Miten te kehtaatte suositella karppausta
Järkyttävää miten ette ajattele ollenkaan terveellisiä elämäntapoja. Haluatte pilata muiden ihmisten terveyden tuollaisilla huuhaadieeteillä. Ja se karpit.net -sivusto minkä linkkiä tänne pasteilette - milloinkahan sivujen tekijät joutuvat edesvastuuseen tuosta rasvadieetin ylistämisestä ja ihmisten terveyden pilaamisesta.
Kommentit (264)
Älkää siis tuomitko niitä, jotka niistä turhista hiilareista haluaa pidättäytyä, ne ei välttämättä sovi kaikille.
Vai samaan tapaanko täällä haukutaan keliaakikotkin siinä missä karpitkin?
On vähän eri juttu pidättäytyä oluesta kuin HIILAREISTA. Jälkimmäinen on aivopesun seuraus, ensimmäinen on makuasia. Eipä ole tietysti mun ongelmani, vaikka vähän säälittääkin tuollainen elämän iloista luopuminen ihan turhaan.
Vierailija:
On vähän eri juttu pidättäytyä oluesta kuin HIILAREISTA. Jälkimmäinen on aivopesun seuraus, ensimmäinen on makuasia. Eipä ole tietysti mun ongelmani, vaikka vähän säälittääkin tuollainen elämän iloista luopuminen ihan turhaan.
En jaksanut tuohon luetella kaikkea, josta luopuminen on MINUN elimistölleni sopinut paremmin kuin mikään muu ennen. Mutta jotta sinä nyt pointin ymmärtäisit, niin annanpa tulla:
Sokeri (sisältäen siis karkit, leivonnaiset yms), jauhot, leipä, pasta, riisi, peruna, maissi, porkkana, olut, siideri, lonkero, valmisruoat, transrasvaa sisältävät (lihaliemikuutiot, kasvirasvajäätelöt, mikropopparit, edelleen valmisruoat) sekä lisäaineet. Tossa ne, mistä karppi luopuu. Voin kyllä itse itselleni tehdä jopa piirakoita ja leivonnaisia, mutta sokeri/jauhohässäköihin en koske.
Eikä mun karppaus ole mikään aivopesun seuraus, vaan puhtaasti fysiologinen juttu. Mun kroppa toimii näin paremmin ja en sairastele. Onko se vaikea hyväksyä?
Mun elämässä sitä paitsi iloa tuo kovin paljon monet muut asiat kuin olut, peruna tai pulla.. =D
Vierailija:
Vielä kissankokoisilla kirjaimilla: KARPPAUS EI OLE HIILAREISTA PIDÄTTÄYTYMISTÄ. Karppaus on hiilarien kokonaismäärän kontrollointia ja niiden laadun valvontaa YKSILÖLLISESTI SOPIVALLA TAVALLA, mutta siis pääsääntöisesti nopeita hiilareita vältellen.
Hiilihydraattien kokonaismäärä riippuu sekin karppaussuunnasta ja toisaalta siitä, mikä määrä kullekin yksilölle sopii. Herkimmät voivat parhaiten parillakymmenellä grammalla hiilihydraattia päivässä ja tuohon määrään saa helposti syödä puoli kiloa kasviksia päivässä, enemmänkin. Vähemmän herkät voivat syödä enemmänkin, itselleni riittää kun pysyn alle 80 g:n / päivä. Siihen menee jo helposti marjat ja hedelmät. Vilja ei minulle sovi, mutta moni hyväkarppaaja syö kokojyvätuotteita.
Ikänsä nälänhallintaongelmien kanssa kamppailleelle karppaus voi todellakin olla pieni ihme. Itsekin lähdin hommaan mukaan epäillen. Aivopesusta ei ole kysymys jos huomaa oman kroppansa reagoivan hiilihydraattien rajoittamiseen vähentyvällä näläntunteella ja sillä, että koko energiatalous pysyy hanskassa kuin itsekseen. Vaikeasta ylipainosta olen päätynyt normaalipainoalueen keskivaiheille, saattaa olla, että paino tästä vieläkin putoaa. En ole laiska enkä mamma, tuon tason kommentit saa minusta muutenkin tunkea ahteriin muiden ennakkoluulojen seuraksi.
Ja tosiaan, ruokavalio on monipuolinen ravitsemuksellisesti ja makujen puolesta nautittava. Jos vielä terveys ja vointi kohenevat, niin missä oikeastaan on ongelma?
Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Minä (ja varmaan monet muuta ala/hyväkarppaajat) ovat varmasti herkempiä(nopeiden) hiilareiden aiheuttamalle verensokerin heittelyille kuin joku muu.
Minulle viljat aiheuttavat ilmalaivoja, sokeri väsymystä ja mielialojen vaihtelua (luulin pillereiden syyksi). Jätettyäni viljat ja sokerin (etc.) pois ruokavaliostani, kummalliset oireet katosivat.
Hiilihydraattitietoisia ruokavalioita on monia, tiedonpuutteen huomaa turhasta yleistämisestä (" rasvaa ja pekonia" ). Atkins on yksi monien joukossa ja induktiovaihe jossa hiilarien määrä on tarkemmin rajoitettu ei kerro paljoakaan koko ruokavaliosta.
Vierailija:
Olut on elämänilo? Ei minulle. Punaviini sen sijaan sopii karpeillekin ja tutkitusti se on terveellistä kohtuudella käytettynä. :)
Hiilareista luopuminen? Kuka karppi on LUOPUNUT hiilareista? Ehei, karpit käyttävät hiilareita kohtuudella ja laatutietoisemmin.
ei tarvitse mitään diettejä.
Olen ollut aina sitä mieltä, että kaikilla dieteillä ja ruokavalioilla olevat ovat jollain lailla mielenterveysongelmaisia. Eihän heidän tarvitsisi laihduttaa jos suhde ruokaan olisi terve. Kun se ei ole, pitää keksiä aina jotain hienoja nimiä ja valioita, millä laihdutetaan.
227 Olet myös aina ollut väärässä. Parannathan harhaluulosi.
Myös terveyskysymykset ja elimistön hyvinvointi kannattaa ottaa huomioon.
Vaikka olen todella hoikka, karppaan silti. Voisin syödä varmasti jäätelöä, leipää, sipsejä yms. lihomatta, mutta miksi söisin? Ei ne varmasti ole tarkoitettu mun elimistölle ja pärjään oikein hyvin ilman, jopa paremmin!
Vierailija:
ei tarvitse mitään diettejä.Olen ollut aina sitä mieltä, että kaikilla dieteillä ja ruokavalioilla olevat ovat jollain lailla mielenterveysongelmaisia. Eihän heidän tarvitsisi laihduttaa jos suhde ruokaan olisi terve. Kun se ei ole, pitää keksiä aina jotain hienoja nimiä ja valioita, millä laihdutetaan.
Karppaus on varmaan sitten parantanut mielenterveysongelmani, sillä tällä hetkellä minulla ei ole mitään vaikeuksia pysytellä normaalipainossa.
Tosi hienoa, hyvä kun meillä on tällaisia ihmisiä äiteinä...
Ja ruokavalio se on kirjoittajankin ruokavalio, rakentuu se sitten mieltymysten tai joidenkin muiden periaatteiden kautta...
Lue enemmän, niin luulet vähemmän.
Vuoden olen alakarpannut, enkä koskaan ole ollut näin terve.
Vierailija:
Karppauksen voi toteuttaa typerästi tai fiksusti. Fiksu säilyttää ruokavalion tasapainoisuuden syömällä eläinkunnan tuotteiden (liha, kala, kananmuna, maitotuotteet) lisäksi reilusti kasvikunnan tuotteita vältellen kuitenkin ravitsemuksellisesti köyhiä tärkkelyspommeja (lue. perunaa) tai sokeripommeja (esim. banaani).Karppauksen vastaansanomaton puolustuspuhe on se, että ko. syömistapa on huomattavasti lähempänä ihmisnisäkkään luontaista ruokavaliota, kuin nykyinen, runsaasti raffinoituja hiilihydraatteja sisältävä länsimainen perusruokavalio. Keräilijä-metsästäjä on varmasti kurottanut kätensä silloin tällöin villiviljaa riipiäkseen, mutta ihmisen ruokavalioon ei todellakaan kuulu yli puolta energiasta hiilihydraatteina. Hiilihydraatteja on ihminen luonnontilassaan saanut vain ajoittain runsaasti: parhaan satokauden aikaan on tuskin helpoista hedelmä- ja marjaherkuista kieltäydytty ja näiden avulla onkin tarkoitus kasvattaa vararavintokerrosta vähäsatoisemman kauden ajaksi.
Runsashiilihydraattiset tuotteet (viljavalmisteet + peruna) merkittävinä mikroravinnelähteinä on myös käsittämätön, ravitsemuspoliittinen myytti, jonka voi todeta vääräksi helposti itsekin käyttelemällä vähäsen Finelin (Kansanterveyslaitoksen elintarviketietopankki) eniten ja vähiten -toimintoa.
Rasvan suhteen tulee ravitsemussuositus muuttumaan radikaalisti lähivuosikymmenten aikana. Rasvoissa energianlähteenä kun ei näytä olevan ihmiselle isompaa ongelmaa - paitsi jos puhutaan teollisista transrasvoista (luonnon transrasvat ovat luku erikseen ja niitä ei sovi sekoittaa kasvirasvoja kovetettaessa syntyviin haitallisiin transrasvahappoihin). Ongelmallista on kyllä nykysuuntaus runsaan rasvan ja runsaan nopean hiilihydraatin yhdistämisessä. Metabolisesti ihminen on rakentunut siten, että molempien polttoaineiden käyttäminen yhtä aikaa on hankalaa ja johtaa helposti ylensyöntiin ja lihomiseen. Tutustu tarkemmin glukoosi- ja ketonimetaboliaan, jos aihe kiinnostaa.
Rasvojen jakaminen " koviin" ja " pehmeisiin" on rankka yksinkertaistus, joka ei kerro itse asiassa paljonkaan rasvojen terveysvaikutuksista. Vastaavasti pahasta eläinrasvasta ja hyvästä kasvisrasvasta puhuminen on käsittämätöntä. Tyydyttyneiden, yksittäistyydyttymättömien ja monityydyttymättömien rasvahappojen määrää tuijotellessa tavallinen rasiamargarini ei juurikaan poikkea possun tai broilerin rasvan koostumuksesta. Jos et usko, niin tarkista asia Finelistä ja tee vähän prosenttilaskentaa rasvojen keskinäisistä osuuksista (ei siis suhteessa kokonaisenergiaan vaan suhteessa kokonaisrasvaan). Miksi ostaa ravitsemuksellisesti köyhdytettyä jalostettua margariinia, kun broilerin koivesta nahkoineen saa laadullisesti samanlaista rasvaa, runsaasti hivenaineita ja makua? Kunnon karppi ottaa mieluusti myös rasvat luonnollisista lähteistä ja mahdollisimman vähän käsiteltynä. Kalan rasva on parhaimmillaan itse rasvaisessa kalassa, kasviöljyt rasvaisissa kasvikunnan tuotteissa. Kylmäpuristettua öljyä ja voita voi toki käyttää ruoavalmistuksessa tarvittaessa.
Tiesittekö muuten, että vähärasvainen ruokavalio huonontaa veren lipidiprofiilia (kansanomaisesti: kolesterolia)? Koko vähärasvabuumi laihdutuksessa on itse asiassa varsin hataralla tieteellisellä pohjalla. Kolmesta makroravinteesta (rasva, proteiini, hiilihydraatti) vain kaksi on ihmiselle välttämättömiä ravinnosta saatuna: proteiini ja rasva.
Rasvan vastustajat voisivat myös mietiskellä sitä, miksi nisäkkäät varastoivat ylimääräenergiansa rasvana, jos se kerran on keholle niin kovin vaarallista. Samoin: miksi rintamaidon pääasiallinen energialähde on rasva...
Täällä on ollut muutama, ja vain muutama, hyvin asiallinen kannanotto koko ketjussa. Ylläolevan halusin nostaa uudelleen näkyville.
Karppausta huuhaana pitävien kommenteissa selviää erinomaisen hyvin kuinka vähäisin tiedoin asiassa sekoillaan. Siksi kai heidän kommentit ovat lähinnä perustelemattomia lyhyitä eipäsjuupas heittoja.
Nyt Suomessakin leviää aikuistyypin diabetes, tosin olemme vielä jäljessä maailman kärkimaista rutkasti. mutta tietämättömyyden tuloksena tulemme perässä kiihtyvällä vauhdilla. On hyvin ikävää että aikuistyypin diabeteksen (tämä epävirallinen nimi) käy nimenä vanhanaikaiseksi. Tämä on alkanut levitä yhä nuorempien ja nuorempien keskuuteen. Kehitys on hyvin huolestuttava. Nyt meillä pinnan alla kehittyy tilanne joka kaikkine oheisvaikutuksineen tullee kaatamaan ja vammauttamaan koko terveydenhuoltojärjestelmämme lähitulevaisuudessa tasolle jota tuskin haluamme mutta jolle emme voi enää mitään. Tai kyllä voisi...
Luonnollinen rasva on erinomainen polttoaine ihmiselle kunhan tällöin ruokavaliossa ei ole massiiviannosta nopeasti veren glukoosia nostavaa moskahiilaria.
Terveisin tärkeät tärkkelykset unohtanut Pappa jonka pikkuhiljainen lihominen tietenkin johtui vain veden kertymisestä elimistöön ja joka nyt on sitten kuivunut 45kg
Toisaalta - tänne kun kirjottaa, niin on sama kun huutelis metsään.. Järkeviin kirjotuksiin harvemmin tulee vastauksia. Täytyy toivoa, että jäävät edes miettimään.
tärkkelys on se terveellisin osa heti siinä kuoren alla.
Mä olin yläastella vuosina 90-93, silloin kotitaloustunnilla kerrottiin, että tärkkelys on terveellistä. Ei silloin kukaan kertonut, että se tärkkelys on sokeria. Mulle jäi ainakin sellanen kuva, että se on jotain vitamiinin tyyppistä laatuainetta.
En tiedä mitä siellä nykyään puhutaan.
Siinä ne kaikki vitamiinit on. Tärkkelys on silkkaa sokeria:
http://www.avoin.helsinki.fi/opetus/materiaalit/ravitsemustiede/04_hiil…
... taidan sitten olla perimerkillinen tapaus kun LÄÄKÄRI määräs karppaamaan ja painokin on pudonnut tuskatta nyt 10kg. Pointseilla LIHOIN 20kg vuodessa niitä tarkasti seuraamalla. Aivojen käyttö on myös täällä sallittua.
Todella hienoa, jos muutosta havaittavissa jo lääkäreissäkin. Nehän perinteisesti ei oo kovin perehtyneitä näihin ravitsemusasioihin.. :/
Takuulla jokainen teistä on vetänyt lähes päivittäin pullaa, sipsejä karkkeja.
Jos jollain taas on poistunut esim. näppylät dieetin myötä, niin sehän viittaa jo selvästi johonkin allergiaan/sairauteen. Tämän perusteella ei voi karppausta suositella terveille ihmisille.
Terve ihminen pysyy hoikkana, kun syö tasapainoisesti ja terveellisesti. Perunalla ei kiloja hankita, mutta jos ne hukuttaa paketilliseen voimariinia, niin avot!
En siis kiellä teitä noudattamasta dieettiänne, mutta sanon vain, että painonne lasku ei johdu hiilareiden pois jättämisestä, vaan syyt on ihan muualla.
Vierailija:
Takuulla jokainen teistä on vetänyt lähes päivittäin pullaa, sipsejä karkkeja.
Ihan normaalilla suomalaisella ruokavaliolla kerrytin 10 ylimääräistä kiloa muutamassa vuodessa. Meillä ei todellakaan ole syöty pullaa, spisejä, karkkeja yms. sillä mun mies on kilpaurheilija ja täytyy olla todella tarkkana syömisten kanssa. Eli lähinnä pastaruokia ja paljon leipää tuli aiemmin syötyä ja tietysti kevyttuotteita.
Joten eipä tuo väittämäsi pidä minun kohdalla paikkaansa ainakaan. Hyvä yritys kummiskin. ;)
Mulla ei nuo rasvakeskustelut mene ihan perille eli mikä sitten on parasta leivälle jos välttämättä haluaa jotain laittaa? Ihan kunnon voi? Kaikki margariinitko (flora, becel ym) on huonoja??