DeMoms -Demissä tavanneet nuoret äidit ja kuumeilijat!
Tämä keskustelu on siis Demi-lehden keskustelupalstalla tavanneille nuorille äideille ja kuumeilijoille. Keskustelu ei kuitenkaan ole suljettu, joten jos puheenaiheemme kiinnostavat, liity toki joukkoon ja kerro mielipiteesi :)
Kommentit (746)
Meilläkin oli tärkeimpinä päivinä kullan kanssa " eroa" kun olin hoitamassa mun siskonpoikaa :S mut kyllä me muuten pupuiltiin paljon, että jos sovis ois ollu muulloin.
Mikäköhän tuossa oli että luultiin että minun_ ei vielä noin pitkällä ole, ehkä aika mennyt niin noopeasti siitä kuin hän viimeksi kertoi raskausviikkonsa :)
Muakin rupes kummastuttamaan toi medän " tietämättömyys" . Mutta ittelläni ei ainakaan oon mikään hyvä muisti tommosten asioiden kanssa ei pysy mitkään numerot päässä:)
Onko teillä raskaana olevat naiset ollut mitään " raskaus villitystä" ? Niinkun kummallisia ruokaan liittyviä mielitekoja..? :) Yksi kaverini dippasi metwurstin paloja banaani jugurttiin ja yksi söi hapan kaalia jäätelön kanssa:) Ihanan ällöttävää:) Näit on aina kiva kuulla kun itte olin ihan " normaali" viimeksi...
Oon tässä haaveillu kampaajasta ja tänään laitoin kuvan hair storen sivuille, että viikon päästä pääsen " virtuaali kampaajalle" :) Oon ajatellu leikata hiukset lyhyiksi ja pikkasen pelottaa miltä ne sitten näyttää oikeesti. Ihana päästä etukäteen väijymään " loppu tulosta" :)
Mä olen lähdössä huomenna helsinkiin siskon luo joka on parturi. Pitäis laittaa mulle " rastat" (ei siis sellasia pysyviä, vaan sellaiset jotka saa pois kun ne selvittää yksi kerrallaan) mulla on ennenkin ollut ja ne sopii mulle mielestäni tosi hyvin. Nyt mulla on melkein olkapäille ulottuvat vaaleen ruskeat hiukset, ne on värjätty mutta mun oma väri myös.
Menkat ei ole vieläkään alkanu :) mutta kun viimeksin meni 7 päivää yli niin en oikein vielä jaksa innostua asiasta. Katsotaan sitten ku kp on (jos on) 37/30.
mulla ei oikeen ollu mitään mielihaluja ruuan suhteen, vichy vettä meni kyllä ihan kiitettävästi, ja suklaata meni myös ihan reippasti, toisin ku nyt. nyt ei tee yhtään mieli suklaata, joka on kyllä ihan hyvä asia, ettei niitä kiloja sen takia tuu niin paljoo.
mä päätin kasvattaa hiukset pitkiksi ja sitten laittaa niitä pidennyksiä, että tulee sitte tuuheemman näkönen, ku omat hiukset on niin ohkaset, ja olis tullu niin kalliiks laittaa nyt se pidennys, ku ei omat hiukset oo ku olkapäille asti.
Eli syntyi rv 41+5 käynnistyksellä. Tosin epäilen, että synnytys olisi lähtenyt käyntiin itsestäänkin niihin aikoihin.
Ensin minulla oli varattuna aika maanantaiksi synnytyssairaalan äitipolille(jolloin olisi käynnistyskin tehty). En kuitenkaan jaksanut odottaa ja vaadin äitipoliaikaa jo perjantaille. Jostain välistä aika löydettiinkin ja pääsin vastaanotolle aiemmin. Kätilö heti ilmoitti, että tulit turhaan näin aikaisin ja varmaan lähdet vielä kotiin. Ensimmäisen lääkärin käsittelyssä todettiin lapsivesiniukaksi. Käynnistystä suunniteltiin perjantai-illaksi. Kätilö sanoi nyrpeänä, että joskus voikin käydä sitten näin. Sydänkäyrillä kuitenkin tapahtui hypähdys, minkä takia käynnistystä ei uskallettu aloittaa. Jouduin jäämään osastolle yöksi. Heräsin aamuyöllä kello 4 järkyttäviin supistuksiin. Alaselkä ja -vatsa olivat " tulessa" . Supistukset olivat säännöllisiä ja väli oli jotain n.5 minuuttia. Kolme tuntia makasin sängyssä ja laskin niitä. (Limatulppa irtosi joko perjantai-iltana tai lauantai-aamuna, ei ole muistissa enää.) Sen jälkeen menin sanomaan kansliaan, että supistaa lujaa. Käskivät mennä suihkuun ja supistukset katosivatkin samantien.
Käynnistys sitten aloitettiin tipalla joskus kello 11 jälkeen lauantaina ja supistukset lähtivät tulemaan hyvin(en alussa tuntenut niitä, mutta mittari antoi lukemia). Tytär syntyi klo 18.05.
Tosin tämä toinen raskaus voikin osua paremmin laskettuunaikaan, koska ensimmäinen laskettuaika oli 6.10.2005(kuukautisten mukaan). Sikiön mittojen mukaan siirtyikin sitten 15.10.2005. Esikoisen kohdalla laskettuaika oli 17.2.2004, joka oli sama niin kuukautisten kuin sikiön mittojen perusteella. Sikiöiden ensimmäiset mittaukset tehtiin eri aikaan toisiinsa nähden ja esikoisen mittaus oli epätarkempi antamaan tarkkaa ikää.
Ei kukaan kertonut minullekaan, että tämä raskaus on jo näin pitkällä, kun viikko sitten tosissaan tajusin ja asian sisäistin :D
Mä muistan kerran nuorempana menneeni äitini kaverin kampaamoon. Tavoitteena oli tasoittaa hieman pitkiä hiuksiani, vähän kerrostaa ja laittaa vaaleita raitoja. Lähdin kamaamosta aivan täysin vaaleilla hiuksella jotka näyttivät siltä kun olisivat olleet 70luvulla erittäin tuuheatukkaisen pojan päässä:) Tämän jälkeen en ole luottanut oikeastaan kampaajiin :D Mä oon joskus halunnu rastat, mutta en oo ikinä laittanu:) Täytyy kattoo jos tässä kuussa sitä uskaltais sinne kampaajalle:)
Mullakaan ei oo vielä menkat alkanu:) Hitto että tää on kyllä jännittävää:) Käyn tänään varmaan tilaamassa taas niitä raskaustestejä niin ne tulee postissa tiistaina:) Sitten loppu viikosta voisi testailla jos tarvetta on:)
Kun postit menevät isän luo niin ei olisi niinkään kivaa että saisi jo nyt tietää että on vauva tekeillä. Elikkäs tuleeko ne kotiin asti, millaisessa paketissa? Vai tuleeko kotiin lappu että pitää hakea postista, mitä siinä lapussa lukee?
Onneksi ensivuoden alussa saadaan tää hankala asumisjärjestely pois käytöstä kun muutetaan ihan kokokaan omaan (taino vuokra) asuntoon :)
tilaat niitä testejä? ajattelin että onko ne ihan käypää tavaraa, jos niissä on vikaa eikä siks näytä oikein?
en nyt halua pelotella, mutta toivottavasti teillä ei käy niinku mulla, että menkat ei tuu ollenkaan silloon ku pitäis. mulla meni pillereiden lopetuksen jälkeen menkat ihan sekasin, ja pisimmillään menkat oli 6kk pois, joka jälkeen piti ottaa keltarauhashormoonia että ne saatiin tulemaan.
...Kulta ei ees tajunnu että ne oli siinä kun se odotti jotain jätti suurta pakettia jossa lukee isolla RASKAUSTESTI:) Siinä kirjekuoressa (itse tilasin kaksi " normaali" testiä makso 10¿ ja maksoin netti pankissa) tuli ne kaksi testiä foliopakkauksessa ja sitten käyttö ohje:) Jos tilaa posti ennakolla siinä noutolapussa lukee varmasti mammaksi.fi tai maxoma, ja onhan niissä yleensä se kohta että mitä siellä paketissa on, joten kannattaa varmaan maksaa ne sieltä nettipankista:) Kyllä suosittelen olivat ihan positiivinen yllätys vaikka testit näyttivätkin negatiivista...
mavu:
tilaat niitä testejä? ajattelin että onko ne ihan käypää tavaraa, jos niissä on vikaa eikä siks näytä oikein?
en nyt halua pelotella, mutta toivottavasti teillä ei käy niinku mulla, että menkat ei tuu ollenkaan silloon ku pitäis. mulla meni pillereiden lopetuksen jälkeen menkat ihan sekasin, ja pisimmillään menkat oli 6kk pois, joka jälkeen piti ottaa keltarauhashormoonia että ne saatiin tulemaan.
Joo mä muistelin että demissä olisit maininnut tuosta 6kk:n " menkkalakosta" :) Siis musta oli ainakin ihan fiksun tuntuset sivut www.mammaksi.fi. Testit olivat siinä määrin kunnossa että se kontrolli viiva näkyi molemmissa. Mutta eihän sitä voi tietää, olen vaan niin kamalan tarkka raha-asioista niin haluan säästää mahd. paljon:) Mullahan on nyt tullu pillereiden lopetuksen jälkeen 2 luomu menkat ajallaan.
jardins:
...Kulta ei ees tajunnu että ne oli siinä kun se odotti jotain jätti suurta pakettia jossa lukee isolla RASKAUSTESTI:) Siinä kirjekuoressa (itse tilasin kaksi " normaali" testiä makso 10¿ ja maksoin netti pankissa) tuli ne kaksi testiä foliopakkauksessa ja sitten käyttö ohje:) Jos tilaa posti ennakolla siinä noutolapussa lukee varmasti mammaksi.fi tai maxoma, ja onhan niissä yleensä se kohta että mitä siellä paketissa on, joten kannattaa varmaan maksaa ne sieltä nettipankista:) Kyllä suosittelen olivat ihan positiivinen yllätys vaikka testit näyttivätkin negatiivista...
No ehkä mä testailen vielä jonkun aikaa näillä apteekista saatavilla testeillä :)
Onko teillä muuten mitään sairauksia suvussa tai itellänne? Meillä on suvussa reumaa ja ms tautia äidin puolelta, ja isänäidiltä puuttui kokonaan toinen keuhko. Mulla on itellä astma ja paljon allergioita.
Miehen puolelta ei ole oikeastaan mitään, paitsi sen mammalla on altzhaimer (tai joku tuollainen muistin menetys juttu) ja sen pappa kuoli sydänveritulppaan ja enolla on ollut sydänkohtaus. En siitä kyllä sitten tiedä että kuinka perinnöllisiä noi ovat. Pitääpi ottaa selvää tarkemmin.
Mä ainakin haluan tietää lapsen sukupuolen etukäteen. Saan alkaa tosisassani sitten ostelemaan kaikkea tulevalle tytölle tai pojalle ja alkaa miettiä nimiä. Mutta onhan sekin mahdollisuus ettei tuukkaan se sukupuoli jota on veikattu. Mutta toivottavasti ne nyt on aika varmoja :)
Mulla oli tässä yksi yö pahoinvointia mikä sai mut muistamaan kuinka paljon mä vihaankaan oksentamista ja sitä huonoa oloa :( Miten mä jonkun raskauspahoinvoinnin keskellä voin edes lenkittää koiria ja hoitamaan kotia saatikka sitten edes mitään koulua käydä :(
No toivotaan, tuota pahoinvointia tulisi hirveästi.
Mulle tuli kauhea ahdistus että jossei sitä vauvaa tulekkaan, vaikkei me olla vielä yritetty kauaa niin sellainen tunne tuli vaan yhtäkkiä. Sitten en voinut vastustaa kiusausta vaan menin kattomaan irc-galleriasta kaikkia vauva yhteisöjä ja niitten käyttäjien kuvia ja niiten ihania vauva masuja ja tuli vielä pahempi mieli että miksei mullakin voi olla jo tollanen masu :(
Menkkoja ei vieläkään näy ja tiedän että kohta en jaksa varmaan odottaa sitä seitsemää päivää vaan testailen. Muttakun mä en halua testata ennen kuin tiedän aika varmasti että plussa tulee. Kun siitä negasta tulee niin paha mieli että se vieä tähän päälle niin ei ole kivaa. Nyt alko nipistämään vasemmasta munasarjasta mitä se on tehnyt kerran tänään aienminkin, toivottavasti ei vain ole menkat.
Pakko kai tässä on nukkumaan mentävät mutta kun se on vaikeaa kun on niin paljon mietittävää.
meillä ei suvussa taida olla oikeen mitään sairauksia, sokeritautia taitaa olla kummanki suvussa jonkin verran. mun paapalla oli jokin sairaus, mutta en enää muista mikä se oli, siinä paappa huononi tosi nopeesti, vajaa vuodessa meni ihan toimintakyvyttömäks, ja lopulta kuoli, mutta tuosta sairaudesta ei oo tietoa onko se periytyvää.
ei kannata mortem murehtia etukäteen:) kyllä teillekkin se vauveli tulee:) kyllähän kaikilla varmasti tuollasia ajatuksia on pyöriny mielessä, ainakin mulla.
Nyt on jo parempi mieli mitä yöllä oli, ehkä sekin auttaa että en oo enää niin väsynyt.
Ihan kohta lähden siskon luo helsinkiin. Tuo mies tossa jo yrittää saada mut pois koneelta että pääsis itte tähän :D Mutta enpäs päästä ennen kun olen lähteny.
Nyt on jo parempi mieli mitä yöllä oli, ehkä sekin auttaa että en oo enää niin väsynyt.
Ihan kohta lähden siskon luo helsinkiin. Tuo mies tossa jo yrittää saada mut pois koneelta että pääsis itte tähän :D Mutta enpäs päästä ennen kun olen lähteny.
Tämä tyhmä kone huijasi taas ettei se muka lähwtänyt sitä :S
Heräilin vasta hetki sitten ja vielä tekis mieli mennä peiton alle, mutta kohta on mentävä anopin luona käymään:) Tehtiin kullan kanssa omena hilloa ja meitattiin viedä sitä kullan äitille:)
On mullakin niitä pelottavan kamalia ajatuksia että mitä jos en enää tuukkaan raskaaksi, ensimmäisen kerran tulin tämmöisestä " yhden illan jutusta" ...Mutta oon kuitenkin ihan luottavaisin mielin, kullalla on enemmän " paineita" , pelkää että hänessä on jotain vikaa ku kuulemma kerran seurusteli hetken tytön kanssa ja he harrastivat seksiä ilman kumia eikä tyttö tullut raskaaksi. No saattaahan se olla että se tyttö söi pillereitä, tai jotain muuta...Mutta meillä on isommat pelot kullan puolella kuin mun, tietenkin aina menkkojen alettua tulee semmonen epätoivo, että eikö me koskaan onnistuta...Ollaan kuitenkin vasta yritetty elokuusta lähtien joten eiköhän me onnistuta:) Kuulemma vaan joka kuudes nainen tulee raskaaksi ensi yrittämästä.
Meidän suvuissa on ollut syöpää ja alkoholismia. Mutta täytyy toivoa että nuo sairaudet hyppäävät meidät ja vauvamme yli:) Itse olemme kyllä olleet juomatta nyt sen pari kuukautta, ihan " harjotukseksi" ja ei oo tehny ees mieli mennä ryyppäämään:)
sitten bb talossa häätöpäivä:D vähän kivaa kattoa kuinka lujaa se iina ja minna rääkyy ku iina lähtee. näin innolla en oo ikinä odottanu big brotheria:)
anopin ja appiukonki piti tulla 3 jälkeen, mutta eipä oo näkyny:/ olisivat kyllä edes voineet ilmottaa etteivät tuukkaan, mun mielestä törkeetä jättää ilmottamatta! no onneks poika ei vielä ymmärrä ettei isovanhemmat tuukkaa, olis voinu pettyä jos olis ymmärtäny.
mäkin ihan luulin että minun_ on vasta jossain 25-30 rv:n paikkeilla, mutta eihän laskettuun aikaan sitte ookkaan ku muutama hassu viikko:O
tuliko minun_ sun esikoinen kuinka laskettuna aikana, vai menikö yli?
meillä poika syntyi päivää ennen laskettua aikaa, tai neuvolan aika olis ollu 17 ja äitiyspolin aika oli 11, ja poika syntyi 10pv. nyt terkkari sanoi, että tämä voi syntyä jo ennen laskettua aikaa, en sitte tiedä mistä niin päätteli:/ mutta ei mua haittaa vaikka paria viikkoa ennen tulisikin:)