Perhetyöntekijä uhkasi huostaanotolla!
Meillä on kuopus nyt 4,5kk ikäinen ja reilun viikon ikäisestä on itkenyt vuorokaudet läpeensä. Ensin saimme diagnoosiksi, että se on "vain" koliikkia, näin sanoi julkisen puolen lääkäri. Kuukauden päästä hakeuduimme yksityiselle ja tämä yksityinen lääkäri oli sitä mieltä, että vauvalla voi olla myös allergiaa, refluksia tmv. Näitä on nyt sitten koitettu selvittää, mutta vielä ei ole tuottanut tulosta ja itkut jatkuu.
Olen neuvolassa moneen otteeseen puhunut väsymyksestäni ja siitä, että tarvitsisin apua arkeen. Nyt sitten vihdoin neuvolassa otettiin pyyntöni todesta tai niin ainakin kuvittelin kun neuvolan th sanoi, että saamme perhetyöntekijän.
Tämä perhetyöntekijä on nyt muutaman kerran käynyt, mutta eipä hänestä mitään apua ole ollut. Luulin, että tämä perhetyöntekijä hoitaisi lapsia, mutta ei hän vaan keskustelee ja kyselee kaikenlaista ja nyt viimeisimmällä käynnillään uhkasi huostaanotolla kun sanoin, ettei hänen tarvitse enää meillä käydä, jos ei auta lastenhoidossa. Aiemmin tämä perhetyöntekijä on kysellyt monenlaista ja kerroin hälle mm. että pelkään, että saattaa tapahtua jotain ikävää tämän väsymykseni takia ja viimeisimmällä käynnillä käänsi mm. tämän sanomiseni minua vastaan ja sillä perusteli, että lapset voidaan huostaanottaa. Viimeisenä enää tämän kaiken keskellä kaipaisin tällaista stressiä.
Kommentit (286)
Soita neuvolaan ja sano että järjestitte kesälomalla olevan sukulaistytön lastenhoitajaksi muutaman viikon ajaksi, ja että et koe saaneesi perhetyöntekijältä mitään konkreettista apua pääasialliseen ongelmaasi joka on vauvan valvottamisen aiheuttama väsymys. Pehetyöntekijäsi kuulostaa kyllä niin valtansa juovuttamalta että luulenpa hänen tekaisevan lastensuojeluilmoituksen :) Sitten jouduttekin isompaan pyöritykseen.
Itselleni viimeinen paikka jossa edes mainitsisin väsymyksestäni on kunnan terveyden/sosiaalihuolto. Tsiisus mitä juttuja kuulee "perhetyöntekijöistä".
Useimmista työpaikoista saa palkatontakin vapaata jos on ihan pakko. Vaikka vain muutamaksi päiväksi, että ap saa nukkua.
Muuten pakko sanoa että provolta tuntuu kun ap vanhemmat ovat kuolleet ja homevauriokin talossa. Ei sentään kaikki kamalat asiat satu kenellekään yhtäaikaa vaikka elämässä paljon sattuukin.
Kaikkeen ei voi aina varautua!
Jos mulla olis mies työmatkalla ja lapset sairastuisi KOKO tälle kyseenomaselle ajalle, sanotaan vaikka 3 viikolle jona lapseni, kaikki vuorollaan on vesirokossa niin se on peruselämää ja saatan tarvita lapsille hoitoapua.
Jos perhetyöntekijän saa lapsille hoitoapuun niin miksi ei käyttää palvelua?
Yllättäviä tilanteita tulee elämään! Ei kaikkeen voi varautua.
Miten pitää tulkita neuvolaa joka sanoo että perhetyöntekijää voi soittaa muutamaksi tunniksi hoitamaan lapsia niin voi nukkua tai käydä asioilla, siivota rauhassa? Peruselämää.
Mitä sinusta tarkoittaa?
Ja miksi ei voisi ottaa perhetyöntekijää jos semmonen kunnalta tarjotaan?
Ei tällöin perhetyöntekijää ole vanhempi soittanut paikalle juttelemaan. Voin jutella neuvolassa väsymyksestä, lapsien uhmasta, ei mun tartte erikseen soittaa perhetyöntekijää juttelemaan.
Minulla on ystäviä, sukua mutta ei mun työssäkäyvä äiti voi aina juosta joka kerran kun tartten apua lastenhoidossa, eikä niin kenenkään isovanhemman tartte vaikka olisi elossa ja sätkisi hyvin.
3
Koita olla välittämättä näistä kamalista tyypeistä tässä ketjussa!
Meillä oli todella rankka vaihe kun lapset olivat pieniä (enkä puhu nyt mistään vesirokosta) ja jatkuva väsymys on sekä kamalaa että vaarallista terveydelle. Voimia ja jaksamista sinulle!
Kunnalle on paljon kalliimpaa ottaa lapset huostaan kuin lähettää apua perheeseen. Siihenkin kannattaa vedota, yleensä alkaa tapahtua kun aletaan puhua rahasta. Ehdotan että soitat neuvolaan ja sanot haluavasi lastenhoitoapua jotta saat itse nukkua. Voisitko saada vielä suosituksen esim. neuvolalääkäriltä??
Voisitko pyytää apua naapureilta? Usein ihmiset auttavat mielellään kun apua pyytää, mutta harva uskaltaa tuppautua auttamaan jos ei tunne hyvin. Luulisi että moni voisi ihan mielellään tulla teille hoitamaan lapsia pariksi tunniksi. Voitko soittaa esim. seurakuntaan ja pyytää sieltä apua? Vapaaehtoisia. Entä joku opiskelija tai naapurin isompi lapsi, jolle voisit maksaa vähän?
Tulisin teille mielelläni vaikka itse, mutta asun ulkomailla. Tilanteesi kuulostaa todella rankalta ja tarvitset apua. Kun on tosi väsynyt ei edes jaksa pyytää apua, tiedän senkin. Voisiko miehesi koittaa järjestää apua kotiin? Voiko ystävä tulla kesälomalla teille pariksi päiväksi?
Voimia sinulle! Toivon että saat jonkun auttamaan kotiin ja pystyt taas nukkumaan.
Neuvolasta saimme tuon perhetyöntekijän eikä missään vaiheessa ole ollut mitään sosiaalityöntekijää eikä meille mainittu, että meistä tulisi lastensuojelun asiakkaita.
Soitin neuvolaan ja kyselin mm, että oliko tarkoitus että perhetyöntekijä juttelee vain kanssani eikä hoida lapsia jotta saisin nukkua ja että kun sanoin, ettemme tarvitse tällaista apua niin perhetyöntekijä uhkasi huostaanotolla. Neuvolassa oltiin aika ihmeissään. Tämä ei ollut kuulemma ollut se tarkoitus, vaan se lastenhoito. Noh, sanoin sitten myös, etten enää halua kyseistä perhetyöntekijää meille kun alku oli tällainen. Saamme huomenna tietää onko mahdollista saada toinen perhetyöntekijä ja jos ei niin mitä muita vaihtoehtoja on.
Minä tarkoitin sanomisellani siis kun sanoin, että pelkään tapahtuvan jotain kamalaa niin esim. sitä, että vauva tippuu kun oikeasti saatan nukahtaa jo seisoaltaankin. Vauva on kyllä suurimman osan ajasta kantoliinassa, mutta ei koko aikaa ja kantoliinassakin on riskinsä jos kaadun. Tämä ei siis ole mitään kuvittelua vaan olen kerran "kaatunut" kun silmät meni väkisin kiinni ja nyt en ole uskaltanut vauvaa pitää koko ajan kantoliinassa. Myöskään oma reaktiokykyni ei ole sama kun jos olisin saanut nukkua ja isompien sisarusten vahtiminen on vaikeampaa jne.
ap
sekä fyysisesti että henkisesti. Olisi typerää olla ottamatta vastaan ko. tilanteessa tarjottua apua.
EI ole normaalia, että vauvat valvottavat miltei 24/7 viikko- ja kuukausitolkulla, ei todellakaan.
Missä ihmeessä niin on sanottu, ettei voi sattua? Taitaa olla vain sinun pääsi sisällä tämä ajatus.
Useimmista työpaikoista saa palkatontakin vapaata jos on ihan pakko. Vaikka vain muutamaksi päiväksi, että ap saa nukkua.
Muuten pakko sanoa että provolta tuntuu kun ap vanhemmat ovat kuolleet ja homevauriokin talossa. Ei sentään kaikki kamalat asiat satu kenellekään yhtäaikaa vaikka elämässä paljon sattuukin.
meillä kävi terveydenhoitaja kotona ja kävimme läpi
- turvaverkkoja (erityisesti hätätilnteessa)
- vanhempien harrastuksia ja miten ne mahdollistuu myös lapsen syntymän jälkeen
- sitä mahdollisuutta että vauva valvottaa
- asumistamme
- mitä lapsi tarvitsee ja mitä se maksaa
Toisin minulle nämä asiat oli jo raskautta suunnitellessa mietittyinä, mutta kun tätä palstaa lukee niin tällainen palvelu olisi ihan ensisijaisen tärkeä! Pitäisi vaan olla tosiaan jo raskauden suunnitteluvaiheessa pakollinen!
MISSÄ ON LAPSEN ISÄ?????
MIKSI SE EI HOIDA JA ANNA SINUN NUKKUA??
Viihtyisikö vauva sisällä vaikka matkarattaissa? Meillä käytettiin "huutajilla" niitä, kun eivät viihtyneet liinassa ja oma selkä huusi jo muutenkin hoosiannaa. Muistan kyllä itsekin nukahdelleeni niiden kanssa kävellessä, siis että silmänräpäytyksestä tulikin hieman "pidempi" ja meinasi jokin unikin jo alkaa. Mutta ainakaan vauvalle ei ollut vaaraa, esim. minun kaatumisesta tai törmäilystä.
Neuvolasta saimme tuon perhetyöntekijän eikä missään vaiheessa ole ollut mitään sosiaalityöntekijää eikä meille mainittu, että meistä tulisi lastensuojelun asiakkaita.
Soitin neuvolaan ja kyselin mm, että oliko tarkoitus että perhetyöntekijä juttelee vain kanssani eikä hoida lapsia jotta saisin nukkua ja että kun sanoin, ettemme tarvitse tällaista apua niin perhetyöntekijä uhkasi huostaanotolla. Neuvolassa oltiin aika ihmeissään. Tämä ei ollut kuulemma ollut se tarkoitus, vaan se lastenhoito. Noh, sanoin sitten myös, etten enää halua kyseistä perhetyöntekijää meille kun alku oli tällainen. Saamme huomenna tietää onko mahdollista saada toinen perhetyöntekijä ja jos ei niin mitä muita vaihtoehtoja on.
Minä tarkoitin sanomisellani siis kun sanoin, että pelkään tapahtuvan jotain kamalaa niin esim. sitä, että vauva tippuu kun oikeasti saatan nukahtaa jo seisoaltaankin. Vauva on kyllä suurimman osan ajasta kantoliinassa, mutta ei koko aikaa ja kantoliinassakin on riskinsä jos kaadun. Tämä ei siis ole mitään kuvittelua vaan olen kerran "kaatunut" kun silmät meni väkisin kiinni ja nyt en ole uskaltanut vauvaa pitää koko ajan kantoliinassa. Myöskään oma reaktiokykyni ei ole sama kun jos olisin saanut nukkua ja isompien sisarusten vahtiminen on vaikeampaa jne.
ap
Taas kerran olen onnellinen, etten asu Suomessa. Suomalainen äiti on kyllä susi toiselle äidille, ei mitään empatiaa, lyödään lyötyä. Todella junttimaista. Onneksi poikkeuksiakin löytyy.
Voimia ap:lle! Itse olen ollut samassa tilanteessa ja siihen auttoi vain aika. Kannattaa vielä kuskata vauvaa lääkäriin ja sulkea sairaudet pois. Meillä auttoi vauvan nukkumiseen refluksilääkkeet ja maidon poisjättö.
voi poissulkea kuntokartoituksilla.
Ja sen homevaurion aiheuttamat talousriskit voi poissulkea kunnollisella puskurirahastolla.
Puuttuvan tukiverkon voi järjestää hyvissä ajoin ennen vauvaa.
Ja mies voi vaihtaa työhön, joka joustaa perheen tilanteessa paremmin.
Normaali isä ei loista poissaolollaan kun perheessä on uupunut vaimo ja pieni itkevä lapsi. Hän on järjestänyt työasiansa ajoissa, säästänyt hoitajan palkkaamiseen ja pitää perhevapaita.
Jos ei tähän pysty, jättää sen lapsen siittämättä.
kuntokartoitukset eivät kerro piilevistä homevaurioista, ne paljastuvat vasta kun rakenteita revitään auki.
useimmiten se on isä joka käy töissä
en ole ap, mutta pöyristynyt näistä typeristä vastauksista
MISSÄ ON LAPSEN ISÄ?????
MIKSI SE EI HOIDA JA ANNA SINUN NUKKUA??
suuresti nämä ap: n teilaavat kommentit.
Mikä siinä on, että äiti ei saa olla väsynyt? Miksi ennen on ollut täysin hyväksyttävää, että perheessä on käynyt kodinhoitaja, on ollut kotiapulainen tms?
Tai sitten isommat lapset on jätetty vähälle hoidolle oman onnensa nojaan kun on tullut uusi vauva tai vauva on lykätty isompien hoivaan.
Tutustukaapa aiheeseen niin huomaatte, että tämän päivän äidit ovat täysin vailla apua verrattuna tilanteeseen viime vuosisadalla ja lisäksi äidit yrittävät pitää tasapuolisesti huolen kaikista lapsistaan-
Mutta rahatilanteen romahtaminen on oma moka yhtä kaikki.
MISSÄ ON LAPSEN ISÄ????? MIKSI SE EI HOIDA JA ANNA SINUN NUKKUA??
on mustamaalata lastensuojelua ja estää äitejä ottamasta yhteyttä lastensuojeluun. Koska joku on just niin pipi päästään.
että tämä palsta on täynnä mielisairaita ihmisiä, jotka saavat kiksejä toisen haukkumisella. Ohita ne vastaukset.
kolarin, jossa menee oman hengen lisäksi lapset. Ei sen "kamalan" tarvitse tarkoittaa mitään tahallista, mutta onnettomuuksia sattuu levänneillekin ihmisille.
Ainoa, mitä en ymmärrä, on tuo kommentti "voi tapahtua jotain kamalaa". Niin kuin mitä? Alat väkivaltaiseksi? Kyllä minuakin pelästyttäisi tuollainen kommentti, varmaan pelästyi perhetyöntekijäkin. Ja tiedän kyllä, mitä se kamalin mahdollinen väsymys on, mutta agressiot purin muualle kuin lapsiin. Välillä kävin saunassa kiljumassa, välillä hakkasin sänkyni patjaa, välillä vain itkin myttynä lattialla, kun en muutakaan jaksanut. Mutta mitään KAMALAA ei ole tarvinnut pelätä.