"kunnon" perhepäivähoitajat taas puistossa...
..istumassa ja juoruamassa. Että pistää vihaksi. Luoja kiitos omani on päiväkodissa.
Olen nyt lomalla käynyt lasten kanssa joka päivä läheisessä puistossa jonne myös pph kokoontuvat. Istuvat penkille heti, lapset kirmaavat pitkin puistoa, niin pienet kuin isotkin. Puistossa on paljon puita joten siitä penkiltä jossa istuvat on esim. huono näkyvyys kiipeilytelineelle.
Eilenkin taas sitten yhden hoitolapsi yritti tulla koko ajan syliini, kädet ojossa ja "ota syliin" ja kun otin esim. omani syliin kun oli kaatunut, niin tämä hoitolapsi heti siinä vieressä ja "minä myös". Tämä ihmetytti minua suuresti, voiko lapsi olla niin hellyyden kipeä että vieras täti kelpaa??
Yksi pienempi lapsista tippui kiipeilytelineeltä ja jäi itkemään maahan kunnes kävin sanomassa pph:lle että täällä eräs lapsista tippui telineestä ja itkee. Kommentti oli: - no niin tietysti ja perse hiaasti ylös penkistä ja täysin kiireettä telineelle.
Erään lapsi tonki puiston roskista jossa oli kaljapulloja ja veteli roskia sieltä maahan ja tuktki ja haisteli kaikkea kunnes MINÄ sanoina asiasta.
Yksi lapsi kulki puistossa jossa on teinien jäljiltä paljon lasinsirpaleita niin ilman kenkiä ja sukkia - tuskin pph sitä huomasi kun poika riisui ne kauempana.
Lämpiminä päivinä KAIKILLA muilla äideillä on juotavaa lapsille mutta näillä pph:llä ei koskaan kenellekään vaikka ovat siellä yhtä kauan kun me muutkin, monta tuntiakin välillä.
JUMALAUTA pistää vihaksi. Ajattelin jo että kirjoitan paikallislehteen, törkeää käytöstä.
Me muut äidit siellä sitten olemme lapsenvahteina ja tilanteen tasalla, neuvomme ja komennamme lapsia - myös perhepäivähoidossa olevia.
Luoja :(
Kommentit (82)
Ei ne ilman valvontaa töitä tee..Kun joku tuolla aikasemmin kommentoi asiaa.
Itse olen ollut reilun 1,5v pph ja tosi yksinäistä ja raskasta työtä se oli varsinkin kun kohdalle sattui pari kaiken tietävää ja osaavaa vanhempaa joiden kullan nuput olivat maailman napoja(ja nämä olivat juuri niitä joille ei oltu koskaan asetettu minkäänlaisia rajoja..)
Mutta onneksi kohdalle osui myös muutama aivan ihana vanhempi ja heidän kanssa olen vieläkin tiivisti tekemisissä..
Sosionomi AMK 210 op kestää 3,5v.
vuotta hyvin läheltä perhepäivähoitajien lasten hoitoa. Joukossa on aivan ihania hoitajia, joiden luo hoitoon pääseminen on lapselle kun lottovoitto. Sitten on niitä joiden hoidossa olevien lasten kohdalla huonokin päiväkotihoito olisi varmasti parempi vaihtoehto. Koulutuksella en usko olevan paljoakaan vaikutusta lasten hoidon laatuun. Asennetta ja motivaatiota hoitoon joko on tai ei ole.
On kamalaa katseltavaa kun työhönsä leipääntynyt hoitaja ottaa vielä silmätikukseen jonkun hoitoonsa uskotun ihmisenalun :-(
Itseä surettaa jo nyt kovasti ajatus lasteni hoitoon joutumisesta. Aikamoista onnen kauppaa se tulee olamaan.
pph on kertonut minulle hoitolapsen diagnoosit, riidat tämän vanhempien kanssa ja puhuu kakaroista. Jos vaan näidenkin lasten vanhemmat tietäisivät, niin eivät taatusti lapsiaan tuolle noita-akalle veisi. Onko muuten ihan normaalia, että nähdessään pph.n vapaalla(jossain tilaisuudessa), niin lapset pysyvät kaukana hoitajastaan? Samainen pph on myös tukistanut yhtä hoitolasta, puistossa.Veisin kyllä lapseni mielummin jonnekin, jossa on enemmän hoitajia, siellä tuollainen käytös ei olisi mahdollista, kun joku käryttäisi heti.
pph pitää yhtä lasta pissat housussa, kun tämä opettelee kuivaksi, siinä sitten lapsi juoksee kusisissa ja hiekkaisissa housuissa ja naama mustana ja tunkee hiekkaa suuhunsa, kun pph juoruaa muiden lasten kanssa.
millaiset ihmiset ovat "vastuussa" toisten lapsista!!
Itse olen ajatellut kirjoittaa/ilmoittaa tuosta vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta.
onhan niitä hoitajia moneksi..ootteko ikinä käynyt katsomassa minkälaista se arki on siellä päiväkodisssa ja kuinka hoitajat myös siellä istuvat perse homeessa?! juovat kahvia ja rupattelevat keskenään..aina vaan perhepäivähoitajia haukutaan vaikka asiat voi olla myös päiväkodissa ihan perseestä. et ikinä voi tietää minkälaista se päiväkodin arki onkaan. ei se aina ole niin turvallista ja hyvää hoitoa sielläkään
sitä tosiseikkaa, että pph toimii väärin, jos juoruaa, eikä katso lastensa perään.
tällä palstalla yleistetään hirveästi, jos haukkuu anoppia, niin joku kirjoittaa, että kaikki anopit ei voi olla hirveitä jne. Tällaisten otsikoiden alle tuppaa tulemaan muidenkin negatiivisia kokemuksia. Itse tunnen yhden aivan ihanan pph ja häntä lapset käyvät katsomassa aikuisenakin, ja sitten on lapseni pph joka on erittäin kylmä ja puheissaan jopa julmakin henkilö, joka on selvästi väärällä alalla.
Perhepäivähoito nykymuodossaan on monestakin näkökulmasta tullut tiensä päähän. Ensinnäkään palkkaus ja työehdot eivät ole riittävät, mutta lasten kannalta pph:n koulutus ja työn valvontakaan ei ole riittävää.
Jotta kyseinen ammattiala voisi jatkua kunnallisella puolella, olisi koulutusvaatimusten oltava samat kuin päiväkodissakin. Perhepäivähoito olisi minun mielestäni parempi muuttaa ryhmäperhepäivähoidoksi kautta linjan ja hoitopaikkana siis aina muu kuin jonkun hoitajan oma koti. Tällöin vältytään jo monilta lieveilmiöiltä ja väärinkkäytöksiltä. On vertaistukea ja samalla vertaisvalvontaa, yhteiset tilat tuovat yhteisvastuutakin ja toisaalta tilan ollessa muu kuin oma koti, ei hoitajalle iske hinku tehdä kotitöitä lastenhoidon sijaan tai ohella. eivätkä lapse siitä näkökulmsta tunnu "riesalta".
Jos ajattelee kotiäitiyttä ja miettii niitä synkimpiä hetkiään ja kuvittelee siihen vielä 3 vierasta lasta, joiden vanhemmista ainakana kaikista ei edes pidä. Siinä ne pyörivät pakkotahtisesti päivittäin, niinä synkimpinäkin päivinä ja hetkinä. Jos silloin on joku oma kotityö hyökkäämässä päälle tai muuten vain olo että olisi loman tarpeessa, voivat etenkin vieraat lapset tuntua varsin tunkeilijoilta ja taakalta. Sen sijaan kun hoitaja on saanut vankemman koulutuksen, on ammatti-identiteettikin vahva ja kun vielä työ tehdään muualla kuin kotona, on tuon kaltaiset fiilisket kauempana kuin kotona iliman valvontaa toisten lapsia hoidettaessa.
Yksityisesti tietysti saa ja ja pitääkin olla mahdollisuus hoidattaa lapset pph:lla tai vaikka palkata hoitaja kotiin, ottaa au pair tai mitä kukin perhe haluaa. Julkisella puolella pitää kuitenkin mielestäni satsata laatuun ja turvallisuuteen siinä missä se on suhteellsien helposti mahdollista.
onhan niitä hoitajia moneksi..ootteko ikinä käynyt katsomassa minkälaista se arki on siellä päiväkodisssa ja kuinka hoitajat myös siellä istuvat perse homeessa?! juovat kahvia ja rupattelevat keskenään.
en jotenkin osannu.. olen varmaan tyhmä ja huono hoitamaan teidän haukkujien kallisarvoisia lapsia. Minä kun olen vain yo-pohjainen lastenhoitaja. Nytkin olisin tarvinnu kyllä lton tähän tueksi.
ilmaisella ruualla?
Huomasin vaan tässä viikolla, että puistossa missä käymme käy myös PPH ja hän jää myös syöttämään lapset sinne.
Eikös ne saa jotain ruokarahaa kuitenkin?
päiväkotikokemuksella voin sanoa että vaikka koska olisin mennyt hakemaan lapsia, niinkin etten ole muistanut ilmoittaa aikaa tai mennyt sovittua aiemmin, on kaikki asiat olleett aina hyvin. Joku hoitajista tulee aina vastaan, kertaa päivän kuulumiset, sanoo lapselle heipat sekä äidille.
Ja lapsien puheista huomaan että siellä on kaikki hyvin. Jos esim. kaatuu niin pääsee syliin ja kun mennään päiväunille niin joku hoitajista silitää yms.
Tosin tiedän huonojakin päiväkoteja mutta kiitän luojaani että omani ovat saaneet olla hoidossa hyvässä päiväkodissa ja ovat jatkossakin.
Eihän näitä juttuja kiva ole lukea, mutta toisaalta ei ne minuun mitenkään erityisesti vaikutakaan. Mulla on sama periaate kuin täällä jollakin toisellakin hoitajalla, eli hoidan lapsia niin hyvin kuin toivoisin vieraan hoitavan omiani. Kaikkien mun hoitolasten vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Siitä kertoo sekin, että lapset ovat aina jatkaneet mulla eskari-ikään asti (jopa 9-kuisesta asti), jos eivät ole esim. muuttaneet paikkakunnalta.
Mulla muuten on nytkin yksi sellainen lapsi, joka hakeutuu vieraitten syliin. Minunkin syliä hän saa ihan varmasti niin paljon kuin haluaa, ja äitinsä, isänsä ja mummonsakin sylittelevät lasta paljon (ainakin tuonti- ja hakutilanteissa ja uskon, että muutenkin). Ei se välttämättä kerro hellyyden puutteesta, jos lapsi vieraitten syliin yrittää päästä.
Nykyään aloittelevilta perhepäivähoitajilta vaaditaan vähintään perhepäivähoitajan koulutus, mikä ei tosiaan vastaa mitään 70- tai 80-luvun pph-kurssia. Jos koulutusta ei ole, ei voi päästä vakituiseksi hoitajaksi. Jos haluaa vakituiseksi, vaaditaan kouluttamattomalta sitoutumista koulutukseen. Itselläni on muuten vähintään yhtä paljon kasvatustieteen ja pedgogiikan opintoja kuin lastentarhanopettajilla.
mutta se ei poista sitä ongelmaa, että kaikki eivät tuohonkaan ammattiin sovi. Meidän hoitotädin syliin ei hakeuduta ja hänestä puuttuu kaikki lämpö, mitä ainakin itse tuolla alalla työskentelevältä odotan. Olen se, jonka lapsi pysyi kaukana hoitotädistään, vaikka olimme samoilla kutsuilla. Tämä täti katsoi vierestä, kun 3-vuotias tippui keinusta ja silloinkaan ei osoittanut minkäänlaista empatiaa.
onhan niitä hoitajia moneksi..ootteko ikinä käynyt katsomassa minkälaista se arki on siellä päiväkodisssa ja kuinka hoitajat myös siellä istuvat perse homeessa?! juovat kahvia ja rupattelevat keskenään.
hyviäkin hoitajia on.
Lähihoitaja yo-pohjainen 2 vuotta.
Lähihoitaja peruskoulupohjainen3 vuotta.
Kasvatustieteen kandi/sosionomi amk 3 vuotta.
Itse olen koulutukseltani juuri tuo kandi ja olen töissä päiväkodin johtajana. Kummityttöni valmistui juuri peruskoulupohjalta lähihoitajaksi (lapset ja nuoret). Ja päiväkotiimme valitsin juuri lähihoitajan, joka yo-pohjalta oli kouluttautunut lähäriksi ja koulutus kesti 2 vuotta. Olsikohan tämä nyt selvä näille, jotka heittävät takataskustaan näitä koulutusten pituuksia. Omasta mielestäni itse koulutus ei vielä takaa hyvää päivähoidon ammattilaista vaan lisänä pitää olla maalaisjärkeä, sydäntä ja sitoutumista työhön.