"kunnon" perhepäivähoitajat taas puistossa...
..istumassa ja juoruamassa. Että pistää vihaksi. Luoja kiitos omani on päiväkodissa.
Olen nyt lomalla käynyt lasten kanssa joka päivä läheisessä puistossa jonne myös pph kokoontuvat. Istuvat penkille heti, lapset kirmaavat pitkin puistoa, niin pienet kuin isotkin. Puistossa on paljon puita joten siitä penkiltä jossa istuvat on esim. huono näkyvyys kiipeilytelineelle.
Eilenkin taas sitten yhden hoitolapsi yritti tulla koko ajan syliini, kädet ojossa ja "ota syliin" ja kun otin esim. omani syliin kun oli kaatunut, niin tämä hoitolapsi heti siinä vieressä ja "minä myös". Tämä ihmetytti minua suuresti, voiko lapsi olla niin hellyyden kipeä että vieras täti kelpaa??
Yksi pienempi lapsista tippui kiipeilytelineeltä ja jäi itkemään maahan kunnes kävin sanomassa pph:lle että täällä eräs lapsista tippui telineestä ja itkee. Kommentti oli: - no niin tietysti ja perse hiaasti ylös penkistä ja täysin kiireettä telineelle.
Erään lapsi tonki puiston roskista jossa oli kaljapulloja ja veteli roskia sieltä maahan ja tuktki ja haisteli kaikkea kunnes MINÄ sanoina asiasta.
Yksi lapsi kulki puistossa jossa on teinien jäljiltä paljon lasinsirpaleita niin ilman kenkiä ja sukkia - tuskin pph sitä huomasi kun poika riisui ne kauempana.
Lämpiminä päivinä KAIKILLA muilla äideillä on juotavaa lapsille mutta näillä pph:llä ei koskaan kenellekään vaikka ovat siellä yhtä kauan kun me muutkin, monta tuntiakin välillä.
JUMALAUTA pistää vihaksi. Ajattelin jo että kirjoitan paikallislehteen, törkeää käytöstä.
Me muut äidit siellä sitten olemme lapsenvahteina ja tilanteen tasalla, neuvomme ja komennamme lapsia - myös perhepäivähoidossa olevia.
Luoja :(
Kommentit (82)
jotenkin tuo pph.n käytös pitäisi saada yleiseen tietoisuuteen. Muistan myös aikanaan kun kävin oman lapseni kanssa puistossa jossa oli joukko perhepäivähoitajia lasten kanssa niin pph.n lapset keräili maasta tupakantumppeja ja vaikka mitä eivätkä nämä välittäneet yhtään.
naapurissa on pph ja toivottavsti ei ole samanlainen kuin kuvailemanne ihminen.
äitini oli 15 vuotta pph eikä se koskaan ollut tuollaista, ei koskaan ! Hän oli kuin varaäiti lapsille. Tosin ei hän käynyt missään puistoissa vaan ulkoili omalla pihallaan.
Järkyttävää.
Olen siis kiitollinen siitä että lapseni ovat päiväkodissa jossa hoito on ykköslaatuista.
mutta aikamoiseksi on tilanne päässyt noilla tädeillä... Kirjoita ihmeessä paikallislehteen, käytä vaikka tuota kirjoittamaasi pohjana ja keksi hyvä otsikko niin varmaan julkaistaan, jos ei nyt hesarista kyse. Voisi pistää hyvin vipinää suoranaisiin laiminlyönteihin, kun vanhemmat alkavat kiinnostua, mitä lapsille tapahtuu päivien aikana.
Itse olen pitänyt pph:ta pk:ta parempana vaihtoehtona mutta tiedä sitten...
välipala-aikaan. Vanhempi hoitaja tiuski lapsille, joista ainakin osa juuri heränneitä, unenpöpperöisiä. Pieniä lapsia ruokalaput kaulassa. Söivät riisimuroja. No eihän se näyttänyt kaikilla sujuvan, mutta ei autettu. Joku pyysi leipää. Sanottiin, että murot ensin, sitten vasta.
Täti kävi laittamassa kovakouraisen näköisesti yhdelle tytölle lusikan käteen ja tiuskaisi "nyt ei lasketa sormia vaan syödään".
Voi että tuntui kurjalta. Olen nyt hoitovapaalla. Mutta kyllä meidänkin lapset joutuu taas päiväkotiin viim kahden vuoden kuluttua.
Itse olen suunnitellut kouluttautuvani alalle. Pph:lle olisi töitä meidän paikkakunnalla. + minä tykkään olla lasten seurassa. En vain voi ymmärtää tällaisia ihmisiä! Miksi pitää hakeutua alalle, jos ei sitten kiinnosta? Ääliömäistä toimintaa!
Itsekin olen pitänyt pph:ta parempana pienelle lapselle kuin päiväkoti, mutta jos tällaisia ihmisiä on paljonkin, niin en voi olla samaa mieltä.
Mutta itse kyllä pyrin olemaan aivan erilainen! Ei sillä, meillä on sen verran laaja piha ja tekemistä löytyy, ettei mitään puistoja tarvita.
eikös ne yleensä ole jonkun päivähoidon johtajan alueelle kuuluvia?
Elleivät ole yksityisiä.
Johonkin kaupungin/kunnan päivähoitotoimistoon.
Perähikiällä pohjosessa asiat on toisin!
Siskoni on lto ja on ihan kypsä työhönsä, koska lapsia on liikaa suhteessa hoitajiin eikä aikaa ole muulle kuin perushoidolle ja hyvä jos sillekään.
kyllähän tuollasen käytöksen pistää merkille.Todella idiootteja ihmisiä!Lapsiraukkoja!
Siskoni on lto ja on ihan kypsä työhönsä, koska lapsia on liikaa suhteessa hoitajiin eikä aikaa ole muulle kuin perushoidolle ja hyvä jos sillekään.
Montako lasta päiväkodissa on yhtä aikuista kohden?
kyllä joissain päiväkodeissakin olisi parannettavaa.
Minä olen päiväkodissa työssä, vuosien työkokemusta omaava...Minä pidän huolen että ryhmäni lasten nenien alustat ovat yleensä kuivat, limaa ei tarvitse nuoleskella.
Ymmärrän kokemuksesta että omat kädet saavat kylmää jos talvella riisuu rukkasensa voidakseen pyyhkiä päiväkotilapsen nenänalusen tai pyytää niistämään, ymmärrän hygienian tuoman vastuun; desinfiktioainetta joka pyyhkäisyn jälkeen omaan käteeni, mihin laitan käytetyn nenäliinan jne. mutta miksi lasten tarvitsisi kärsiä organisointiongelmista...
Usein on niin, että kun seison ulkovuorossa ja katselen ympärilleni, tulee jonkun ryhmän lapsia välilllä seisomaan eteeni ja katsoo minuun..sitten ymmärrän, lapsi odottaa että pyhin hänen nenänsä. Hän on nähnyt missä neniä kuivataan.
..istumassa ja juoruamassa. Että pistää vihaksi. Luoja kiitos omani on päiväkodissa.Olen nyt lomalla käynyt lasten kanssa joka päivä läheisessä puistossa jonne myös pph kokoontuvat. Istuvat penkille heti, lapset kirmaavat pitkin puistoa, niin pienet kuin isotkin. Puistossa on paljon puita joten siitä penkiltä jossa istuvat on esim. huono näkyvyys kiipeilytelineelle.
Eilenkin taas sitten yhden hoitolapsi yritti tulla koko ajan syliini, kädet ojossa ja "ota syliin" ja kun otin esim. omani syliin kun oli kaatunut, niin tämä hoitolapsi heti siinä vieressä ja "minä myös". Tämä ihmetytti minua suuresti, voiko lapsi olla niin hellyyden kipeä että vieras täti kelpaa??
Yksi pienempi lapsista tippui kiipeilytelineeltä ja jäi itkemään maahan kunnes kävin sanomassa pph:lle että täällä eräs lapsista tippui telineestä ja itkee. Kommentti oli: - no niin tietysti ja perse hiaasti ylös penkistä ja täysin kiireettä telineelle.
Erään lapsi tonki puiston roskista jossa oli kaljapulloja ja veteli roskia sieltä maahan ja tuktki ja haisteli kaikkea kunnes MINÄ sanoina asiasta.
Yksi lapsi kulki puistossa jossa on teinien jäljiltä paljon lasinsirpaleita niin ilman kenkiä ja sukkia - tuskin pph sitä huomasi kun poika riisui ne kauempana.
Lämpiminä päivinä KAIKILLA muilla äideillä on juotavaa lapsille mutta näillä pph:llä ei koskaan kenellekään vaikka ovat siellä yhtä kauan kun me muutkin, monta tuntiakin välillä.
JUMALAUTA pistää vihaksi. Ajattelin jo että kirjoitan paikallislehteen, törkeää käytöstä.
Me muut äidit siellä sitten olemme lapsenvahteina ja tilanteen tasalla, neuvomme ja komennamme lapsia - myös perhepäivähoidossa olevia.
Luoja :(
En ollenkaan vähättele ongelmaa, josta tämä juttu on kirjoitettu, mutta pilkunviilauksena totean, että ehkä vettä ei ole mukana, jos lasten vanhemmat eivät ole tuoneet juomapulloja. Päiväkodissakin (josta olen hoitovapaalla) lapset tuovat omat pullot. Ei kai pph:n voi olettaa ostavan kaikille lapsille pullot "suuresta" palkastaan...
Mutta siis ap:n alkuperäiseen aiheeseen viitaten, omani oli pk:ssa sen vuoden, mitä olin välillä töissä. Ja juuri tuosta syystä, vaikka toki huonoja päiväkotejakin löytyy... Valitettavasti :(
Suurinosa perhepäivähoitajista on täydellä sydämellään työtä tekeviä ihmisiä. Olivat ne sitten nuoria tai vanhempia.
mutta pilkunviilauksena totean, että ehkä vettä ei ole mukana, jos lasten vanhemmat eivät ole tuoneet juomapulloja. Päiväkodissakin (josta olen hoitovapaalla) lapset tuovat omat pullot. Ei kai pph:n voi olettaa ostavan kaikille lapsille pullot "suuresta" palkastaan...
Kyllä meilläpäin juodaan muovimukeista ja hoitajalla ol 1,5litran muovipullo, josta kaataa lapsille tarvittaessa vettä... Vai että omat juomapullot pitäisi olla... järjen köyhyyttä taas tämäkin selitys...
Itse asiasta vielä. Ylläri, ylläri: meidänkin puistossa tämä pph:iden käytös menee samalla kaavalla. KUn he pääsevät sinne puistoon, niin seuraava huomio lapsiin kohdistuu sitten kun pitäisi lähteä taas pois sieltä. Pph:t istuu takapuoli homeessa penkeillä ja muut äidit hoitaa lapset esim keinuun ja kiipeilytelineestä alas... jes jes jes...
Omani aloitti ihan hyvillä mielin päiväkodin ja mikä inhottava ylläri olikaan, että yksi näistä puistossa istujista aloitti samana syksynä hoitajana kyseisessä päikyssä. Kyllä oli kamalaa, onneksi jäi pian äippälomalle. (itseasiassa koko päiväkodin henki parani huomattavasti, vähän off-topic
lapselta on päiväkodissa lähtenyt päästä tukoittain tukkaa juurineen, niin että on kaljuja kohtia päässä, ja kas kummaa, kukaan ei tiedä mistään mitään.
Että ei ne pk:tkaan mitään taivait ole, kyllä niissäkin todellakin osataan.
kun ei saa omilta vanhemmiltaan sitä tarpeeksi. Viety varmaan virikehoitoon tosi pienenä!
Montako lasta päiväkodissa on yhtä aikuista kohden?
4 alle 3-vuotiasta tai 7 yli 3-vuotiasta. Tiedänpähän vaan, että tuossa meidän lähipäiväkodissa on pienten 12-paikkanen ryhmä ja silti siinä ryhmässä on 20 lasta ja 3 aikuista. Voiko hoito olla muuta kuin perushoitoa?
Taisit olla aika pain in the ass kun koko pk:n ilmapiiri parani kun jäit äitiyslomalle.
vanhempia, jotka jättävät lapsiaan näille haaskoille.
Tosin ovat toki mielinkielin, kun vanhemmat läsnä. Todistin kerran tilannetta, että äiti oli alkuun puistossa mukana taaperon kanssa ja pph hääräsi tietysti pää kolmantena jalkana, mutta kun äiti lähti, taapero jäi tutisemaan taaperokärrynsä kanssa keskelle puistoa pph:n mentyä rupattelemaan kahvikuppikourassa muiden pph:iden kanssa. Taapero kaatui ja alkoi itkeä. Minä kävin antamassa kärryn takaisin. JOku lapsi kävi nappaamassa sen häneltä. Taapero alkoi itkeä maassa, itki ja itki, kunnes kävin sanomassa pph:lle, joka mitään sanomatta kävi noukkimassa taaperon syliinsä ja kypsänä roikotti tätä kainalossa ja jatkoi rupattelua.