"kunnon" perhepäivähoitajat taas puistossa...
..istumassa ja juoruamassa. Että pistää vihaksi. Luoja kiitos omani on päiväkodissa.
Olen nyt lomalla käynyt lasten kanssa joka päivä läheisessä puistossa jonne myös pph kokoontuvat. Istuvat penkille heti, lapset kirmaavat pitkin puistoa, niin pienet kuin isotkin. Puistossa on paljon puita joten siitä penkiltä jossa istuvat on esim. huono näkyvyys kiipeilytelineelle.
Eilenkin taas sitten yhden hoitolapsi yritti tulla koko ajan syliini, kädet ojossa ja "ota syliin" ja kun otin esim. omani syliin kun oli kaatunut, niin tämä hoitolapsi heti siinä vieressä ja "minä myös". Tämä ihmetytti minua suuresti, voiko lapsi olla niin hellyyden kipeä että vieras täti kelpaa??
Yksi pienempi lapsista tippui kiipeilytelineeltä ja jäi itkemään maahan kunnes kävin sanomassa pph:lle että täällä eräs lapsista tippui telineestä ja itkee. Kommentti oli: - no niin tietysti ja perse hiaasti ylös penkistä ja täysin kiireettä telineelle.
Erään lapsi tonki puiston roskista jossa oli kaljapulloja ja veteli roskia sieltä maahan ja tuktki ja haisteli kaikkea kunnes MINÄ sanoina asiasta.
Yksi lapsi kulki puistossa jossa on teinien jäljiltä paljon lasinsirpaleita niin ilman kenkiä ja sukkia - tuskin pph sitä huomasi kun poika riisui ne kauempana.
Lämpiminä päivinä KAIKILLA muilla äideillä on juotavaa lapsille mutta näillä pph:llä ei koskaan kenellekään vaikka ovat siellä yhtä kauan kun me muutkin, monta tuntiakin välillä.
JUMALAUTA pistää vihaksi. Ajattelin jo että kirjoitan paikallislehteen, törkeää käytöstä.
Me muut äidit siellä sitten olemme lapsenvahteina ja tilanteen tasalla, neuvomme ja komennamme lapsia - myös perhepäivähoidossa olevia.
Luoja :(
Kommentit (82)
itsehän te täällä yleistätte että perhepäivähoidossa saa vaan huonoa hoitoa! osuko nyt sittn pilkka omaan nilkkaan?!
pph.t täällä yleistävät, ei muut, että kyllä se yksinkertaisuus on nyt ihan siellä hehheh
Ite opiskelen ytm:ksi eli arvostan korkeakoulutusta,mutta näissä lapsistahuolehtimisasioissa oon huomannu et tärkeintä ilmeisesti on kutsumus,oma mielenkiinto ja se et on aikaa tarpeeksi lasta kohden. Meiän lähipuistossa käy 2 pph:aa(toisella 3 ja toisella 4 lasta), ja kiva seurata kun ne esim grillailee ja pelailee aina porukalla. Hoitajat on kyl sellasia 30-40-vee pirtsakan olosia tyyppejä.
en ainakaan omaa lastani vie ikinä noille keski-ikäisille tantoille. Nähty on...
kuka täällä on sanonut, että kaikki ovat? Meidän lapsen hoitotäti on tukistanut ja rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan. Tykkäisitkö sinä, että lapsesi diagnoosit ja erimielisyytesi hoitajan kanssa olisivat koko kylän puheenaihe?
nyt ota itseesi. Pointtini on, että on eri koulutuksen saaneita ihmisiä. Toiset ovat erikoistuneet kasvatustieteisiin useamman vuoden ajan ja täten ovat niitä kasvatuksen erikoisosaajia. Toiset taas ovat esim. yo pohjaisia lastenhoitajia/lähihoitajia, joilla koulutus on kattanut lastenhoitoa joidenkin harjoitteluviikkojen ajan ja jonkin verran teoriaa. Katson, että te kummatkin ryhmät olette yhtä tärkeitä. Mutta koska olen valinnut lapsilleni päiväkodin enkä esim. ryhmistä osaan myös arvostaa lastentarhanopettajien tärkeyttä. Juuri heiltä olen saanut ne parhaimmat vinkit kovin vilkkaan ja uhmakkaan poikani kasvatukseen. Kun taas eräskin lastenhoitaja melkein itkien soitti lapsestani (tällöin lto oli sairaslomalla).
en jotenkin osannu.. olen varmaan tyhmä ja huono hoitamaan teidän haukkujien kallisarvoisia lapsia. Minä kun olen vain yo-pohjainen lastenhoitaja. Nytkin olisin tarvinnu kyllä lton tähän tueksi.
hankkikaa elämä! juuri tuonlaisia yleistäjiä, paskanpuhujia täydellisiä äitejä minäkin kartan, enkä ole ainoa. lakatkaa nyt se yleistäminen. viralliselle taholle ne valitukset eikä mihinkään palstoille, kuten taas... pistät varmaan nimettömänä sen juttusikin paikallislehteen... tervehdit varmasti iloisesti näitäkin hoitajia? jos asioihin haluat puuttua, tee se oikeaa kautta. saat tuloksiakin. tyhjän ruikuttajia riittää. jokaiseen ammattialaan mahtuu joka sorttia mitäpä sitä kiistämään, myös sinunlaisiasi arvostellaan, tuliko yllätyksenä? turhautunut pikku äiti , täydellisessä maailmassaan, arvostelemassa ventovieraita? pakko mielle vai luonne häiriö? olisiko aika muuttaa maalle, tai vaihtaa puistoa? ja ei, en ole perhepäivähoitaja. täydellisen kyllästynyt kaltaisiisi ruikuttajiin jotka jaksavat kyllä valittaa... NETISSÄ
tällaiset palstat ovat juuri sitä varten, että täällä saa vaihtaa ajatuksiaan, sekä positiivisia, että negatiivisia. Edelleenkään täällä ei ole linjana se, että kaikki pph.t olisivat huonoja, jos yksi kohdalle sattunut onkin. Pph.t ovat vastuussa toisten lapsista ja heidän tulee toimia sen mukaan. Älä sure, minä ainakin tein ilmoituksen pph.n ohjaajalle juoruilevasta tädistä, saa varmasti huomautuksen. Hanki sinä se elämä, jättämällä lukematta aiheet, jotka saavat hermon noin palamaan;)
meidän puistossakin on samanlaisia kuin aloituksessa mainitut. Mutta kyllä päiväkodissakin tapahtuu... menkääpä joskus poikkeukselliseen aikaan hakemaan lapsenne, niin näette ja kuulette kaikenlaista. Päiväkodista kun lapset haetaan usein tietyyn aikaan, välipalan jälkeen, ulkoilulta, päivälevolta tms, niin nämä hoitajat osaavat varautua siihen... Mutta aina kun olenkin hakenut poikkeavaan aikaan olen kuullut erittäin ikävää kieltä hoitajilta lapsille. Sitten kun huomaavat minut, muuttuu ääni kellossa silmäräpäyksessä.
minä poistun, jatkaa ruikuttamista! aloitus oli jo asiaton, typerä ja alaarvoisen yleistävä... samahan tuo minulle :) hauskaa päivänjatkoa :)
Perähikiällä pohjosessa asiat on toisin!
Olin omien lasten kanssa menossa neuvolaan ja vastaan tuli pyörätiellä 2 perhepäivähoitajaa. Toinen työnsi kaksostenrattaita ja juorusi toisen kanssa. Muuta lapset juoksivat kaukana edessä ja 2 tyttöä työnsi sen toisen hoitajan vaunuja kohti tienylityspaikkaa.
Onneksi olin itse juuri tullut suojatien yli niin ehdin napata ne rattaat ja tytöt kiinni. Olisivat työntäneet sen vauvan suoraan auton alle.
Kun mainitsin asiasta näille hoitajille niin vastaukseksi sain vain mulkaisun ja ne tytöt haukuttiin kun niin huolimattomasti työnsivät vaunuja.
Samat hoitajat näin monesti myös puistossa ja kyllä siellä sama meno oli, mitä aiemmissa viesteissä.
Ja perhepäivähoitajille juuri annetaan ne pienet, että olisi ollut kodinomainen hoito. Mutta tää pieni vaunuissa meinasi heittää henkensä kun ne n. ehkä 3 vuotiaat tytöt meinasi työntää sen auton alle.
ja muistakin tehdä aina vain positiivisia ja ei-yleistäviä juttuja;)
Täällä päin käy puistoissa puolen tusinaa pph:aa, joita nähdään aika säännöllisesti kun ulkoillaan lasten kanssa. Jos minun olisi jostain syystä laitettava lapseni mihinkään hoitoon, niin kenelle vain näistä tädeistä voisin heidät viedä.
Sitten kun käydään joskus puistossa päiväkodin vieressä niin huh huh! Joskus päiväkodin lapsetkin tulee siihen puistoon, mutta tarpeeksi olen nähnyt siitä aidankin yli ja olen aina vaan vakuuttuneempi, ettei meidän lapset joudu _ikinä_ päiväkotiin.
Ja sitten vielä vesipulloasiaa: kuinka monella 1970-luvulla syntyneellä lapsella oli mitään vesipulloa puistoissa/kouluissa? Miksi nykyään pitäis olla? Ei kenenkään tarvi helteelläkään olla juomassa vähän väliä. Täällä pph:t ulkoilee aamupäivisin noin 1,5 - 2h ja iltapäivisin suunnilleen saman verran. Jos sisältä lähtiessä ja sisälle tullessa juo, niin se riittää ihan hyvin.
vierestä, mutta tuohon juomiseen vastaisin: Meillä lapset päiväkodissa. Juovat ruoan ja välipalojen yhteydessä. En tiedä juovatko muuten. Annan 2dl maitoa kummallekin aamulla ja illalla. Siltikin pissaa tulee vain muutaman hassun kerran ja tummaa. Jos en antaisi maitoa aamuisin, olisi nestehukka varmasti jonain kuumana päivänä. Ihan sama mitä 70-luvulla tehtiin, mutta nyt eletään 2010 vuotta ja tiedämme onneksi kuinka tärkeää vesi on helteellä.
Taisit olla aika pain in the ass kun koko pk:n ilmapiiri parani kun jäit äitiyslomalle.
Minä en ole jäänyt äitiyslomalle, enkä ole ollut päiväkodissa töissä tai edes pph:na.
Lapseni sen sijaan aloitti päiväkodin ja siellä oli tuo puistosta tuttu pph aloittanut samaan aikaan. Ehkä ilmaisuni oli epäselvää, tai sitten lukutaidossasi olisi vähän kohennettavaa.
Itse keskusteluun vielä haluaisin kommentoida, että nuo koulutuskommentit on mielestäni aika turhia. Koulutus ei vedä vertoja ihmisen kiinnostukselle omaa ammattiaan kohtaan. Hienoja hoitajia on paljon ilman mitään akateemisia opintoja, sellaisia jotka todella välittävät lapsista ja haluavat heidän parastaan.
Samoin yleistyslässytys on turhaa: aika monelta on tullut kommenttia, että meidänkin puistossa on samanlaisia perhepäivähoitajia...
Ja jollain tasolla ymmärrän (en hyväksy) hoitajien käytöstä. Itse pimahtaisin ja itseasiassa pimahdinkin kotona ollessani. Päivät pitkät vain lapsen kanssa, aika usein kinastelua ja vääntämistä... Kyllä mä tarvitsen aikuiskontakteja pysyäkseni järjissäni. PPh:t ovat vain lasten kanssa ja päivän aikuiskontaktit tulee siellä puistossa. He tosin tekevät lapsenhoitotyötä ja siksi en hyväksy heidän välinpitämättömyyttään lapsia kohtaan ja tälläistä leväperäistä käytöstä.
Päiväkodeissa asiat ei välttämättä ole tosiaan sen paremmin, mutta mielestäni se on toisen aiheen ja keskustelun paikka. Tämän aloituksen ei varmaan ollut tarkoitus verrata näitä kahta päivähoitomuotoa.
eläleikää lähestyviä ja hyvinsä työhonsä kyllastyneitä..vaivaa on jos jonkin moista..
kertonee varmaan se että itse laitan omani juuri pkhon ja en voinut ajatellakkaan kunnasamme kuin yhtä pphta mutta hänkin lopetti..
toivoisin ettei yleistetä pph ammattia kokonaan. ap selittämä tarina ei todellakaan ole hyväksyttävää ja minä ottaisin yhteyden kyseisen pphn esimieheen päivähoitotoimistoon.
t uraansa lopettava pph
mä olen nyt lomalla 2v:n kanssa ja ollaan käyty puistoissa aamupäivisin...Enemmän mua ärsyttää sellaset tantat jotka kieltää kaiken kokoajan: Älä nyt kiipee sinne kiipeilytelineeseen! Älä nyt juokse kun kaadut! Älä nyt kerää hei niitä keppejä! Älä mee niin kauas! Ym ym. Ai hemmetti onneks mun lapsen pph ei oo sellanen. Minä menen puistoon lapseni kanssa ja hän saa mennä touhuamaan ja leikkimään je seuraan vain vähän että ei nyt sentään mitään hengenvaarallista tee,mutta ulkona nyt on tarkoitus justiinsa juoksennella ja harjoitella karkeamotoriikkaa ja tutkiskella ötököitä ja maistella hiekkaa. Ei pihalle mennä varovasti hyssyttelemään.
Tuolla on todella rohkea haastattelu Johannasta.
KOhdassa haasttelut. Suosittelen.
http://www.muskleforum.com/index.php
No sinähän varsinainen ap olet, kun yrität rajata, mistä tässä saa keskustella
En ole ap, vastasin vaan nro 24:lle. Ja en yritä rajata keskustelua. Mielestäni aloitus ei vaan verrannut päivähoitovaihtoehtojen paremmuutta, eikä ottanut kantaa hoitajien koulutukseen... Eli ne olivat mielestäni aiheeseen liittymättömiä kommentteja ja joista koko keskustelu oli ajautunut ihan tappeluksi
T: 20 ja 81
Tämä ketjuhan alkaa muistuttamaan koiraketjuja, jossa muutaman huonon esimerkin vuoksi tuomitaan koko rotu. Nyt on puistossa havaittu "huonosti käyttäytyviä" perhepäivähoitajia ja mikä on tulos...sadisteja, ylipainoisia, laiskoja haaskojahan ne ovat kaikki.
Eipä nyt tule ihan äkkiseltään mieleen, että olisi uutisoitu perhepäivähoitajilta karanneista lapsista toisin kuin päiväkodeista, niitä uutisia taas tuntuu olevan ihan tasaiseen tahtiin.
Joskus sitä ei kertakaikkiaan voi välttyä kysymykseltä, että kuinka äärimmäisen yksinkertaisia ämmiä täällä pyöriikään???