Psykologi! Kerro tieteelliset perusteesi kotihoidon puolesta ilman mielipidettä.
Kuulen ne mielelläni.
Toistan: ei mielipidettä, vaan kasvatusalan ammattilaisten näkemys, jonka pitäisi pohjautua tutkittuihin juttuihin.
Kommentit (167)
Mutta se oli siis ihan huuhaata
Vierailija:
Tällä palstalla on kuulluut niin paljon potaskaa kotiäideistä, jotka kuitenkin tekevät todella arvokasta mutta toisten äitien mielestä arvotonta työtä. Joten minun puolestani rypekööt työssäkäyvät nyt syyllisyydessään. Minä nautin, ei voi mitään.
Av:laiset teilasivat sen huuhaaksi, niin se sitten on huuhaata vai? Just joo. Niin varmaan.
tämä teidän maasta taivaaseen ihailema Keltikangas-Järvinen kirjoitti Hesarin mielipidekirjoituksessaan (koskien ruotsalaistutkimusta), että jokainen perhe arvioi ja katsoo omalle kohdalleen sopivimman vaihtoehdon välillä kotihoito-päivähoito. Että asiat eivät ole niin yksioikoisia, että yksi tapa sopii kaikille.
Kyllä se vähän osviittaa antaa, koska aiemminkin oli ollut vastaavanlaisia tutkimuksia ja tuloksia.
Vierailija:
tämä teidän maasta taivaaseen ihailema Keltikangas-Järvinen kirjoitti Hesarin mielipidekirjoituksessaan (koskien ruotsalaistutkimusta), että jokainen perhe arvioi ja katsoo omalle kohdalleen sopivimman vaihtoehdon välillä kotihoito-päivähoito. Että asiat eivät ole niin yksioikoisia, että yksi tapa sopii kaikille.
Sama juttu koskee tätä imetyskeskustelua. Raisa Cacciatore avasi Hesarissa sanaisen arkkunsa ja kirjoitti, että tärkeintä on lapsen kasvu ja ravinnon saanti, tulee se maito sitten rinnasta tai pullosta.
Vierailija:
Hankkikaas mulle AV-mammat vakituinen työpaikka, niin heti kun sen saan, hankkiudun raskaaksi ja jään kotiin hoitamaan lapsiani. Lupaan olla kotona sen 3 vuotta!
Pettikö ihana Liisa K, arvon psykolooki.
Sehän taas ei tarkoita, että hän hyväksyisi sen. Tuo linkki kertonee hänen asiantuntevan mielipiteensä ko. asiasta.
Ei kannata sanoa asioita totuutena, jos ei muista, miten ne varmasti menevät.
Kerro minulle, mikä on pieni lapsi? Alle 1-vuotias? Alle 2-vuotias?
Sitä on niin helppo sanoa, jos ei itse ole kokenut samaa.
Kuinka tyhmä Liisa K-J. olisi, jos väittäisi muuta?!? Lapsen paras paikka on kotona, mutta toisinkin voi ja saa tehdä.
Mutta silti 3v on niin lyhyt aika, että lapsi menee lainan edelle - tietenkin
..sitten kun haluaisit palata työelämään, ei kai ammattitaidon päivitys ihan mahdoton urakka olisi. Lapset tehty, ura edessä.
Elämä on valintoja.
Lapsi ei mene lainan edelle, ei koskaan. Mutta olen jo 33-vuotias ja ollut tähän asti vain määräaikaisissa työtehtävissä. Nyt hoitovapaan jälkeen olen törmännyt siihen, että vaikka minulla on kova koulutus ja erinomainen CV, olen ollut poissa työmarkkinoilta ilmeisesti liian kauan (sairasloma ennen äityslomaa + hoitovapaa). Kukaan ei tunnu enää muistavan minua ja vanhoista suhteista ei tunnu juuri olevan hyötyä. Siksi minun on pakko laittaa lapseni hoitoon, edes osa-aikaiseen, jotta voin keskittyä työnhakuun. Siihenhän voi mennä vaikka puoli vuotta, vuosikin, jos haluan koulutusta vastaavaa työtä. Olen opiskellut ammattiani 8 vuotta ja joskus tuntuu, että olisi pitänyt valita joku amislinja, että pääsisi edes kunnon töihin.
Vierailija:
" Uraäidit" on vääräuskoisia.
Minun alalla ainakin! Työtä ehtii tehdä ja uskon, että teenkin hyvin pitkän uran (ei kiire eläkkeelle) kunhan lapset ovat niin isoja, että uskallan ne muille antaa.
ei kotihoito ole mikään autuaaksi tekevä. Ihan satavarmasti jos otetaan teidän kotiäitien lapsia tutkittavaksi, niin osalla on myöhemmin jos jonkinlaisia ongelmia kiintymyssuhteisssa, mielenterveydessä jne.
Ihmisen mieleen liittyy NIIN moni muukin asia.
Ja saisinko kysyä, että millä perusteella ruotsalainen tutkimus teilattiin? Otos oli pieni? Vai mikä se syy nyt oli? Taitaa antaa vähän osviittaa kuitenkin, että suurempi osa päivähoitolapsista kuin kotihoitolapsista menestyy paremmin tulevaisuudessa. Samansuuntaisia tutkimuksia oli tehty aiemminkin.
Ja sekös kismittää.