Perhetyöntekijä uhkasi huostaanotolla!
Meillä on kuopus nyt 4,5kk ikäinen ja reilun viikon ikäisestä on itkenyt vuorokaudet läpeensä. Ensin saimme diagnoosiksi, että se on "vain" koliikkia, näin sanoi julkisen puolen lääkäri. Kuukauden päästä hakeuduimme yksityiselle ja tämä yksityinen lääkäri oli sitä mieltä, että vauvalla voi olla myös allergiaa, refluksia tmv. Näitä on nyt sitten koitettu selvittää, mutta vielä ei ole tuottanut tulosta ja itkut jatkuu.
Olen neuvolassa moneen otteeseen puhunut väsymyksestäni ja siitä, että tarvitsisin apua arkeen. Nyt sitten vihdoin neuvolassa otettiin pyyntöni todesta tai niin ainakin kuvittelin kun neuvolan th sanoi, että saamme perhetyöntekijän.
Tämä perhetyöntekijä on nyt muutaman kerran käynyt, mutta eipä hänestä mitään apua ole ollut. Luulin, että tämä perhetyöntekijä hoitaisi lapsia, mutta ei hän vaan keskustelee ja kyselee kaikenlaista ja nyt viimeisimmällä käynnillään uhkasi huostaanotolla kun sanoin, ettei hänen tarvitse enää meillä käydä, jos ei auta lastenhoidossa. Aiemmin tämä perhetyöntekijä on kysellyt monenlaista ja kerroin hälle mm. että pelkään, että saattaa tapahtua jotain ikävää tämän väsymykseni takia ja viimeisimmällä käynnillä käänsi mm. tämän sanomiseni minua vastaan ja sillä perusteli, että lapset voidaan huostaanottaa. Viimeisenä enää tämän kaiken keskellä kaipaisin tällaista stressiä.
Kommentit (286)
ennen sitä ei ole voimavaroja muutun. Uskomattomia kommentteja tässäkin ketjussa. Kokeilkaapa valvoa edes viikko niin että nukutte max 2 tuntia yhtäjaksoisesti: kummasti unohtuu ostokset kassalle, tunnusluvut, lompakot ja silmälasit hukkuu, autoa ajaessa ei muista minne on menossa. Elämänhallinta on ihan eri asia kuin uupuneena toppurointi, sitä ei voi väsyneen ihmisen kohdalla arvioida kunnolla ennenkuin univaje on saatu tasattua.
kuvitteletteko oikeasti sen muuttavan jotain? Sossut on niin tottuneita siihen, että niiden toiminnasta valitetaan ja esimiehillä menee asiat toisesta sisään ja toisesta ulos. Löisin ison vedon, että ptt:llä on esimiehensä täysi tuki ja ihan hyväkin, kun ei tuollaista työtä pysty tekemään, jos jokainen valitus otetaan tosissaan.
Ap, miksi te teette lisää lapsia, jos mies on keikkatyössä ja tukiverkosto puuttuu?
on se tukiverkko.
Ja jokainen äiti valvoo. Meilläkin yksi allergialapsi ja yksi refluksi-astmalapsi. Valvoin kuutisen vuotta putkeen.
Oma apu paras apu. Ei ainakaan tarvitse selitellä kenellekään mitään kun hoitaa omat asiansa ihan itse. Eikä tarvitse huostaanottojakaan pelätä tms.
Valvoin kuutisen vuotta putkeen.
jotain suhteellisuudentajua nyt näihin juttuihin, kiitos
Valvoin kuutisen vuotta putkeen.
jotain suhteellisuudentajua nyt näihin juttuihin, kiitos
ja senkin jälkeen nukuin vuosikausia koiranunta. Mutta eiköhän tuommonen univajaus äitiyteen yleensä enemmän tai vähemmän kuulukin.
Kodinhoitaja on lastenhoitoapu.
Siivousapua nyt ei kukaan mistään saakaan.
Viikon valvomisesta on aivan NAURETTAVAA valittaa. Varsinkin kun on ihan itse valinnut vääntää mukuloita tukiverkotta työnarkomaanille.
jos tarvitset ja haluat apua. Et taida kuitenkaan asua täälläpäin?
Ja tässä ketjussa ilmeisesti vielä sellainen, joka itse on kokenut samanlaista valvomista?
Yritä ap olla välittämättä näistä. Itse olen jo 44 vuotias ja jouduin aikoinaan (14 vuotta sitten) keskimmäisen kanssa valvomaan kolme kuukautta. Meni nikeksus ihan sekaisin, enkä pystynyt nukkumaan pitiin aikoihin sen jälkeenkään. Väsymys oli ihan armotonta, eikä normaalista elämästä tahtonut tulla enää mitään.
Unenpuute ei ole mikään " No, sen nyt kuuluu lapsiperheeseen" -asia. Toki pienten lasten kanssa joutuu valvomaan, mutta ei se mikään vähättelyn aihe ole. Eikä missään nimeessä tee sinua huonommaksi ihmiseksi tai äidiksi!
Tällä palstalla törmää aina välillä ihan uskomattomaan empatianpuutteeseen ja olen siitä tosi surullinen.
Onneksi aika kuluu ja lapsesi varmaan nukkuukin jo jonkin ajan kuluttua. Onneksi olet hakenut apua. Älä lannistu, vaikka nyt kohtasit epäonnea. Ota tosiaan sinne neuvolaan yhteyttä ja kerroetei tästä perhetyöntekijästä juuri ole sellaista apua kun kaipaisit. Voimia sulle!
Jaa ettei kumppanin sovi tehdä reissutyötä?
Sinusta siis ihmisen kuuluu vaihtaa vuoro- tai reissutyö pois kun saadaan lapsi? :D
Tottakai työssäkäyvä ihminen "loistaa poissaolollaan", perhetyöntekijä meidän kunnassa ainakin on perheen avuksi ja nimenomaan hoitaa lapsia niin äiti voi ottaa torkut tai siivota, tätä varten se on järjestetty.
Kyllä neuvola on juttelua varten, miksi perhetyöntekijä olisi kahvittelua tarvitseva "olosuhteiden selvittäjä"? Ei neuvolantätikään kahvia tartte kun tulee kotikäynnille.. ;)
Ei olosuhteita tartte selvittää kun tulee lapsia ulkoiluttamaan.
Sen ymmärrän että äidin käytös saattaa herättää epäilyjä, mutta kun apua tarvitaan väsyneen äidin auttamiseen niin ei siinä mitään kahveja tartte keittää.
Nro 15 vois tunkea noi "aiheelliseksi" näkemänsä kysymykset sinne minnekkä valo ei paista.
Itselläni on 4 lasta, reissutyötä tekevä ukko ja jättäisin kokonaan perhetyöntekijän kyselyt vastaamatta jos jotain utelee eikä työtään tee!
3
vaan siitä, että tarjottu apu on ihan oikea.
Ap:n perheen ongelma ei ole se vauva, vaan velat, hometalo ja isän poissaolo.
pitää harkita, jos puoliso on uupunut niin pahasti, että huostaanotto uhkaa.
Ja onhan se lapsiluku mitoitettu väärin, jos noin käy muutamassa kuukaudessa.
EI OLE KODINHOITAJA! Minun silmissäni hän on tehnyt työtään juuri niinkuin on pitänyt, toiminut keskusteluapuna äidille ja selvittänyt ongelmien taustoja. Perhetyöntekijä VOI auttaa lastenhoidossa, hänen ensisijainen tehtävänsä on varmistaa, että lapsella on turvallinen kasvuympäristö ja tukea sitä. Ilmeisesti työntekijällä on noussut huoli aloittajan tilanteessa ja ilmaisi sen ääneen.
Ikävää että aloittaja on kokenut työntekijän läsnäolon uhkaavaksi, mutta sitten pitäisi varmaan aukaista suunsa asian osaisille eikä ruikuttaa siitä av-palstalla.
Minä en ole valvonut!
En tiedä väsymyksestä mitään mutta kyllä on neuvola kertonut että heidän kautta saa perhetyöntekijän ulkoiluttamaan lapsia jos siltä alkaa tuntumaan.
Ei tässä ole mitään hävettävää, palveluja tarjotaan ihan asiallisesti ja tarpeeseen.
3
asut,autan mielelläni jotta saat hieeman levättyä!!!
nyt rohkeasti apua ottamaan avuntarjoajilta!!!
Pieni vauva itkee yöllä ja päivällä...enpä jaksa enää kotia ja muita lapsia hoitaa, niin tilataanpa perhetyöntekijä.
Voi hyvänen aika. Joutaakin lapset teiltä pois ottaa, jos ette niitä hoidettua saa.
Ymmärrän täysin että kotiin tulee joku muu hoitamaan lapsia, jos äidillä (joka yleensä lapsia kotona hoitaa) on vakavakin sairaus, mutta että pelkästään väsymyksen takia...lopettakaa se maailman täyttäminen lapsilla ja tyytykää vain yhteen, ehkä sen sitten jaksaisitte hoitaa.
Suu auki luin näitä kirjoituksia kun äidit vinkuu perhetyöntekijää itkevän vauvan takia. Tuleeko se nyt oikeasti yllätyksenä (varsinkin jo useamman äidille), että vauvat itkevät ja valvottavat. TOiset tosiaan vaikka koko yön.
Olen yleensä empaattinen ja ymmärtäväinen, mutta kyllä nyt tuntuu, että realiteetit on vähän päälaellaan. Jos hankitaan lapsia, ymmärretään, että niistä on myös vaivaa ja siitä on selviydyttävä. Sairaus on toki poikkeus!
Meillä kolme lasta, joista vanhin 4-vuotta. Vauva huutaa aamusta aamuun suoraa kurkkua. Silti ei tulisi mieleenkään vaatia perhetyöntekijää auttamaan. Ei se liikaa ole vaadittu hoitaa lapsia ja kotia, hetken ne lapset on pieniä.
Melkoista pullamössökansaa näyttää nykyään kasvavan. Enpä olisi uskonut, mutta pakko se kai on kun näitä viestejä lukee!
Meillä oli samankaltainen tilanne kun ap:llä, tosin meillä kyseessä esikoiskaksoset ja saimme apua, vaikka kaksoset itkivät "vaan" jotain 16tuntia, mutta nukkuivat eri aikaan niin en minä siinä saanut nukuttua.
Meillä oli myös talossa homevaurio, sitä ei ollut ostettaessa eikä edes merkkejä siitä. Mieheni oli ja on reissutyössä jne.
Kerrotko, että miten ap:n perhe pärjäisi taloudellisesti, jos isä jäisi esim. pois töistä? Veikkaan, että aika moni muukin isä loistaa poissaolollaan kun käy töissä. Herranjestas, eihän pienen vauvan isä saa töissä käydä!
vaan siitä, että tarjottu apu on ihan oikea.
Ap:n perheen ongelma ei ole se vauva, vaan velat, hometalo ja isän poissaolo.
voi poissulkea kuntokartoituksilla.
Ja sen homevaurion aiheuttamat talousriskit voi poissulkea kunnollisella puskurirahastolla.
Puuttuvan tukiverkon voi järjestää hyvissä ajoin ennen vauvaa.
Ja mies voi vaihtaa työhön, joka joustaa perheen tilanteessa paremmin.
Normaali isä ei loista poissaolollaan kun perheessä on uupunut vaimo ja pieni itkevä lapsi. Hän on järjestänyt työasiansa ajoissa, säästänyt hoitajan palkkaamiseen ja pitää perhevapaita.
Jos ei tähän pysty, jättää sen lapsen siittämättä.
niin silloin se syy ongelmaan on se vauva. Ei missään pahassa mielessä tietenkään eikä vauva ole mitenkään syyllinen. Mutta kenen tahansa "elämänhallinta" kärsii, jos ei saa koskaan levätä. Tuolloin tarvitaan ihmistä, joka hoitaa vauvaa ja tekee kotitöitä ja antaa väsyneen vanhemman nukkua.Voihan sitten äidin päiväunien jälkeen juttelakkin. Nykyisin vaan on tehty asiat monimutkaisiksi. Huostaanotot lisääntyvät, kun ihmiset eivät saa apua vaan perhetyöntekijän rupattelemaan.