. niin sellaista ei tietysti pidä hyväksyä. Mutta pelkästään sitä että pph:t istuvat ja juttelevat keskenään lasten leikkiessä en henk. koht. pidä kauhean vakavana syntinä. En itsekään leiki lapseni kanssa puistossa koko aikaa, mutta autan tietysti jos tarvitaan ja olen vahdissa.

Vierailija
27/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

max. neljä lasta hoidossa. Missään tapauksessa tämä luku ei saa ylittyä. Päiväkodissa taas tilapäinen ylitys suhdeluvuissa on laillista. Tämä vain korjauksena sille, jonka mukkaan pph:lla saa olla hoidossa viisi lasta.

Vierailija
28/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heippa jos homma toimii ja lapset tottelee ja pysyvät reviirillään, minusta se on oo koo.

Vierailija
29/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatustieteen kandidaatin koulutus tai sosionomi amk:n koulutus. Maisterin koulutusta ei lto tarvitse.

olen huomannut, että paikkakuntani keskustan alueet pph:t käyvät lasten kanssa aamuisin torilla ja H&M:llä. Ei oikein ole minusta virkistävää ja liikunnallista toimintaa pienille lapsille. Tiedän myös ihanan pph:n, mutta aina ei arpa lankea kohdalle, joten valitsin turvallisen vaihtoehdon eli päiväkodin lapsilleni. Sielläkin tuntuu joskus olevan asiat sekaisin jos ei Lastentarhanopettaja ole paikalla. KYLLÄ ammattitaitoisia maisterinpaperit omaavia lt:oita pitää olla.

Vierailija
30/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä noin ; )

Meidän tarhassa taas lastenhoitajat juttelee vain keskenään, eivät älyä jakaa ryhmää pienempiin kun ääni nousee ja pitävät yllä sitä perushoitoa, mutta mihinkään kasvatukselliseen erikoisuuteen en ole lastenhoitajien katsonut itsekseen kykenevän. Kyllä nyt piirtely ja palapelit, vaipanvaidot ja ruokailu on sitä perushoitoa. En nyt tarkoita pahalla, mutta onhan siellä kuitenkin erona mahdollisesti lähihoitajan 2 vuotta kestänyt koulutus ja lastentarhanopettajan 6vuotta kestänyt koulutus.

enkä kyllä kykene mihinkään ellei lto ole paikalla. Jotenki tosi sekasin menee kun ei ole kukaan pitämässä jöötä. Me sit yleensä vaan seistään nurkassa kädet korvilla siihen asti kunnes lto tulee.

Vierailija
31/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettaja=Kasvatustieteen kandi tai sosionomi amk käyvät koulua kolme vuotta (ylioppilaspohjalta) ja lähihoitaja (ent. lastenhoitaja tai päivähoitaja) käy koulua 3 vuotta (peruskoulupohjalta). Eli koulutus on aivan yhtä pitkä. Aika surkea opiskelija pitää olla, jos kuusi vuotta opiskelee kandin tutkintoa.

teillä noin ; ) Meidän tarhassa taas lastenhoitajat juttelee vain keskenään, eivät älyä jakaa ryhmää pienempiin kun ääni nousee ja pitävät yllä sitä perushoitoa, mutta mihinkään kasvatukselliseen erikoisuuteen en ole lastenhoitajien katsonut itsekseen kykenevän. Kyllä nyt piirtely ja palapelit, vaipanvaidot ja ruokailu on sitä perushoitoa. En nyt tarkoita pahalla, mutta onhan siellä kuitenkin erona mahdollisesti lähihoitajan 2 vuotta kestänyt koulutus ja lastentarhanopettajan 6vuotta kestänyt koulutus.

Vierailija
32/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on. Myönnän mokani. Mutta siltikin katson siinä olevan vissi ero onko Sosionomi AMK, jolla 60opintopistettä varhaiskasvatuksen ja pedagogiikan opintoja, tai vaikka sitten ne kandin paperit. Lähihoitajiksi kuitenkin valmistuu huomattavasti laajempi kirjo ihmisiä, jopa sieltä peruskoulupohjalta. Kyse on siis siitä mikä on ammattioppilaitostaustaista ja mikä AMK tai yliopisto. Tämä nyt on oma mielipiteeni ja havaintoni meidän hoitopaikasta. On siellä niitä hyviäkin lastenhoitajia, joilla jo useamman kymmenen vuoden kokemus, mutta juuri nyt puhun näistä vasta valmistuneista lastenhoitajasijaisista, jotka eivät kunnolla uskalla kuria pitää ja ovat pihalla kuin leppäkeihäs kun haen muksut hoidosta. Kokemus ja koulutus on se mikä tekee hyvän hoitajan. Siksi minusta on hienoa, että hoidossa on lto, joka sitten auttaa näitä nuorempiakin hoitajia.

Vierailija
33/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä aika kyseenalaisesti siellä puistossa. Kolme aikuista ja 20 lasta. Meno on aikas hurjaa..

Vierailija
34/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä aika kyseenalaisesti siellä puistossa. Kolme aikuista ja 20 lasta. Meno on aikas hurjaa..

Vierailija
35/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin koulutus on 5 - 6 vuotta.

Ja pitkä koulutus korreloi paremman herkkyyden kanssa. Mitä koulutetumpi hoitaja, sitä herkemmin hän havainnoi lasten erityistarpeita ja ryhmädynamiikkaa.

Totta kai pienemmällä koulutuksellakin voi olla hyvä hoitaja, mutta kun tarkastellaan tilastoja, korrelaatio koulutuksen ja herkkyyden kanssa on selvä.

Lastentarhanopettaja=Kasvatustieteen kandi tai sosionomi amk käyvät koulua kolme vuotta (ylioppilaspohjalta) ja lähihoitaja (ent. lastenhoitaja tai päivähoitaja) käy koulua 3 vuotta (peruskoulupohjalta). Eli koulutus on aivan yhtä pitkä. Aika surkea opiskelija pitää olla, jos kuusi vuotta opiskelee kandin tutkintoa.

teillä noin ; ) Meidän tarhassa taas lastenhoitajat juttelee vain keskenään, eivät älyä jakaa ryhmää pienempiin kun ääni nousee ja pitävät yllä sitä perushoitoa, mutta mihinkään kasvatukselliseen erikoisuuteen en ole lastenhoitajien katsonut itsekseen kykenevän. Kyllä nyt piirtely ja palapelit, vaipanvaidot ja ruokailu on sitä perushoitoa. En nyt tarkoita pahalla, mutta onhan siellä kuitenkin erona mahdollisesti lähihoitajan 2 vuotta kestänyt koulutus ja lastentarhanopettajan 6vuotta kestänyt koulutus.

Vierailija
36/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se meno on aika hurjaa. Ei se laillisuus sitä menoa vähennä. Iso aitaamaton puisto ja noin iso porukka. Joku on aina katseen ulottumattomissa.

Pointti nyt oli, että ei se, että lapsi on päiväkodissa estä sitä, etteikö vaaratilanteita voisi syntyä.

Täysin laillinen ryhmä.

Vierailija
37/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pätevyysvaatimus on kandisaatin tutkinto.

Ja aina tosiaankaan ei pitkä koulutus tuo mukanaan käytännön herkkyyttä.

jolloin koulutus on 5 - 6 vuotta. Ja pitkä koulutus korreloi paremman herkkyyden kanssa. Mitä koulutetumpi hoitaja, sitä herkemmin hän havainnoi lasten erityistarpeita ja ryhmädynamiikkaa. Totta kai pienemmällä koulutuksellakin voi olla hyvä hoitaja, mutta kun tarkastellaan tilastoja, korrelaatio koulutuksen ja herkkyyden kanssa on selvä.

Vierailija
38/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutus kestää 1 vuoden. Lto yleensä 4 vuotta.

Vierailija
39/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiedän miten vastuullista työtä tekevät. Ja sinun sanoissasi kuuluu koko ajan, minä, minä ja minä tein sitä ja tätä. Entäs jos kokeilisit sitäkin ammattia ja puhuist sitten soopaaa. -4

Vierailija
40/82 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajaksi valmist yo-pohjalta vuodessa, vähintään kaksi menee..