Miten te kehtaatte suositella karppausta
Järkyttävää miten ette ajattele ollenkaan terveellisiä elämäntapoja. Haluatte pilata muiden ihmisten terveyden tuollaisilla huuhaadieeteillä. Ja se karpit.net -sivusto minkä linkkiä tänne pasteilette - milloinkahan sivujen tekijät joutuvat edesvastuuseen tuosta rasvadieetin ylistämisestä ja ihmisten terveyden pilaamisesta.
Kommentit (264)
Kotimaisista viljoista liukenematonta kuitua on vain kaurassa ja ohrassa.
Korjaus tuohon: piti sanoa, että liukenevaa.
Lisäksi vielä kuidusta: kasviksista saa erityisen runsaasti kuitua suhteessa saatuun energiamäärään (laihduttajan kannalta hyvä asia). Kuidun vaikutus suoliston syöpiin on hypoteesi, jota ei ole pitävästi varmistettu.
Vierailija:
Pahimpia ovat nämä " pelkkää rasvaa ja lihaa" -huutelijat, tietämättömyys oikein tursuaa läpi heidän kirjoituksistaan.
Esittäkää sitä tietoa sitten. Karppisivuilta ei sitä tietoa löydä. Ette kai usko, että kukaan järkevä ihminen jokaista suupalaansa mittaa karppivaa' alla, vai mitä?
...toimesta me karppaamaan aloitettiin! Mieheni rasva-arvot, maksa-arvot, kolesterolit oli vaarallisen korkealla. Mieheni on HOIKKA! Terveydenhoitaja KÄSKI JÄTTÄÄ POIS NOPEAT HIILIHYDRAATIT, SOKERIT,ja LIIKA RASVA ja ALKOHOLI.PERUNA oli erityisesti paha koska sisältää paljon hiilaria. Esim.olut piti jättää koska siinä on yhtäpaljon hiilaria kuin pullollisessa punaviiniä. Liika rasva on leivän päällä ollut todella paksu.Ei enään. TRANSRASVAT on kyl jo todistettu olevan haitallisia ihmisille. Siispä siirryttiin oikeaan voihin ja oliiviöljyyn ja rypsiöljyyn. Olo on mitä pirtein näillä ohjeilla! Yöunet on sikeämpää,pinna ei ole kireällä jatkuvalla insuliinihyökkäyksillä!
Suosittelen kaikille TERVEELLISTÄ ELÄMÄNTAPAA!t. Karpit
Vierailija:
Esittäkää sitä tietoa sitten. Karppisivuilta ei sitä tietoa löydä. Ette kai usko, että kukaan järkevä ihminen jokaista suupalaansa mittaa karppivaa' alla, vai mitä?
Karppisivut on käytännössä karppaajien oma foorumi. Kyllä sieltä tietoakin löytyy, monestakin näkökulmasta ja monenlaisista lähtökohdista. Silti varsinaista tietoa etsisn muualta. Mm. populistisessa muodossa low-carb -dieettioppaista (mm. Atkins, Zone, SBD, suomalainen " Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla" , Heikkilän kirjat, Schwarzbeinin kirjat...), tömäkämmässä ja tulkintaa vaativassa muodossa aineenvaihduntaa käsittelevistä perusteoksista. Ravitsemustieteen tutkimusta kannattaa seurata myös: asiat eivät ole lainkaan niin yksinkertaisia, kuin ne usein meille esitetään...
Rasva ja kolesteroli ovat melkoisia kuumia perunoita ravitsemustieteessä. Virallista käsitystä epäilevät tutkijat keskustelevat osoitteessa http://www.thincs.org
Vierailija:
Minä en huuhaakarppaukseen usko, kokeilkaapa omaa ruokavaliotani ja paljon liikuntaa päälle niin kilot tippuvat:
Tuo dieetti on kyllä jokaisella mittapuulla epäterveellinen. 1) siitä puuttuu kaikki rasva, myös terveellinen ja 2) siitä puuttuu kaikki proteiinipitoinen.
Kylä _jokainen_ ihminen tarvitseen sekä rasvaa että proteiinia, jotta kroppa pysyy kunnossa. Saatat laihtua, mutta menetät pahasti lihasmassaa tuolla dieetillä ja terveytesi (mm. iho, hiukset, sydän- ja verenkiertoelimistö, aivot jne.) kärsii rasvanpuutteesta.
Tuo 11 murjaisee vitsin. Oletko oikeasti sitä mieltä, että rasvatta leivottu pulla ei ole minkään välttelyä, karsimista tai kieltämistä? Ole rauhassa. Minusta rasvatta leivottu pulla, joka on vielä pieni ei ole päiväkahvin kera yhtä kuin pullakahvit. Mieluummin syön vaikka kunnon viinerin silloin kun sellaista tekee mieli. Karppaamiseen en ota kantaa.
Vierailija:
Järkyttävää miten ette ajattele ollenkaan terveellisiä elämäntapoja.Olen laihduttanut viimeiset viisi vuotta lähes koko ajan, muutaman kerran pianonvartijoissa ja lopun aikaa syömällä kevyesti. Siis tutkimalla kaupassa tuotteiden kalorimäärät. Sokeria olen syönyt, koska painonvartijoissa sanottiin ettei sokeri ole niin paha kuin rasva. Laihdutus alkoi 75kg:n paikkeilla ja kävi korkeimmillaan 91,5 kg:ssä tuossa pari kuukautta sitten. Metabolinen oireyhtymä ilmoitteli itsestään nostamalla vatsan korkeammalle kuin rinnat, vyötärö hävisi viimeisen vuoden aikanakaula leveni yhdeksi putkeksi naaman jatkoksi ja aloin kieltämättä muistuttaa kazakstanilaista kuulantyöntäjää. Vuosi sitten muutimme Ranskaan ja ruisleivän syönti vaihtui tuoreeseen patonkiin. Monasti ihmettelin huonoa itsekuriani, kun makeaa teki mieli eikä sitä todellakaan ollut helppo vastustaa. Tunnustan sortuneeni useasti ihaniin tarte tataneihin ja sitruunamarenkipiiraisiin.
Mutta, mutta.. Sainpa sitten lainaksi South Beach-dieettikirjan ja asiat siinä alkoivat lonksautella asioita päässäni erilaiseen järjestykseen. Yllätyksekseni huomasin haluavani kokeilla samantein tätä hassun kuuloista dieettiä. Kolmantena päivänä oli pää kipeä koko päivän, mutta sitä ennen ja sen jälkeen ei ole ollut mitään negatiivisia tuntemuksia. Paino tippui aluksi pari kiloa viikossa ja on nyt rauhassa tasaantunut n. 500g/vk. Vyötärö tuli viikossa ja kaula näkyy myös nykyään olevan. Siis vartalomalli alkaa muistuttaa kovasti vuosien takaista minää, tunnen itseni kun katson peiliin, vaikka kiloja on vasta lähtenyt kuusi. Painon laskeminen on kuitenkin ensimmäisen viikon jälkeen jäänyt sivuseikaksi, nyt on olo niin energinen ja terve, etten enää tule syömään sokeria, perunaa tai valkoisia vehnäjauhoja kuin poikkeuksellisesti. Eikä ole mitään himoa jota joutuisi vastustamaan epätoivoisesti, kun se hävisi niiden kolmen ensimmäisen päivän aikana jonnekin taivaan tuuliin, lapset voivat ihan rauhassa syödä hiilaripommejaan äipän niihin kajoamatta. Tosin tunnen olevani aika huono äiti kun en ohjaa terveellisempään suuntaan. Olen aikuiselämäni syönyt vuosittain ehkä kymmenkunta lääkekuuria pissatulehduksiin, nyt ei mitään tuntemuksia, vaikka olen jopa vähän härnännyt olemalla pissaamatta yhdynnän jälkeen ja kokeillut jopa uhkarohkeasti peseytyä vasta aamulla yöllisten lemmenhetkien jälkeen;) Noinkohan se alkoi uusi elämä yli nelikymppisellä akankutjakkeella. En taida vaihtaa enää ukkoakaan, jot a yleensä olen ollut laittamassa kiertoon useamman kerran kuukaudessa. Hänellä kun saatiin hyväkarppaamalla laskemaan aamusokerit 13:sta 5,9:ään kahdessa päivässä ja verenpaine laskemaan samassa ajassa normaaliksi kun terveydenhoitaja oli viikkoa aiemmin uhannut verenpainelääkityksellä. Ukosta tuli luonteeltaan ihan eri mies, se on vissiin ihan oikeesti kiva, mutta äärettömän vittumainen kun sokerit on korkeella...
Nää -15kg onkin ihan vaan nestettä, mä taidan olla kohta rusina.....
" Tärkeitä tärkkelyksiä" LOL
Tää on paras, kerropa mitä nämä tärkeät tärkkelykset on?
PS. joskus tuntuu ettei kaikilla ole ihan kaikki kotona.
Tärkeä tärkkelys jää kyllä elämään.. =D
Pahasti näyttää kyllä siltä, että karpit pesee nää vastustajansa mennen tullen mitä tulee uusimpaan tutkimustietoon ja omilla aivoilla ajatteluun. Go, karpit, go!
T. 12 kiloo " nestettä" menettänyt karppikaveri
Minäkin olen karppi: jätin sokerin, valkoiset jauhot ja perunan pois ruokavaliostani; korvasin ne kasviksilla. Kerropa mitenkä ruokavalioni on epäterveellinen ?
Eli lähinnä protskun ja rasvan lisäämisellä hiilareiden kustannuksella. Voi lapsi parkaa, kun ei nyt lihokaan, vaan on alkanut kasvattaa lihaksia... :/
Ja meillä lapsi kyllä lihoi ihan virallisterveellisellä paljon hiilareita+vähän rasvaa -ruokavaliolla, herkkusyöppö ei ole ollut koskaan. On vain samanlainen kuin äitinsä, että syö 5 perunaa ja silti on tunnin päästä kiljuva nälkä.
kun koko ajan sitä parjataan. Sehän on halpaa suomalaista perusruokaa ja tärkeä c-vitamiinin ja kuidun lähde. On se kumma kun ei tavallinen kotiruoka kelpaa.
Vierailija:
Sehän on halpaa suomalaista perusruokaa ja tärkeä c-vitamiinin ja kuidun lähde. On se kumma kun ei tavallinen kotiruoka kelpaa.
No halpaa nimenomaan, mutta ei sovi ainakaan minulle. Satunnaisesti voin syödä, esimerkiksi kerran viikossa. Uusia perunoita syönkin jonkun verran koska niissä on sekä maku että vitamiinit tallella.
C-vitamiinia ja kuituja saa muualta paljon enemmän, esimerkiksi parsakaalista ja hasselpähkinästä.
Että kelpaisi kyllä ja halvaksihan se tulisi, mutta ei minua kestä erkkikään sen verensokerivuoristoradan vallassa, minkä aiheuttaisi normaali kotiruoka, eli vaikka puuroaamiainen ja pottulounas. Kerran olen kesän aikana sen kokeillut ja mies meinasi nakata ulos riehumaan. ;)
Vierailija:
kun koko ajan sitä parjataan. Sehän on halpaa suomalaista perusruokaa ja tärkeä c-vitamiinin ja kuidun lähde. On se kumma kun ei tavallinen kotiruoka kelpaa.
paprika: 184 mg c-vitamiinia - uusi peruna: 13 mg
per sata grammaa....
Vierailija:
paprika: 184 mg c-vitamiinia - uusi peruna: 13 mg
per sata grammaa....
-Juupas eipäs juupas eipäs juupas
-Mun isi on vahvempi kuin sun *tukkanuottasille*
-Meidän äitipä sano että meidän auto käy dieselillä ja on parempi kuin teidän bensaromu.
-Mutta meidän isillä on niin paljon voimia että se vois työntää teidän dieselin karpinruuaksi
tästä keskustelusta löytyy jopa muutama oikea kommenttikin...
Syön kaikkea mitä mieli tekee, monipuolisesti. Urheilen paljon ja herkuttelen halutessani, juon olutta ja punkkua silloin tällöin.
Kroppa on hyvässä kunnossa, uni maistuu ja yhtään flunssaa ei ole ollut yli kahteen vuoteen. Ihminenhän voi pidättäytyä vaikka mistä... mutta elämästä nauttiminen ei ole luopumista vaan kokonaisvaltaista hyvää oloa.
Vierailija:
Enhän minä sanonut, ettei voisi ;-)
Vierailija:
Energian puuttuminen ruokavaliosta ei varsinaisesti taida olla ongelma. Mikroravinneköyhien, hyvin säilyvien tärkkelystuotteiden käyttäminen polttoaineena on varsin suositeltavaa pula-aikana, rikkaampina aikoina taas on jokaisen omassa harkinnassa, mihin rahansa panee.
Vierailija:
Keski-ikä on toki luonnonkansoilla alhainen, mutta tämä johtuu isosti korkeasta lapsikuolleisuudesta. Yksi kuollut vauva + yksi kuollut 80-vuotias --> keski-ikä 40 v. Itse asiassa luonnonkansat ovat olleet varsin tervettä porukkaa lapsuudesta selvittyään. Pitkiäkin olivat, esim. Turkin nykyinen väestö ei ole vieläkään saavuttanut alueella asuneiden keräilijä-metsästäjien keskimittaa. Keräilijä-metsästäjien terveydentilasta löytyy paljonkin tietoa asiasta kiinnostuneelle ja onpa noita keräilijä-paimentolaiskansoja edelleenkin joitakin olemassa.
Vierailija:
Lautasellisessa puuroa on saman verran kuitua kuin alle 20 grammassa hasselpähkinää. Kuiduttomuus ei todellakaan ole runsaskasviksisen karppiruokavalion ongelma. Terveysvaikutuksiltaan karppiruokavalion liukeneva kasviskuitu pesee liukenemattoman viljakuidun mennen tullen. Kotimaisista viljoista liukenematonta kuitua on vain kaurassa ja ohrassa.
Vierailija:
Kyllä, pohjimmiltaan ongelma on ylensyönnissä. Metabolian suhteen meitä on erilaisia tapauksia. N. 25% väestöstä kestää hiilihydraatteja varsin hyvin, 25% melko huonosti. Loput tältä väliltä. Huono hiilihydraatinsieto tarkoittaa käytännössä voimakasta insuliinireaktiota hiilihydraatteihin. Aterian jälkeen insuliinitasot romahtavat ja tästä seuraa vaikeasti hallittavaa syömistä. Mutta jos normiruokavaliolla paino pysyy kurissa, niin ei karppaukselle silloin välttämättä ole mitään käyttöä. Jokaisen ylipainoisen soisin kuitenkin kokeilevan, ilman tietämättömien pelottelua ja kunnollista tietoa + asiallista suhtautumista terveydenhoitoalan ammattilaisilta saaden.
Vierailija:
Olen samaa mieltä, tämä on ihan riittävä useimmille. Laihduttajalle tosin suositellaan vain kymmentä prosenttia energiasta rasvana ja se on aivan liian vähän. Itselläni tuollainen rasvataso johtaa mm. hiusten lähtöön ja psoriasiksen pahentumiseen. Mutta suuremmastakaan rasvan osuudesta ei ole haittaa, jos karsii vastaavasti sieltä hiilihydraateista.